Johtimien ylivirtasuojauksesta, autossa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 9.12.2019.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Onko tuon kaupan myymät johtimet ( 1, 5 - 2. 5 mm2 ) täyttä kuparia vai " Kiinan kuparia " ?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Akku-laturi väli on "suoraa johtoa". Originaalisähköissänsä on sen verran muutoksia, että valot on omilla (Bilteman releytyssarja) johdoillaan, muuten lämppäri, taka ja hytin valot ja pyyhkimet sun muut perusosat on osa vanhaa virtapiiriä joskin on uusi sulakerasia lattasulakkeilla.

    Fusible link on tallessa. Sen voisi toki korvata sulakkeella mut olkoon noin.

    Maxxecua varten tuli toinen sähkökeskus jossa on puoli tusinaa sulaketta ja kolmisen relettä moottorinohjausta ja jäähdytyspuhallinta varten. Kaikki moottorinohjauksen johdot ovat "yksi laite - yksi johto" taktiikalla ja jokaisen syötön päässä on oma sulake.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Shunttihan voisi periaatteessa olla akun maajohdon virtapiirissä, jolloin kojelautamittarin johdoissa on olematon jännite ja -oikosulkuriski.

    Terveestä AA-patterista saa puolenkymmentä ampeeria oikosulkuvirtaa, joten kyllä sillä ampeerimittari heilahtaa.
     
    Muokattu: 12.12.2019
  4. Oskari

    Oskari 1st gear

    Juu ja kun mittarilla kuitenkin on yli 12 V ja sitten jos tulee oikosulku, niin ei taida mittari sellaista kestää.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oikein voi, kun starttivirtaa ei ole tarkotus mittailla. Särkyy silläkin se mittari.

    Ne sulakkeet on ollu niissä, missä olen tutkinu 1A luokkaa lasiputket. Ja molemmissa päissä.

    Laturin B+ johtoon on paras jättää se fusible link paikalleen, ei se huvikseen siinä ole.

    Alunperin ainakin se shunttikaapelin pätkä on sellasessa kohdassa, jossa näkyy kaikki akkuun menevä ja lähtevä virta. Jos laturin liitoskohtaa on esm. muutettu, niin tilanne muuttuu, tai jos sähköjä on "varastettu" akun päästä shunttikaapelia, niin taas muuttuu.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riippuu mittarista. Mulle jäi joskus käsiin kaapelin jatkoshitsaushommista käytetystä laitteistosta 600A leimalla oleva shuntti joka oli riittävä autossa mihin vaan. Kyllä sen sai rokkaamaan +/- näyttöisen galvanometrin kanssa miinuspuolella. Vastaavan jos tekee akun maakaapelin yli kytkennän niin kyllä se oikein mitoitettuna toimii. Se voi olla mV mittari siinä kaapelissa, jos löytyy sopiva keskittävä. Jos viittii pelata mV mittarin ja välissä olevien komponenttien kanssa, niin voi skaalata sen mittarin näyttämään jopa starttivirran. Se mun rakentama löi laitaan startatessa pakkasella konetta käyntiin hinkatessa, mutta toimi ihan asiallisesti normikäytössä.

    Laitoin omaan 6mm2 johdon laturin ja akun välin. Jos olisi laturissa tosioikosulku, se johto lähtee fusible linkin tavoin. Mutta ei lähde millään latausvirran arvolla eikä millään kuormalla, minkä siitä voi auton varusteilla ottaa.

    Noita välistävetoja tässäkin on. Melkein kaikki omatekemiä. Mutta nyt on 53 vuotissiivouspäivät ja moiset lähtee lähtee pois. Lähinnä siksi, että saan häiriöttömämmän ympäristön moottorinohjauselektroniikalle.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lähinnä mekaanista särkymistä meinasinkin. Turha sitä on laitaan hakkuuttaa ja jos näyttämän sovittaa starttivirrallekin, niin normilukemat ei enää erotu.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mittarista saa ”logaritmisen” parilla oheiskomponentilla.
     
