Jos Suomessa rakentelu vapautuisi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 20.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei alle 25vuotiaiden harrastamisessa ole mitään vastustettavaa,suurin osa kuitenkin on käyttöautoja.Korkean autoverotuksen maassa tavalliset autonkäyttäjät pyrkivät kiertämään veroja keinolla millä hyvänsä,osien vaihto antaa tähän porsaanreikiä siitä on olemassa ennakkotapauksia.Miten estät tämän? Ikäraja olisi tässä toimiva ratkaisu.Tavallisten autonkäyttäjien on myös vaikea ymmärtää toisen ajoneuvoluokan erivapauksia,jos sinulla on harraste manta ja naapurilla samanlainen manta käyttöautona miten selität hänelle sen.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    "jos sinulla on harraste manta ja naapurilla samanlainen manta käyttöautona miten selität hänelle sen."

    Sama asia jos sinulla on -72 El Camino ja naapurillasi samanlainen käyttöautona.

    Kyse ei ole veronkierrosta, kyse on tästä:

    "Ostin tuossa aikoinani Ford Sierran korin,josta puuttuu akselistot,vaihteisto,kardaani,sekä moottori apulaitteineen.Kaikki muut osat ovat paikallaansa ja auto on Suomen rekisterissä.Kävin kysymässä katsastusasemalta,voinko siirtää Saksasta ostetun tax free Sierran tekniikan autooni sekä muutoskatsastaa sen.Vastaus oli seuraavanlainen:Kanta-auton tarkistusta ei voida suorittaa,koska autosta puuttuu 50% osista.Eli käytännössäkö tämä tarkoittaa sitä että voin viedä autoni metallipuristimeen,koska autoa on enää mahdotonta katsastaa,koska alkuperäistä tekniikkaa en pysty käsiini saamaan?

    - Jotakuinkin näin asia on."

    Tuo oli lainaus http://www.katsastajat.com sivulta

    Mielestäni tuo on täysin järjetön sääntö.
    Jos sinulla on kori+paperit niin se ei riitä vaan pitää olla alkup. osatkin ja niitä ei saa vaihtaa yli 50%.

    Hommaa jostain vanha Mussen kori ilman tekniikkaa, sisustaa ym. laillisesti sitä ei saa liikenteeseen.

    Tämä on se asia mikä minulla on mielessä. Ei korinvaihto eikä veronkierto.

    T: Manta
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Ostin tuossa aikoinani Ford Sierran korin,josta puuttuu akselistot,vaihteisto,kardaani,sekä moottori apulaitteineen.Kaikki muut osat ovat paikallaansa ja auto on Suomen rekisterissä.Kävin kysymässä katsastusasemalta,voinko siirtää Saksasta ostetun tax free Sierran tekniikan autooni sekä muutoskatsastaa sen.Vastaus oli seuraavanlainen:Kanta-auton tarkistusta ei voida suorittaa,koska autosta puuttuu 50% osista.Eli käytännössäkö tämä tarkoittaa sitä että voin viedä autoni metallipuristimeen,koska autoa on enää mahdotonta katsastaa,koska alkuperäistä tekniikkaa en pysty käsiini saamaan?"

    Mutta kuka käytännössä tekis noin?
    Eli mistä pirusta tossa esim. tutkis minkä yksilön kardaanit ja akselit siinä kanta-autossa on kiinni tarkastuksessa ja miks yleensä edes tarkastuttais jos suomiautossa on paperit yms. niin eikös toi homma selviäis sillä että ilmottais katsastuksessa vaan moottorinvaihdon ja auto leimaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi yleensäkään pitää vaihtaa osia noin paljon sierraan.saahan niitä kokonaisinakin,rodien osalta tilanne on toinen.Metsä raatoon voi olla mahdotonta löytää kaikkia omia osia.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuskinpa keskiverto autonkäyttäjä pitää 72-caminoa käyttöautona.mantaa saattaa pitää.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Uskomatonta mussutusta.

