Jenkkirekka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Scottsdale1980, 7.10.2006.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Toi se oli vaarallisen näköistä leikkiä. Olis yleisölle tullu pikkasen kiire. jos toi muutamien tonnien "ohjus" ois singonnut kaiteeseen.
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    moottoriurheilussa on vaaransa... aika läheltä pääsee tosiaan katsomaan ja haistelemaan
     
  3. Alóha

    Alóha 1st gear

    Mutta onko täällä ketään muita kun minä, joka on ajanut SUOMESSA näillä: International 9800 (Cummins N11), Freightliner Argosy (Cummins ISM), Freightliner Century (Detroit Diesel, Cummins N14, Cummins ISX, CAT C15), Freightliner Columbia (Detroit Diesel, CAT C12, CAT C15), Freightliner FLD (Detroit Diesel 60, Cummins N14), Freightliner Classic (Detroit Diesel), Peterbilt 387 (Cummins ISX), Volvo VN (CAT C15, Cummins ISX), Kenworth T600 (Detroit Diesel 60) ja Kenworth T2000 (CAT C15, Detroit Diesel 60).

    Kaikki Detroit -koneet olivat 60 -sarjaa 420-460 hp versioita. Vaihteistoina liki kaikissa joko Fuller käsivalinta tai sitten puoliautomaatti lattiavalitsimella tai siitä uudempi versio "rattivaihde" SmartShift.

    Joissakin autoissa oli vaihteistona Rockwell tai sitten ZF Meritor. Tämä Meritor erosi myös peräkoppien muodon suhteen näistä "vakioakseleista".

    Plus ja miinuspuolia em. autoista on kertynyt kuulopuheita enemmän, joten en horise mutu-juttuja.
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    missäs olet töissä? satamassa vai W&W:llä? tuli vaan mieleen...
    toi venäjälle menevä kalusto on vissiin pääosin tuota, mitä kerroit. ajokilometrit ovat kanssa noin miljoonaa km :rotfl: , kamazin jälkeen varmaan on kuin lottovoitto saada tommonen. väkisin tulee mieleen ne cheker taksit mitä tuli sodan jälkeen suomeen.

    en ole muuten nähnyt vielä yhtään KW W900 menevän naapuriin, liekö liian vanhahtavan näköinen :rotfl:
     
  5. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Uudessa Ajolinjassa on juttu Canadassa järjestettävistä 6% mäkeen tapahtuvasta varttimaili kisoista...63500kg on kuormaa ja rinta rinnan kiihdytetään katua ylämäkeen...jutun mukaan parhaimmillaan 1250hv on ollut jossain veturissa...kisaan saa osallistua vain tieliikenne kelpoisella rekalla joka tulee olla katsastettu ja työajoon soveltuva.
     
  6. crash my life

    crash my life 1st gear


    Sinne tämän norja kiihkoilija mad miken pitää mennä mopo scanioineen kokeileen, 63500 kiloa on jo aika sopivasti painoa

    veikkaan että tulis äitiä ikävä hyvin nopeasti
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    joskus halikossa ollut ton vieressä, ja tosiaan aikas alaspäin piti katsoa jopa 3sarjan scaniasta. Vain käytännössä...kuvainnollisesti katsoin kyllä ylöspäin ;)

    Joku tuolla aikaisemmin sanoi että porissa ois konttiautona samanlainen volvo kuin se rautian, niin ovat kyllä aikas erilaisia... Jos tarkoitti sitä 2-akselista valkoista volvoa? sehän on vaan "nokkamallin fh".
    Muutenkin kaksakseliset nokkamallit ovat kamalan näköisiä.

    ps. tuntipalkalla se on ihan sama minkä verran se romu hyytyy mäkeen :poff:
     
  8. Erska

    Erska Gearhead

    Kertokaas nyt ihan tosi että kuinka korkeita esim korkealla hytillä oleva W900 on ja millä korkeudella se nokkapelti seilaa?

    Entä löytyykö niiltä leveyttä saman vai enempi kuin euronupeilla taikka entäpä pituutta?

    Niinkun tälläisiä karkeita mittoja kun ei ole ikinä livenä nähty.
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kaipa nuo vehkeet aika vakaita on paikaltaan lähteissä. Jos ei eturengas poksahda tai joku kriittinen palikka irtoa, niin tuskin ne tuosta paljosta savutuksesta huolimatta niin kovin paljon vikuroi kuivalla asvaltilla, että siinä penkalla paljon kovemmassa hengenvaarassa on kuin normaalissa liikenteessäkään. Tossahan voi vielä olettaa, että kuskit on virkeitä ja keskittyy ajamiseen viimosen päälle, eikä esmes lässytä puolinukuksissa sekavia lällättimeensä.
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei mulla tarkkoja mittoja ole, mutta silmämitalla olen ollut huomaavinani, että esim. Ruåtsin herkkuihin verrattuna noi jenkkirekat ei ole mitenkään kovin isoja. Mutuna on, että esmes toi vanhan nokalisen Kenworthin ohjaamopuoli konepelteineen on suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin vanhat nenä Volvot ja ällä Scaniat. Makuukoppeja jos jenkeissä on, niin ne on sitten isoja kuni kuormalavat.
     
