jenkeistä tilaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja skylark, 6.3.2006.

  1. skylark

    skylark 1st gear

    esim: ebay??miten tilaaminen tapahtuu ja mitä maksaa toimituskulut??kyse on pikku osasta simpukan sektorivarresta.. ku ei tahdo näköjään suomesta löytyä!!
     
  2. nash

    nash 3rd gear

    mä oon tilannu paljon auton osia ja yhden autonkin ebay:stä. Helpoin maksutapa on paypal johon täytyy rekisteröityä ja olla esim. visakortti. Tuli just yhdet jarrurummut joissa postimaksu oli 50$ ja siihen tietysti tulli päälle jos osan arvo on yli 22€
     
  3. jontsa

    jontsa Gearhead

    Itsekin tilasin aika paljon pientä osaa ebaysta viime vuonna. Paypal on kätevin tapa maksaa. Jos myyjä ei hyväksy Paypalia mutta hyväksyy money orderit niin olen pari kertaa käyttänyt Bidpayta (www.bidpay.com) jonne siis maksetaan luottokortilla ja he toimittavat rahat money orderina myyjälle. Bidpay veloittaa muistaakseni noin 5-10 euroa lisämaksua ja he eivät hyväksy mastercardia (Visa ja Amex muistaakseni käy).

    Postikulut ovat heiluneet siinä +-20e ja sitten tulleja ym maksuja päälle joita ei edes halua ajatella :)

    Itse laitan myyjälle aina jollain verukkeella kyselyä tuotteesta etten vain lähde sokkona mitään huutamaan. Näin saa jotain kuvaa siitä vastaako myyjä nopeasti kyselyihin ja millainen tyyppi on kyseessä. Samoin kannattaa katsoa myyjän saamat palautteet ettei siellä ole paljon negatiivista palautetta. Maalaisjärki on kova sana :) Itsellä ainakin on tähän asti kaikki tavarat tulleet kunnossa perille ja ajallaan. Samoin jos myyjä ilmoittaa toimittavansa vain USA:n rajojen sisällä niin kannattaa silti kysyä suostuvatko toimittamaan Suomeen. Pari kertaa näinkin olen tehnyt ja kaupat on syntynyt.

    Usein huutoja alkaa sadella juuri ennen kuin huuto sulkeutuu. Esimerkiksi tänään huusin sivupeiliä autoon niin eikö minuutti ennen huudon loppumista hinta tuplaantunut ja jäi peili ostamatta. Jenkkiläisten huudot tuppaa loppumaan joskus klo 2-5 suomen aikaa. Onneksi ebay toimii oletuksena siten että huudolle annetaan maksimihinta jonka olet valmis maksamaan ja ebay sitten nostaa hintaa aina tarvittaessa määrittelemääsi rajaan asti.
     
  4. nash

    nash 3rd gear

    Bidpay:tä ei enää ole.
     
  5. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Jollei PayPal kelpaa ameriikanherralle (aika usein näin kun just SE osa tulee halvalla vastaan... cashier's/personal check kun ei ole järin helppo saati nopea maksutapa.. prkl) niin Forexin kautta lähetetty MoneyGram (www.moneygram.com) on vaihtoehto. Maksaa tietty pienen summan. Kannattaa vaan tarkistaa tuolla sivujen hakutoiminnolla löytyykö myyjän läheltä MoneyGram-agenttia.
     
  6. Harrastelija

    Harrastelija 3rd gear

    Ebaytä on tullut jonkinverran käytettyä ja homma on toiminu hyvin ja kun vielä se PayPal siinä välissä, niin huoletontakin. Ne postikuluthan on vähän tapauskohtaisia, vaikuttavina tekijöinä tuotteen paino/koko ja myyjän sijainti. Mutta nämähän toki kannattaa kysyä myyjältä ennen huutoa, välttää ikävät yllätykset.

    Aika yleisesti, ainakin minun kohdalla, on myyjä hyväksynyt PayPalin käytön, joten ei kokemuksia muista menetelmistä. Yhtä asiaa en aina oikein ymmärrä, kun eivät aina suostu lähettämään kuin jenkkilän sisällä, niin samalla postireissullahan se lähtis muuallekin, mutta jokainen tehköön kuten tahtoo.....
     
  7. nash

    nash 3rd gear


    Mä oon aina kysyny myyjältä, että lähettääkö suomeen ja aika usein on sit lähettäny vaikka siellä on lukenu että united states only
     
  8. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Samoin. Aina kannattaa kysyä.
     
  9. nash

    nash 3rd gear

    lähetin yks kerta 100$ kirjekuoressakin kun oli pakko saada tudoriin hienot renkaan pultit, mutta sitä en kyllä suosittele tekemään.
     
  10. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Edellä mainittujen lisäksi olen tilannut takalokarin year onelta sekä koneen osia paw,lta ponyparts,lta ja summitilta maksanut olen heidän nettisivun kautta käyttäen luottokorttia ja kaikki on sujunut ongelmitta.
    Toiminta on samanlaista kuten elloksesta tilaaminen poimii tavarat ostoskoriin ja makselee pois.
     
