JDM-autot arkiajossa

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 26.7.2019.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tulipas tulipas tällänen persjantaiketju!

    Eli oikeanpuolisella postiautosta tutulla ohjauksella olevat japanian ihmeet.

    Kaikenlaista keskustelua on netti täynnä, mutta yksi asia jäi vaivaamaan ja sitä varten en nippon palstalle rekisteröidy. Miten nämä kestää kilometrejä ja onko näissä 90-luvun 2000-luvun autoissa vielä totuttua japanin laatua vai porsiiko kaikki?


    1jz-gte 2jz ym kestää 600hv ja toisella on 3bar ahdot mutta miten nämä yleisesti tuolla käytetyt koneet vaparina tai ilman kestää vakiona ajoa? Onko 300-400tkm haave vai pata jo auki? Nyt ei puhuta mistään tuning viritetystä.


    En tähän nyt mitään tiettyjä malleja rajaa jotta keskustelu voisi laajeta.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Sattuipa kerran kun olin rekisteröimässä yhtä moottoripyörää, että samaan aikaan toinen katsastusmies teki rekisteräintikatsastusta tuollaiselle skyline nissanille. Kuulin ohimennen kun katsuri kysyi "Onko tuo alkuperäinen" viitaten uutuuttaan hohtavaan välijäähdyttimeen. Onneton omistaja siihen mainitsi että se on vaihdettu. Toimistolle tullessaan tuo katsuri vaan totesi, että siinä poika teki "elämänsä" virheen, nyt se joutuu todistelemaan että vaihdetut osat vastaavat tyyppikatsastuksessa hyväksyttyjä osia. ..
     
    viikinki75, jknR, ramman ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Joskus mietin tollasta. Ovat ilmeisesti hyvässä kunossa koriltaan kun tuo japseista mutta täytyy suojata. Koneet on enemmän loppu mitä kilsat antaa ymmärtää.
     
    viikinki75 ja xarper tykkäävät tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jännä jos ovat koreistaan hyviä, kun meressä saaressa ovat, tukholman ja muiden rantakaupunkien autot yleensä katoaa maalien välistä

    Mut miks ne on koneistaan lopumpia? Vai onko niille annettu kenkää ja kierroksia ihan riittävästi



    Ei kait japani avensi ole euroavensista huonompi, vai oisko muka täällempänä tehdyt koneet parempia?

    Paljonkohan lie maksais tuoda joku perus kottero, venäjältä niitä saa huutokaupasta ostettua ja samaan vaivaan samalla transsiberia junalla se tulee matkatavarana pietariin asti
     
  5. toyopet

    toyopet Gearhead

    No ne on aitoja japseja, ei brittejä eikä turkkilaisia. Pätkäajoa ehkä enempi nähneet kuin Suomessa tulevat näkemään.

    Avensista ei ole Japanissa, se on brittituote. Sama koppa ekalla avensiksella kuin caldinassa, siinä ei sitten juuri muuta yhteistä.

    Yleensä sieltä taidetaan tuoda malliston pirteämpiä malleja eikä ihan perusmalleja.
     
    viikinki75 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    2k on rahti suomeen kutakuinkin kun just laskeskelin.


    Mittarit varmaan ruuvattuja. Kiinnostaa just se onko koneet miten loppu. Korista ja sisustasta on kuvia ja niitä saa mutta tekniikka?


    Suomessa lie suurin osa kevyessä kesäkäytössä ja suurin osa myös viritellään rajusti joten ei ole vielä osunut mitään tarinaa käyttöautona pitämisestä ja enemmän ajetuista.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mut onko japsien laatu pysynyt siitä huolimatta? Monella muullakin merkillä laatu laskenut vaikka tehdas olisikin ollut alkuperäissä valmistusmaassa.
     
  8. fenix

    fenix 2nd gear

    Koskiko topicin aloitus yleisesti sportti Japsitekniikkaa vai pelkästään 1jz-gte 2jz?
    No, tässä kuitenkin epäonnistunut lohko Subarulta.
    Lohkoissa isot jäähdytyskanavat sylinteriputkien ympärillä ja herkkiä kansipahvien pettämiselle.
    Tuotanossa ollut noita open ja semi closed dekkejä ainakin vielä 2007 STI Imprezoissa.
    Closed dekit ovat tietääkseni jälkikäteen hitsatut.
    Mazdan wankeleissa omat huolto tarpeensa.
    Mitsun Gto/3000gt vaihteistot pehmeitä.
    Ei mitään Japseja vastaan, mutta tuossa pari heikkoa lenkkiä.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.7.2019
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Niillä on ajettu pätkä ja kaupunkiajoa enemmän mitä "yleensä".
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ketä prkele tää vois kiinnostaa?
     
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Sitä minäkin.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    No niitä postiautoilijoita tietenkin.

    Täälläpäin näkee kätsyn oloisia JDM 4x4 diesel pakuja ja maastureita. Mitään läheskään vastaavaa ei ole kotimarkkinoilla.
     
