jenkit iskaritestissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Nokileka, 9.2.2004.

  1. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ajoin aikoinaan Mazerati 323:n tuohon Monroen testeriin.

    Koestajan avustamana saimme nostettua täysin laillisella ja katsastetulla alustasarjalla olevan pelin testerin päälle - kun jäi masusta kiinni rampille.

    Testeri osoitti että 2 päivää vanhat eipakit ja bilstainin 3" tolpat olivat täysin loppu ja vaihtoa vaille.

    No taestaaja sanoi ettei nämä testerit pysty mittaamaan luotettavasti madallettuja ja/tai jäykistettyjä alustoja.

    Eli mites kun viet konttorille tuommosen paketin ja tuleekin hylky ehjästä alustasta, jota testeri ei vain kykene mittaamaan.

    En tuossa lukenut ylempää oliko jo mainittu, mutta olikohan se viime pe kun yle2 tuli toi "Puskuri", jossa ne testasi tuommosen laitteen käytännössä.

    Olikohan siinä joku 50tkm ajettu alusta jolle kone mittasi 60-70% pitoa ja uuden alustan kanssa 63-74% :???:

    Kysyttäessä parilta eri katsastusinssiltä toinen olisi hylännyt 60%:en ja toinen alle 30%:en iskarin - hmmmmmm onkohan taas edessä konttoriralli "kuka hylkää - kuka ei"

    No onneksi omassani menee massat yli - vaikka onkin viikon vanhat pamput alla, koska onhan se kuitenkin mukavempi ajella kun alusta toimii, eikä vetele ja pompi kuin jurrinen jänis.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kattelin eilen tellusta rättäreiden pohjoisenkeikasta kertovaa juttua. Tuli mieleen, että monikohan läpäisee iskaritestin, oli aika loikkivaa menoa välillä...
     
  3. harri60

    harri60 Gearhead

    Käytin eilen katsastuksessa meidän Pontiac Parisienne sedanin -85 ja inssi kehui tasaisia arvoja (pari vuotta vanhat iskarit) Melkoisesti se testi koteloa täristää.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinkahan paljo toi testi rasittaa autoa?
    Siin ei taida olla mitään ikä rajaa niinku päästötesteissä. Kuulin et se testi on aikamoista rynkytystä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli T-hoppakin isketään testeriin? Mitenkäs mun 65-kuplan käy?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voinpa näin nimettömänä kertoa ettei sen koneen lukemien perusteella hylätä vaan katsastusmies tekee päätöksen oman arvionsa mukaan, ajotuntuma, käsin painelu yms... ja ehjän rättärin vaimennus prosetit oli tasan nollaa uusilla vaimentimilla (2 päivää vanhat.)
     
  7. siltsi

    siltsi 1st gear

    Tuskin tuo iskaritesti voittaa nimismiehenkiharoita? Eli jos auto siihen testiin hajoaa, niin eiköhän se hajoisi viimeistään seuraavalla soratielläkin?
    Vaan mitähän tarkoitti otsikko Hämeensanomissa, jossa mainittiin että nyt myös valot tarkastetaan mittarein!? Onkos nyt tullut jotain uusia luxi-mittareita, vai viittaakohan tuo vaan vanhaan suuntaustestiin ja otsikon kirjoittajan tietämättömyyteen?
     
  8. Konte

    Konte 1st gear

    Onhan niillä nyt jo ainakin joillain asemilla melkoiset ravistimet, joilla ne tutkailee nivelien kuntoa. Auto keikkuu kuin Hikiän hiekkatiellä mutta ei tietääkseni ole yhtään siihen leikkiin hajonnut (jos on muuten kunnossa ollut). Hyvä sikäli, että testaavat iskarit, koska niiden huonontumista ei aina tule huomattua ja ainakin kerran olen kaupan hyllystä otetut iskarit joutunut palauttamaan (oli kuin pyöränpumput) vaikka leima tuli että paukahti.
     
