Jenkkien turvavyöt ja niiden toimintaperiaate...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Tseiaar, 27.2.2008.

1. Tseiaar

Tseiaar 3rd gear

Laittelin tossa likalle uutta turvavyöistuinta Chryslerin takapenkille, niin huomasin että vaikka miten nopeasti nykäsee vyötä ulospäin, se ei lukitu missään vaiheessa :eek: ?. Tätä sitten aikani ihmettelin, ja kun olin Chrysystä kaikkia vöitä nykinyt ja kaikki "toimi" samalla tavalla, aloitin vöiden testailun Buickissa. No, ylläri ylläri, sama meno jatkuu sielläkin... :-? .
    Eli eli, miten noiden toimii kuulua, "kiristyykö" ne sitten myös yhtä "tehokkaasti" kolaritilanteessa?

Mitä olen noita europelejä omistanut, niin niissä vyöt lukittuvat heti kun vähänkin nopeammin nykäsee...

Ei kai tässä tartte uutta velkaVolvoo lähtee hankkimaan että lapsilla on turvallista matkustaa :soosoo: .

2. -nikke-

-nikke- Gearhead

Juu, ei tossa omassakaan amerikan ihmeessä lukitu vaikka kuin repii, vaan vasta kovassa jarrutuksessa huomaa että voit "nojata" vyötä vasten. Eli jotenkin keskipakoisvoimalla se systeemi toimi joka lukitsee sen vyön.

3. Pyrre

Pyrre 1st gear

Eikös noissa ole sellainen heiluri joka sitten lukitsee sen? Eli periaatteessa jyrkkä mäki pitäis riittää tekemään homma, eli lukitsemaan vyö?

4. Pertti K

Pertti K Double Gearhead

Lukittuvat kiihtyvyydestä (lukkomekanismissa oleva puntti lukitsee) eli jarrutuksessa tai tiukassa kurvassa voi testata toiminnan. Samoin reippaasti kun kiihdyttää, niin penkin selkänoja taipuu taapäin ja samalla vyö menee lukkoon. Sitten kun kaasun höllää, niin ahistaaaa...

5. jvaisane

jvaisane 1st gear

Roikkuupi siellä rullaosastossa sellainen paino, joka vain auton jarruttaessa tai kiihdyttäessä ja kallistuessa iskee kiilaa rattaisiin...

6. Rockmaple

Rockmaple Gearhead

Entäs sitten se tappi siellä oven välissä, mikä on jotenkin yhteydessä vyön rullaan. Onks se joku mukavuusjuttu, että kun vedät oven kiinni ja sen jälkeen vyön kiinni, niin jousi ei kelaa löysiä pois? Ja sitten kun poistut autosta ja avaat oven, niin silloin kuuluis vyön kelautua sisään? Mun romuissa on aina ollu vieterit jo niin kuoleentuneet, etten oikein oo päässy selvyyteen miten niiden kuuluis toimia. Joskus kuitenkin oon ollu huomaavinani, että kun avaan oven, niin vyö saattaa vähän kiristyä.

7. Tseiaar

Tseiaar 3rd gear

Ok, kiitos näistä. Voin siis jatkaa nykyisillä kieseillä autoilua turvallisin mielin :D .

8. Tweek

Tweek Gearhead

Juu, ymmärtääkseni se tappi siellä ovenvälissä saa aikaan sen että vyö kelautuu sisään kun ovi on auki.

Mitä itse on noita remeleitä tullut tutkittua, niin euroissa ja japseissa näyttäis olevan ne molemmat, siis se heiluri sekä keskipakosysteemi jotka lukitsevat vyön, ja näissä ameriikkalaisissa sitten vain se heiluri.

9. idiot

idiot Gearhead

itellä kapriisissa takapenkillä toinen vyö etes tuu ulos :(

10. moottorinlohko

moottorinlohko Gearhead

ne on mukavuutta varten,menet autoon ovi kiinni, vyö kiinni,nyt voi vähän vetää ulos niin vyö jää mukavasti löysälle.ei vedä kurkkua niin kuin eurossa.oven kun aukaisee, tiukkaa vyön tai jos vyö on irti ,kelautuu sisään.

11. olssi81

olssi81 Gearhead

Joissakin jenkkivöissä on "lastenturvaistuin" asento. Vedät vyön kokonaan ulos ja sitten kun päästää takaisin päin niin ei anna vyötä uudelleen ulos ennen kuin on kokonaan kelautunut takaisin. Oli oikein ohje tekstikin asiasta vyössä. Voi olla et on joku lisävaruste juttu...

12. Powerstroke

Powerstroke Double Gearhead

Just niinku olssi sano, taitaa olla vakio homma vähänkin tuoreemmissa, tai jo -89 subussa on ainakin. Vyön räikkäsydeemi pitää vetää ensin tollai päälle ja sitten kiristellä, muuten sitä turvapenkkiä ei saa millään tiukasti ja heilumattomasti kiinni, jää loysälle ja ties mitä voi tapahtua!!

13. Rannis

Rannis 3rd gear

Nostetaan aihe.
    Mulla 95 ramissa just tämmöset heiluri vyöt, mutta ei oo mitään ns. lastenistuin systeemiä. Kaikki vyöt kokeiltu. Nyt pitäis saada lasten istui kiinni mutta eihän se näillä vöillä siellä pysyy eikä poika pysyy kiinni millään.

Tuli mieleen jos vaihtais kaikki vyöt modernisempiin missä jousistopparit. Yhet vyöt jo löysin tori kautta, ovat 2000 alkupuolen grand voyagerista, ja taitaa olla tarpeeksi pitkät. Taitaa olla jo jousivyöt 2000 autossa?

Saako näin vaan vaihtaa vöitä autoon? Tuleeko ongelmia katsastukseen? Entäs muutoskatsastus? Vai onko parempi olla hiljaa vaan, luulis että turvallisuus paranis vaihtamalla.

14. Ratrod34

Ratrod34 Gearhead

Olen mä vaihtanu omaan Capriceen kuskin vyön nykyaikaiseen mustan väriseen kun muun vyöt edelleen sisustan värisiä ja ei oo katsastuksessa mitään valitettu, alkuperänen oli jo niin rispaantunu et vaihdoin enenkuin katsastuksessa keritään huomauttaan.

15. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

ODlla on aiemminkin kaluttu näitä vyöjuttuja. Turvavälineestä kun on kyse, niin mä olen aina vaihdattanut turvavyö OYllä uudet liinat ja putsauttanut lukot/kelat. Ei tarvitse sitten miettiä jotta toimiiko jos sen ainoan kerran tarvitsisi toimia.

https://www.turvavyo.fi/

16. P. Thornton

P. Thornton 2nd gear

Vyöt saa uusia, ei siinä mitään. Yhteen Volvoon olen vaihdattanut merkkiliikkeessä kun muulla ei ollut tarjolla, eikä merkkiliike suostunut myymään kuin asennettuna. Mahtoiko johtua nykyaikaisista pyroteknisistä kiristimistä? Kaikki ainekset taloudelliselle katastrofille oli olemassa, mutta ei silti ollut pahan hintainen.

Mutta että tekniikaltaan toisenlaisiin? Ehkä olisin hiljaa katsastuksessa.

Museoautoihinkin saa asentaa turvavyöt vaikka ei olisi koskaan vöitä ollutkaan.

Rannis tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!