Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Swatti, 28.8.2014.

  1. Swatti

    Swatti 1st gear

    Mersut on kovasti sydäntä lähellä mutta projektiksi niistä on vaikea löytää sopivaa, riisikipoilla on tullut rällättyä radalla ja tehoja on puristettu ulos pelottaviakin lukemia, kaveripiiri taas vannoo bemarien nimeen joten niitäkin on nähty ja ei tule...

    "Miksei joku jenkkirauta?" -Kaveri

    No miksei... Mutta tietoa pääkopassa kovin vähän.

    Eka ongelma mersuissa tulee ahtimet, niistä kovin tykkään, joskin jenkeille vähemmän perinteisestä turbosta. Remmiahtimia on räplätty jo ihan tarpeeksi mersuissa ja saa riittää. Ei enää lämpöpumppuja nokalle.

    Toinen lähtökohta on projektin tavoite; "modernisoitu" ja ratakelpoinen rassi, ei pelkkä ohituskaistojen ohjus ja varttimailin menijä.

    Riisikipoissa turboja riittää joten ongelmia on ollut suht vähän. Mersuissa sitäkin enempi ja ahdin on aina ollut painonsa verran paperitöitä.

    Siispä vihdoin itse asiaan. Haussa "öbaut kasarin" jenkki, tai siitä ylöspäin hieman ja vakiona turbotekniikkaa. Mitä vaihtoehtoja löytyy?
    Äkkisältään löytyi Räns-ämi jota näemmä turbolla rullannut ulos tehtaalta, ok, käy, mitä muita?

    EDIT:ehtoja. V8 ja takaveto. Ei diiseleitä. Ei remmiahtimia.
     
  2. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Buick Regal Grand National, GMC Typhoon/Syclone
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    80 luvun thunderbird
     
  4. 383

    383 Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    79-80 trans am
     
  5. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Fordilta löytyy nuo allekirjoituksessani näkyvät mallit. Koneena pieni mutta erittäin virittäjäystävällinen 2,3 ohc efi-ruiskulla ja välijäähyllä. Molemmat samalla fox-pohjalevyllä, vain taivas rajana alustan rakentelulle.

    Chryslerillä myös pippurisia nelosturboja, mm Dodge Daytona, mutta kaikki etuvetoja.
     
  6. M

    M Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ei kun 80-81
     
  7. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mihin tarttee turboja? Joku kasariluvun Camaro tai Vette, ovat "halpoja",
    siihen LS-moottori vaparina, alustaan löytyy ratapalikkaa paljon.
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mihin tarttee Camaroa tai Vetteä kun corollallakin pääsee?

    Ehkä joku vaan tykkää turboista.
     
  9. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Jos niitä tehoja on tarkoitus puristella, niin ei taida tuo turbo Transam olla kaikkein paras lähtökohta siihen leikkiin? Ainakaan orkkistekniikalla...
     
  10. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Helvetillinen paperisota Trafin kanssa, dynolappuja konttorille,
    ahtopaineista ja tehoista merkinnät otteeseen, ym. Bullshittiä.

    Nämä vältät vaparikoneella. Jos nyt siis oli tarkoitus laittaa auto kilpien väliin.
     
  11. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Räns-ämi oli eka turbo-jenkki joka pisti silmään ja näyttää nätiltä.

    Lisätään vähän ehtoja orkkis postiin.

    EDIT: saatihin tonni rikki ja pyöriltä Skylinessä. Ellen väärin muista ni omistajan emäntä ajaa vaunulla töihin nykyään ja ahdot samat.

    Ongelma turboissa tukee ahtimien lisäyksellä, ei paineista.
    Luparulianssi on tuttua jo eikä haittaa, kunhan vaunussa vaan solmu vakiona ni loput hoituu kyl.

    En aijo myöskään sitoutua tiettyyn merkkiin osien suhteen. Olettaen että lohko kestää eikä runko väänny ni loput on vaan kiinni siitä mitä kiinni laittaa.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kasari jenkit on kaikki ajo-ominaisuuksiltaan samanlaisia. Vakiona pari vuosikymmentä kaukana Bemarista tai Mersusta.
    Osia löytyy ja rahalla niitä saa. 80' Trans Amista tulis hieno.
    Steve McQueenin kanssa samalla linjalla, lämäri-(LS)motti toimii vaparina ja vielä paremmin ahdettuna.
    Miten olis uudemman Corveten ruuviahdettu titaaniveiveinen 640hv 95e;llä, katin poistojen jälkeen enemmän.
    Musti olis hyvä aihio sen takia että alustaan saa paljon osia ja ehkä paras lähtökohta ajoltaan.
     
  13. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Jenkeissä on alustassa usein tilaa leikkiä. Yhteen musseen upotin mersun viriosaksi luodun ilma-alustan, nappia painamalla kisakiree aktiivi-jousitus tai suorastaan jenkkimäinen löllyvä laiva.

    Paino vähän hirvittää mutta pellit voi hiilariksi vaihtaa ja mersuja on laihdutettu enempi ja Jutta niitä läskejä

    EDIT
    Musse SVO ei sovi silmään, buick regal vaan kutonen ja maasturia en huoli.

