Johtimien ylivirtasuojauksesta, autossa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 9.12.2019.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Potilas -70 luvun Ranchero. Konehuoneesta lähtee junction blockilta virtalukolle kaapeli fuse linkin kautta.

    Virtalukolta takaisin konehuoneeseen johtimet
    - jännitteensäätimen S - napaan
    - starttireleen ohjaus
    - sytkäboxille virtalukon start ja run asennosta
    -puolan bat napaan
    Mitään näistä johtimista ei ole suojattu auton sisällä sulakkeilla, onko joku syy miksi noita johtimia ei autoissa voi / kannata suojata sulakkeilla ?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eipä taida niin isoja sulakkeita olla, joista olisi taas hyötyä, jos jossain niiden takana olevassa komponentissa tulee oikosulku, ei nalli laukea kumminkaan...
     
  3. Oskari

    Oskari 1st gear

    Ei kai noissa mainitsimissani johtimissa suuria virtoja kulje, vai ?

    Nehän ovat kaikki jotain 1,5 - 2,5 mm2 luokkaa, tai mikä nyt onkaan vastaava AWG koko. Ei minun tietääkseni sen kokoisia johtimia niin kauhean suurella virralla ainakaan saisi kuormittaa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just oon johdottamassa -66 Dartin ubervoimakasta slantsixiä Maxxecu moottorinohjaukselle ja huomaan vanhoja johtoja seuratessani ja osin purkaessani ja paljon täydentäessäni, jotta originaalissa on monta sulakkeetonta paikkaa. Mm torvi/töötti kaikkinensa oli hotwired.

    Mututuntumalla kaiken muun voi sulakkeistaa paitsi startin. Maxilattasulakkeita löytyy 100A asti joka riittää siihen akulta lähtevään toiseen +12V johtoon, kuten myös laturin B terminaaliin. Laturi tosin porsii oikosulussa, joten sulake lie turha.

    10 sulakkeen rasia maksaa Motonetissä kympin joten ei noiden suojien hinta ole este. Aiemmin uudistusta jarrutti mm johdinvärivalikoima. Mut nykyisin ”raidallista” johtovalikoimaa saa (mm Finjector) joten tekee uusiksi niin kuin osaa ja haluaa.
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Fuse link on sulake.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Juu, voi ne sulakkeella suojata, mutta jos on sulake 50A ja joku 1mm^2 kaapeli, niin se kaapeli palaa poikki ennenkuin nalli napsahtaa. Kannattaa siis sen 50A:n sulakkeen jälkeen laittaa sitten pienempiä sulakkeita taas kun virrat on jaettu eri kohteisiin... Sitä niin kuin tarkoitin, mutta ulosanti ei nyt osunut kohilleen...
     
  7. Oskari

    Oskari 1st gear

    Juu kyllä tässä Rancherossakin muitakin johtoja on käytännössä ilman suojaa, ainoa tuo konehuoneessa oleva fuse link, esim. ajovalojen ohjaukset ( itse ajovalot on kyllä jo aikaisemmin releistetty ), parkkivalot, töötti...näihin kyllä on tarkoitus sulake laittaa, mutta kun en ole mikään autosähköasentaja niin siksi kysyin noista johtimista mitkä mainitsin aloitusviestissäni, että onko joku syy että niitä ei voi / kannata suojata sulakkeella.

    10 sulakkeen rasia maksaa Motonetissä kympin joten ei noiden suojien hinta ole este. Aiemmin uudistusta jarrutti mm johdinvärivalikoima. Mut nykyisin ”raidallista” johtovalikoimaa saa (mm Finjector) joten tekee uusiksi niin kuin osaa ja haluaa.

    Juu ei ole sulakerasiat kalliita. Onpas tuolla Finjectorilla laaja värivalikoima, sieltä ilmeisesti voi tilata niin monta metriä kun tarvitsee, ei tarvitse tilata 100 m keloja ?
     
  8. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kyllä, mutta olisi kiva nähdä noiden toimintarajavirtakäppyröitä. Tuskin se konehuoneessa oleva fuse link kuitenkaan suojaa sen perässä olevaa 1,5 mm2 johtoa.
     
  9. Oskari

    Oskari 1st gear

    OK, eli haen tällä kysymyksellä sellaista, että jos noihin mainitsemiini johtoihin laittaa sulakkeen ja jos auto käy ja liikkuu ja jos vaikka sytkältä, puolalta tai jännittensäätimeltä katkeaa jännite sulakkeen palamisen seurauksena, niin hajoaako siinä jotain, vai sammuuko vain auto ?
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Riippuu autosta, tarpeeksi vanha jos on, niin kyllä se vain sammuu, paitsi se kohta joka aiheutti sen oikosulun (jos siis puola menee oikosulkuun ja sulake palaa, niin ei se uusi sulake sitä puolaa korjaa)!! Ja uudemmissa tietsikka saattaa saada siipeensä, riippuu oikosulun paikasta, sulakkeen palamiseen se ei hajoa, tai kai sekin riippuu miksi se sulake paloi...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu metreittän myyvät. Ostin viikko sitten jämäpätkäerän ja onpas ollut mukava tehdä johtosarjaa.
     
