Jos Suomessa rakentelu vapautuisi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 20.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän mantaankin pitää saada 1354heppaa huipuiksi ainankin 324km/h.vapautus nopeus rajoituksista ja kaahausvidoiden teko lailliseksi koska kyseessä on harrasteauto.Minä sen sijaan aion ajaa A-28 roadsterilla koko talven.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos ostat uuden auton on siitä maksettava uuden auton verot.Turha siinä on vakuutella että tämä tulee vain harrastekäyttöön.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No tietysti.Ja kun rodista menee prossat yli 50:nen,siitä tule uusi auto.Ja uudesta autostahan maksetaan luonnollisesti uuden auton verot.Miksi siihen pitäisi soveltaa eri käytäntöä,kuin harrastekäytössä olevaan `86 Mantaan?
    Tai kääntäen,miksi siitä uudesta autosta pitäisi maksaa se autovero toistamiseen,jos haluat muuttaa sitä yli 50%?

    Ja sitten näille,jotka haluaa harrasteauto-statuksen edellytykseksi jotain vuosimallirajaa "koska rodia ei todennäköisemmin käytetä ympärivuotiseen ajoon".
    Miksei se harrasteajoneuvo-status voisi määräytyä vain sillä perusteella,että omistaja rekoisteröisi autonsa harrastejoneuvoksi ja sillä siisti?Luonnollisesti siihen liittyisi sitten joku rajoitus,kuinka monta päivää autolla saa vuodessa ajaa.Ihan niin kuin museorekisteröidyissäkin.

    Miksi vuosimallin pitäisi olla jotenkin määräävä tekijä sen suhteen,mikä auto on harrasteajoneuvo ja mikä käyttis?
    Siksikö,ettei vaan ne perkeleen tunarit saa mitään helpotuksia,kun niitten faija kuitenkin maksaa kaiken?Ja monet niistä kuunteleekin ihan väärää musiikia ja pukeutuu vääränlaisiin vaatteisiin?

    Kaiken huippu tässä keskustelussa(ei tässä ketjussa,vaan jo aikaisemmin tällä palstalla) on sitten nämä,jotka haluavat tätä vuosimallirajaa harrasteajoneuvon ainoaksi edellytykseksi,koska "niin harva kuitenkaan haluaa niin vanhaa autoa käyttikseksi".Ja suraavassa lauseessa tai postauksessa alkavat jo haikailla,kuinka ne Forsmanitkin ajelee 50-luvun Käkkylällä ympäri vuoden.Kyllä mäkin sitten,jos laki muuttuu...
    Alkaa olemaan omaan napaan tuijottelu saavuttanut jonkinlaisen laikipisteen tossa vaiheessa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ens kesän forssan picknickissä pyrin 50-luvun jenkillä opel kerhon alueelle parkkiin ja jos en pääse niin nostan hirveän metelin.Melkoisia rasisteja ja omaan napaan tuijottajia nuo opel harrastajat.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    No Manta tähän nyt on jäänyt esimerkiksi vain,kun yksi nimetön tuolla aiemmin sen toi esiin.Aina kun noissa sen jälkeen kirjoitetuissa teksteissä puhutaan Mantasta,voit lukea sen "alle 25v.vanha harrasteajoneuvo".Se voi olla yhtä hyvin Camaro,Mustang,Sierra tai vaikka kolffivolkkari.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi alle 25-vuotiaaseen harrasteautoon pitää saada vaihtaa paljon osia.Onko mielessä veronkierto.Tuot saksasta halvalla auton josta et maksa veroja ollenkaan jonka jälkeen haet melkein ilmaiseksi autovahinkokeskuksesta samanlaisen romun ja vaihdat runkonumeron.Minä haluaisin saada rodini liikenteeseen siksi että tykkään vanhan ajan fiiliksistä nuori poika kun olen.Kaikki osat on peräisin museoikäisistä autoista mutta eivät alkuperäisiä,prosentit ylittyy.En ole rakentanut rodiani siksi että välttyisin uudemman auton ostolta ja autoverolta,on minulla käyttöautokin oltava.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nuo mersuntuojat ne niitä omaan napaan tuijottajia on olleet,on heidän ansiota ettei korinvaihtojakaan enää sallita.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin kuin sanoin Mantani on harrastekäytössä ja käyttöauto on erikseen.
    Osia pitää saada vaihtaa siksi, koska siinä ei ole alkup. kone, laatikko ym.ym. Aika nopsaan siinä 50% menee rikki, jos siitä haluaa rakennella mieleisensä.
    Esim. perä ois mukava vaihtaa lujempaan, mutta pitää muistaa nämä "prosenttien kolarivarat", jos sattuu mälläämään ja menee peltejä uusiksi.