    Jos yli 30-vuotiaasta ajoneuvosta ei tarvitsisi maksaa käyttömaksua, joka on siis noin 95e/vuosi niin onko tuo 95e niin suuri summa, että sen vuoksi kannattaisi hankkia arkikäyttöön yli 30-vuotta vanha auto, jonka ylläpitokulut ovat uusia autoja suuremmat, varaosien saanti toisinaan hankalaa ja käyttömukavuus verrattuna uudehkoon autoon usein heikompi.

    Varmaan se on kivaa näitä älyttömiä prosenttisäännöksiä vastaan taistelevista aktiiviharrastajistakin kun kylmää vettä heitetään niskaan paitsi lainsäätäjien niin myös harrasteautoilijoiden puolelta.

    Ilmeisesti mitään ei koskaan saisi tehdä asioiden parantamiseksi, jos on vaara että toi naapuriharrastaja tai vääränmerkkistä tai liian uutta autoa HARRASTAVA ihminen vahingossa hyötyisi parannuksesta kuin MINÄ ITSE. "Minullehan ne kaikki hyödyt kuuluu ja minä olen se tärkein."
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ikäraja 25 tai mielummin 30 vuotta! Ja ne keille tuo ei sovi voivat ihan vapaasti ostaa vanhemman auton.
    En minäkään tuosta astrosta mitään harrastepeliä himoitse koska ihan maalaisjärkikin sanoo että joku tolkku pitää olla tuossakin asiassa. Jos joskus saadaan vanhoille jotain helpotuksia ja todetaan että tämähän oli hyvä (vrt. autoveron lasku) niin sen jälkeen voisi yrittää tolkuttaa päättäjille että on myös uudempia harrasteautoja.
    Joka tapauksessa tähän projektiin menee vuosia, ehkä kymmeniä vuosia jos kerran yhtenevää kantaa löydy edes harrastajien itsensä keskuudesta.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Suomessa autojen keski-ikä on tuntuvasti vanhempi kuin muualla. Käytännössä se tarkoittaa sitä että esim Englannissa jopa 80-lukulaisiakin voidaan pitää jo usein harrasteautoina, ei niitä enää juuri liikenteessä näy. Aika hassua oli nähdä klassikkoautonäyttelyssä esimerkiksi Fiesta XR2-klubi jossa oli viimeisen päälle entisöityjä viisitoista vuotta vanhoja Fiestoja. Samalla lailla ne olivat siellä harrasteautoja kuin vanhemmatkin. Eikä 70-luvun autoja näkynyt liikenteessä joka viikkokaan...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei siinä ole mitään pahaa jos joku toinenkin hyötyy prosenttihelpotuksista,mutta nuo päättäjät.Miten saadaan päättäjille vakuutettua ettei kyseessä ole veroetujen tavoittelu.Juuri tämän takia valtionvarainministeri on aikaisemmin kieltäytynyt edes tutustumaan asiaan.Harrasteautojen ikäraja olisi tähän hyvä porkkana.
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kuka ministeri on tietentahtoen kieltäytynyt, vedoten mihin?

    Ikäraja on ollut sekin keskusteluissa mukana ja varmasti vaihtoehto sekin. Ainahan johonkin on jokin raja vedettävä, sillä harrasteauton määrittely omaksi ajoneuvoluokakseen on sellainen soppa johon tuskin kukaan asiaa pohtinut haluaa kauhaansa upottaa.

    Uskoisin, että prosenttikysymysten ajaminen on tällä hetkellä varsin pätevissä käsissä tuolla FHRA:n aktiiveilla ja muut järjestöt SA-HK ja SHAL tukevat ponnisteluja mahdollisuuksien mukaan.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulle on loppupelissä sama mikä on harrasteajoneuvon ikä ja silläkään ei niin väliä joutuuko siitä 80 luvun Opelista käyttömaksun maksamaan.
    Auton osien määrittäminen prosenttitaulukolla ei vaan yksinkertaisuudessaan ole lähelläkään järkevää ajattelutapaa ja toimintaa.
    Osia pitää saada vaihtaa LAILLISESTI ja pystyttävä rehellisesti konttorilla sanomaan katsastussedälle hänen kysyessä, että kyllä, ne on vaihdettu.
    Ajattelutapa, että vaihdampa perän salaa niin katsastaja ei saa lisättyä vaihtoprosentteja on väärä. Aina on joku kateellinen, joka tietää mitä olet tehnyt väärin ja sitämyöten on vaara kärähtää.