  11. crash my life

    crash my life 1st gear

    kannatta lukea se ajolinjan juttu, oli vähän eri meininkiä kuin täälä.

    Pääpalkintona oli tuliterä peterbilt kisan nopeimmalle ja toiseksi tullut sai hummerin


    yks tajuttoman nopea kakstahti diesel kenu meni varttimailin 12sekuntiin ja loppunopeutta 242km/h!!!
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Jossain lehdessä ennen nakkisotaa oli juttua jostain punaisesta jenkki-nupista, kaksi akselinen ja rungolla joku stepparilava-mukaelma. Hyvä ettei vetänyt alle 12s. aikoja, mutta jutun teon yhteydessä myös toimittaja oli kyydissä ja laatikko räjähti, molemmille sekä kuskille että toimittajalle tuli vammoja jalkoihin. Olisko juttu ollut -80-luvun alussa, yksityiskohdat ovat jotenkin unohtunut :oops: .
     
  13. Alóha

    Alóha 1st gear

    "en ole muuten nähnyt vielä yhtään KW W900 menevän naapuriin, liekö liian vanhahtavan näköinen".

    Pietarissa olen niitä joitakin nähnyt. Kyse ei ole laitteen ulkonäöstä, vaan iästä. Kenworth on jossakin määrin kalliimpi kuin muut merkit, mutta jos W900 mahtuu ikähaarukkaan, niin kyllä se sinne kelpaa. Vielä syksyyn -06 saakka oli voimassa laki, jonka mukaan Venäjälle sai viedä normaaliveroilla alle 7 vuotta vanhan kuorma-auton. Uuden lain mukaan ikä on 5 vuotta.

    Kenworth on jossakin määrin kalliimpi kuin muut merkit, mutta jos W900 mahtuu ikähaarukkaan, niin kyllä se sinne kelpaa.

    Toki vanhemman saa viedä, mutta sellaisen verot ovat jo niin korkeat, että tuonti on taloudellisesti kannattamatonta, jopa raskaasti tappiollista.

    Dealerit toki tuovat myös näitä vanhoja, mutta ne menevät suoraan varaosiksi. Ollessani kesällä -06 Pietarissa koulutuksessa (Eaton SmartShift) erään dealerin luona (Freightliner -dealer, joka vaihtaa merkkiä ja vuoden -07 alusta ryhtyy International -dealeriksi) heille tuli muutaman auton erä näitä "ylivuotisia" ja ne polttoleikattiin heti satamassa poikki ohjaamon takaa. Venäjällä ei onnistu se, että auton saa viedä esim. omiin tiloihin ja säilyttää se siellä kokonaisena ja/tai purkaa myöhemmin, vaan verot maksetaan heti tai sitten auto ns. poikkaistaan välittömästi.

    Nämä puolikkaat sitten hinattiin dealerin pihaan ja purettiin siellä lopullisesti. US-kuormureiden kanta on siellä jo niin iso, että varaosia tarvitaan, esim. 15000 $ kone, 5000 $ vaihteisto ja 10000 $ ohjaamo, se jo kattaa auton hankinta- ja rahtikulut.

    Suomen kautta Venäjälle viedyt US-kuormurit ovat näitä alle 5-vuotiaita (viime kesänä sai siis viedä vielä 99-mallisiakin, kunhan valmistelätkässä (vasemman etuoven karmissa) olevan tiedon mukaan oli tuolloin esim. 9/99. Muistan erään tapauksen, jossa varastossamme oleva auto, 4/99 valmistunut Freightliner Century midroof-ohjaamolla (selkeästi vaikeampi myytävä kuin täyskorkea malli) oli ollut jo myymättä muutaman kuukauden ja maaliskuun lopulla tuli pakkorako laittaa auto tarjoukseen ja saatiinpa se kaupattua Pietariin.

    Joitakin ylivuotisia saapuu Suomeen edelleenkin, mutta ne harvat yksilöt myydään Kazakstaniin, mm. lokakuussa sinne meni Freightliner FLD, joka oli valmistettu 3/98.

