Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja saresks, 14.7.2012.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Moi,

    Niin kiva kun tuo '89 Caprice reissuautona onkin, yhtä jää kaipaamaan: ettei sitä tarvitsisi niin kovasti ajaa maantiellä. Verrokkina tässä on 2000-luvun "iso" Pösö, pirun tympeä, mutta menee kuin juna maantiellä.

    Onko tuollaista fullsizea edes teoriassa mahdollista saada yhtä suuntavakaaksi? Onko joku virittänyt moista ja siinä onnistunut? Ymmärrän, että pusla-, nivel-, ohjauskulma- ja iskariremontti tulee ensin, mutta mitä seuraavaksi? Uutenahan en tällaista ole ajanut, joten en ihan tarkkaan tiedä, mihin se riittää.
    Mitä auttaa aurauksen lisääminen, entä positiivisen casterin ohi tehtaan arvojen? Saako välyksen tehostinsimpukasta pois? Auttaako alustan madaltaminen? Entä vakiosta poikkeava rengastus?

    Eikä tarvi vastata, että nää on vanhoja lotjia joita ei saa verrareiksi. :soosoo:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Ehjät nivelet ja puslat, kuten mainitsitkin, pitää totta kai olla. Jäykemmästä materiaalista tehnyt puslat toki parantavat alustan käyttäytymistä, mutta samalla häipyy osa mukavuudesta. Pyöränkulmat (eivät välttämättä tehtaan suosittelemat) vaikuttavat totta kai.

    Isommat vanteet? 15" pyörässä on aika paljon taipuvaa kumia, joka vaikuttaa ajokäyttäytymiseen. 16" voisi olla aika hyvä koko, mutta samalla pitää muistaa, ettei renkaan leveyttä kasvata. 215-225 voisi olla sopiva.

    Hyvälaatuiset iskunvaimentimet vielä, niin eiköhän siinä ole kaikki, mitä tuollaiseen pystyy järkevästi tekemään.

    Itsellä on 2004 Ford Crown Victoria, jonka ajokäyttäytyminen on upeaa, vaikka alustan perusrakenne on 1990 -luvun alusta. Fordi on päivittänyt konstruktiota sangen onnistuneesti, juurikin yllämainituilla konsteilla.
     
  3. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Mitään tiedä noista ranskan rapeista, mutta eikös se pösö ole etevetoinen. eli ei voi verrata etuvetoista ja takavetoista luikertelijaa keskenään. :odroll:
     
  4. Stance

    Stance Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    En ota kantaa alustan virityksiin, joka taisi olla saresks:n varsinainen topicci, mutta tuo oma 1990 Caprice lienee hyvin lähellä alkuperäistä viritystään ja sillä voi kyllä ajaa 80-120km/h vaikka yhdellä sormella, ei tarvitse juuri ohjastaa. Autolla on ajettu kaikkiaan 200tkm ja jouset ja iskarit on uusittu kerran. Niveliä olen rasvannut eikä niissä ole väljyyttä ollut. Rengastuskin on vakio.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Meinaako Rantala, että etuvetoinen on konstruktiona suuntavakaampi? En tässä nyt meinannut, että Capricesta saisi ominaisuuksiltaan samanlaisen kuin pösön tms nykykikkareen, mutta yritän nyt kuvailla mitä ajan takaa:

    Kun pösössä nenää kaivellen kopeloi pudonnutta CD:tä lattialta ja uudestaan suuntaa katseensa tiehen, ei aiheudu dramatiikkaa, auto on samassa linjassa. Kun samaa yrittää capricella, alkaa asennon korjailu, kun tahtoo olla jossain muualla kun mihin jätti. Eli kyse on yhdistelmästä ohjaustuntoa, korjausliikkeiden tarvetta ja tietynlaista auton isestään suoraan ohjautuvuutta ja keskittävyyttä. Enkä nyt tarkoita, että Caprise on aiwan basha, olen jo veivannut yli puoli miljoonaa kilometriä ja perstuntuma on ylikehittynyt. Ero voi olla niinkin pieni, että jos nyt alla olevat Maxxis 225/75/15 vaihtuisi johonkin muuhun merkkiin, niin voisi olla jo tuntuvasti parempi. Ehkä. Purehelillä oli aika hyviä pointteja, paitsi en usko, että matalampi prfiili toisi onnea suoraanajoon. No paitsi joskus rättirenkaita kokeilleena voi sanoa et ne oli ihan kauheat juuri tuossa suuntavakavuudessa.
    No ehkä selvyttä ei saa ennenkuin laittaa paikat tiukaksi ja sitten ihmettelee uudestaan, missä auton painekeskiö sijaitsee (missä hymiöt pikavastauksessa?). Mutta vielä kiinnostaisi toisten kokemuksesta, mitä omituisuuksia reilu casterkulma aiheuttaisi?
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    komppaan Stancea, just heitin n.500km lenkin suurimmaks osaks 100-120h
    -86 pitkäkatolla ja vaikka toi motari oli vähän töyssyinen niin ei tarvinnut kahta kättä rattiin 235/75/15.
    heijausta oli mut niihän sitä pitää ollakin, ei sitä kivireellä tarvi ajaa :wink:

