Jarruvalot hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dewpoint, 11.6.2006.

  1. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Nyt kävi niin, että kaverin Pontikasta (Firebird Trans Am GTA -87)
    hävis jarruvalot,poislukien lisäjarruvalo. Polttimot on ehjät, koskapa vilkut toimii.
    Onko tuossa jarruvalosysteemissä jotain releitä tms. mikä tuon vois aiheuttaa? Jos on, niin mistä päin autoa aloittaa etsinnät?
    Jarruvalokatkaisija toimii, se on mitattu, ja tosiaan lisäjarruvalo syttyy kyllä.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Menee täysin ulkomuistista, mutta eikö lisäjarruvalolle mene oma johto suoraan jarruvalokatkaisijasta?. Kun taas vilkku/jarruvalot menee vilkkukatkaisijan kautta, vilkkukatkaisija kytkee toisen puolen jarrupiirin irti ja vilkun sille puolelle releen kautta, ja kytkee toisen puolen jarrupiirin jarruvalokatkaisijalle. Joten, etsi vikaa vilkkukatkaisijasta tai sen johtosarjasta rattiputken sisällä.

    Joskus viallisen vilkkukatkaisijan voi kokeilla painamalla jarrua ja naksuttelemalla vilkkua päälle ja pois, jos jarruvalo välähtää on vika katkaisijan kontaktipinnoissa.
     
  3. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kaverin pick-upissa palanut sulake aiheutti kyseisen ilmiön, vilkut ja jarruvalot on eri sulakkeilla. Toisaalta lisäjarruvalon luulisi kyllä olevan sillä jarrusulakkeella.

    Jarruvalothan kiertävät vilkkujen ja hätävilkkujen katkaisijoiden kautta, mitään releitä ei siellä ole välillä, joten niiden tutkintaan seuraavaksi.

    Edit: RockHQ nopeempi
     
  4. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Kiitoksia vinkeistä, täytyy kahtoo nuo jutskat.
     
  5. eekoo

    eekoo Gearhead

    Mistä tuohon kytkentään löytyis kaava, releitä pitänee olla repullinen.... teen kaikki sähköt uusiksi -47 oldsiin ja kun pitäis nuo takavilkut saada jarrun kans samaan lankaan..
     
  6. eekoo

    eekoo Gearhead

    Mistä tuohon kytkentään löytyis kaava, releitä pitänee olla repullinen.... teen kaikki sähköt uusiksi -47 oldsiin ja kun pitäis nuo takavilkut saada jarrun kans samaan lankaan..[/quote] Juniorilla oli homma hanskassa, hetken mietittyään ja pari kuvaa raapustettuaan hänelle selkis kaava, molemmille puolille oma vilkkurele, molemmille jarruvaloille oma katkontarele... siinä kaikessa yksinkertaisuudessaan...
     
  7. jussi4x4

    jussi4x4 1st gear

    Tai vielä yksinkertaisemmin ilman (häiriöalttiita) releitä. Eli vilkkukatkaisijalla, jossa on jarruvalon irrotuskytkin. Löytyy lähes jokaisesta ameriikan kaarasta 60-90-luvuilta, joten valinnanvaraa on. Poislukien ne harvat mallit, joissa erilliset vilkkuvalot takana.
     
  8. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Homma selvis, häiriön aiheutti ilmeisesti vilkkukatkaisijalle tulevan johtonipun riviliittimen kosketushäiriö. Eli tällä kertaa kustannuksia ei tullu, pientä purkuhommaa ja kasausta vain.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    On niissä kaikissa silti vilkkurele (2 tai 3 napainen), mutta sen kuorma kytketään päälle tuolla vilkku/jarruvalovaihtajalla. Tai voihan sitä katkaisijaa naksutella päälle ja pois, on takuulla toimintavarma (vikahan on useimmiten ratin ja penkin välissä :rotfl: ).
     
  10. jtapio

    jtapio Gearhead

    olipas pakko pistää itsekin kun vanista on jarruvalot hukassa, mutta vilkut toimii..
    eli, jarruvalokatkaisija toimii. siitä eteenpäin ei hajuakaan. siinä on toinen liitin jossa on harmaa/harmaamusta ja ne menee jollekin elektroniikkaboksille. (kytkee kun järrupoljin ylhäällä)
    sitten on toinen oranssi/valk liitin (kytkee kun poljinta painetaan). tuo oranssi menee jollekin kaksinapaiselle liittimelle (2 nap blinker rele) ja lähtee tästäkin vielä jonnekin. Toisen johdon väri tässä liittimessä on musta. rele toimii (kokeilin vaihtaa sen vilkkujen releen tilalle) tämän enempää ei olekaan sitten tietoa.. takana tosiaan ei toimi jarruvalot edes peräkärrin liittimessä..

    mittailin tuossa niin mihinkään noista katkasijan piuhoista ei tule jännitettä. mistäs vois hakia syytä? brakefuse on ehyt ja cruisen katkasijalle tulee kyllä virta..
     
  11. jtapio

    jtapio Gearhead

    Jup, vika löytyi.. oranssille johdolle ei tullunna virtaa.. enpä kyllä rikkinäistä sulaketta löytänyt mutta piti tehdä väliaikaisesti hätärosmous kytkis :)
     
  12. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Vähän samaa vikaa mullakin. Toin Tahoen ruotsista ja siihen oli kyhätty keltaiset vilkut takapuskuriin. Koska Suomessa punaisetkin vilkut kelpaa, minäpäs näppäränä poikana sitten tempasin keltaset laatikot hevon(|):uun ja piuhat alkuperäisille paikoilleen.

    Nyt sitten vilkkuu punaiset ja palaa lisäjarruvalo, mutta jarruvalot ei pala. Jarruille oli vissiinkin vedetty oma karvansa, mikä jäi "entisöinnissä" ylimääräiseksi. Kysymys kuuluukin, että minnekähän tämä (muistaakseni) vihreä piuha jatkaa matkaansa takavaloilta. Kannattaiskohan etsiä vilkun tai jarruvalon katkaisijasta vaiko sulakerasiasta piuhan toista päätä?

    Asiasta diodinledinstefoihin... Konehuoneen puolella sulake-/relerasiassa on yksi diodi, mikä siellä kannen piirroksen mukaan pitääkin olla ja ehkäpä toinenkin pitäis löytyä. Mitähän virkaa mahtanee olla niillä? Liittyiskö jotenkin jarruvaloihin&vilkkuihin?

    Löytyiskö joltakin/jostakin Tahoe/Suburban sähkökuvia...???
     

Kerro tästä muillekin!