JEEP

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja cuda69, 19.12.2011.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    en muista onko jo muualla aihetta jeepistä?minkälaisia kokemuksia 90 ja uudemmista kutos ja kasikoneisista,ois suunnitelmissa trailerin vetoon.besaahan nuo vie koneesta riippuen +10 satasella ilman kuormaa.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Olin just kätilönä Cherokee 2005 kaupoissa. Ainakin 2,4 bensakone on melko laiska
     
  3. onre

    onre 3rd gear

    Mä ajelin TJ-Wranglerilla neljän litran kutosella viime keväänä ja kesänä aika hyvät pätkät. Ei se maantiellä mikään nautinto ole, eikä sitä sinne ole tarkoitettukaan. Kärryä tuli kiskottua jonkun verran myös, ja hinattua paria autoa. Voimaa tällaiseen käyttöön riitti mainiosti. Monesti mietin että voi voi kun tässä olisi metri enemmän pituutta.

    Ainetta paloi keskimäärin viitisentoista litraa sataselle.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Keväällä ostin -00 Cherokee XJ:n neljän litran koneella. Eipä oo kummonen, laiskanpulskea, epämukava jousitus ja besaa vei kesällä 15 l/100 km, syksyn pehmeillä hiekkateillä ja loskassa enemmän. Muuten on toiminut, paitsi takaluukun sähkövermeet ei toimi. Ovien välit rappaa täyteen rapaa, housunpuntit on aina paskaset. Edellinen talvikörö mulla oli Suzuki Jimny, ei tää Jeeppi taida olla yhtään parempi. Tai no, on siinä automaattilaatikko ja keskitasauspyörästö. Kiinteällä nelivedolla ei sitten kyllä voi ajaa kuin suoraan, kun etuvetareissa on antiikkiset ristinivelet. Jyrkemmissä käänteissä pitävällä pinnalla vemputtaa niin, että tuntuu leviävän siihen paikkaan. Sukisuki lyhyellä akselivälillä ja vakionopeusnivelillä käyttäytyi huomattavasti sivistyneemmin.
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    Oot Rockmaple vähän turhan hieno helma. Laitettiin vähän aikaa sitten appiukon 5.2 v8 zj:hen xj:n ristinivelet vakionopeusnivelien tilalle koska ovat yksinkertaisesti huomattavasti kulutuskestävemmät ja ei ole typeriä suojakumeja. Jos ennen kääntäessä vemputti ja nypytti niin nyt tekee sen noin kolmanneksen pahemmin. Ei juuri mitään merkittävää eroa. Vemputus vaan erilaista. Olemme myös laittamassa siihen xj:n 242 jakolaatikkoa jotta saadaan kaikki mahdolliset ominaisuudet. Takaveto, neliveto tasauspyörästöllä ja ilman.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nivelien kestosta oon omien kokemusten perusteella eri mieltä, ainakin mun käytössä kun en juuri harrasta off-roadia. Ristinivelet on kulutustavaraa, kestää 100-150 000 km. Suitsan nivelet oli noilla kilometreillä ja ilman mitään huoltoa jos ei nyt uudenveroiset, niin ainakin hyvät. Suojakumiakaan ei ole, vaan on ne ikään kuin kaksi teräspalloa päällekkäin, kumihuuli siinä ulommassa kääntyvässä osassa. Tietty jos sinne vakionopeusniveleen pääsee mutaryvetyksessä vettä ja paskaa, niin nopeasti on entinen. Ristiniveliä vaihtaa kymmenen yhden vakionopeusnivelen hinnalla.
     