  13. exchevelle

    exchevelle 3rd gear

    Ei vastaa aloittajan kysymykseen tekniikan kestävydestä. Mutta parin kaverin omia kokemuksia Japanista auton ostamisesta. Edulliselta vaikuttaa tuonti. Mutta, itsellä oikealta olevan ohjauksen vuoksi ei edes teoreettinen vaihtoehto jos joskus uutta japsia katselisin.



     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Kowalski

    Kowalski 3rd gear

    Itse en ole japseista jdm tuonut, mutta yhden saksalaisen. Kilsat oli pienet ja piti kutinsa ja auto just niinkuin piti. Varmaan riippuu miten ja mistä tuolta ostaa, mutta itse sain auringon tarkan kuvauksen autosta, tyyliin apumiehen oven lukko on hieman kankea jne. Kaverit ovat tuoneet tuolta paljon ja autoja on monen tasoisia, niinkuin muuallakin. Yleensä vähän ajettuja ja ruosteettomia. Parasta antia on Powerstrokea kompaten niiden omat jdm mallit. 300 toyota aristoja (lexus täällä) saa 2jz-gte ja pikkubusseja isoilla v6:lla.
    Edit:typot
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Helppoa ostaa auto japaniasta. Kuntoluokitus on luotettava isoista huutokaupoista ostettaessa. Saattaa saada jotain huudettua edullisestikin. Vasta tuli Suomeen C6 corvette zr1, 28t€ maksoi auto.

    Yleisesti ottaen autot ovat hyväkuntoisia ja siistejä, hyvät varusteet. Saksalaisia ja jenkkejä löytyy hyvin ja ratti on missä pitääkin. Japanin ihmeitä toki pilvinpimein, ja toki huonojakin löytyy jos pitää halvalla saada.
     
    Karpov, Pertti K ja Kowalski tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Noi tojotan "mahtikoneet" löin täkyksi, ne eniten kiinnostaa mutten tosiaan halunnut sulkea mitään pois just sen takia, että säkin kerroit hyvää infoa subaruista ym. Subaruissa ei tosin tunnu suomessakaan boxerit kestävän edes reilun 100hv malleissa.



    sellasta joka haluaa vähän jenkkimäistä fiilistä mutta lujemalla tekniikalla. Centurya ja muita 'klassisia" sedaneita kun katsoo, on niissä aika vahvaa jenkkivaikutetta läsnä.




    Ja centuryn 4.0 kasista tuli mieleen, että tottakai siitäkin olisi mukava saada kokemuksia, onhan sitäkin muissa koreissa.



    Automaatin kanssa postiautoilu tuskin vaatii pitkällistä totuttelua ja voisi tuoda mukavaa vaihtelua ajokokemukseen.
     
  17. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Koska olen kiiinnostunut muistakin kuin jenkeistä, niin olen katsellut noita japanin huutokauppoja / auto myyntiä. Aika ok hintaan saa paljon kaikenlaista jos ei ratin puoli häiritse. Esim tommonen Mark X Toyota vois olla oiva käyttöpeli ja tarjonta suorastaan huikea.
     
    Karpov tykkää tästä.
  18. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Niin ja Crown Athlete / Majesta kans... yms. yms.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. toyopet

    toyopet Gearhead

    Sitä konetta ei ole muissa malleissa käytetty, sen juuret on 60-luvun Toyota Crown Eightissä, jossa kone oli 2,6l ( tyyppi V) ja sitten malli korvaantui centuryllä, konetta kasvatettiin vuosien varrella ja 4.0 on sen kasin viimeisin versio, olikohan 5V-FE.
    Se on työntötankokone, ihan jenkkimalliin ja ns. baby-hemi, puolipallon muotoiset palotilat, tulppa keskellä palotilaa. Muistelen, että kansien muotoilussa olisi jotain yhteistä 2T-koneen kanssa mutta en mene takuuseen.
    Alumiinikone ja aika kevyt ja kompakti ulkomitoilleen. Ei mikään kauhean tehokas.

    Sitten on se lexus yms. 4.0 eli 1UZ-FE, joka on alumiinia sekin, 32-venttiiliä, molemmissa kansissa yllättäen kaksi nokka-akselia. Ja ulkoisesti iso kone. Tästäkin sitten on eri versioita ja myös isompia. 80-luvulta taitaa ekat noistakin olla, olisiko tullut UZS-130 crowniin valinnaiseksi.
    Crownin Suomen maahantuonti päättyi siihen edeltävään S12 polveen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    5V oli aiempi century juu, 165 ja 190hv malli.


    1997 tulikin:

    The 1GZ-FE is a 4,996 cc (5.0 L) 48-valveDOHC V12 engine with variable valve timing (VVT-i). Bore is 81 mm and stroke is 80.8 mm, with a compression ratio of 10.5:1. Official output as per Japanese Manufacturers' Agreement is 206 kW (276 hp) at 5,200 rpm although true power output is estimated to be around 230 kW (308 hp)[citation needed]. Peak torque of 481 N⋅m (355 lbf⋅ft) is at 4,000 rpm with over 400 N⋅m (295 lbf⋅ft) available from as little as 1200 rpm. The Electronic fuel-injection system is controlled by two ECUs, one for each bank of cylinders. The engine is capable of running on just 6 cylinders should a malfunction occur.[1]
     

Kerro tästä muillekin!