jenkit iskaritestissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Nokileka, 9.2.2004.

  1. chevelle65

    chevelle65 1st gear

    Just puhuin katsarin kanssa tästä iskarien testauslaitteesta. Se on lähinnä apuväline heidän työtään helpottamassa. Vertaillaan lähinnä akselilla oikeaa ja vasenta puolta keskenään. Tulokset ovat suuntaa antavia. Mutta edelleen on käytössä myös ns. nurkkien painelu ja iskareiden silmämääräinen tarkistus. Eihän heillä myöskään ole mitään virallisia ajoneuvokohtaisia "arvoja" minkä sisään testattava pitäisi jäädä. Testin luotettavuudesta voidaan taas tietenkin olla montaa mieltä. Ainaki mun mielestä siitähän lähdetään, että auton pitää olla kunnossa niin iskarienkin kuin muunkin tekniikan osalta kun sillä liikennöidään. Oli testejä tai ei. Sen verran pitää arvostaa omaa ja muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: chevelle65 2004-03-22 15:04 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: chevelle65 2004-03-22 15:07 ]</font>
     
  2. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Koulussa olen kokeillu tota monta kertaa. Tänä olin oman ´63 impalan kans testiradalla. Iskarit aika löysät ja jostain jura- ja rautakauden väliseltä ajalta mut ei arvot mitenkään ihmeet ollut. Arvot tuntuu vähän riippuvat siitä mitä aamulla/ päivällä on syöny ja millä tuulella kone/käyttäjä on.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli T-hoppakin isketään testeriin? Mitenkäs mun 65-kuplan käy?
    [/quote]Niin tai sitten jos veisi jonkun 1895-mallisen Mersun niin ei varmaan olis kiva katella kun osat lentelee pitkin hallia
     
  4. vw79

    vw79 3rd gear

    äijät pelkää jotain iskaritestii kuin maailmanloppuu. ilmeisesti te ette ole koskaan autoillanne ajaneet montuisella tai muuten autoa heiluttavalla tiepätkällä. mahtaapi ne alustanosiin tulevat voimat olla suurempia satkun vauhdissa kuin jossain ravistimessa.
     
  5. Konte

    Konte 1st gear

    En nyt sanois että pelkää mutta katsastusmiesten suhtautuminen tietyillä seuduilla on lievästi jenkkikielteinen ja kun nyt sitten pehmeäjousisen jenkin ajaa tuohon testiin niin keinuuhan se kunnossakin hiukka eri tavalla kuin pari vuotta vanha Volkkari. Eiköhän tässä vaan nyt haeta kokemuksia miten eri puolilla maata asiassa on koettu.
     
  6. drako

    drako 1st gear

    Hah, joo. Tosiaan vaikken olekaan vielä konttorin iskaritestissä käyny (muualla kyllä), niin kannattaa pelätä todellakin paljon enemmän noita kevätauringon pikkuhiljaa paljastelemia mutkateitä. Tänään taas oikein sai säikähtää kun ajelin (melkein) rajoituksen mukaista vauhtia ja oli yllättävä heitto tiessä, jonka terävyyttä en huomannut ajoissa. Pamauksesta, joka ei ollut ihan pieni, tuntui että tulee koko etutolppa pellistä läpi! No lienee ainakin iskarit kunnossa, kun ei auto kuitenkaan ihmeemmin heilahtanut siitä ja matka jatkui ilman murheita.

    Tulipa vaan mieleen mitä tuossakin mutkassa olisi voinut käydä, jos olisi ollut tolkuttoman jäykkä tai matala alusta. Olisi saattanut suunta muuttua yllättävästi peltoa kohden joustovaran loppuessa kesken tai alustan joustavuuden ollessa riittämätön ja pompun nostaessa pyörät ilmaan...
     
  7. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Oli koulus volvon takaiskareitten vaihto. Porattiin toisesta vanhasta mehut ulos ja iskaritestiin. 48% näytti.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onneks ei tarvi Blazerin kanssa iskaritesteistä välittää, eikä näköjään muistakaan rynkytyksistä. Mä en tiedä mikä se on nimeltään semmonen alustanrytkytyslaite mitä katsastuksissa on jo käytetty jokunen vuosi lähinnä kai nivelten ja vastaavien testaukseen. No anyway, katsastussetä yritti säätää sitä Blazerille sopivaks mut ei säätövara riittänyt. Sit haki jostain vielä jonkun välipulikan mut ei vieläkään. Sen jälkeen luovutti sovinnolla koko homman, tuumas että "on siinä aika reilusti tota maavaraa" ja kokeili pari kertaa vaan heilutella ite autoa renkaista. Jotain hyötyä näköjään noista korotuksista ja isoista maastorenkaistakin on :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2004-03-26 15:43 ]</font>
     
