jenkit iskaritestissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Nokileka, 9.2.2004.

  1. Nokileka

    Nokileka 1st gear

    Eli miten on käynyt katsastuksen iskaritestissä? Tavan jenkissähän ei ole kovin jämäkkä alusta(ei ainakaan mulla). Eurovehkeitten kanssa oltu kuulemma tiukkoja, käsituntumalla ehjät ja vuotamattomat iskarit on hylätty!
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkähän käy noilla alkuperäisillä ilmaiskareilla eli periaatteessa automaattisesti säätyvällä peränkorkeudella?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Taitaa olla samanlainen susi kuin se ODBD-testi (vai mikä piru se oli). Saapas nähdä. Kohta puoleen pitäis kait viedä astro leimalle, jos alkavat Koneista valittaa niin käännetään niin tiukalle että riittää :smile:
     
  4. JR

    JR Gearhead

    Mietin melkeinpä samaa asiaa. Itsellä kun on autossa ilman sijasta sähköisesti säätyvät iskarit. Pitäsköhän testiin mennä alusta ihan normaali (ts. "auto") vai "firm ride" asennossa. Eiköhän nuo silti selviä kun menee paikanpäälle.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onkohan noi iskaritestit kuinka luotettavia...
    Mä ajoin joskus 72caminon johki monroen iskaritestiin, ihan uteliaisuuttani koska siinä näki samalla akselipainot mikä mua lähinnä kiinnosti.

    No testin mukaan etuiskarit oli ihan loppu ja takaiskarit oli jees. Ja autoon oli just laitettu uudet Konit eteen ja takana oli 10v vanhat perus-KYB:it tai vastaavat, mitkä ajossa tuntu kauheilta. Tätä iskaritestaaja perusteli sillä että: "Näis jenkeissä kun on lehtijouset takana niin niitten kitkat hämää tota testiä..." ei auttanu vaikka kerroin kaminossa olevan kierrejouset!
     
  6. drako

    drako 1st gear

    Tuolla eurohärvelien harrastelijat keskustelivat samasta asiasta. Ohjeet oli varsin väljät, mitä konttoreille oli annettu. Hylky jos tulee iskareista, pitää olla todella huonot iskarit. Ja testin luotettavuus tiedettiin konttoreillakin huonoksi. Uusilla ja laadukkailla alustasarjoilla tuli huonompia tuloksia testistä kuin vakioalustalla. Ja vastaavasti madallusjouset ikäloppujen vakioiskarien kanssa antoivat hyviä arvoja.

    Eli kyllä tuokin valitettavasti taitaa mennä sinne OBD-testin tasolle koko homma.
     
  7. blues

    blues 1st gear

    no kaikkei hauskinta tässä on se että katsastukmaksut nousee jo 50€ hujakoille päästötestien yms. tuomien lisäkulujen takia.
     
  8. og_fin

    og_fin 1st gear

    no onneksi kumpikin auto joka taloudessa on, ylittää tuon 2500 kilon kokonaismassa rajan joka tuolla aken sivuilla mainittiin että sen ylittävät eivät joudu kyseiseen testiin. Vaikka tottakai iskarit on sellaiset jotka olisi syytä olla kunnossa kaikissa autoissa joita tuolla yleisillä teillä liikkuu.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän noi automaattiset systeemit toimi paikoillaan! Eikös ne vaadi toimiakseen koneen käyntiin, D:n pykälään ja nopeusanturit antamaan tietoa?

    Näin ainakin Caddyn Sevillessä yms.

    Jos toi "firm ride" tarkoittaa, että jäykin vaimennus on päällä "koko ajan", niin sitten ehkäpä se. Mutta kone/virrat kai pitää olla päällä silloinkin?
     
  10. TNT

    TNT 1st gear

    Kävin just tänään konttorilla näyttämässä sedälle vania. Ei tarvinnut vatkata iskareita tuon painorajan ansiosta. Sydän jätti kyllä tahteja väliin kiisselin päästökokeessa, pelotti että rupee romua lentämään :grin:. Muuten oli asiallinen setä, mutta vittuili joutavia pienestä reiänalusta takalokarin etukaaressa. Raidetangon pään vuoksi tuli uusintakäynti, mutta sepä olikin ihan aiheellinen.
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Siis painoraja iskaritestissä?
    Muistaakseni jenkkifarmi painoi yli 2500kg, eli testi ei koske niitä?
     
