Jenkkkien polttoaineen kulutuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice85, 18.11.2012.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Nyt on jo kolme tankkausväliä mennyt samalla 14,4 kulutuksella ihmeen tasasta on ollut ja ajo on ollut pätkäajoa tässä kylällä.

    Keksintöhän on siis Chevy STW 305cid ja Edelbrock + alipainejakaja eli saastelaitteet ammuttu sinne kuuhun :)
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    toi cutlass 350 bensa,

    säätämättömällä kaasarilla eli vähän turhan rikkaalla tai huonosti käyvänä, pelkkää kaupunki ajoa, sisältäen jonkin verran turhankin rivakkaa leikkimistä ja kiihdyttelyä. ja kaikki reissut vain hyvin lyhyitä siirtymiä.

    kulutus ollut 17-18litraa/100km.

    (tätä lukua vääristää/lisää se että kylmää konetta pitää käyttää aina pihassa lämpimäksi jonkin aikaa ennenkuin pääsee liikkeelle, ryyppy puuttuu ja ne säädöt hieman sekasin)
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    saman verran vie -91 ford motohome 460+generaattori ja lämmitin käyttö,mut onneksi on melkein 400L tankki niin pääsee tankillisella silti reilusti.
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mulla on '62 Galaxie samalla koneella ja n.15 litraa sadalla.
     
  5. nova 76

    nova 76 2nd gear

    6.5 td 2wd suburban 13l/100km, suurin osa 700kg vaunu perässä matka-ajoa loput kaupungissa ilman vaunua. Tuhannen kilsan seurannalla.
     
  6. jan13

    jan13 2nd gear

    Oma ´88 silverado crewcab dually 454tbi+Th400+4.10 välitys vie matkassa 30 litraa. Kehä 3 sisällä ajelu +40 litraa. Vois vissiin vaihtaa Th700R4 laatikon niin sais ainakin matkassa hieman kulutusta alemmas. Nyt kierroksia aivan liikaa matka-ajossa.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Oot ainakin rehellinen :D

    Oma camino 350+pg tässä pyörityksessä 17l/100km 2 kurkkusella kaasarilla,4 kurkkusella vei myöhemmin 19l/100km,tiellä 16l/100km ja vartti meni 15,2/156

    Toinen camino 454+400 vei pyörityksessä aina +20l/100km,mut oli kyytikin sen arvoista :poff:
     
  8. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear

    Sämpylälle ei tahdo eväät kelvata - sekalaista ajoa kaupunkipainotteisesti…n.11 l/100 km. Melko maltilla poljettu, kun ei siitä ole ton 305:n kanssa mitään iloa - äänikään ei juuri parane. :eek:
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    -89 Ford F250 extended cab 2wd 7.3IDI+5 speed+4.10 on vienyt reilu 12 litraa pääasiassa lyhyttä maantienomaista työmatkaa. Puhtaasti maantiellä reilu 11, tai ainakin alle 12.

    Samalla koneella ja tekniikalla mutta lyhyellä hytillä ja poiskytkettävällä nelivedolla oleva toinen yksilö vie aina 13-14 litraa, joskus 15 kun talvella lyhyttä pätkää ajelee.

    Subu on aina ollut noin 15.

    Aurauskäytössä olevan F150 351M koneisen ajokulutusta ei ole voinut mittailla, mutta kylmäkäynnistys ja lämmityskäyttö vie tankista pari-kolme litraa ennenkuin on edes aurattu mitään. Tankki on siis lavalla oleva pieni, veneistä tuttu tankki.
     
  10. budweiser

    budweiser Gearhead

    Duallyssasi lienee 14 pulttinen perä....siihen saa 3.23 perän rattaat, ne on edukkain tapa pudottaa kierroksia ja kulutusta, 454:ssa riittaa vääntö vaikka hinauskäyttöönkin vielä tuollakin harvalla perällä, omassa motorhomessa oli myös 4.10 välitys ja 454:n kulutus matkassa 33 litraa.. Harvemmalla ruuvilla vajaa kymppi vähemmän.
     
  11. jrasi

    jrasi Gearhead

    '94 Seville STS, 4.6 Northstar + 4T80-E (3.71 ruuvilla), tuntuisi menevän tuossa työmatka-ajossa sinne 12-13l/100km. Tuntuu menevän pienemmällä aineella kun vauhtia on 100kmh, vrt. 80kmh. Heittää niin herkästi mäkiin kahdeksassa kympissä pienempää vaihdetta silmään.
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuolla sigun jeepillä meni talvella lyhyessä kyläajossa, ei saanu aina edes roikkaan, ~18L/100km. Matkassa sitte ~12L/100km 90km/h vauhdissa.

    Nyt kesällä menee nurkka-ajossa 14-15L/100km ilmastointi päällä. Matkassa sama ku talvellaki.