    Nämä varttimaili 12 s. ja muut voimakoitokset ovat ihan ufojuttuja. Ei tavallisella kuorma-autolla (rekan nupilla) ja ao. kisoilla ole mitään tekemistä keskenään. Tavalliset kuorma-autot ovat työkäyttöön valmistettuja niin Euroopassa kuin USA:ssakin.

    Se miksi US-kuormurit ovat Venäjällä hyvinkin suosittuja on useita syitä: edullisuus, teliveto (liki kaikissa), yksinkertaisuus, "amerikan meininki", autot ovat myös osoittautuneet sangen luotettaviksi, varaosien saanti on turvattua ja niitä on saatavilla helposti ja edullisesti. Ei näitä Venäjälle hankita jonkun 1200 hv ja 12 s. varttimailin tai minkään custom-koristelun kohteeksi -ainakaan vielä.

    Unohdin ekassa viestissä mainita, että Freightliner Classic on yksi näistä jolla olen myös ajanut, mutta vain kahdella yksilöllä (Detroit Diesel).
     
  14. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Onkos siellä muuten mitään merkitystä millään mitoilla?
    On joskus suomen puolellakin tuollut vastaan varmaan lähemmäs 20metrisiä puolikkaita pitkillä kilvillä.
     
  15. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    jenkeissähän se oli ainaki niin että svengi pöydästä joitain kymmensenttisiä eteenpäin ja siitä taakseppäin on se pituus.mut siitä eteenpäin ei oo mitään välii :D siks ne ei oikein suomessa toimi kun täällä on kokonaispituus.
     
  16. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    kävin tossa ottaa kylmät tyypit pieksänmäellä.päästi kun olin "virkaveli"
     
  17. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    Tossa suhteessa olen hyvässä asemassa kun turbo vammasen makaroonikattilan (iveco) nopeusmittari näyttää jykylä rauma välillä useammin 50 kuin 80
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    63500 on se normaali paino rahtiautolle (erityisesti Bulk) ja suomessakin löytyy tollasia 6% mäkiä (Kaskenmäki, Aninkaistenmäki, Kakolanmäki, Puolalanmäki pelkästään Turun ruutukaava-alueella) mitä noilla painoilla itsekkin nousee harvasen viikko ja alla usein vain 1/3 tehoista.


    Eli 60th on raja ja siihen 5% ns "sallittu" toleranssi päälle ja vähän vielä...joskus lipsahtaa reilusti enemmänkin..myös allekirjoittaneella.
    Pelkällä nupillakin on ollut maansiirtoajossa itsellä sen verran mitä normaalilla puoliperävaunulla mutta silloin pysyttiin työmaalla eikä yleisellä tiellä (48tn).
    Onneksi oli alla Sisun vahva runko eikä 3000 kg kevyempi normaali jenkkiveturin pitsinypläysmalli ja askina myös Fuller RTO.
    Koneena oli Mack ja peränä Eaton.
    Toki jenkkiäkin saa vahvistetulla rungolla mutta materiaalivahvuus ja paksuus ei ole lähellekkään sitä mitä Eurooppalaisissa.
    Vai miten muuten selitätte noin 3500kg kevyemmän jenkin vs esim Sisun jossa identtinen tekniikka jarruja myöden?
    Muut eurot on samaa kastia painoiltaan Volvon rungon ollessa veltoin mutta ei läheskään jenkin "tasoinen".

    Ihan tiedoksi jos sinulle 63500 on ihmeellistä ja uutta eräs kappaletavarakuski jäi tossa tien päällä kiinni taannoin Turussa 108th tn päällä...en viitsi kertoa tarkemmin kuitenkin tuttavapiirissä on kiinnijääneenä 96000 70-luvulla alla joku 250hv F88, ei kiinnijääneenä 85000-74500 haarukkaa ja ihan normaaleilla 420hv vehkeillä, järkevää ja liikenneturvallista..no ei mutta kyllä noilla kaikilla 6% mäet nousee normaalisti ja mustaamatta koko mäkeä.
    1250 hv mosalla on se sitten kenen tekemä ei miljoonaa ajeta ei edes tyhjänä se on vaan dieselvirittämisen kylmä fakta mutta onhan tuollainen hauska lelu sen myönnän itsekkin.
    Miljoona se on raja missä auto vasta maksaa itsensä takaisin jenkeissä se on miljoona mailia joten ei ihme että ryssien rekat on surmanloukkuja.
    *700-800tehoisilla ajaa sen miljoonan kylläkin..siitä on tuttavapiirissä jopa kokemusta niin kappale kuin tölkki-autoilla.