    Sä ostat vanhan romun josta on verot maksettu ja toisen varaosiksi josta myös on verot maksettu. Molempiin löytyy paperit. Molemmat ovat hieman heikohkossa kunnossa, mutta osia yhdistelemällä voisi kasata hienon pirssin. Mutta ei, ei se käy, koska menee prossat yli ja joutuu maksamaan veron uudelleen eikä siltikään saa sitä liikenteeseen, koska se ei läpäise uuden vaatimuksia.

    Ja kysymykseen miksi ei osta kerralla valmista ja ehjää kampetta?
    Niin, toiset lenkkeilee, toiset lentää, pelaa kiekkoa... joku haluaa tehdä remonttia autoonsa toinen Harlikkaansa.

    "Miksi yleensäkään pitää vaihtaa osia noin paljon sierraan.saahan niitä kokonaisinakin"

    No esimerkiksi se Sierra on 1.6 papereilla ja se josta osat otetaan sattuu olemaan 2.8 koneella. Silloin yleensä tekniikka on aikalailla eri myös alustan osalta vaikka kori olisi sama.

    Jos tätä asiaa ei joku halua ymmärtää niin ei voi mitään.
    Se ei tuo autonlaitto ole yhtäkuin rodi. On niitä muitakin.
    Oma mielipide on, harrastakoon kukin sitä mistä itse tykkää.

    Manta
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu,eli tämä on se asia mitä "mantapuolueen" toinen nimetön(minä) tässä on hakenut.
    Eli jos nyt otetaan vaikka hypoteettinen esimerkki cossureplikan rakentamisesta:
    Moottori 15%
    Voimansiirto 9%
    Etuakselisto 10%
    Taka-akselisto 10%
    Maski 1%
    Puskurit 2.4%

    Yhteensä 47.4%

    Kovin mielellään siitä ei jättäisi sisustaakaan orkkikseksi,puhumattakaan jos vielä haluaisi muutenkin muuttaa autoa(ei pelkkä perus-cossureplika)
    Eli prossat menee kirkkaasti yli jo rakennusvaiheessa,puhumattakaan jos joku ajaa auton valmistuttua perääsi tms...

    Tuossa esimerkki:
    http://www.boostaholics.com/Kadett/rip/index.html

    Juu,ei se välttämättä mikään munkaan ihanneauto ole,mutta oli siihen kuitenkin tehty työtä.Vasta valmistunut.Auton omistaja ei ollut syyllinen.Prossat menee yli,ei voi korjata.Auto myydään osina tai kokonaan.
    Sikäli muuten erikoinen tapaus,että omistaja/rakentaja on nuori nainen.
    (en tunne henk.koht.tapausta,olen vain lukenut)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olispa vielä Vennamon ajat,roiskeläppäpakko poistui,25vuotiaiden museoikä,maahantuonti vapautui ym.Mutta kyllä fhra hoitelee.Maksakaa jäsenmaksunne ja hankkikaa lisää jäseniä niin kyllä fhra hoitelee.Järjestetään rahakeräys fhra an kassaan niin kyllä fhra hoitelee.Luulisin Fsra:lla olevan enemmin todellista kiinnostusta prosenttipykälien helpottamiseksi kuin fhralla.fhra on pelkästään kiihdytysurheilun tukemiseen tähtäävä järjestö joka rahoittaa toimintaansa jäsenmaksuilla ym,mutta kuinkas se motopark.Pari viherpiiperoa sai mahtavan järjestön polvilleen,raha tekee rauhalliseksi.Kyllä fhra hoitelee.Ehkä onkin parempi että nykyiset prosenttipykälät pidetään voimassa niin ei tarvitse mantan virittäjien itkeä että rodin rakentaminen on helpompaa kuin moottorin vaihto mantaan.
     
