Joutaa poistaa koko ketju pois. Asialliset jutut hävis jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sutinen, 12.10.2023.

1. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Ei kai se mitään takaa että olet käynyt amiksessa koripuolella muutaman vuoden istumassa... En mäkään murehdi sitä miltä auto näyttää 50 vuoden päästä, vaan sitä miltä 50-vuotias auto näyttää nykyään. Yks meidän harrasteista on 60-lukulainen joka on ollut ympärivuotisessa käytössä 90-luvun loppuun asti, ja sen kyllä huomaa, niin paljon on siitä saanut korjata mätää ja edellisten seppien ratsupaikkoja. Oli se meillä yhden talven ajossakin, mutta ei se mitään ajosta nautiskelua ollut, päin vastoin. Uusi auto pesee nuo vanhat miinat talviominaisuuksissa ihan joka suhteessa.

Ihan itselleni niitä säästelen, kun ei mätähommat ole omaan makuun sitä kaikkein mukavinta tekemistä. Toki mätähommia voi tehdä monella tavalla, jotkut roiskii ratsupaikan lahon päälle ja lääppii jotain ferrexiä päälle ja ovat siihen tyytyväisiä, mutta tällaiset korjaukset ei oikein sovi omaan ajatusmaailmaan.

fmila ja vernando de hoto tykkäävät tästä.
  2. Ftw-

Ftw- Gearhead

Eli jos ajaa talvella tekee paskoja ratsupaikkoja mutta jos ajaa vaan kesällä niin tekee kunnollisia paikkoja? Tossa kun sun viestejä katseli niin kaks vakio valituksen aihetta,se miten paskoja vanhat autot on käyttöautoina tai talviajossa ja se että jos joku onnistuu tienaamaan auton myynnillä. Haiskahtaa pikkasen katkeralta.

3. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Ymmärrät tahallaan väärin? Tai sitten et oikeesti ole koskaan hitsannut kuin sellaisen ratsupaikan jonkun vanin helmaan ja se on sun käsitys peltitöistä? Jos nyt käytän vaikka 100 tuntia tehdäkseni korjauksen mahdollisimman hyvin, mua ei kiinnosta enää liottaa sitä autoa tuolla suolapaskassa ja taas vuoden-parin päästä hitsata seuraavaa kohtaa, hiffaatko?

Ei kai se mikään salaisuus ole että vanhat vessat ei voi mitenkään pärjätä uusille autoille oikein millään osa-alueella, enkä mä näitä rysiä siksi harrasta että ne olisi parempia autoja, vaan siksi että se on mun mielestä kivaa. Talviautoilu niillä ei mun mielestäni ole kivaa, siksi ajelen kesällä, talviajoon on sitten muita autoja. Yksinkertaista.

4. Ftw-

Ftw- Gearhead

Sinä et tunnu ymmärtävän sitä että joku saattaa nauttia näillä ajamisella myös talvella vaan vänkäät vuodesta toiseen omaa agendaasi mikä tuntuu olevan ainut oikea.Kyllä mä olen näitä paskoja hitsannut ja leiponut kasaan ja korjannut muiden kötöstyksiä. Sitä suuremmalla syyllä aion nauttia niillä ajamisesta. Osta enskerralla vähän parempi aihio mihin ei tarvitse omaa sieluaan uhrata niin ehkä raaskit sinäkin ajaa. Mä en nauti uudemmilla ajamisesta,ne on niin helvetin tylsiä ja autossa vietetty aika on aina pois vapaa-ajasta joten mielummin vietän sen harrastuksen parissa. Se että joku ajaa muovikuorella ei oo multa pois,munkaan tapani ei pitäs olla sulta joten ihmetyttää toi itkeminen.

5. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Ymmärrän mä, ja mulle on aivan yhdentekevää vaikka ajaisit kolmipyörällä ja nauttisit siitä, aivan yksi lysti. Eikä täällä ole kukaan itkenyt, itsehän sä aloitit kyseenalaistamalla mun peltikorjausten tekemisen tossa aiemmin. Kuten sanoin, mä ajan autoillani sillon kun haluan ja se on mun mielestä kivaa, en ympäri vuoden kelissä kun kelissä siksi että joku OD-tietäjä on sitä mieltä että niillä autoilla pitää ajaa.