  9. Oskari

    Oskari 1st gear

    OK, tässä autossa ei kyllä ole sellaisia näkynyt, jollei sitten ole mittarin sisässä, tuskin sentään, kohtuuttoman hankala vaihtaa.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vanhassa letukassa ne sulakket oli vähän hämääviä, kun ovat satunnaisessa kohtaa johtosarjaa ja pesä näyttää kumiselta liitoskappaleelta vain.
     
  11. Oskari

    Oskari 1st gear

    Juu tässä on juuri noin, junction blockille tulee laturin B - navasta johdin ja siittä lähtee kaksi paksumpaa johdinta autoon sisälle kuormille ja shunttikaapelin ja ampeerimittarin rinnankytkentä on junction blockin ja starttireleen ison navan välillä.

    No ajovalot oli kyllä edellinen asentaja ottanut starttireleeltä, mutta ne siirrän myös junction blockille, eli virtamittari ei kerro muuta kun varataanko akkua, vai puretaan.
     
  12. Oskari

    Oskari 1st gear

    Selvä, en kaikkia teippauksia konehuoneesta kaapeleitten ympäriltä ole vielä purkanut, voihan sieltäkin sulakkeet vielä löytyäkkin.
     
  13. Oskari

    Oskari 1st gear

    Täällä päätin jättää konehuoneeseen kaikki nuo fuse linkit paikoilleen ja lisäksi suojaan konehuoneen kaikki muutkin johtimet vielä pienemmillä lattasulakkeilla, paitsi jännitesäätimeltä taidan sulakkeen jättää pois.

    Sitten toinen kysymys samaan autoon liittyen samaan ketjuun. Tässä autossa ei muita releitä ole kun ajovalojen releet ja vilkkureleet. Mitä muita piirejä kannattaisi releistää, esim. puhaltimella on 35 A sulake ja sekin virta siis kulkee virtalukon kautta ?
     
  14. Oskari

    Oskari 1st gear

    Poksahtelevatkohan nuo fusible linkit ennen aikojaan jos ne laittaa alumiinikotelon sisälle joka on konehuoneessa, vai onko parempi jättää ne "vapaasti konehuoneeseen" ?
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laittaisin kyllä ihan ilman omille paikoilleen. Toki herää kysymys, miksi ne pitäs johonkin koteloon laittaa?
     
  16. Oskari

    Oskari 1st gear

    Ajattelin että jos noita fuse linkkejä autoon jätän, niin puristan niiden molempiin päähän rengasliittimen, eli jatkaisin ne johtoihin tällaisissa liittimissä https://www.adita.fi/tuote/1790-2010/kytkentapultti-5mm , olisivat kotelon sisällä tuollaiset suojassa/piilossa.

    Mutta täällä vasta suunnitellaan, viimeisin "älynväläykseni" on, että korvaan nuo kaksi fuse linkkiä jotka syöttävät auton sisälle lähteviä kahta johdinta midi sulakkeilla, niitä kun on saatavilla 10 A välein 30 - 100 A, 90 A poislukien.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Fuselinkit toimii paljon paremmin kuin sulakkeet. Fuset kestää hetkellistä ylikuormitusta paremmin kuin sulake joka laukee kerrasta. Ja sit kun laitat liian ison sulakkeen, niin se ei sit toimi ajoissa, toisin kun Fuse.
    Ei kannata keksiä vikoja joita ei ole.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Oskari

    Oskari 1st gear

    Huomioitu, kaikki vinkit autosähköasentajilta otetaan kiitollisena vastaan.

    Kyllä nuo midisulakkeetkin kestävät hieman hetkellistä ylikuormitusta, kun katsoo noita toiminta-aika virta käppyröita. En tiedä kuinka hitaasti nuo fuse linkit sitten toimivat, niistä en ole nähnyt mitään käppyröitä.
     

Kerro tästä muillekin!