Jeepin ajonesto ei lähde päältä

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja paikkatakki, 18.8.2019.

  1. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Nythän se myrkyn lykkäsi. Viikolla ajoin erään aamuna Jeepillä töihin, ja lounasaikaan oli tarkoitus viedä se tuulilasinvaihtoon, niin eipä lähdettykään, kun ajonesto päätti toisin.

    Kyseessä siis -97 Jeep Wrangler, ja ajonesto on ilmeisesti Rockwellin tekemä. Samaa ajonestoa löytyy ainakin Chryslereista. Ajonestoa hallitaan siis erillisellä kaukosäätimellä, joka näyttää tältä:
    [​IMG]
    Kuvassa vasemmanpuoleinen on alkuperäinen, ja oikealla jälkituotantoa. Multa löytyy molemmat ja molemmat oli ennen tätä episodia toimivia. Ajonesto lähtee siis päältä, tuota avausnappia painamalla, jolloin kuuluu piippaus sen merkiksi, että auto voidaan käynnistää. Kaksi piippausta on sen merkki, että ajonesto on aktivoitunut, ja voidaan tehdä joko lukitusnapista, tai sitten ilman virtaa tarpeeksi kauan, niin aktivoituu itsestään. Ajoneston ollesta aktivoitunut auto voidaan kyllä käynnistää, mutta se käy vain noin 2 sekuntia, jonka jälkeen kuuluu tuo kaksi piippausta ja auto sammuu.

    Nyt vikatilassa kaukosäätimen avausnapin painaminen ei aiheuta autossa mitään. Uudemmassa kaukosäätimessä ainoastaan välähtää vihreä led. Kokeilin jo vaihtaa kaukosäätimeen patteritkin, mutta ei mitään muutosta asiaan. Hain myös kotoa tuon vanhan kaukosäätimen, mutta eipä sekään auttanut. Vaikuttaa siis siltä, että joko ajonesto ei enää vastaanota kaukosäädinten signaalia, tai on jostain syystä hukannut molempien kaukosäädinten parituksen.

    Hinautin auton sitten korjaamolle, jossa tuo uusi kaukosäädin ohjelmoitiin, silloin vajaa 10 vuotta sitten, kun sen ostin. Lupasivat viimeistään ensi perjantaina sitä tutkia, josko tietokoneella saisivat siihen yhteyden ja kokeilla kaukosäädinten ohjelmointia. Hieman skeptisesti kyllä suhtaudun tuohon, kun en keksi yhtään hyvää syytä, miksi ajonesto tuollaisen tempun tekisi ilman mitään syytä. Vaikka saisivatkin ohjelmoitua kaukosäätimet uudestaan, niin sehän on vain ajan kysymys, milloin tekee saman uudestaan.

    Onko tuohon Rocwellin ajoneston kiertämiseen tai ohittamiseen mitään hyviä ideoita tai jopa ohjeita?
    Jos eivät korjaamolla saa kaukosäätimiä toimimaan, niin mikä sitten avuksi? Pitääkö siihen rueta rakentamaan MegaSquirt-moottorinohjaus, tai vastaava, vai mille sen kanssa alkaisi?
     
  2. WBBC

    WBBC Gearhead

    Eikös ajonestosysteemin voisi poistaa kokonaan?
    Mitä vähemmän kaikenlaista turhaa elektroniikkaa autossa, sen luotettavampi se on.
     
    KajS ja Sounderi tykkäävät tästä.
  3. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Kyllä varmasti voisi. Onko vain tietoa, mitä sen poistaminen vaatii?
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

  5. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Oliskohan Oulussa mitään vastaavaa?
     
  6. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Yksi Rockwellin purkki ja siihen uusi avain olisi jouten . Kunto ? ja hinta tarjoa ...
    Ketjussa mainittiin neon joten lisätäänpä että kyseiset osat on ykköskorisesta neonista----avain ilmeisesti käyttämätön kun löytyi minigrip pussista takakontin maton alta
     
    Muokattu: 20.8.2019
  7. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Pidetäänpä tämä mielessä, jos eivät saa huollossa nykyistä toimimaan.
     
  8. matti163

    matti163 3rd gear

    Sercap.fi ei ihan Oulussa mutta Keminmaa, kalajoki
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Itselleni tuli just kans uutena asiana tää kun ostin avo Stratuksen. Siinä on sama Rockwellin systeemi. Allpar sivustolla on ohjeet jolla ton pitäis pystyä sammuttamaan pois päältä. En ole kokeillu kun en viitsi vahingossakaan rikkoa vielä toimivaa. :odroll: Eli renkataan sulaketta virrat päällä kunnes järjestelmä kytkeytyy pois.