6. Ftw-

Ftw- Gearhead

Kuten sanoin,vilkasin sun vanhoja viestejä niin useemman vuoden oot täällä toitottanu miten vanhoilla autoilla ei pärjää liikenteessä tai talvella tai millon missäkin. Jos muhun viittaat niin en ole sanonut että PITÄÄ ajaa,sinähän se olet jankannut että niitä pitäis säätellä. Mä ajan koska HALUAN ajaa.

7. faikku66

faikku66 Double Gearhead

Eipä ole mun autot mitään miinoja kumminkaan.Hyvässä käyttökunnossa kaikki 4 vanhaa rakkinetta.Hudsonilla en tosin aja talvella,mutta yleensä huhtikuusta lokakuuhun.Eipä tuo Fairlane oo tuosta minnekkään hävinnyt,vaikka 34. vuosi alkaa sen kanssa.Talvikäyttö vaatii veronsa,mutta hyvin tehnyt peltihommelit ja ruostesuojailut auttaa paljon.En vaan pysty millään Skodallakaan ajelemaan.Saan huimauskohtauksen jo muutaman sadan metrin jälkeen:D.

teippi-mikko, Kustom STW, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Hyvä kuntokin on suhteellinen käsite...

9. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

No jos sun vanhoja viestejä katsoo niin lähinnä nettiautobongailua, tästä voisi päätellä että harrastuksena lähinnä autojen vaihtelu?

10. Ftw-

Ftw- Gearhead

Eli lintu bongarilla on nurkat täynnä lintuja? Jos oisit lukenut niitä viestejä etkä vain aiheita niin lähinnä olen postaillut räikeimpiä ylilyöntejä.

11. hantta

hantta Double Gearhead

Yleensä nämä jenkki-talviautoilujutut menee niin, että isot jätkät sanoo, ettet uskalla ajaa talvella, toinen sitten ajaa, ja isot pojat hihittelee kaulukseensa. P.s nämä isot jätkät ajaa itse talvisin Toyotalla

toyopet tykkää tästä.
  12. Swinger

Swinger Gearhead

en nyt osaa kyllä tota allekirjoittaa. Ei mulle ainakaan kukaan ole sanonut koskaan ettet uskalla ajaa talvella autolla!? Miksi sillä ei uskaltaisi ajaa? Mä sain ajokortin vuonna -96 ja siitä asti ajanut vain amerikkalaisilla ympäri vuoden lukuun ottamatta viimme vuotta jolloin lisänä oli granada. Tosin ei aina ole ollut vanhaa jenkkiä jollein nyt noin 30v lasketa vanhoiksi mutta ne on jo ruisku tekniikkaa
    En koe että autolla ajo olisi mitenkään erikoista oli kyse sitten vanhasta autosta tai uudesta. Mulle amerikkalaiset autot on elämän tapa ja harrastus.
    Henkilökohtaisesti en saa fiilistä mistään ns uusista autoista enkä varsinkaan uudemmista euro / japani autoista. Lisäksi suomen ” kesä ” on liian lyhyt ajeluihin joten luonnollista jatkaa ajokautta ympäri vuoden.
    Tojotaa enkä aasialaisia autoja ole koskaan omistanut, enkä koe sitä mitenkään erikoiseksi asiaksi.

Kustom STW, faikku66, eeko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. hantta

hantta Double Gearhead

Jäi sellainen tarkennus pois, että tarkoitin lähinnä 60 luvun autoja, 80 luvun ameriikanihmeillä puolestani saakin luisutella, ja tämä siis mielipiteeni, ei sääntö.

14. faikku66

faikku66 Double Gearhead

Jos halutaan "vängätä" niin kaikki varmaan on suhteellista:p.

Kustom STW, Gary Grand, kuula ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Procharged Vette

Procharged Vette Gearhead

Tuli mieleen tästä vänkäämisestä ajatus kaasutin vs ruisku. Tämän ajan nuoret joilla ajokortti on tuore, ajavat 2000 - luvun autoilla. Itse kun olen jo vanha pieru ja aloitin päristelyn 80 - luvun puolivälissä, mulla ei ollut pienintäkään hajuakaan ruiskuautoista. Ainut ruisku jonka olin nähnyt oli koulutaksin 200 D Mersun ruisku. Kaasariautolla ajelin 90 - luvun loppupuolelle asti, sitten tuli ruiskut kuvioihin ja 2020 palasin kaasareihin kesäauton kanssa.