    ps. välillä joutu kaivamaan pelkääjän jalkatilasta pulloa
    ja ylös noustessa auto meni sinne mihin oli tarkoituskin.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    ei niitä tarvii ns ajaa,kyllä ne menee suoraan itsekseen jopa talviurissa mistä tuntuu moni eurostoliittolainen auto menevän hatelikkoon.laita paikat kuntoon alustassa ps käyhän ajamassa samanvuotisia pösöjö verrokiksi,ei oo kuin 31 nettiautossa myynnissä,mahtaa olla superhyviä.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Kolme ptkäkattoa omistaneena en moiti yhdenkään ajotuntumaa. Kaikki kulkeneet/kulkee ihan sinne minne pitääkin. Ohjauksen miellyttävä tehostus voi aiheuttaa siihen tottumattomalle tunteen lieruamisesta.Pitkäkattojen katkeavat takarunkopalkit voi aiheuttaa ongelmia suuntavakavuudessa. Oldsin delta 88 oli lieru ajettava 255 leveillä takarenkailla mutta renkaiden vaihdolla sekin lieruaminen loppui kuin seinään. Vanis oli vielä viime kesänä 255 edessä mutta nyt sielläkin on "vaan" 235775-15 ja auto on ihan erilainen tiellä.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami


    Mitä ilmeisemmin on tästä kyse. Sitä rattia EI saa puristaa rystyset valkosena kuten Pösössä, vaan kevyesti sormenpääotteella. 8)
     
  10. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Veikkaan vähän että alustan puslat kun pistää uusiks, iskarit uusiks ja pyöränkulmat kohdalleen niin ei pitäs olla ongelmia suuntavakavuudessa. Ainakin mitä ite oon noita 80-luvun GM:iä ajanu niin menee melkosen vakaasti.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Tämähän ajautui sivuraiteelle, ehkä omaakin syytä kun ei pysty ytimekkäästi ilmaisemaan itseään.
    Pointti oli, saako tuosta fullsizesta suuntavakavuudeltaan yhtä hyvän "virittämällä" alustaa kuin on joku suuntavakavuudeltaan hyvä nykykikotin. Ja mitkä nuo virityskeinot ovat. Ja mitä aiheuttaa tähän haluttuun suuntavakavuusasiaan vaikuttavien ohjauskulmien ylisäätö.

    Pointti ei ollut, että nyt se on huono tai että siinä olisi ongelmia, se on hyvä, mitä yritin vähintään rivien välissä kertoa. Pointti ei myöskään ollut, että 80-luvun pösöt ovat nykyään huonoja tässä suhteessa ja että mikä ote ratissa pitää olla kun B-bodyllä ajaa.

    Olisin halunnut keskustelua aiheesta "hyvästä parempi" ja yläotsikolla "autonviritystä".

    Lukekaa alkuperäinen kysymykseni.

    Itseäni kiinnostaa keskustelu ja omakohtaiset kokemukset mm. seuraavista mitä purehell jo yrittikin:
    - alustan laskun vaikutus
    - konstruktioiden tuomat edut/rajoitukset
    - jousituksen/iskareiden parantaminen
    - rengastuksen ja rengaspaineiden vaikutus
    - ohjauskulmien vienti yli tehdasarvojen
    - ohjausvälitys- ja tehostustyypin vaikutus, 0-välys?
    - jne

    Ja turha väittää, että uutena molemmat oli yhtä hyviä tässä suhteessa, siitä voi avata oman topikin.
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    tämäkin tais mennä ot.
    tätä mä en ymmärrä et minkä takia halutaan lullasta tehdä euro autoa
    mut eihän se mulle kuulukkaan.

    mulla on talvi kulkineena jämäkkä tehdas tekoinen japsiperheauto
    185/65/14 renkaat ja jokainen kivi ja käpy tuntuu kun ajaa yli.
    jos lähtee reissuun niin 100km jälkeen pitää pitää lepotauko ku paikat tulee kipeäks.

    lullalla saa leppoista kyytiä vaikka miten montasataa km.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Ohjausen välykset jos niitä on saa pois kun vaihdat uuden rättinivelen ohjausakselille (ja se uusikin nivel joustaa kuten Fullsize autossa kuuluukin joustaa)Seuraavaksi säädät/säädätät simpkan.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    No rättinivel varmaan aiheuttaa klappia, en usko, että noilla kilometreillä simpukka niin kulunut olisi, että kiristäminen ei siitä väljyyttä veisi.