  12. Oskari

    Oskari 1st gear

    Olen antanut itseni ymmärtää, että jos jännitteensäätimeltä katkeaa jännite, esim. mahdollisen sulakkeen toimiessa, niin laturilta voi tulla suurikin jännite ulos, ainakin hetken aikaa, joista 12 V laitteet eivät tykkää, mahtaako tässä olla perää ?
     
  13. Oskari

    Oskari 1st gear

    OK, täytyy pistää kauppa "korvan taa".
     
  14. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin ja lisäksi tässä autossa ei ampeerimittarilla ole mitään muuta suojaa kun fuse link, mittarille menee n. 1,5 mm2 johto. Tässä siis ampeerimittari kytketty ns. shuntkaapelin rinnalle, varmaan tämäkin kannattaisi suojata sulakkeilla.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa laturin diodit antautua, jos ei ole kuormaa. Kaikkea ei välttämättä kannata sulakkeellistaa. Yhden vian tapauksia voi torpata myös muilla konstein. Esimerkkinä akkuun päätyvien kaapelien reititys huolella ja suojasukitus. Ampeerimittarin shuntin voinee sijoittaa niin, ettei päävirran tarvitse kulkea pitkiä reittejä.

    Mulla jää ampeerimittari pois, ei se ole ollut täysin toiminnassakaan ohitusten takia. Tilalle tulee laturin merkkilamppu. Volttimittarikin on vaihtoehto.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Diodit vaan tykkää, kun ei ole kuormaa. Paitti akun puuttuminen on sit ihan eri juttu joissain tapauksissa. Säätimissä on jo sisäänsiirtymisen jälkeen ollut myös sisäinen kytkentä jännitevalvonnalle, jolloin referenssijännitteen puuttuminen ei riko mitään.

    Tuontapanen A-mittari käyttää johtosarjan pätkää shunttina, sulakkeet on päissä mittari-osan tuhoutumista estämässä, eivät liity mihinkään palovaaraan.

    Autossa, kuten muissakin pikkusähköä käyttävissä "ylikuormitussuojaus" sulakkeella on tuuripeliä, joten ne sulakkeet on täys oikosia vastaan. Ja kyllä, isokin fusible linkki lähtee, kun sen jälkeen tökkäät sen 1,5 neliön piuhan maihin.

    Alkuperäset on oikeissa paikoissa. Uusia kun tekee, niin siihen, mistä "ison"plussan ottaa, isompi sulake ja sit laitekohtaisesti perään pienempiä. Jos haluaa.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laturin sulakesuojauksella sulakkeen palamisen jälkeinen tilanne on "akun puuttuminen". En laita omassa rakennussarjassani sulakkeita siihen väliin. Muualle niitä sen sijaan tulee. Olen käytellyt 0,75mm2 johtoa ja just tarpeeseen passelia sulaketta 5-10-15-20-25 kun niitä tarjolla on. Tulee sen verran monta varustetta moottoriohjauksen myötä. Toive on ettei ykskään sulake pala, mutta toisaalta kun vahinkoja sattuu, niin on helpompi metsästää kun kaikille laitteille on oma "nirunaru" ja sulake. Ei tarvitse purkaa ja mitata ihan kaikkea vian löytämiseksi.

    Ja lähtökohta kun on -66 Dart, niin orkkissulakkeita oli 4 plus se palava linkki. Ja monet laitteet jatkuvassa kuumassa sähkössä - ilmeisesti oman aikansa määräyksiä että torvea pitää voida soittaa ilman avaimia kuten myös jarruvaloja vilkautella.
     
  18. Oskari

    Oskari 1st gear

    Ei sen ampeerimittarin viisari kyllä ole auton omistajan mukaan omassa projektissanikaan kauheasti heilunut. Tässä se shuntkaapelin ja mittarin rinnankytkentä on tosin vain junction blockin ja starttireleen ison navan välillä, eli mittarin kautta ei auton käydessä kulje muuta kun osa akun latausvirrasta, auton ollessa sammuneena taas osa kaikesta virrasta mitä auto ottaa.

    Ymmärtääkseni joissain autoissa se virtamittari mittaa koko auton ottamaa virtaa silloinkin kun auto käy...

    Ampeerimittari kyllä jää tähän, mutta kyllä volttimittarikin olisi tarkoitus laittaa.
     
  19. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin sitä mittaria suojellakseni minä ajattelinkin laittaa siihen jotkut pienet sulakkeet. Se on kuitenkin aika herkkä mittari, 1,5 V paristo heilauttaa viisarin ääriasentoon.
     
  20. Oskari

    Oskari 1st gear

    Pistitkö sinä siis kaikkiin sulakkeen joita tarkoitin aloitusviestissäni ?

    Omassa rojektissa laturin B - navasta lähtevä johdin on yhdistetty jännitesäätimen A - napaan menevään johtimeen ja tämä yhdistys fuse linkin kautta junction blockiin, tälle järjestelylle ei ollut aikomus tehdä mitään, korkeintaan vaihtaa uusi fuse link, mutta olisiko kuitenkin parempi poistaa se fuse link siittä ?
     

Kerro tästä muillekin!