Jenkkirekka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Scottsdale1980, 7.10.2006.

  1. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Eli tietoa/kokemuksia...Mitähän maksaa jenkeistä rekan veturin suomeen rahtaaminen? about noin..?

    Onko täysin mahdottomuus saada suomen kilpiin? huhujen mukaan vaikeaa... :x

    Entä onko kellään tietoa löytyskö EU maasta liikkeitä mistä saattas löytyä 70/80 luvun jenkkivetureita? lähinnä Peterbilt hakusessa,ja pitkä keulanen ehdottomasti!!

    Muitakin kommentteja,tietoa ym otetaan vastaan amerikkalaisista rekoista.. 8)
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kouvolan suunnalla on sininen Peterbilt harrastekäytössä ja kaikenkaikkiaan jenkkirekkaharrastajia lienee Suomessa ~10 kpl (hatusta) ...heillä on myös vapaamuotoinen yhdistys Finnish Big Rig Club tms..

    Tuskin Jenkeistä kannattaa rahdata sillä Euroopastakin löytyy. Varmaan FHRA Kouvola Club ry:n kautta saa yhteyden asiantuntijatahoon.

    www.fhrakouvola.fi
     
  3. freeride

    freeride Gearhead

  4. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    sen peterbiltin tiedänkin täältä Kouvolan kulmilta.

    belgiasta ainakin löytyy firma mikä tuo jenkeistä vetureita..
     
  5. Zouga

    Zouga 3rd gear

    Kannattaa ainakin kai varmistua siitä että ko vehkees on etuakselillakin jarrut, Suomessa kun kai pakolliset. Jenkkilässä ei joskus ainakaan edessä jarruja tarvinu olla.
     
  6. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Eikös se olekkii Tämä?
     
  7. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Kyllähän se siinä komeilee samanen yksilö! mistäs kuva muuten otettu? taitaa olla etupuolella joku toinenkin veturi?
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Näyttäisi olevan Hotelli Savonsolmun edustaa Pieksämäellä :D

    Toinen jenkkiveturi on Norjasta. Big Wheelsissä oli pari jenkkiveturia vuonojen maasta ja varmaan taas ensi vuonna uudelleen...
     
  9. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Juurikin sieltä! :D En oiskaa enää muistanu tarkkaa paikaa :oops:
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Täällä Kouvolan suunnallahan noita on ja/tai on ollut muutama. Jos ajatellaan Suomeen kilvittämistä niin oleellisintahan noissa on kai ikä, vanhemmissa ei lie ongelmia mut sit tietyn rajan jälkeen muuta ei olekaan. Meidän kimppatallilla majaili vielä viime talvena yks (tais olla '97 mallinen) ja sen kanssa omistajalla tuli liikaa vaikeuksia kilvittää niin että sen omistaja lähti ite ajamaan niitä työkseen ison rapakon taakse ja toi siellä tallilla ollut lähti muille maille myyntiin eli Keski-Eurooppaan jossa yllätys, yllätys ei olekaan samat direktiivit voimassa kuin täällä vaikka onkin samaa EU-aluetta ja tollasen saa kilpiin senkun rekisteröi.
    Tossa se komistus viime talvena (joutui välillä tutustumaan Suomen talveenkin kun oli tiellä siellä hallissa :wink: )
    http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/oildropper_proj46.jpg
    Toi oli ihan tajuttoman komea ilmestys, sisältäkin kuin Rolls-Royce, vaalea nahkaa ja puuta ja mittareita ja nappuloita kuin lentokoneessa :D
    Toikin on muuten hieno mikä pyörii erään tiimin kuljetusautona tuolla rallikisoissa:
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Taphtumat+2006 ... 9.jpg/full 8)
     
  11. Erska

    Erska Gearhead

    Joka sattuu olemaan yhden tuntemani paikallisen tiimin veturi, siis tuo musta.

    En ole nähnyt tosin livenä vaikka sen pitäs tossa 10kilsan päässä majaillakkin.
     
  12. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Tuon Kenwortin taisinkin nähdä 2004 vuonna taiteiden yössä Kouvolassa,ajelivat peräkkäin Peterbiltin kanssa...uskomattoman KOMEA ilmestys illan hämärässä! 8) 8)

    Itsellä suunnitelmissa juuri joku 70/80 luvun taitteen laite...
     
  13. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Ja yks näkyy olevan Crazy Drivers porukalla:
    http://www.crazydrivers.fi

    Itse asiassa taitaa olla sama joka tuossa benzboyllä oli myytävänä....
     