    Sisustaa haluaisin parannella, mittaristo ym. uudemmasta, esim. Astrasta, paremmat istuimet... Kaikkea tämmöistä pientä, mutta vaihtoprossat vaan jarruttaa hommeleita.

    Se 49.9% tulee vastaan todella äkkiä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No se on totta.Mutta nyt pitäisi muistaa,että prosenttisääntöjä ja korinvaihtokieltoja ei ole minkään Cossukloonisierrojen tai muitten uudempien harrasteautojen takia keksitty,vaan nimenomaan näitten Mersujobbareitten takia.Nämä "korjasivat" suomessa palaneita,kolaroituja tai pois ruostuneita Mersuja tuomalla Saksasta ehjiä autoja ja vaihtamalla niihin tuhoutuneen suomalais-auton valmistenumeron.Oli sitten olevinaan korinvaihtoauto.
    Tosin tälläkin palstalla on kyllä ollut puhetta,ettei se papereitten ja valmistenumerolätkien haku romikselta korinvaihtoSallenkereihin ym.laitteisiin ihan tuntematon ilmiö ollut jenkkipuolellakaan.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi tokkiisa. onhan nää prosentit ollu pitkään.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yli 50-vuotiaat autot ovat kulttuuriesineitä tai kansallisaarteita.Ruotsissa tällä asialla on lain siunaus.Kyllä niistä cosford replicoistakin aikanaan niitä tulee koittakaa malttaa vähän.niin ja mantasta myös.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo.
    Minä Mantamiehenä arvostan kyllä kaikki autoharrastajat korkealle merkkiin katsomatta. Ei niitä jenkkejäkään riitä kaikille. Se on kuulkaa tuo uoppelikin 20v:n päästä melkoinen harvinaisuus:) Ei taida olla menovettäkään myynnissä silloin.

    Niin, eikö ne esim. -88 mallin Corvette ja -95 Mustangi ole harrasteautoja, yleensä?

    Kyllä minun mielestäni kaikkien autohemmojen pitäisi vetää yhtä köyttä vuosimalliin tai merkkiin katsomatta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä ne vaan on käyttöpelejä.Ei se valmistusmaa siihen vaikuta.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hot rod ja kustom harrastajat ovat useimmiten asialleen omistautuneita,he eivät harrasta siksi että se olisi trendikästä.Kuten on laita usein tuning heeboilla.Muodit muuttuvat ajan myötä jatkuvasti,kun katsotaan aikaa 20vuotta eteenpäin niin ei niitä tuning harrastajia ole yhtään enempää jäljellä kuin rodin rakentajia,todennäköiköisesti vähemmän.Kuka muuten suomessa ei haluiasi ajaa verovapaalla autolla,ei siita mitään tule jos kaikki kansalaiset rekisteröivät kulkuneuvonsa harrasteajoneuvoiksi vain väittämällä harrastavansa sitä.Kyllä ikäraja täytyy olla verohelpotuksille.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja lässynlässyn.Jos sille harrasteautolle määrätään joku tietty määrä päiviä vuodessa,minkä se saa olla liikenteessä,niin tuskin niitä käyttiksiä kannattaa alkaa huvikseen harrasteautoiksi rekisteröimään.Jos harrasteautoille vielä tulisi joku selvästi erottuva rekisterikilpi,niin poliisikin erottaisi helposti,onko se hangessa sutiva `52 Caddy harrasteauto vai käyttis.