  11. Harrastelija

    Harrastelija 3rd gear

    Teillä on käyny hyvin, mutta aina ko on semmoseta United States only -kauppiaalta kysyny, niin vastaus on ollu "Sorry, United States only...." mutta onneks ne on yleensä ollu Worldwide -myyjiä ne, joilla on ollu haluamaani osaa kaupan.

    Kun viime kesänä laitoin itelleni tuon Lincolnin, niin aloin selaileen netistä, että mistähän sais mitenki osia, niin sattu löytyyn semmonen firma, ku Bakers Auto, hyvät sivut ja cataloogi ja osia laidasta laitaan, erikoistunu vain ja ainoastaan Lincolneihin. päätin sitten kokeeks tilata jotain pientä pisteosaa, mistä ei syntys kauheasti painoa, joten pysyis rahtimaksut inhimillisenä. Varmistin vielä kyseisestä firmasta tulevan rahtimaksun suuruutta tilaamilleni osille ja vastaus tyydytti, maksimissaan 25$, sanoi Steven. Mutta, mutta.....osat saatuani kattelin laskua, että rahtikulut reilu 78$, mitä v....a? Tietenki soitin sitte tälle Stevenille Connecticutiin ja esitin tuohtumukseni suurehkosta rahtimaksusta. Tähän Steven ilmoitti heti, että sori, hänen kämmi ja että hän hyvittää minulle osan rahtimaksusta ja tottakai se semmoinen käy päinsä. Keskusteltuamme asiasta päädyimme lopputulokseen, että Steven hyvitti minua 50$, johon olin tyytyväinen, vaikka itse ilmaisin halukkuuteni ottaa jotain osaa tämän hyvityksen edest, mutta kävi se näinkin. Olen sittemmin tilaillut häneltä jotain ja homma on toiminu todella hyvin.

    Löyty toinenki firma, nimeltä Lincoln Parts International, niin pääsi tekemään hintavertailua, kun molempien valikoima oli aikalailla sama. Mutta kun laitoin sähköpostia tämän Lincoln Parts Internationalin asiakaspalveluun kysyäkseni jotain varmaankin mullistavaa, niin ei mennyt perille, tuli vain ilmoitus, ettei löydy. Nettisivut on kyllä olemassa, viimeks revisoitu joskus loppuvuesta 2001. Pitää varmaan kokeilla soittaa.
     
  12. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Jaa, unohdin täysin: Jos tietää osan painon niin esim tästä voi saada vähän osviittaa mitä ne postimaksut tulee olemaan.

    http://ircalc.usps.gov/
     
  13. aceventur

    aceventur 1st gear

    ebay

    itse olen käyttänyt ebay:tä mutta tavara menee ensin ystävälleni amerikkaan ja hän tarkistaa tavaran ja lähettää sen sitten minulle. toki hän käy ostamassa tarvitsemani osan myös paikallisesta varaosaliikkeestäkin jos se havaitaan edullisemmaksi ja varmemmaksi vaihtoehdoksi...

    ystäväni yhteystiedot löytyy mm. www.stimports.com timppa

    samalla rahalla saa paketin kotiovelle amerikasta kun esm hki:stä postin toimipisteeseen... riippuu toki paketin koosta ja painosta...esm takapyörän laakerit g20van postikulut kotiovelle 9,50$ ja jos paketin arvo on alle 50 euroo lähetyskuluineen ei tule tulleja eikä alveja... ellen ole aivan väärässä !
     
  14. nash

    nash 3rd gear

    lähetyskulut lisätään tulli maksuun
     
  15. TepaR

    TepaR Gearhead

    Onkos joku tilannut näiltä sivuilta mitään?:

    http://www.1aauto.com

    En huomannut että Paypal kävisi tuolla...
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olen tilannut muutamia kertoja. Viimeksi tänä talvena. Luottokortti käy maksuvälineenä.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    eBay-myyjissä on aika paljonkin sellaisia, jotka hankkivat tavaralle lisähintaa ylisuurilla lähetyskuluilla. Hintaan lisättävän rahdin taso kannattaa tosiaan varmistaa myyjältä etukäteen. Toiset tyytyvät pelkkiin todellisiin kuluihin, jotkut taas kertovat ne vaikkapa neljällä.
     
  18. TepaR

    TepaR Gearhead

    Ja homma toimi ok? Eli tavara tuli perille.... Entäpä rahtikulut?
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    On toiminut oikein hyvin. Tavarat ovat tulleet lentopostipaketteina ja toimituskuluissa ei ole ilmaa. Ehkä vähän pakkaus- ja vientidokumenttikuluja, muttei mitään ylisuurta.
     
  20. mhj

    mhj 1st gear

    Minä yritin ostaa nyt tammikuussa 1aautosta tankkikojetta ja eivät suostuneet lähettämään USA:n ulkopuolelle. Ei onnistunut edes niin, että tavaran olisin ottanut jenkkiosoitteeseen ja maksanut sen omalla Visalla. Kokeilin, mutta palauttivat vaan rahat ja sanoivat no can do.

    Ostin sen sitten deserteagleautopartsilta ebayn kautta. Hyvin toimi.
     

Kerro tästä muillekin!