    Onko joku korvannut rättinivelen kovalla nivelellä? Tuollahan saisi väljät aika tehokkaasti pois, kun en ymmärrä miksi siinä väljää kuuluu olla.
    Tässä taitaa olla kysymys yhdistelmästä aavistuksenomainen klappi ohjauksessa ja auton pieni suuntavakavuuden puute, joka yhdistelmänä aiheuttaa pienien korjausliikkeiden tarpeen ja varmaan on efektinä enemmän kuin osiensa summa.

    En mäkään ymmärrä, jos joku tekee euroautoa jenkkilullasta. Tämähän on virittelyä ja sen funtsimista, mutta eihän sitäkään moni ymmärrä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Rättinivel on ymmärtääkseni tarkoitettu joustokohdaksi rungossa kiinteästi olevan simpukan ja kumipuslien varasssa olevan korin rattipylvään välille ja estäähän se rattiakselia pitkin välittyvien rengasäänienkin kulkemista kabiiniin.

    Ja voiko simpukkaohjausta ihan oikeasti kiristää? Eikös siinä vaan siirretä hammasvälystä toiseen laitaan jos kääntövarren akselin kiristystä muutetaan.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    G-bodyissähän on muuten myös ristikkonivel rattiakselissa, siihen kyllä kuluu väljää ajan myötä.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Kaikki ex-dieselit missä HD palikkaa alustassa menny ainaki suoraan, nykynen b-bodyki kans.

    Mitä enemmän noilla ajaa niin sitä turtemmaks tulee. Nyt ei tunnu ollenkaan lullaavan saati vaaputtavan missään vauhdissa tuo peli.

    Pari vuotta sitten ekaa jenkkiä ajaessa tuntu että pomppimista ei rajota mikään ja maantiellä lähtee lapasesta jos vähänkin rattiin koskee.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Mulla oli hetken -89 caprise estate waakkoni jonka ohjaus keskitti kuin "jouskari", koslalla oli ajettu hätinään 200tkm eikä ruorissa tuntunut lainkaan väljiä,
    enkä tiiä mitä siihen oli mahollisesti pyöräkulmiin tehty, vähän vakiota leviämmät renkaat oli eessäkin,
    mutta se meni siliällä tiellä kuin juna, kosla tosiaan oli mulla niin hetken aikaa etten ehtinyt tutustua.

    Sitten tossa mun kamalassa on GM / Saginav nopee simpukka, joku pari ja puol kierrosta laidasta laitaan,
    kumminkin ero ohjaustuntumassa on massiivinen esmes oldsiin, joka simpukkaa lukuunottamatta on jokseenkin samanlainen alustaltaan,
    ihan kuin eri planeetalta on noi autot.

    edittiä: -89 ei suinkaan ysikasi
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Kyllä mä olen ymmärtänyt, että simpukka pitäisi saada säädettyä välyksettömäksi, ensn kiristämällä matoruuvin laakereihin oikea esijännitys ja sitten säätämällä sektorivarsi "tiukaksi". Siis edellytyksellä, että laakerit ym. on kunnossa.

    Mulla on G-body -projekti tuossa lojumassa, mutta en olekaan sillä silmällä tutkaillut sen niveltä. Se muistaakseni kulki enemmän suoraan (81 Cutlass supreme) ja on enemmän ajettu kuin tämä caprice. Siinä on nopea ohjaus, jos vaikuttaa asiaan.
    Flaming river valmistaa kovia niveliä joka lähtöön, mutta pitäisikö olla kulmaa, että tuollainen toimisi?

    Vielä peräänkuulutan jos jollain on kokemusta rankoista suoraanajo-ohjauskulmista. Varttimailimiehet hoi :eek:
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Jenkkiraudan suuntavakavuus (GM B-body) ja sen parantami

    Tästähän tämäkin poru alkoi, kun pihalle ilmestyi toi pösö, sitä ennen neljä vuotta taas putkeen kelpasi lulla. :lol:
    On tuossa wagonissa sivutuulipintaakin, ja melkein ainahan puuskia on etusivulta. Tuuli + lullasäädöt niin taas korjaillaan asentoa. Tuohon tepsisi asennon lasku varmaankin.
     

Kerro tästä muillekin!