    To programme the remotes:
    * Switch the Ignition Switch to the ON position. Remove the fuse or the immobiliaer,
    connect and disconnect the fuse till the LED light is constant (not flashing).
    * Press both the Open and Close buttons at the same time on each of the Remotes
    you want to programme in turn (I don’t know how many can be programmed).
    When you press the buttons on each Remote hold them pressed for a few seconds
    till you hear the door locks operate.
    * Switch the Ignition OFF.

    To put the Immobiliser Module into bypass mode and start the engine
    Switch the Ignition Switch to the ON position. Remove the fuse or the immobiliaer,
    connect and disconnect the fuse till the LED light is constant (not flashing).
    Now turn the key the rest of the way to start the car.
     
  10. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Tuota Allpar-sivuston ohjetta on hiukan hankala noudattaa Wranglerissa, kun ei ole ajoneston lediä (kuuluisi vissiin alkuperäiseen radioon, ja sitä ei ole), eikä keskuslukkoa. Eikä kyllä sulakekaaviokaan kerro, mikä sulake olisi ajonestolle.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Siis hetkinen oikeestikko?
    Irroita ajoneston sulake odota et valo syttyy ja käynnistä auto :odeek:

    Tosin pikkasen hidastaa jos se viive on esim. 3 tuntia
     
  12. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Niin ja missä avo-Stratuksessa on kyseinen ledi? En nähnyt omassa sellaista. Manuskat ei juuri kerro mitään tuosta rockwellistä, se kun ei ollut jenkkien murhe vaan se ajonesto laitettiin vaan vientimalleihin. Siksi varaosakalikoiden saatavuuskin oli välillä heikko, ja välillä vielä huonompi.

    Ykköskoppaisten neonien kaket sopii myös (rockwell) vaikka varaosanumero on eri.
     
  13. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Se ledi on mittaristossa lämpömittarin yläpuolella Stratuksessa. Ei se kyllä mullakaan vilku eli liekö nuo ohjeet sitten jenkkiajonestoon. Näyttäisi olevan monenmoisia ohjeita netissä miten tuo "pitäisi" saada pois. Liekö sitten mikään toimiva.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    On täälläkin ollut ohjeita, lähinnä kait yv:nä kerrottu.
    Yhellä korjaamolla pulma ratkaistiin niin että vaihdettiin joku boxi, en muista mikä, cirruksen boksiin missä ei ollut ajonestoa. Oli tarkka vuosimallista. JM-garage ylöjärvellä.
     
  15. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Tämä homma ratkesi. Korjaamolla vikadiagnoosi oli, että se on joko kaukosäädin (ai molemmat) rikki tai sitten ajoneston boksi rikki (no melkein saman osasin sanoa ilman tietokonetta). Samanlaista ei tilalle saa, mutta uusi korvaava tuote 715 euroa + asennus 350 euroa. En kuitenkaan tarttunut tähän täkyyn, vaan maksoin vikadiagnoosin ja hinautin auton kotiin.

    Kotona otin ajoneston boksin irti, avasin ja tutkin mahdollisia murtuneita juotoksia yms, mutta en sellaisia löytänyt. Muutaman tunnin se boksi oli irtaallaan, ja kun sitten otin yleismittarin ja mattoveitsen, että alan selvittämään minne johdot vievät, niin boksin uudelleen asentamalla se alkoikin toimimaan ja sain auton käyntiin. En sitten alkanut enää ottamaan riskiä, vaan poistin ajoneston käytöstä.
     
    Poke tykkää tästä.
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Niin miten sä nyt sitten poistit sen ajoneston? Veitkö tohon puljuun ja maksoit rahaa vai saitko itse kierrettyä jotenki?
     
  17. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Tämän version kanssa riitti, että kun auton oli saanut käyntiin, niin otti boksin irti. Ei pitäisi enää estää käynnistymistä, eikä ecu sitä kaipaa toisin kuin uudemmissa.
     
  18. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Hommasin juuri , halvalla kun sai, -98 Dodge Stratuksen. Niissä ei taida mokomaa ajonestoa ollakkaan , avaimetkin vain vanhankansan peltiset. Ei ole keskuslukitustakaan kekottimessa. Niin , yksityistuontiahan tuo on.
    Ps. luin juuri vasta meilit ja näin että tarvitsija olisi ollut ehkä purkkia vailla mutta ilmeisesti vika korjattu jo ? purkki löytyy edelleen kaipaavalle
     

Kerro tästä muillekin!