  14. JR

    JR Gearhead

    Juu, yhdellä kaverilla on tuommoinen hieman kiristelty tekniikanvaihto Cosworth Sierra, ja siinä on jouduttu jättämään sisustat normaaleiksi kun ei kai prosentit piisannut. No sinällään se on kyllä melkoinen "sleeper", koska näyttää päällisin puolin aivan vakiolta farmari Sierralta...
     
  15. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Okei, kyllähän se Fyyra herättää monenlaisia tunteita alan harrastajissa ja takavuosien taloussotkut ovat varmasti kaikkien tiedossa. Mutta ei juuri tässä asiassa liene lainkaan kysymys FHRA:n rahoista tai jäsenmäärästä, sillä ei tämä asioiden ajaminen ja harrastajien edun valvominen juurikaan rahaa kaipaa, aktiivisia ja asiallisia puuhamiehiä kuitenkin.

    Kun asioita ajetaan lainsäätäjien suuntaan ei pelkkä innostus tahdo riittää, vaan byrokraatit näkevät mielellään asioiden atakana myös valtakunnallisen harrasteajoneuvojärjestön, jollainen myös FHRA edelleen on.

    Jos järjestön toimintaa on sivusta seurannut, niin viime vuosina FHRA on todellakin kunnostautunut tässä harrastajien edunvalvonta-asiassa, kiitos etenkin Pekka Vaiston ja FSRA:nkin puolelta tutun Jussi Alasalmen, jotka ovat siis FHRA:n mandaatilla asioita vieneet eteenpäin. He eivät tee työtä pelkästään FHRA:n tai sen jäsenten pussiin vaan toimivat koko harrastajakentän edun nimissä. Ja kyllä heideän toiminnalleen on nostettava hattua ja sitä on tuettava olipa sitten FHRA:n jäsen tai ei.

    En siis nostanut FHRA:ta tässä esille sen vuoksi, että haluaisin pönkittää järjestön imagoa tai kalastella sille uusia jäseniä, enhän ole itse koskaan ollut Fyyran jäsen.

    Nykyisin Motoparkilla ja FHRA:lla ei ole mitään tekemistä keskenään eli Motoparkin ratayhtiö hoitaa itse omat toimintonsa ja vastaa luvistaan. FHRA on ratayhtiön asiakas siinä missä muutkin ja vuokraa rataa kisoja varten sikäli kun aikoja radalta liikenee.

    Ehkäpä toiveesi toteutuu, jos sinunkaltaisesi harrastajia löytyy tarpeeksi kannustamaan heitä jotka asioita yrittävät ajaa parempaan suuntaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Heikki 2003-10-26 21:00 ]</font>
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä että linjoilla on joku jolla on oikeaa tietoa asioista.Tuo mantan virittäjä onkin vain ylinopeuden ajaja joka vaatii minulle myös kaikki heti.
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hiukan menee sivuun aiheesta tuo nimettömien väittely.

    Jospa vielä rodien prosentteihin palatakseni lisäisin tuohon Nimettömän (sivun 4) hintoihin omavalmisteauton rakentamisen puolivalmiiksi uustuotantorungolla, -korilla ja erillisripustetuilla akseleilla.
    Hintaan 10-20 000 euroa valmiusasteesta riippuen.

    Ainakin osa osista Suomessa valmistettuja, kokoaminen Suomessa, tuon jälkeen verhoilut, sähköt yms. Suomessa ja verot maksettaisiin normaalikäytännön mukaan työstä ja materiaaleista.

    Vaikka siihen sitten lyötäis päälle omavalmisteisen auton lisämaksu ~2000 euroa ja myyntikielto kahdeksi vuodeksi katsastuksen jälkeen. Tai rakennetaan sitten vaikka venäläisille...
    Löytyiskö ostajia? Tulisiko yrittäjiä? Lisääntyisikö valtion tulot? Onko järjen hiventäkään ajatuksessa?
     

Kerro tästä muillekin!