    Jännä homma jeepissä on se että se käyttää välillä ilmastointia päällä aina kun puhallin on huurteenpoisto asennossa, vaikka itse AC nappi on pois päältä. Kokeilin nyt viime vloppuna ajella puhallin laitettuna vain jalkatilaan, eli ilmastointi ei käy silloin päällä. Matkakulutus kohtuu reippaassa ajossa 10,5L/100km.

    Ihmeen vähällä tuo menee tuommoseksi tiiliskiveksi.. :)
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Taitaapa likimain joka autossa huurteenpoistoasento käyttää kompuraa (jos sellainen on).
     
  14. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Västeråsin reissulla toi -70 Charger 499ci ja msd atomic päällä, keskikulutus n. 85-90 matkavauhdilla 21-24l,västeråsin pillurallissa(jonossa matelussa) laskettu 100km kulutus 55l :D
     
  15. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Lauantaina mittasin Cadillac Fleetwood 1965 matka ajon kulutuksen.
    12,98 L /100 km. Matkanopeutena käytin maltillista 90 km/h nopeutta.
    429 moottori on varustettu Megasquirt MS2 Microsquirt ohjauksella.
    Sytytyksestä huolehtii Fordin Edis 8. Läppärunkona Holleyn 670 cfm,
    2-läppäinen, ja suuttimina Bosch EV14 530 cc suuttimet.
    Olen tulokseen enemmän kuin tyytyväinen :)
    90 km/h nopeudessa moottorin rpm : 2050, syt.ennakko 30 astetta, kaasuläppä avoinna 15 %, ja seossuhde 15,0-15,5. Lukemat Tunerstudiosta.
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hieno saavutus 429 :) mä kävin omalla 429 Mikkelin oldtimerissä ja en tarkemminen mitannut kulutusta, mutta jotain päälle 15, mut ei kuitenkaan 20 kun polttoaine mittarista arvioin, kaasari ja kärjet.

    Pystyykö muuten tolla Tunerstudiolla katsomaan kuinka tarkkaan et onko minkäänlaista muutosta kulutukseen jos seosta säätää vaikka 13-16 välillä ?

    Ja vastaavasti sytkäennakkoa vaikka välillä 25-35 astetta ?

    Jos siis nopeuden pitää samassa 90 km/h ja vaikuttaako muutokset yhtään kaasuläpän prosentteihin ?
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Tosi imprecise-metodeilla mitattuna slanttivani alkaa olla planeetalla bensanmenon kanssa. Ennen arviolta 30 l/100 km on laskenut arvoon 18 l/100km.

    Luulis kulutuksen laskevan, kun ruvetaan ajamaan, eikä vaan säädellä kotipihassa.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Deville 472cid. N. 20l maantiellä ja kylillä jos kymmenen litraa kaataa laariin niin ei tartte montaa kymmentä kilomeetteriä ajaa.

    Kunhan saan kilpiin ja tankin täyteen asemalla niin pääsee laskemaan tarkemmin.
     
  19. Damned

    Damned Gearhead

    Vastaavalla pannulla ja TH400:lla sain tahkottua yhden (1) kerran siirtymän 16 l/100km kulutuksella. Toisena ääripäänä oli sekoilevan ryypyn, väärin säädetyn kaasarin ja väärien pyöränkulmien saattelema siirto: mitattu kulutus n. 50 l / 100 km :lol:

    '68 Coupe DeVille siis tekniikan kuorina.
     
  20. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Kiitos, niin se on, uskomaton tulos johon en itsekään meinannut uskoa. Menetelmä oli vanha tuttu : lähtiessä tankki piripintaan, ja tullessa sama homma. Sitten vain jakoi kulutetut litrat ajetuilla kilometreillä, simle... :odroll: Tämä mun versio Tunerstudiosta on se ilmaisversio, ja ois kyllä tarkoitus ostaa se täysversio. Tähän saa sitten lisävarusteena
    pompulan joka toimii reaaliajassa, laskee ajetun matkan ja käytetyn polttoaineen ja sen perusteella kulutuksen, en vain ole vielä ehtinyt perehtyä aiheeseen. I Phoneen saa Mobisquirt-sovelluksen jolla se toimii, varmaan myös muihin käyttöjärjestelmiin löytyy vastaava.
    Tunerin täysversiossa ois se itseoppiva säätö, tarvii vain määritellä millä AFR-haluaa ajaa milläkin alueella, niin laite säätää itse itsensä :eek: Todella mielenkiintoista soveltaa uudempaa tekniikkaa
    tällaiseen vanhaan moottoriin, joka on perus rakenteeltaan vuodelta-49,
    331 on ollut mallina tähänkin 429 moottoriin :wink:
     

Kerro tästä muillekin!