Silloin kun ihminen ei paremmasta tiedä, se ei pidä minään sitä että tässä sitä nyt vaan mennään päivittäin vuoden -76 käyttöautolla ympäri vuoden jossa on kaasutintekniikka, neliportainen manuaali, lukoton takaveto, manuaali -"ilmastointi" ja 60 hevosta. Ajoin tuolla Nippon-raketilla yli 200 tkm neljässä vuodessa ja 90% oli pillurallia (poikamies).

Alkuvuonna -99 täällä Rollossa oli 44 astetta pakkasta ja silloinkin ajoin töihin aamulla yllämainitun kaltaisella kaasariautolla. Ei käynyt mielessä että uskallanko ajaa koska leipää piti mennä tienaamaan. Vetonivelen suojakumit ei hajonnut kuten suurella osalla etuvetokuskeista mutta etuiskarit meni laakista horoksi kun ilmat taas lämpesi.

16. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

No kun aloitit... olin jo unohtanut kaasarit paitsi meidän lumilingossa, joka käynnistyy vain kesäkelissä ja moottorisahassa, joka säädettiin ensihuollossa niin laihalle, ettei haluaisi käynnistyä.
    Rouva ei just mun ajopeleihin koske paitsi kyydissä istuessaan. Silloin kun meillä vielä oli kaasuttimella varustettu mikään rekisterikilpeä kantava ja hänen piti, koska muuta ei ollut, se oli iänkaiken sitä "paina kaasua pari kolme kertaa kylmäkäynnistyksen edellä" ja sitten selitys, että myös kesällä mottori on "kylmä" jos se seissyt tuntikausia tai vaikka pidempään.
    Jahka hälle tuli ihan oma kaupasta ostettu ruiskuauto joka käynnistyy starttaaalla ilman rituaaleja, mun ei enää tarvinnut tehdä vaikkapa käsi ja automaattiryypyn risteytystä.
    Mut oon minäkin niin mukavuuden haluinen, että oon ruiskupelit, itseruiskutetut, jopa omatekemillä ohjaimilla, tehnyt sellaisiksi, ettei tarvitse mitään keleistä riippuvia rituaaleja käynnistykseen.
    Se lumilinko saisi ruiskun jos siinä olisi akku ja startti. Ruiskua on vaikea tehdä magneettovehkeeseen paitsi mekaanisena.

17. sutinen

sutinen Gearhead

Jutut eikun jatkuu..
    No Fordin peltivanteet ostettu ja maksettukin. Tulee ensi viikolla kiitolinjalla kaukaa etelästä. Sit vaan nastarenkaat ostaa ja pääsee kylille ajelee.
    Kyllä on jutut aika rönsyviä ilman minuakin.
    No sen verran vielä et maalia kyselin Ylämyllyltä niin vaikka autoa maalaan joskus tai maalautan jollain. Mulla on vanha maalaamo hallivuokrattu fiksaus tilana. Mahtuu New Yorker hyvin halliin, kun linja autoja maalanneet. On joo vielä imuritkin mitkä lie hallissa toiminnassa.
    www.mattisutinen.fi siellä voi uteliaat käydä kattoo mitä se ukko tekee.
    verkkokauppaakin pientä pitänyt ja lisää tuotteita päivittyy lähiaikoina.
    Tee itse miehille mm umpionkunnostussettiä ja kestopinnoitettakin löytyy.
    Sit jos itikat vituttaa niin Thermacelin backeria löytyy muutama hyllystä ja lisää on tulossa. Suomesta noita ei taho saada ja suomen maahantuojakaan myy.
    Mut jatkakaa toki :)

18. dart -66

dart -66 Gearhead

Niin, Fordin vanteiden keskireikähän oli pienempi kuin moparin...

19. Jeep360

Jeep360 2nd gear

Itse pidän vanhoilla autoilla ajamisesta , niin paljoa uudet autot eivät ole muuttuneet, että niillä ajaminen olisi erilaista , kuin vanhoilla.
    Olen myös yrittänyt pitää autoni erilaisina kuin naapurin Jormalla, merkillä ja mallilla ei ole väliä(pois lukien vw) , kunhan löydän omani nykysukkuloiden välistä parkkipaikalla.
    Juuri ostin talveksi 90-luvun Almeran , ei näitäkään ole enään joka pojalla , ekä ainakaan naapurin jormalla:D

LPV, Roberto ja Swinger tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Ei riittänyt seitsemän sivua…

Gary Grand, Swinger, Mikkis ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!