Taas käyttis osoittaa vanhenemisen merkkejä. Oli yksi lehti katkennut ja nyt on uudet jousipakat tilattu ja uudet u-pultit. Rupesi vaan epäilyttään missähän kunnossa noi helojen läpi tulevat päätypultit on, täytyykö uusia? Niitä pultteja ei erikseen näkynyt myynnissä, käyköhän tilalle perus 8.8 pultti vai pitääkö kehittää muuta?
No ite en ihan kilopulttikamaa laittas tollaseen kohtaan. Jos ei alkuperäsissä sanomista käyttäsin ne uudestaan.
Tässä on joku paja, jonka mielestä lehtijousien pulttien täytyy olla jenkkikovuusasteikolla Grade 8: https://www.autoandtrucksprings.com/leaf-spring-eye-bolts-grade-8/ Minusta ainakin kuulostaa ihan järkevältä se. Tässä vielä niistä kovuusasteiskoista: https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/bolt-grade-chart.aspx
Ton taulukon mukaan 10.9 kestäis enemmän. Itte löysin darraan 12.9 pultteja tuumakokoisena, eli noihan on ollu jo ihan kauhean kestäviä. Kilopultit ei useinkaan ole tota 8.8
Yks wurthin myyjä sano et kinkit leimaa kilopultteihin ihan semmosia lukuja kun tilaaja haluaa.. oli sangen jyrpiintyny kun oli joutunu ajaan saman myyntikierroksen uudestaan missä oli halpispultteja myyny... ja viemään parempia tilalle..
Onkohan jotain pajaa josta saisi ei merkkikohtaisia riipukkeiden pultteja? Tohon ford coe malliin ei löydy ainakaan osanumerolla ja nuo firmat ei luonnollisesti kerro minkä mittaisia pultteja myyvät, ainoastaan että käy johonkin tojotaan.
Jos milliset sattuu käymään, niin IKH:lla on 10.9-lujuus valkoimaa. https://www.ikh.fi/fi/search/10.9 sivulta 2 alkaen
Laitoin Ramiin milliset, onhan ne aavistuksen ohuemmat (14 mm) kuin alkuperäiset (9/16") mutta kuitenkin vahvemmat kuin vanhat ruostuneet.
The higher the ISO numbers are, the stronger the bolt. A metric bolt designated as ISO class 6.8 roughly corresponds in strength to an SAE Grade 2 bolt. Bolts of ISO class 8.8 and the slightly stronger class 9.8 roughly correspond to an SAE Grade 5 bolt. An ISO Class 10.9 bolt roughly corresponds to an SAE Grade 8 bolt.