  12. TNT

    TNT 1st gear

    Ei koske, jos kokonaismassa yli 2.5 tonnia.
     
  13. vw79

    vw79 3rd gear

    melkoinen soppa tästäkin syntynee vuoden mittaan. aikanaan käytin harrasteautojani eri iskaritesteissä ja aina tuli erillaista tulosta samasta autosta, mm luotettavaksi kehuttu konin pudostustesti ei saanut eroa ehjälle ja tyhjentyneelle iskarille samalla akselilla jne... jousien jäykkyydet ym sekoittaa tulosta ja onko sitä soveltamiskokemusta katsastajillakaan. varmaankin tapahtuu ns oikeusmurhia hylsyjen muodossa kun hylkäävät pehmytjousisia ehjin ja toimivin iskerein, kun taas kovajousinen voi huonoinkin ikarein mennä lävitse. lisänä noi madallusjousien vaikutuksen iskareihin- tuloksen menee päin persettä jos iskari vaimennusteholtaan toista kuin jouseen vartavasten suunniteltu vaikka toimiskin hyvin käytännössä eli ajossa.

    seuraavaksi alkanevat testaamaan takaikkunanlämmittimiä ja hylsy tulee jos ei standardihuuru poistu tietyssä ajassa jne...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ja auta, kun automaattiset vaimennus- ja jousitusjärjestelmät yleistyvät!

    GM kehuu uusien aktiivijousitettujen Caddyjen seuraavan tietä suurella näytteenottotaajuudella ja säätävän sen perusteella iskareita. Miten mitataan automaattisäätöiset iskarit , kun nopeus on 0 km/h ja virrat ovat poissa? Seuraavaksi kai on kytkettävä iskaritesteri nelipyörä dynorulliin! Ja sehän on tietysti halpaa..
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    kskustelin tuossa tutun katsastusmiehen kanssa, kun niille tuli tässä hiljan tuo iskaritesteri. se ei oikein mitään tarkkaa osannut sanoa, totes vaan että ihan turha vehje. Ei kuulemma kerro mitään.

    Arvelin itse että siitä näkis jotenkin saman akselin eroavuuksia, mutta homma ei mulle vielä selvinyt.
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    saas nähä mitä siellä tapahtuu kunhan saan tuon vanhan pakun sinne sammakkoiskareineen :grin:
     
  17. H.J.

    H.J. 1st gear

    On tosiaan kiva nähdä, miten käytännössä niitä tuloksia tulkitaan. Testiä on kahden laista, resonanssia ja eusamaa. Tulokset kyllä ovat "tarkkoja", mutta niitä tulkittaessa pitäisi olla vertailuaineistoa. Hommanha ydin on kuitenkin siinä, että rengas pystyy pitämään kontaktin tiehen kaikissa ajotilanteissa. Siihenhän vaikuttaa kokonaisuus. Eli kovat iskatit -> kovat jouset, pehmeät iskarit -> pehmeät jouset. Kumpikin yhdistelmä ovat toimivia, vain auton luonne on eri. En kuitenkaan usko, että niistä testereistä mitään hylsykoneita tehdään. Ottivathan viranomaiset pakkia EOBD testissäkin, kun "innostuivat liikaa" :smile:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    tostahan oli puskuri ohjelmasssa tosta iskaritestistä. siinä kyseltiin jostain konttorilta miten toi homma toimii ja testattiinkin jotain kinneriä.. sanovat siinä sen testin olevan lähinnä viitteellinen eli sillä etsitään lähinnä eroavaisuudet samalta akselilta ja paikallistetaan totaalisesti hajalla olevat.
     
  19. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    prkl ku tuli syksyllä vaihettua iskarit taakse :smile:
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    kappas, tuo autovanhushan kerää kuorman kanssa kokonaispainoa 2950kg eli ei testata? harmi :wink:
     

Kerro tästä muillekin!