    Aidosti itsellä on tullut ikävä kerran ..ei äitiä mutta tehokasta veturia.
    Alla oli puolikas Norjassa seikkaillessa (50tn maks) ja auton keulassa luki 400 merkki oli Scania. Totuus jälkeenpäin selvisi että autossa ei ollut tallella edes kolmeasataa.
    Vaikka voimaa ei ollut voimansiirto oli todella äärirajoilla kun joutuu käyttämään pieniä vaihteita, se näet on tehokkaampi tapa rikkoa voimansiirto kuin tehokas moottori..loota kun on (tehokkaampi)momentinmuunnin ei mitään muuta.
    Taustapeilistä piti katsoa ei palaako kumi vaan kytkin ja samalla pitää ikkunakin auki ja haistella...ja paljonko ristinivelet ja vetarit valittaa.
    Myönnän että stressituoksu tuli pintaan useasti sillä reissulla vaikka jälkeenpäin ajojärjestelijän kanssa naureskeltiinkin.
    En mä ole mikään Norjan kiihkoilija...kunhan kerron millaisia mäkiä siellä on, en minäkään uskonut ennenkuin aikanaan aloin ajamaan siellä sisäistä ajoa.
    Kaunis maa kesällä kamala olla talvella ja naiset on...mmmm...todella kauniita ja rintavia ( OT. Euroopan rinnakkaimpia tutkimuksen mukaan...ja sen kyllä huomaa.)

    Kyllä E18 tietä voi pätkiä edes takaisin aina Örjestä Lillesandiin asti vihellellen vaikka Telemark siinä reitillä onkin mutta se länsirannikko onkin sitten se jonne noviisin ei kannata mennä, vielä vähemmän kankealla jenkkirekalla jossa synkronoimaton Fuller RTO, RTSO on synkronoitu joita löytyy Sisuistakin.

    Ja mitä tulee omiin autoihin niin pidättäydyn siinä että ne on amerikkalaisia henkilöautoja (surin osa omista on 2 ja 2+2 paikkaisia) joilla saa kyllä halutessaan minkä tahansa rekan ilman kiinnityksiä kaupasta, yhdenkin arvo ylittää jo normirekan hinnan.
    Se joka täällä kehuu että autot on omia ja pyörittää kuljetusfirmaa kutsun typeräksi koska ne saa pankissa kiinnitettyä lainaa vasten jolloin riski on kutakuinkin nolla jos muuten osaa pelata korttinsa oikein.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Euroopassa on kääntyvyysminimi määräävänä tekijänä ei kokonaispituus. Ne on vaan kääntyvyyssääntöjen takia laskettu helpottaakseen kaikkien töitä.

    Voipi olla että koko Eurooppa ajaa kohta 25,25 yhdistelmillä ja 60tn painoilla se tosin ei vielä mahdollista jenkkirekkoja työpeliksi, Esim yksikään jenkkirekan hytti ei täytä paloturvallisuuksia jotta nillä voisi ajaa VAK/ADR ajoja.
    Saatikka melurajoja, niitten äänieritykset on vieläkin perässä meitä "sivistyneitä".

    Itse tosin en enään jaksa innostua tehokkaasta pelistä työajossa muussa mielessä kuin polttoainetaloudellisuuden muodossa.
    Tuttu laittoi 580 Scanian 700hv--kulutus laski 6litraa sadalla.
    Eräs toinen jannu teki Volvon 420stä 500hvn..sama juttu.
    Toinen omaa 800hv Mackin...kulutus puoliperällä täysin sama kuin vakiolla eli 33l sadalla kun osaa ajaa..tuurari saa sillä kulumaan melkein 50l eikä ole yhtään nopeampi koska hosuessaan väsyttää itsensä ja tekee virheitä pitkässä juoksussa (reittivirheitä etc).
    Selvää on että nöösipojat/asennevammaiset ei ole isäntien suosiossa saatikka kolleegat kerro eteenpäin että toi on hyvä kuski.

    Mutta jos jenkkirekat sopisi ajoon Euroopassa maksimimitoin ja painoin niin kyllä itse tekisin sen äänieristämällä ja customoinnilla mieleiseksi koska se mahdollistaisi vaikka pitkienkin reissujen tekemisen mukavasti. Esim suihkukoppi ja WCkään ei ole poissuljettua ympätä..onhan sellaiset veneessäkin.
     
  20. petro_din

    petro_din Gearhead

    Väittäsin että kitee-tohmajärvi-joensuu alueella liikkuu, muistaakseni porakaivo poikien samanlainen, porakaivo varustuksella oleva.
    Viimesen 10 vuotta ainakin tainut heillä moinen olla palveluksessa.
     

Kerro tästä muillekin!