  9. Konte

    Konte 1st gear

    Tuli tänään Chevy leimattua eikä tuo "kohuttu" iskaritesti nyt niin ihme juttu ollut. Dynamometrin tuntumassa oli levyt, joitten päälle auto ajettiin ja fillarin kerrallaan tärisytteli ja mittari näytti lukemaa. Huomioi kuulemma auton painon ja setät kokemuksen perusteella arvioi, mikä on hyvä ja mikä huono. Ja huono on etenkin, jos samalla akselilla toinen näyttää hyvää ja toinen huono (siitähän on kokemustakin). Joten pelko pois ja leimalle :grin:
     
  10. macci

    macci 1st gear

    Jumalalle kiitos ettei vania tarvii viedä semmoseen rääkkiin,se ei kyl ikinä menis läpi on se semmone huojuva heteka...
     
  11. Ylli

    Ylli Gearhead

    Iskaritestiä on kyllä turha pelätä! Toinen Monroe takaiskarini aivan paskana, ....ennen katsastusta huoltoaseman kautta ja 3 bar painetta takapäähän, katsastussetä ajoi testiin ja molemmat 68%! Oli muutenkin asiallinen äijä, kun huomasi puslien, nivelien siis (lähes)koko alustan olevan uutta, niin nosti auton vaan nosturilla ylös ja laski alas 10 sek kuluttua sanoen, että pakko nostaa jos joku tarkkailija katselee! Nyt seuraavana onkin takaiskarien uusinta, niin voi huoletta ajaa taas seuraavat 32 vuotta!

    _________________
    " 454cid Impala -72 conv. "

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ylli 2004-04-28 08:45 ]</font>
     
  12. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Vuosikatsastuksessa annoin katsastusmiehen ajaa käkkylän samalla iskaritestiin, vaikka ei olisikaan pakko (kok. paino vähän vajaa 2800 kg).
    Eipä tuo kovin kummoinen testi ollut. Vähän tossut vain tärisi ja katsastusmies keihui iskareita/jousitusta hyväksi, vaikka luulen, että nuo samat iskarit on ollut alla ties kuinka monia vuosia/vuosikymmeniä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siitä saa myös pyöräpainot!! Auto ei ole ihan vaaterissa, mutta kyllä siitä jotain tolkkua saa etu- vs taka- ja ristipainoista.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    itelläni on 70 E body edessä konit ja takana ilma-iskarit. ei ollu mitään ongelmaa.
    on se hyvä et ne nykyään tarkistetaan paremmin.
    mulla oli vanha nissan ja 20v vanhat iskarit(ajettu 150tkm.
    takaiskarit olivat melkein puhkiruostuneet, ja etuiskarin jousikupista puuttui 1/4 osa.
    eikä ne edes sanonu mitään.
     
  15. Jasse

    Jasse 1st gear

    Kyllä ne mulla vaninkii testas siinä :smile: Kyllä mä kysyin sen jälkeen et mitäs helvattua sä oikeen duunasit ku siihen sen pistit vatkuttaan, sano vaan että no sait nyt ilmatteeks senkii testin ja ei tainnu pitää mun vittuilusta ku piti etu vilkutkii vaihattaa keltasista valkosiin, vaikka olivat keltaset siinä 13 vuotta kelvanneet :smile:
     
  16. KPS

    KPS 3rd gear

    Käytin vm-60 Pontiacin katsastuksessa pari päivää sitten. Iskaritestissä etupään lukemat oli 52/51 ja takana 81/76. Ihan hyviksi lukemiksi niitä sanottiin. Iskarit on ollu autossa alla 6 vuotta/ 43tkm.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    painoa 2480kg alla vakio iskarit ei uudet
    ei mitään ongelmaa leimassa !
     
  18. chevy-72

    chevy-72 1st gear

    Kyllä tuo iskaritesti on syvältä, sillä se on vähän katsastusmiehestäkin kiinni, sillä vein yhen hiivatin sinne ja takaiskarista oli ajat sitten tullu mehut ulos ja lemppa mikä lemppa niin silti katsastusmies totes vaan , että kyllä niillä vie hetken kurvaa ja kyseessä oli rekisteröintikatsastus!!! Tosin se kehu mun hitsauksia...olisko ollu niin että hyvillä hitsauksilla ratsastin testistä :smile:
     
  19. sbc350

    sbc350 Gearhead

    omassa '72 caminossa näytti että edessä ihan loppu iskarit vaik oli 10tkm ajetut kybin kaasut, sano ukko että varmaan liian korkealla keula, ettei toimisi kunnolla iskarit. edessä on myös suht jäykät jouset.
    takapää oli sitten oikeen hyvä, siellä nääs on kuolleet jouset ja matalalla perä :) mut eise kyllä mitää hylkyä niistä etuiskareista lattanut.
     

Kerro tästä muillekin!