Jokin syö virrat akusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bandicoot, 2.9.2010.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Asia on niin että. Autoni ollessa ajamattomana akusta katoaa virrat noin yhdessä yössä. Akunkenkä räpsähtelee kipinää kun sitä hipoo kiinni. Asian tutkimisessa olen ottanut pois kaikki sulakkeet ja tutkinut ettei missää ensimmäistäkään valoa tai kojetta käy. Ainoa tilanne missä akunkengän räpse häviää on ottamalla laturin johdot irti. Lataus kuitenkin toimii n 14volttia tulee koneen käydessä. Siis millainen vika mahdollisesti laturissa on , jos on kun sen kautta akusta purkautuu virrat auton ollessa parkissa.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Todennäköisesti joku diodi vuotaa pikkasen läpi.
     
  3. Comero

    Comero 1st gear

    Helpottaisi tietysti arvailua, kun tietäisi mikä auto kyseessä.
     
  4. PasiK

    PasiK 1st gear

    Mikä laturi ja millainen säädin?

    Ehkäpä laturin magnetointi on päällä koko ajan auton seistessäkin?
    Hiilien kautta menee siis n 1A virta ankkurille. Laturi on ehkäpä myös lämmin seisonnan jälkeen.


    Onko vika tullut laturirempan jälkeen?eli onko kytkentä tehty väärin?
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    maa johto akusta irti, ja laitat akun navan ja maa johdon väliin 5w-lampun....jos vuotaa niin lamppu palaa! siitä sit nyhtämään ens kaik sulakkeet(radion muisti ja kello syö ain hiuka) irti ja kattomaa mikä vaikuttaa, ja jos se ei riitä sit laturin johdot eksks, ja sitä mukaa muita johtoi....
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Muuten hyvä, mutta 5W On jo liikaa, "kopukynä" Siihen väliin ja se ei saa palaa, korkeintaan hiillostaa ihan pikkusen, mielellään ei sitäkään...

    Todennäköisesti tosiaan joku diodi vuotaa laturissa, ei selviä, että mikä kuin purkamalla laturi osiks ja mittomalla ne diodit, toki se selviää, että onko laturi se syyllinen, kun laittaa tuon lampun kerrotulla tavalla ja ottaa lataimesta piuhat irti ...
     
  7. 2dht

    2dht 3rd gear

    Mulla omassa autossa vähän samaa vikaa. Eli akunkenkä präiskii kipinää ku koputtelee akun napaa. Siis tämä silloin kun mitään sähkövimpainta ei oo päällä. Mulla menee kyl toista viikkoa ennen ku akku on iha tyhjä, eli ei kauheesti normaali käyttöä oo haitannu. Mun tapauksessa kyseessä on mopar, ja orkkis laturi.
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Se räpsiminen ei sinänsä kerro vielä mitään, kondensaattorit ja käämit kun varautuu niin tuppaa sen yhen räpsyn päästämään.
     
  9. 2dht

    2dht 3rd gear


    Mulla ei muissa autoissa tämmöstä ole ollu. Ja akku tosiaan tyhjenee parissa viikossa, jos auto käyttämättömänä. Ja sitä kenkää voi kräpsytellä siihen napaan vaik maailman tappiin, tai niin kauan ku virtaa riittää. Siis ei vaan kerran. Kyl siellä mielestäni sillon joku kuluttaja täytyy olla...
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Joo, täytyy olla, ei se räpsy tule kuin kerran lyhyessä ajassa, jos kaikki on kunnossa
    Nykyautoissahan saattaa akku tyhjetä jo viikon seisonnan aikana, kun on noita standby tiloja niin prkl:sti, vaa vanhemman pitäs vielä vuoden jälkeen lähtä ku palmun alta :D
     

Kerro tästä muillekin!