  7. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Mulla on käyttiksenä kans XJ 4.0 1997 automaatti ja ihan tyytyväinen oon ollu. Bensaa menee kyllä ihan riittävästi, noin 12,3 muistaakseni noin 40000km:n keskiarvona. Ajan yleensä jatkuvalla nelivedolla ja tuo nypytys ei käytännössä tunnu, ellei sitten käännä jyrkästi ja anna samalla reilusti kaasua. Lukitulla nelivedolla en oo ajanut kuin hangessa tai muuten jumiin hankkiuduttuani (tai sitä yrittäessä) tai hitaalla alueella jotain työntäessä tai vetäessä ahtaissa tai tarkoissa paikoissa. Pitävällä pinnalla lukittuna ei pitäisi ajaa ollenkaan. Vakionopeusnivelet eteen itseäkin kiinnostaisi, koska ajo on etupäässä katuajoa, mutta loppujen lopuksi on itselle ollut niin pieni kiusa tuo kääntönypytys, joten en taida viitsiä vaihtaa.

    Tehoa on ihan riittävästi ohituksiin, mutta ei sitä liikaakaan koskaan ole. Alavääntö ei ole kummoinen ja vaihteisto voisi toimia fiksummin. Pitää nimittäin pieniä pykäliä päällä turhan pitkään, eikä lukitse momentinmuunninta (minusta) riittävän herkästi kevyellä kaasulla, jolloin kaupunkinopeuksilla bensaa tuppaa menemään paljon, ellei onnistu nostamaan nopeutta edes hetkeksi 70km:iin tunnissa, jolloin turbiinilukon saa päälle. Sen jälkeen nopeus saa hidastua vaikka 60:een ja lukko pysyy päällä, jos ei löysää kaasua kokonaan eikä paina jarrua. Kulutusero on hetkellisen kulutuksen näytön mukaan merkittävä turbiinilukon kanssa ja ilman ajellessa: esim. 60km/h lähes tasaisella, ehkä pienen pieni ylämäki, ilman lukkoa noin 13-14l/100km ja lukon kanssa noin 8-9l/100km.

    Jousitus on, kuten sanottu, vähän epämukava. Mutta maasturiksi ihan ok minusta, varsinkin uusilla iskareilla ja jousilla. En tiedä, saako noin pientä autoa kovin mukavaksi raskailla jäykillä akseleilla mitenkään. Keikuttelua varsinkin vinosti töyssyn yli ajaessa oli minusta enemmän havaittavissa vanhoilla loppuunkuluneilla iskareilla ja jousilla, mutta uusilla OME:n kamoilla mukavuus parani, keikuttelu ehkä väheni ja ajettavuuskin jopa mutkissa on ihan ok, kun ei mihinkään maantieohjukseen vertaa. Voi olla, että olen jo sen verran tottunut tuohon, että pieniä puutteita ei edes huomaa.

    Sisämelua ei ole häiriöksi saakka ja ilmastointi ja lämmityslaite ovat ihan OK. Liian kuuma ei hirmupakkasillä kyllä pääse tulemaan eikä toisaalta kovilla helteillä sisälle saa jääkaappitunnelmaa, mutta riittää minulle.

    Vetopainoja tuolle annetaan ihan hirveästi, jotain noin 3200kg jarrullisena. Noin 1500 kilon kuormaa oon sillä vetänyt ja ei voi sanoa miksikään nautinnoksi. Paremmalla kärryllä (oli melko korkea) olis voinu mennä mukavammin, mutta ei noin kevyt auto ainakaan minusta sovi raskaaseen vetoon, vaikka tehoa periaatteessa riittääkin ja otteessa numeroita. Tosin tuolloin mulla oli vielä alla ihan surkeat jouset ja iskarit, joten se varmasti osaltaan vaikutti asiaan. Takapää oli melkolailla pohjaanlyöntikumeilla, kun aisapainoa laittoi sen turvallisen määrän, muutaman kymmenen kiloa. Tosin tässäkin on varmaan tottumisesta kysymys, monet kehuu paljon pienempiäkin autoja "vahvoiksi vetureiksi", itse taas tykkään vetää isoja kärryjä esim. 508 mersulla tai jollain muulla vastaavan kokoluokan vehkeellä.
     
