Jenkki-auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jarin, 12.10.2008.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä mulla ainakin jotain siellä pohjissa vetäytyy. niinku sanottu, päivääkään en oo koulutusta saanut noihinkaan hommiin, vaan kantapään kautta on se vähä oppi tullut mikä on. Kamat on kuitenkin aina olleet ihan kelvollisia, eli colornetin automaalivalikoimasta viimiset parikymmentä vuotta ja käytännössä kaikki 2-komponenttia. En nyt oikeen jaksais uskoa, että sekotussuhteet ymtkaan olis kauheen pahasti pielessä. Mut kittiä on tosiaan amerikkalaistyyliin käytetty aika runsaasti, varmaan sentin kerrosta löytyy joka vehkeestä; minkä pelti heittää, sen kitti peittää. :rotfl:
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Moon kans aina onneks tehny noita pohjia vähä kerrallaan joten auto on seissyt täyttö/hiontojen välillä joskus kuukaudenkin :eek: Ei ole ollut painumaongelmaa..
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Ei vaan sinulla on nyt mennyt rusinat pullan alle.
    Eli jos/kun olet vetänyt happopohjaa kitin päälle ja unohtanut lisäksi 2K hiontavärin sen kitin päältä(+ei oikaistu), tottakai katto muistuttaa vuoden kuluttua perunasäkkiä. Edelleenkään kyse ei siis ole kitin painumisesta vaikka mm.juuri ne kittilastan vedot+kittirajat+karkeat hiontaskraadit näkyvät nyt pinnassa(siitäkin huolimatta vaikka niitä ei kitin pinnassa hionnan jälkeen näkynytkään). Ongelma ei siis missään apauksessa ole kitissä, vaan väärin ladotussa tekniikassa.
    Se miksi pintaan tulee perunasäkkiä enemmän kuin maalin vahvuus johtuu siitä, että pohjat ovat ennen pintojen ruiskutusta olleet jo säkillä.
    Eli kun kutistuvat pinnat ladotaan tuon "säkin selkään", tasoittuu pintakin ruiskutuksessa niin että pinta tasoittuu ja pintavärien kerrosvahvuus samalla kuitenkin vaihtelee. Tällöin tietenkin suuremman kerrosvahvuuden alueet kutistuu enemmän kuin pienemmän kerrosvahvuuden alueet.
    Kitin ja pellin raja-alueethan jää aina itsessään hionnan jälkeen aina hieman "notkolle", jolloin mikäli oikaisua ei tehdä 2K-hiontavärillä+oikaisten, painuu punta näiltä aluelta helposti x3 suhteessa muuhun alueeseen.
     
  4. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Jos tarkkoja ollaan tuon lasikuidun kanssa, niin noi 2K maalitkin on vääriä maaleja pelkkää lasikuitupintaa vasten, suojaa ne kyllä jonkin aikaa.
    Kun tehdään lasikuitu osa, niin ainoa oikea maali siihen on Celcoat, joka maalataan muottia vasten, sitten siihen lasikuitukerrokset ja lasikuitukerrosten jälkeen taustapuolelle pistetään Topcoat, joka on sama asia kuin Celcoat mutta Toppariin vaan lisätään hiukan parafiiniä, jotta maali kuivuisi (celcat kuivuu ainoastaan niin,että sen päälle laitetaan mattoa ja hartsia ja hartsin kovettumisessa tuleva lämpö kuivattaa sen).
    Topcoatiin ei taas oikein tavan maalit sitten tartu kun siinä on parafiiniä, mutta muottipintaa vasten olleeseen celcoatiin tarttuu, kun siinä taas ei oo sitä parafiiniä.
    Yleensä kun jengi tekee lasikuitu osia, niin usein taustapuoli jää maalaamatta ja lasikuitu imee kosteutta, koska telattiimpa lasikuitu minkälaisella kovatelalla hyvänsä, sinne jää pieniä ilmakuplia, jotka alkaa paisumaan kun sinne pääsee kondensiovesi. Silloin kun nämä ilmakuplat alkaa paisumaan tulee noit rakkuloita ja tähden muotoisia kuvioita. Tätä ilmiötä kutsutaan lasikuiturutoksi. Kosteuden takia osat myös alkaa aaltoilemaan.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vähän tarkennusta vielä: Sen kitin päällä ei ole vielä muuta ollut, kuin se läpikuultavan ohut happovärikerros. Kitin luonnollisesti oikaisin silloin vuosi sitten samalla tavalla hiomalla, kuin mitä nyt uudestaan kokeilin. En mä kyllä tajuu, että mikä muu siinä olis muuttanut muotoaan kuin se kitti? :eek: Sen myönnän kyllä, että säilytyspaikka on saattanut olla liian kostea, ja näin ollen kitti on kosteuden vaikutuksesta saattanut turpoilla. Siis jos se ylipäänsä on mahdollista.
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Pointti onkin siinä, etä pelkkää kittiä et mitenkään pysty oikaisemaan, mikäli se rajautuu peltipintaan. Eli kitin ja pellin välistä rajapintaa ei voi saada 100% suoraksi. Tätä varten on elämätön hiontaväri, joka "betonoi" kitin+pellin alleen niin että pinnan oikaisu on mahdollista. Tietenkään tätä hiontavärikerrostakaan ei saa puhkaista mistään, vaan mikäli näin käy, vedetään uusi ehyt kerros 2K hiontaväriä.
    Tämän oikaisuhiotun hiontavärikerroksen alla ei sitten "kitti enään elä".
    ....beleevemeee...
     
