Johtojen yhdistäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyl toi tinaaminen on musta turhaa jos laittaa kutistesukan apikon yli niin eihän se voi jhapettua mitenkään siellä alla
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nimeä en tiedä, mutta kyllä ne joku päivä vielä laitan kunnolla.
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni. Kyllä minustakin ainut ja kestävä tapa liittää kuparijohdot toisiinsa on tinaaminen. Abikojen käyttö paikassa jossa ne ovat sään ja suolan armoilla tietää ongelmia myöhemmin. Jos se monisäikeinen kuparijohdin ei katkea yhtälailla Abikon vierestä, silloin liitin on jäänyt löysälle tai löystynyt ja säikeet liikkuu liittimen sisällä.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on nyt käytössä vain uutta tinaa, ja johtojen liittäminen sillä on aika tarkkaa.
    Kun kolvin putsaa kuumana, niin ei oo montaa sekunttia aikaa, että se pysyy semmosessa kunnossa, että nykytina vielä sulaa siihen.
    Kolvi pitää olla tosi kuuma, jotta saa nykytinan nippa nappa sulamaan, vaikka on ihan puhtaat kuparijohdot.
    En onnistunu muuten, kuin tinaamalla ensin johdonpäät (Tinalangalla painoin johtoa kolviin kiinni, ja vasta ihan lopukss alko tina sulamaan. Jodon tinauksessa sitä ei voi oikeen painaa muuten, kuin sillä tinalangalla), ja vasta sitten painamalla ne kolvilla toisiinsa kiinni. Johto, johon tinaa laittaa, kuumenee niin, että eriste sulaa aika pitkälle, ennen kuin nykytina sulaa.

    Mistä sais sitä vanhaa tinaa, jonka sulamispiste oli paljon alhaisempi, kuin nykytinan? Niissä vanhoissa oli sisällä jotain juoksutettakin.
    Pitää alkaa varastojaan kaiveleen, kyllä mulla sitä jossain on.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei sitä lyijyllistä tinaa taida enää saada mistään. Kaveri tinas mulle just pariin lediin piuhat ja sano saaneensa jostain vanhanliiton tinaa, oli tullut perään myyjältä viestiä että lähetä takasin ne, oli vahingossa myynyt jotain varastoon jäänyttä lyijytinaa. No ei lähettäny takasin.

    Sama heppu sano että kun on tehnyt pienen ikänsä audiovideo hommia ja sillä on usein ollut tapana pitää tinalankaa suussa kun on tarvinnut molempia käsiä että saa tinattavat paikalleen, ja kolvi tietty toisessa kädessä. On siinä voinut muutaman kymmenen vuoden aikana vähän päästä lyijyä elimistöön.
     
  6. Poke

    Poke Gearhead

    Tinaamiskeskustelussa liian usein unohdetaan juotosneste. Enkä tarkoita niitä huimenesteitä. Kun sipaisee juotosnestettä tinattavaan se pinta oikein imaisee tinan kiinni. Myös nämä uudet tinat. Ilman juotosnestettä saa sitä lämmittää vaikka töhöllä niin ei hyvää tule.
     
    juko7, Rotten ja valpas tykkäävät tästä.
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    Onko näistä kokemuksia? Näyttää käteviltä.

     
    palontie, Nikuzai, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On jos on puhtaat johdot. Menee sytkärilläkin, kun hollaa oikein kohdan. Liekin sisässä niinku, saattaa pari ekaa mennä harjotellessa.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Noita on tullut laiteltua aika paljon,ja sulattajana/kutistajana käyttänyt infrapunapistoolia.
    En tosin muista olisinko koskaan jatkanut johtoja tuohon malliin.Tainnut aina olla puristettava liitos,jos on ollut hyväksyttävää liittää johdot toisiinsa.
    Ovat hyvin yleisesti käytettyjä,kun vaipallinen johto pitää ”rotanhännällä” maadoittaa.
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Täältä kans ääni näille. Parempia kuin nuo itsetinautuvat, mutta niissäkin vähän parantaa liitosta kun muistaa ottaa niitä KAHDELLA tinarenkaalla olevia... Niillä yhdellä tinarenkaalla olevia on ihan turha tyrkyttää mihinkään kun ei se tinan määrä riitä, ainakin wurthilaisissa näin.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Onko wurthilla niitä kahdella tinarenkaalla olevia?
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    On, siksi erikseen mainitsinkin wurthin :)
     
    juko7 ja Poke tykkäävät tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Mä vaan varmistin, kun hämäännyin siittä yksrenkaisesta, kun ainakin wurthilaisissa näin.:D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Joo ei kysyvä tieltä eksy :D
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Todella harvassa paikassa se johto tinaamisesta niin paljon jäykistyy, että siitä tulee ongelma katkeamisen suhteen. Ja se jäykistymispituuskin vähenee oleellisesti kun käyttää kunnollista ja tarpeeksi tehokasta juotinta. Avainsana on nopeus. Toki kylmäpalloa tekemättä.
     
    DX, Seevu, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    En tiiä miten työ abikoon juotatte?
    Mut ite mitä joutunut pakosta vetää sähköjä, niin olen juottanut sieltä ns etupäästä, ennen puristus liitosta!? Turhaa tai ei, ei maailman parhaat pihdit käytössä, nii ehkä siks?? Ei jää puristuksen jälkeen sitä tinalla jäykistettyä johtoa liittimen jälkeen, mikä katkee!


    Näitä tehny rc autoissa
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toimii oikeen hyvin, kun on kunnon kolvi, jolla saa nopeesti sen pään kuumaks. Ei karkaa se tina sinne johtoon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aina juottanu liitokset kohta 40 vuotta. Abikotkin siis ne halvat niin että kuorin muovin pois, esitinaan johdon, tinaan liittimen kii, kutistesukka päälle pätkä. Haaroitukset on vähän hankala ku johdon kylkeen keskelle tinaa toisen johdon pään ja siihenkin kutiste. käsiä sais olla siis yks lisää. Varsinkin vaikka kojetaulun sisällä on joskus kiroiltu reippaasti. Hitaampaa näin? Kyllä. Onko irronnu tinaus liittimestä juotosvian tai tärinän takia? Ei ikinä. Onko puristettuja liittimiä irronnu? Yleensä se edellisen korjaajan tekemä liitos on ollu se minkä takia pitää puuttua asiaan, harvemmin poikki johdot menee fyysisesti kahteen osaan. Niin, ja vanhaa tinaa on. Jos loppuu ni laatikollinen on hyllyssä. Ne tinuritkin ennen käytti puhdistukseen suolahappoa jossa kai sinkkiä sulatettu joukkoon. Minulla pelkkää suolahappoa jos tarvii vanhoille johdoille/pinnoille.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Stroukattu jäykkäperänen 50-luvun triumphi minkä varmaan tiedätkin, niin sen kanssa on ollu roplemia tinaamalla tehtynä. Nyt on vissiin kestäny tän kauden ainakin mutta toki harri on ajellu ajs:lläkin(?) Ni ei oo ollu trumpan sähkötkään niin kovilla. ;)
     
    palontie ja Vuppe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!