    "keep em coming"
     
  14. zejk

    zejk 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Aihetta sivuuten. nöösipoikana puhallinjäähy soliferiin virittelin putken ropellilta kaasuttimehen...oli se muikeeta kattoo maamieseurantalon pihalla kattoo kun arvuuttelivat onkos turpo...nooo, mää sanoin että ahdettuhan se. Perkule, se Kerttu Vimpelistä tykkäs olla kyyris, välil ajettiin ojaan montakin kertaa peräkkäin, Kerttu tykkäs ja määkin. Tulppia se mopo vei perkuleesti, ny Kerttu ja penskat kaikki mun rahat.
    Ps. Kerroppas speksit ja tarkemmat tiedot millä kokoonpanolla 1000hv skylinen takapyöriltä ? Kiinnostaa kovin ja varmaan muitakin :wc:
     
  15. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Näköjään toi alkuperäinen "turbo Räns-ämi" ei ehkä ole ihan se optimaalinen lähtökohtana... Mikä taas vain lisää kiinnostusta.

    Ilmeisesti pannu käy vakiona öbaut 10psi paineilla. Sportti-optio oli isompi vapari joten lupien kanssa "+20% tehokkaimmasta mallista" on varaa virittää. Tonni takapyöristä ei ole tavoite.

    Autotallissa odottaa pari säätyvä-geometrista ahdinta, brembon keraamiset jarrut ja kaverilla löytyis S65amg laatikko.
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kaikkea tässä on ehdotettu, mutta vajaasylinterisiä kaikki muut turbot paitsi Callaway Corvette ja se ´80-´81 Trans Am.

    Ajo-ominaisuuksien puolesta noista kahdesta Vette on valovuoden verran edellä lehtijousitettua simpukkaserkkuaan. Ite tekisin kuitenkin tuosta Firebirdistä. Koko voimansiirto vaan vaihtoon, tavallaan halpaa kuin saippua toi projekti, jos sulla hyllystä löytyy noita kalliimpia osia.
     
  17. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mitä ikinä auto onkaan vakiona on yks hailee, öbaut kaikki lähtee uusiksi kuitenkin. Luparulianssia helpottamaan tosiaan "turbo vakiona"

    Callaway lasketaan corveteksi johon tulee sit hakea turboluvat ja helppoa se ei ole.
    En usko että valtio antaa armoa vaikka Callaway olisikin tehtaan optio... Kuulostaa kans kalliilta eikä Wikipedian mukaan voimaa ole ihan niin paljoa että maksaisin harvinaisuudesta.

    Tosiaan x-määrä eri tarviketta on saatavilla ja valmiina.

    Oletin listan olevan pidempikin, toki vaatimukset söi suurimman osan mutta kummiskin.
     
  18. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mistä helvetin turboluvista täällä horistaan? Se mitään lupia tarvitse vaan rinnastetaan moottorinvaihtoon ei vähäpäästösissä vehkeissä. Vertailutehot kun otat tehokkaimmasta,tilavuudet suurimmasta ja painot painavimmimmasta tehtaan mosasta niin luulis reserviä olevan useemmassakin kipossa.Ahdin kiinni,läjä dynoon ja lappujen kanssa konttorille niin se menee muutoskatsastuksena.
     
  19. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ei ole ihan hirveesti kokemusta näin iäkkäiden antamisesta. Vanhin johon solmut sullottiin oli -91 sekkimersu ja kauhee säätö oli että saatiin kilpien väliin.

    EDIT:
    Meneekö vaikeaksi jos vaihtaa ämissä amis-patentin/vakio turpon kaksosiin? Ja sitten välijäähy? Siihenkin vaati kasan papereita mersussa.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Laitat kasaan (oli turbo alunperin tai ei), hommaat vertailu paperit missä näkyy suurimmat tehot sille kopalle ja jarrut ym. sitten dynon kautta paperi, jossa teho ei ylity ja leiman hakuun.
    '91 on saattanut olla vähäpäästöinen ja tuo omat haasteensa ja onhan niissä vähän tiukempi pakokaasurajakin.
    Jos '78 vanhempi lähtökohta, niin päästöjä ei mitata.

    EDIT: siis yritän vielä selkiyttää, voi mennä sekavaksikin.
    Siis alkuperäisen mallisarjan tehokkaimmasta moottorista teho saa kasvaa 20% jolloin päästään pelkällä muutoskatsastuksella. Iskutilavuus saa kasvaa 25% mutta ei välttämättä nyt ole mikään oleellinen tieto tässä. Ja paino saa kasvaa 20% painavimmasta mallisarjan moottorista.
    Joku tuollainen 70-80-luvun firebird on varmaan aika passeli, kun mallia on valmistettu 1970-1981 ja moottorivalikoimaa on 3,8l kuutosesta 7,5l V8:iin. Liekö se Ram Air IV versio tehokkain? 370hv (SAE). Siihen +20% dynotettuna ja leiman hakuun.
     

Kerro tästä muillekin!