  14. scfcc

    scfcc 1st gear

  15. GM4WD

    GM4WD 1st gear

  16. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Crazy Driversin veturi tuli nähtyä loppukesästä Kouvolassa myös.
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    kontulassa on seissyt jo pari vuotta pikkuinen buldog mallinen white,tosin aika synkän näköinen ilmestys
     
  18. prodrag

    prodrag 1st gear

    Hiljalleen on valmistumassa on myös Kenworth K100C. Tällä hetkellä auto on jo uudessa värityksessä ja kasaantuu talven aikana. Projektikuviin voi käydä tutustumassa tiimin sivuilla

    http://www.prodrag.net
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jaahas Jussi on saamassa K100n aidosti kuntoon, peukkuja.

    Yksi vaihtoehto tsiigailla jenkkivetureita Suomeen on Norja. Itse sinne rekkaa ajavana noita tulee vastaan aika usein mm. se EU standardisoitu jo tehtaalta, Freightliner Argosy vm 2005 rekkaveturi.
    On komea, uusi, tylpänokka ja AutomattiFulleri varmaan hoitaa paremmin tehtävänsä kuin Volvon I-shit, itse tuollaista "I-shittiä" ajaneena voin sanoa että mieleen tuli 80 luvun Honda civicin automaatti vaikka pitäisi olla "maailman paras rekkaloota" mutta oma mielipide on että ruotsalainen ei ole ikinä osannut automaattia tehdä joten miksi nyt onnistuisi yhtäkkiä?

    Mitä taasen tulee kilpiin saamiseen niin vanhemmat onnistuu helpomin ja kuulemma Freigliner ei lähde enään toista kertaa savottaan uuden tekemisessä, tämäkin Norjan yksilö tilattiin Kanadan kautta jotta onnistui vihdoin.
    Mutta mitä sillä sitten tekee?
    Itse olen miettinyt ammattiajoa mantereelle ja silloin asumismukavuus vie voiton ja miksei pidemmän akselivälin tuoma vakaus vs eurot.
    Voimaa ei jenkeissä ole sen vertaa mitä euroissa ainakaan yhtä polttoainetaloudellisesti, tilaa ne vaatii joten Euroopasa voi tulla kinkkisiä tilanteita mutta eiköhän pikku haasteellisuus tuo vaan lisäpinnoja ettei tylsisty.
    Kokonaispituus säädökset meillä kaataa pitkänokkaisen ammattiajon sanoisin tystiin ja COEllakin saa kikkailla rekisteröintivaiheessa jotta homma alkaa kannattaamaan.
    Kokonaispainot/kantavuus ovat jenkessä myös pienemmät ellei joku erikoismalli ole kyseessä.

    Toisaalta hankintahinta on vanhalle jenkille edullinen (alle 20th euroa kun raadon haet) realistinen hankintahinta vehkeelle millä voi töitä tehdä olisi vähintään 50th Eeroa ja noita saa valmiina Eu hyväksyttynä useammastakin liikkeestä Euroopasta, aiheesta on ollut muistaakseni juttua ennenkin.

    Täytyy kyllä sanoa että Crazyn poikien Kenu oli kyllä Upea ilmestys kun sen motarilla ohitin vaikka hytti onkin matala verrattuna Euroon ja nämä muut ollaan nähy niin monasti ennen, mukaanlukien Rautian VN Volvo että silleen ei jaksa enään jäädä mieleen.

    Itse suosittelen rohkealle miehelle jenkkirekkaa, kyllä niitten kanssa pystyy elämään jos kerran Sisullakin. Pitää vaan tarkoin katsoa millä tekniikalla peli on varustettu että varaosa-saanti tällä puolen lätäkköä on helppoa.
    Ja taatusit ei ole yksinäinen olo kun vetää jenkin parkkiin missä tahansa, kyselijöitä riittää, minä mukaanlukien.

    Niin ja Ryssillä on myös paljon jenkkejä, UUSIA jopa, joten Vaalimaan rajalle vaan bongailemaan...
     
  20. Maria

    Maria 1st gear

    Meidän pihalla aikoinaan majapaikkaansa piti se Starkki mainoksista tuttu Kenwood.
    No, Kenu se mun muistaakseni oli.


    Oli sininen kun tuli pihalle ja aika nopealla aikataululla maalattiin Starkin väreihin.
     

Kerro tästä muillekin!