  9. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Kun siinä mitataan samalla akselilla olevia eroja, miten käynee kun moni on oikeaa konia jäykistänyt pikkaisen. Syystä että irtoaa viivalta paremmin, molemmat puolet niiaavat saman verran. ero on kuitenkin niin pieni ajossa, ettei sitä huomaa käytännössä.
    Käytin käyttökinneri eilen leimalla, ravistaa aika tavalla se testi...
     
  10. Duster

    Duster 1st gear

    Taidan ihan uhallaan viedä paskasen auton testiin. Tippuupahan 30kg loskaa ja hiekkaa aseman lattialle. :smile:
    Tai sit jos on peräkontti paljaalla pellillä niin heittää konttiin kaikki hylsyt ja avaimet. Mukava kolina ainakin lähtee. :lol:

    Mitenköhän tommosesta rynkytyksestä tykkää joku hieno elektroniikka ja jenkka vehkeet/muut vermeet. Onkohan asema korvaus velvollinen jos testissä hajoaa laitteet mitkä ei vaikuta auton katsastukseen?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se tärinä on niin tiehää että itse auto ei heilu ollenkaan vaan rengas tärisee niin perkeleesti
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se tärinä on niin tiehää että itse auto ei heilu ollenkaan vaan rengas tärisee niin perkeleesti
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    mietittiin että nyt jos olis vielä pakkasta ja iskarit jäässä ja siis kovat, onko mahdollista että esim tuulilasi menisi halki. ovat kuitenkin aika velttoja nuo autot nykyään ja lasi kantava osa.
     
  14. äRTee Haastaja

    äRTee Haastaja Gearhead

    Kävin kans jokunen vuosi sitten bogen iskaritestissä ,autona oli ford linttapaska stw -66. testaaja kehu et iskarit taitaa olla aika uudet ku arvot on näinkin hyvät.
    joopa joo ,takapäässä oli transitin vanhat iskarit ylösalasin asennetuna ja lisäksi toinen lehtijousenpää oli kettingillä köytetty runkoa vasten. tämän ja muiden vastaavien kokemusten perusteella ei kyl nää testit oikeen vakuuta..
     
  15. OMG

    OMG 1st gear

    eilen 05.03-04 käytin opelin katsastuksessa jossa on noi korkeuden/jäykkyyden säätö paine ilmalla ja iskari testi ei ollu kovin kummoinen tapahtuma auto tärisi hieman ja arvot olivat katsastajan mielestä hyvät vaikka iskarit on viisi vuotta olleet auton alla,joten turha "pelätä" tota testiä
     
  16. Badabum

    Badabum 1st gear

    Istuttiin tossa kaverin kanssa auton perässä pistämässä skimbamonoja jalkaan ja kaveri totesi mun auton iskareidein olevan ihan loppu, totesin siihen että (Vittu...)autossa on ilmaiskarit, mutta kyllä siinä rupes tota seuraavaa katsastuskertaa miettimään...
     
  17. Duster

    Duster 1st gear

    Mulla on kans Opelissa nuo ilmaiskarit ja kyllä nää ainakin kesällä kun tuli vaunun kans reissu heitettyä ja nosti painetta iskareihin vaikutti hyvältä ratkaisulta.

    Eipähän painunut Omegasta perä yhtään alemmas, vaikka vaunu oli koukussa kiinni.
    Ja näillähän saa takapäähän jäykkyyttä, kun vaan pitää iskareittein paineet miltä tuntuu.
     
  18. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Vinkkinä (koulussa tolla vehkeellä leikkineenä) että renkaiden ilmanpaineet vaikuttaa myös koneen tuloksiin..:smile:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos auton kokonaismassa ylittää 2500kg iskaritestiä ei tehdä. Joten esim. 80-luvun farkuissa ei ole iskaritestiä.
     
  20. Konte

    Konte 1st gear

    "Renkaiden paine vaikuttaa testin tulokseen" eli siis jos mulla on paineet matalalla tai löysärunkoinen rengas niin tulos on heikompi kuin jos on uudet jämäkät renkaat ja kovat paineet? Tarvii odottaa leimalle menoa kunnes saa jämäkämmät suvikumit alle :smile:
     

Kerro tästä muillekin!