Jenkkirekka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Scottsdale1980, 7.10.2006.

  1. Luigi

    Luigi Gearhead

    Varmaankin tiitus kytkit ristilukon,telivetoa ei saa kytkettyä kuin sisussa kun laskee läpivetävästä telin alas.No joo,pilkkua viilaan,sorry! Terkut Treen swapista!
     
  2. tiitus

    tiitus 3rd gear

    mun freitissä oli läpivetävä teli,ekasta perästä tuli pätkä kardaani takimmaiseen,kytkentä tapahtu ilmanpaineella hytistä,en tiedä miks sitä kutsutaan,ristilukoks vai läpivetäväks?
     
  3. Luigi

    Luigi Gearhead

    Jep,siinähän on normi lukot jolla kytketään akselista molemmat pyörät vetämään,sitten on ristilukko millä koko perse lyödään yhdeksi puuksi,kaikki raapii tasaseen ja vetaria harmittaa kun kääntyy,paitsi jos on napalukko eikä keppiperä.
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sä et vaan osaa :lol:
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei se telivetokaan aina auta kun painoa on liian vähän vetävillä pyörillä.

    Vielä sulta jäi vastaamatta onko Pete Class 8 vai isompi?

    Ja mitä tulee sen koneen tehoihin niin missäs pajalla se on tehty kun tehtaalta maksimissaan 3408a irtoaa 475...3508a löytyy 675hv versio ja se on Aikalailla eri kone.
    Eipäs nyt höpötetä aivan pääskösiä , ihan vakio Pete Class8 se on IMO.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Voi helvetti....3 akselinen yhdistelmä tuossa alussa ja Village People Rahtitolloja pällistelemässä :rotfl:

    Olen joskus miettinyt kuinka pirun lujilla nuo Rungot ovat noinkin pitkinä ja paljonko ne elää kunnes katkeavat..tuo imelänvihreäkin näyttää siltä että on notkolla jo paikallaan.
    Tunnetusti jenkkien rungot kun ovat mitä ovat...
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ajatko sä sillä vanhalla jenkilläs vuoden ympäri...Aidosti ja nyt käsi sydämmelle kun vastaat.
    Kyllä se porukka joka tosiaan ajaa on niin pieni minoriteetti että sitä ei mitata edes promillen tuhannesosissa maassamme.

    Myönnän itse että Vanha rekka on KOMEA ja erityisesti pitkänokkainen mutta heti kun laitat siihen laillisen kärryn perään se näyttää surulliselta. :cry:
    Esim joku 20 jalan kontti persiissä, mun mielestä Rekalla pitää vaikka harraste peli onkin saada ajaa sellaisella yhdistelmällä että koko "komposti" näyttää Upealta.
    Mielestäni tässä olisi nyt ihan aidosti EUssa lakimuutoksen paikka että kokonaismitat mitataan vaikka lastipituuden mukaan.
    Samalla tulisi kuskeille hiukan lisää turvallisuutta kun tuota keulaa on plus että ajoturvallisuus paranee kun vetureilla on pidemmät akselivälit ja kuskeilla myös siten tasalattia ja mukavuus aivan tapissa siellä oleskeluun.

    *Menkää Ruotsiin kattomaan kun siellä jätkillä on 25m puolikkaan yhdistelmiä...kyllä näkyy niin euron kun jenkin pitkänokkasia ja HYvin mahtuu kääntymään!
    Pitkänokkainen jossa vaikka 3-4 akselinen Kiiltävä(Rosteri)pytty perässä on komea näky, Voin Taata että joka jannulla kääntyy päät viimeistään jos se on kippipytty...
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ostelen säännöllisesti Norskien (Transport Magasinet) ja Svenskien (Trailer) rekkalehtiä tien päällä. Nyt viikonloppuna Norjassa ollessa ostin viimeisen Transportin ja siinä oli tämä Uusi Volvo VT880 jossa 635hv ja siinä oli takana 4-hengen Loosi!
    Trailerissa taasen oli tämä Öysten Korsgårdin punainen AeroDyne jonka olen nähnyt useasti luonnossakin ja tätähän lehteä saa Suomesta.
    Ero Ajolinjan artikkeliin oli vaan siinä että Ajolinjan raportissa se kulutti 31l sadalla kuten Öysten kertoi minullekkin mutta Trailerissa ilmoitettiin 35 kun kyydissä on neljä hevostraileria tai muuta höyhentä Mutta sillä nyt tuskin väliä vastaavat eurot jopa 7 akselisena pääsee samaan tai alle.
     
  10. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Enhän minä mitään aiheesta tiedä, mutta ainakin amerikkalaisessa alan kirjallisuudessa ja myös tulla Hankin sivuilla tuo kuvassa oleva keulamalli tunnetaan nimellä bullnose.
     