    Ja mitä noihin trendeihin tulee,niin kyllä mun mielestä esim. tää old skool-homma on tällä hetkellä mitä suurimmissa määrin trendi.Vähän pienemmän porukan keskuudessa vain.
    Ja varmaan niillä tuuning porukoillakin on omat trendinsä,jotka tulee ja menee,mutta on kyllä_hyvin_vaikea uskoa,että toi tuning-harrastus tulisi kokonaisuudessaan loppumaan vain siksi,että se koko juttu menisi "pois muodista".Käytännössähän se tarkoittaisi ajan myötä koko autoharrastuksen hiipumista lähes olemattomiin,kun vanha kalusto alkaa käydä vähiin/nousta arvoltaan tavallisen ihmisen ulottumattomiin.

    Ja vaikka olisikin trendi,niin mitä väliä sillä on?Onko se joku peruste lakeja laadittaessa?
    Täällä vaan näyttäisi porukka aika kovasti toivovan,että tuning-touhu olisi vain ohimenevä trendi.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostan siis monta käyttöautoa ja rekisteröin kaikki harrasteautoksi.onhan se kannattavampaa kuin ostaa yksi käyttöauto ja maksaa verot.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä? eikö tuning olekaan muotia.Pitäskö alkaa sauvakäveleen.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hot rod porukka on aloittanut pyyteettämän työnsä rakentelusääntöjen parantamiseksi jo silloin kun mitään tuningharrastusta ei oltu edes keksitty,mutta nyt ollaan kyllä vaatimassa samoja etuja.Se on sama kun alkaisi vaatimaan lapsilisää koiran pidosta tarviihan koirakin ruokaa ettei se joudu kärsimään nälkää.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistäköhän sä oikein puhut?Jos sun ei tarttis maksaa harrasteautosta käyttöaksua ja saat muuttaa sitä ennen uudelleen verotusta esim.75%,niin aika sinnikäs kaveri olet,jos noilla perusteilla alat hankkimaan parikymmentä "harrasteautoa" käyttiksiksi.Selitätkö vielä,että miten siinä voitat ja kuinka paljon(verrattuna tilanteeseen,että ajat yhdellä ihan normaalilla käyttiksellä)?

    Niin,katsos kun niitä helpotuksia on yritetty hankkia sillä varjolla,että kyse on autoharrastuksesta.Sillä nimellä niitä lakimuutoksia on päättäjille "myyty".Ei siis mitään omia erioikeuksia rodiäijille.
    Vaan autoharrastajille.

    Saanko vielä kysyä,että miten se on sulta pois,jos sitä harrastekäytössä olevaa alle 25v.vanhaa harrasteautoa saisi muuttaa ne 75%,eikä siitä tarvitsisi maksaa käyttömaksua?Miten se haittaisi sun harrastustasi/elämääsi?Eli miksi katsot sen vastustamisen arvoiseksi asiaksi?


    No joo,tää keskustelu on mennyt silkaksi paskanjauhannaksi jo ajat sitten.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pikkasen hätäisesti ja ehkä vähän herne nokassakin tuli toi edellinen kirjoitettua.
    Onhan se totta,ettei se käyttömaksuhomma voi noin yksinkertaisesti toimia.Väärinkäytöksiähän siitä tulisi.
    Mutta se prosenttiraja tässä tärkeämpi olisikin.

    Ärsyttää vain,kun täällä tuntuu olevan aika yleinen asenne,että uudempien autojen harrastus olisikin itseasiassa vastustettava asia,jota pitääkin pyrkiä hankaloittamaan.
    Jos se ei ole vielä kaikille punaniskoille selvinnyt,niin näiden alle 25v ikäisten autojen harrastamisen motiivina ei välttämättä ole veronkierto.Ja se harrastus voi tarkoittaa muutakin,kuin spoilerien ja tarrojen lisäilyä käyttöautoon.

    Harmi kun en omista skanneria,oli tuossa justiin pari päivää sitten käsissä Hot Rod Magazine vuodelta 1983,jonka pääkirjoítuksessa oli pitkät tarinat aiheesta mikä on hot rod?
    "When did you actually saw a hot rod in Hot Rod Magazine last time?"oli kuulemma ollut joillain harrastajilla silloin kovin yleinen puheenaihe jenkeissä.
     

Kerro tästä muillekin!