  7. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Sanokos Rockmaple jossain vaiheessa että aaltoilu tapahtu kitin ja pellin rajapinnassa? Rockmaplen kirjoituksesta kyllä käsitin että hän hioi kittaus kohtaa ja eläminen olis tapahtunu pelkästään kitatussa kohdassa. Käsitinkö oikein?
    Itseasiassa mulle on kerran käynyt myös noin. Silloin en tehnyt pohjia pohjien vaatimissa oikeisa olosuhteissa. Jos pohjat tehdään oikeissa oikeissa olosuhteissa (maalaamotilat), ei kitin elämistä pääse tapahtumaan, ja vedetään nuo vaadittavat hionta värit ym... mutta jos olosuhteet on kaikkee muuta kuin mitä pitäis (kylmyys, kosteus, ym...) en pidä tuollaista mahdottomana.
    Ai nii ja jos vetäsee kertavedolla liian paksun kerroksen vaikka tollasella kumilastalla, niin kitti jää aika huokoseks, niin kyllä uskon et kitti vetäytyy.
    Ajatellas muuten jotain kittijämää joka on jääny purkkiin kauaksiaikaa ja kansi ei oo ollu kiinni, niin kyllä se kitti on lähteny reunoja pakoon eli kitistyny. En usko et kovettajan laitto ehkäsee semmosta.
    Etä minkälainen vaikutus kittiin on jos sitä ei sekoiteta kunnolla ennen kun ruvetaan kittaamaan, en tarkoita nyt kovettajaa vaan sideainetta joka on kitin seassa purkissa? Mitä vaikutusta sillä on lopputulokseen?
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Siis tämä keskustelu alkaa pikku hiljaa alkaa käymään turhaksi...jos kerran se kitti ihan oikeasti siellä alla jonkun mielestä itsestään elää?
    Sille en voi mitään jos jonkun mielestä näin tosiaan on, mutta kuten aiemmin jo totesin, itse en tällaiseen ole vielä +15-vuotisen maalaamourani aikana törmännyt? En siloinkaan kun minulle näitä "kittivikaisia" tapauksia on esitelty, vaan tähän astisista ko.ongelmat ovat AINA johtuneet muusta kuin itse kitistä. Toki sillä ehdolla että yleensä puhutaan siitä, että alla nyt kuitenkin on normaalia autokäyttöön tarkoitettua 2K polyesterikittiä, eikä mitään ilmakuivaavaa puukittiä(näihinkin toki joskus on törmätty) .
    Kovin mielelläni ihan ammatillisesta näkökulmasta toki kuulisin miten tuo "eläminen" on kemiallisesti/teknisesti edes mahdollista?
    Siis jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että kitti on sen verran kuivanut että jonkinlainen oikaisuhionta on yleensä onnistunut ilman puuhöylää?
    Eli voimme toki kukin jatkaa parhaaksi valitsemallamme tiellä ....
     