  11. Rabantti

    Rabantti Gearhead

    Rekka

    Bullnose Kenwortteja oli 50-luvulla ja niissä oli hyvin lyhyt nokka. K100
    on esitelty kuitenkin 1963 ja on todellakin COE. Ja sitten oli vielä CBE mallit
    erikseen ja niissäkin oli haluttaessa makuuohjaamo. Erikoisia virityksiä sanoisin.
     
  12. mie

    mie Gearhead

    Jenkkirekoista Suomessa tullut ainakin nähtyä nokallinen valkoinen Mack, ei R-sarjaa vaan uudempi, kiskoi 80- luvun lopulla jotain Bandagin rengasmainos-perävaunua. Lisäksi joskus on näkynyt Fordin nokkamallinen (Louisville?) betoninpumppaus tmv. varustuksella ollut auto, varmaankin 70-luvulta.
     
  13. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

  14. M

    M Gearhead

    en aja, eikä se ollutkaan kommenttini pointti.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    No olikos se sitten tämä?

    "onhan se nyt ihan eri juttu harrastaa kun on asialliset välineet. työnteko onkin sitten eri juttu..."

    Harrastaa voi siten että on asialliset vehkeet kyllä.... miten vanha antiikki sitten on asiallinen väline on eri asia ja mihin?

    Kuten sanoin Mä en näe järkeä ajella pelkällä nupilla vaikka olisi kuinka harrastus..kyllä veturin pitää silti olla edes valjastettu ja asiallisesti.
    Kilpurin veturina tuollainen vanhus täyttäisi kriteerit mutta se kääntyvyyssäädös kaataa monen näyttävän ehdokkaan jenkkilästä.
     
  16. tiitus

    tiitus 3rd gear

    niin hevovoima asia on tarkistettu suomen catilta jo ennen auton lopullista ostoa suomeen,sinun mielestä olemme saaneet väärää tietoa catilta,peterbiltiltä ja auton edelliseltä omistajalta,joka on myös auton ensimmäinen omistaja,auto on tilattu jo tehtaalta raskaiden teräs palkkien vetoon,class juttu tarkistetaan kun menen käymään auton talvi säilytys paikalla.työ kone käytössä vakio 3408 löytyy noin 430hp,auto puolella skaala yltää 645hp.tämä on suomen catilta saatu tieto.
     
  17. GM4WD

    GM4WD 1st gear


    Jossain lehdessä ihan viime vuosina oli kuva jossa oli muistaakseni porakaivovehkeet auton päällä, ja olin tunnistavinani auton nokkamallin jenkki-Fordiksi.
    Saattoi hyvinkin olla Louisville: http://www.sa-transport.co.za/trucks/ford.html
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mahto olla raskaita palkkeja....

    kuten tässäkin Kenun historiassa:
    "One of the biggest challenges for a Kenworth came in 1979 when a W900 was selected to transport a "High Resolution Spectrometer Magnet," which could produce a magnetic field 36,000 times stronger than the earth's. Special one-time permits were granted allowing the 140-foot-long load, weighing some 107 tons and measuring 18-1/2 feet in diameter and 13-1/2 feet in height, to be transported from Illinois to Palo Alto, California. The custom-built Kenworth featured a CAT 3408 PCTA diesel rated at 450 horsepower and Spicer 24-speed transmission. A specially constructed convertible trailer was built featuring adjustable axles and optional steering in the rear"
    Ja 3408TA-X on 475hv ihan työkäytössä nykyään ihan Catin sivuilla.

    tässä jotain pientä tiedonmurua kukaan ei ole kuullut tehtaan versioista noilla tehoilla mitä väität ehkä hetkellisiä mutta ei ilmoitettuja ja siinä on vissi ero kun puhutaan dieseleistä.
    Oletkos ikinä kuullut juttuja miksi Sisuista loppui Norjassa aikanaan veto yhtäkkiä...no kun männät suli öljypohjaan.
    http://roundtable.truck.net/viewtopic.p ... light=3408

    kysyn ihan mielenkiinnosta auton speksejä ja kyseenalaistan kyllä kun todistetta ei löydy..sattumoisin kun eräs tuttu on Catin maahantuojalla töissä ja hänkin oli vähän ihmeissään väittämästä.


    Kun tallilla käyt otappas peten kaikki akselipainot ja kokonaispainot ylös. Lienee ensimmäinen ei Class8 jenkkirekka Suomessa.
     
  19. mie

    mie Gearhead

    Melkoisella varmuudella sama auto, taisipa muuten olla jokunen vuosi sitten myynnissä Auto, tekniikka & kuljetus lehdessä. Ja poravarustus on varmaankin oikeampi varustus, näytti vaan silloin niin oudolta, että ihmettelin, että mikähän betonivekotin tuokin.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    sotkamon porakaivolla on se foorti alustainen pora
     

Kerro tästä muillekin!