  8. Ombo

    Ombo 1st gear

    Itsellä tuollainen 5.2 kasilla oleva -93 ZJ Laredo. Voimaa tuntus olevan aika kivasti, ei siis tule oltua se helvetin ensimmäinen auto valoissa. Bensa kyllä tuntuu maistuvan, vaikka suurempia tutkimuksia ei ole. Luulen että 15l/100km tälläisessä kaupunkinurkkailussa on aika kaukainen haave.

    Ajossa käyttäytyy aika pikkuautomaisesti. Vaikka autolla on painoa rapiat 1600kg, tuntuu ohjaus ihmeen herkältä ja äkkiä mennään koko kaistan leveydeltä. Töyssyissäkin on vähän levoton ja muutenkin huojuu ja puojuu. Väljät pulikat tuskin syynä, se meno olisi sitten erilaista. Nelikon "tehokkuudesta" ei oikein ole kokemuksia, johtuen tästä kuluvasta talvesta. Ainakaan en meinannut jäädä erään päiväkodin pihaan jumiin kuten työkollega.

    Auto on ajossa aika hiljainen. Melua kuuluu hyttiin yllättävän vähän. Sisustaltaan muuten tämä on vähän sellainen isopieniauto. Etupenkkiläiset mahtuu hyvin, mutta takapenkkiläisenä voi tulla vähän ahtauden tunnetta. Tämä lähinnä todettu yksin testaillessa takapenkkejä. Varsinaista matkustajien vinkumista en ole vielä kuullut.

    Omassa keskuslukot vähän kränää. Ei sinänsä ihme, onhan autolla ikää ja kilometrejä takana. Vettä puskee vähän jostain takasivuikkunan yläosasta takaluukun lattialle.

    Edittiä tähän väliin: Kiteytettynä hiton hyvä vehje. Mikäli pysyy yhtään kunnossa, tämä tulee olemaan meidän taloudessa pitkään.

    Koska täällä on jeeppi-ihmisiä liikenteessä, heitän tähän myös pari kyssäriä. Omassani on tuo jatkuva nelikko ilmeisesti siis quadra-trac. Kun heittää lyhkäiselle puolelle, lukittuuko keskitasauspyörästö? Tähän ei oikein mikään tietolähde antanut suoraa vastausta.
    Pyyhkimet. Tihkuasennot jossain hävöksissä. Kovin pyyhintä toimii, toisiksi kovin on mykkä. pissiruiskuttamisen aikana pyyhintä toimii. Tihkulle laittaessa ensimmäinen sykli toimii, myöskin pyyhkimet palaavat lepoasentoon. Pyyhkijöiden tihkuboksi on vaihdettu uutukaiseen. Mistäs sitten etsitään?
     
  9. mikki72

    mikki72 Gearhead

    Mun ´96 ZJ:ssä oli tuo kuatraträkki koko ajan lukossa,eli siitä ei jarrujakaan katsastuksessa voitu normaalilla jarrudynolla tutkia,koska se olisi pompannut pois siitä..insinjööri vaan jarrutteli pihalla ja taskulampulla katteli levyjä..
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se on nopeella nelivedolla viskokytkimen perässä ja hitaalla kiinteä, Ja juu jatkuvaa nelikkoa ei testata jarrudynossa.

    Mulla on 02 Gran Chero mersun diisselillä, löpöä menee 8-11 riippuen ajosta ja kärryn koosta perässä, nyt ajettu 246tkm joita noin puolet mun ajamia.
     