  9. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Hitsi kerkesit vastaamaan. Muokkasin tuota omaa vielä.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    GS kanssa samaa mieltä, jos ja kun pellissä on vähänkin vekkiä oikasun jäljiltä jäänyt niin kitti tarvii häivyttää aika kauas lommon reunasta, useemman sentin sais vielä mennä läpikuultavana mutta ehjänä kittikerros "terveelle" osalle ja siihen reilusti isommalle alalle AINA hinkkari, siis jos pelkkä paikkamaalaus kyseessä, ylivedossa tietty ympäri.

    Eli lommon "reunat" ei sais tulla kitin alta aivan kokonaan esiin.

    Vekin reunalta pellistä jos ottaa viimeistelyhionnassa hiontatukea niin kittipinta jää väistämättä alemmas.



    Tein äsken lokasuojan ja helman oikaisu ja maalaushommia.

    Jos olis ollut kitattavaa niin kitti ensimmäisenä, nyt ei tarvinnut koska hinkkari ja röpömassa hävitti vasaroinnin jäljet.

    Sinkkiä päin pohjamaali, siihen filleri, muutaman tunnin välikuivatus ja hionta.
    Siihen kiiltävä akryyli kosteusuluksi, siihen kivenisku ja 12h kuivumistauko ja lämpöä jotta liukkari haihtuu kunnolla,
    siihen ves.oh. värimassa, 6h kuivumistauko ja lopuksi päälle akryylilakka.

    Eli parhaimmillaan kuutta eri litkua samaan kohtaan, aikaviepää ja kallista puuhaa.

    Älköön siis kukaan ihmetelkö jos kaksi kierrosta kilikalia ei pidä helmoista ruostetta loitolla kesän ylitse.

    Lisäksi pinnat tarttee suojata sisältäkin.
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Oikein. Toivottavasti se mun kitti lopettaa ryppyilyn kun päälle tulee muita mömmöjä.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä en edelleenkään luovuta! Toki, kuten on varmasti tullut selväsi en tiedä onko mun meotdit olleet millään lailla oikeita, mutta esimerkiks toi vika vessa oli kyllä ennen maalausta ja sen jälkeen aikalailla suora, mutta parin kuukauden jälkeen ei enää ollutkaan. Käsin klossilla 2k hiontaväri hioen pitäis kohtuu "loivasti suoraa" tollasista kyljistä tulla:
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img48106.jpg
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img48509.jpg
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img48946.jpg

    Ja tossa nykytilanne:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 4.jpg/full

    Kyll se vaan on ruvennu vähän aaltoilee ja muuttunut huonommaksi kun mitä oli heti maalauksen jälkeen.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei kai tuossa ^ ole mahdollista että voima vääntelee peltiä?
    Alimmassa kuvassa kun näytti ettei oven alareunakaan olisi ihan oikein asettuneena...
     
  14. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Juu ja on ollu sen verran äkänen lähtö ettei pyyhkijätkään oo pysyny ala-asennossa vaan nousseet pystyyn 8)
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Repeee.. :poff:
     
  16. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Tähän vois auttaa, jos vaihtais nuo painavammat taka gummit eteen ja vastaavasti kevyet etu gummit taakse, näin saatais painoja tasattua.
    Tämähän tekisi ajettavuudesta helpompaa, varsinkin kaupunki ajossa, kun ohjaavatkin pyörät edes hetkittäin osuis asfalttiin. :odroll:
     
  17. MJT

    MJT 1st gear

    Jenkkiauton maalaus.

    Otapa yhteys Auto- ja Teollisuusmaalaamo Oy/Mauri Tähtinen, Vantaa, niin homma ei ole onnistumisen varassa.

    Kokemusta on!
     
  18. Mekki

    Mekki 1st gear

    sillon repes
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tai sit tuolla vaan sataa sen verran paljon vettä että pitää keulia isommista lätäköistä ylitte?
     
  20. Pitää antaa kerrankin positiivista palautetta auton maalauksesta. Maalari teki mitä pitikin ja vähän ennemmänkin oikeastaan. Olen nyt viikon katsellut kärryä omassa tallissa ja ihan tyytyväinen olo on edelleen. Maalaus hoitui Nakkilassa Erikoismaalaus Marko Kautosella. Ihan perusmaalus ilman liekkejä ja hileitä. Tuossa muutama kuva jos jotakuta kiinnostaa. Suositella voi jo länsirannikolla arpoo auton maalauttamisen kanssa.
    http://s224.photobucket.com/albums/dd218/essexcountycoroner/klinkklong/maalaus/

    ECC
     

Kerro tästä muillekin!