  11. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Ittellä on -95 Jiippi 5.2:lla. En antaasi enää mistää hinnasta pois.Kärry tuloo kuarmalla hyvi peräs eikä haittaa vaikka olis alla huanompiki tie. kaikki raadot on sillä kotia saatu. ja toimii hyvänä hualto/perheautona. Lastenvaunut saa heittää kyyttihi. Kulutusta en oo ers mitannu.Kaikki se vie mitä sinne laittaa mutta eipähä tartte olla liikentehes jaloos.Eres kärryn kans. Muutama tuttuki on saanu tuasta kimmokkeen ja hommannu kans Jeepin. Alla pyärii kitkat enkä oo nastoja eres haaveellu. Keulalle meinaan laittaa vinssin ja vetokuulan. mukavee vetää romua kärrylle. . . :rotfl:
     
  12. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Osta Grand Cherokee, akseliväli vähän pitempi ja menee kuin juna.. -Mutta hiljaisemmin..[​IMG]

    -Miksen aiemmin hankkinut Jeeppiä..? Ihmettelen.. :wink:
     
  13. hara64

    hara64 1st gear

    ompas täällä tyytyväisiä (ja vähemmän tyytyväisiä) jeepin omistajia :D
    meille tuli just -93 grantti ltd viiskakkosella vinkkelillä.
    matkaa on takana vasta 400km ja hyvältä vaikuttaa(ainakin vielä).

    cd-boxin kun vielä jostain sais niin ei tarttis ruveta kasetteja naftaliinista kaivelee :lol:
     
  14. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Mulla oli joksus -91 XJ. Suurin virhe elämässäni (autoihin liittyvä) oli siis se kun myin sen pois! :mad:

    Monta vuotta jo haaveillu, et sais taas Jeepin ostettua. Ehkä kohta. Tuleva on varmaankin Grandi, mutta kyllä Jeep kannattaa jokamiehellä- ja naisella olla! :D
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aivan :D
    Vaimolla on grandi kasilla ja itellä CJ5 kasilla 8)
     
  16. bblock

    bblock 3rd gear

    Kesällä tuli taloon -91 Cherokee 4.0+aut... ja aijai kun on ollut parina lumipäivänä kivaa :D pikkukepistä kun tempasee part-time nelivedon päälle + laatikosta power asennon niin johan lähtee hienoja luisuja (tarvittaessa) :soosoo: ensin lukkoperä päästää vähän sutimaan että luisu alkaa ja sitten kun etuset tulee mukaan niin jes :D Ja eipä tuo huoltaminenkaan aina tuu kalliiksi,just kävin hakemassa termostaatin+tiivisteen ja öljynsuodattimen = 11€ kaikki yhteensä. Toivottavasti termarin vaihto auttaa kun ei kauhean lämmintä puhalla ja kone lämpenee hitaasti. Huonoja puolia en ole Jeepistä muuta keksinyt kuin että on vähän pieni sisältä... pennut pääsee potkimaan selkään (ja toisiaan) :poff: Kovista ponnisteluista huolimatta ei ole vielä kiinni jäänyt mihinkään vaikka kuljettajan usko on ollut koetuksella :eek: :rotfl: ps. kulutus on suhteellista kun ei ole vuosiin enää ollut alle 16l/100km syövää bensa-autoa :(
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Jeep on rock!

    Itselläni perheautona 1996 Grand Cherokee 5.2 Limited.
    Varsin kätevä auto kaikinpuolin. Todella monipuolinen.
    Mukava matka-auto, näppärä kaupunkiauto, hyvin varusteltu, riittävän tilava, kulkee hyvin, ei nitise ja natise, menee syvässäkin lumessa kuin myyrä, mutta juo bensaa kuin kameli. :odroll:

    Kannattaa säädättää ohjauskulmat, ja uusia puslat/nivelet tarvittaessa, niin auto kulkee kuin juna maantiellä, varsinkin jos renkaat ovat asialliset.
     
  18. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Täähän on mennyt Jeep hehkutteluksi.... [​IMG]-Jeeps...!
     
  19. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ainahan niitä omia vehkeitä kehutaan ;)
     
  20. hara64

    hara64 1st gear


    ja autoja kans :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!