Jumissa oleva pultti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fuselage, 13.7.2021.

  1. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Varmaan samasta syystä kuin et saa nyky päivänä hiiliä laturiin vaan mielummin myydään koko laturi . Elikä ei tehtaita kiinnosta huoltamisen helppous vaan myydä paljon halvalla tuotettuja varaosia , kate on kaiken A ja O ei laatu.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yksi tapa irrottaa tuollaiset on hitsata jumineen pultin kantaan toinen pultti, kannat vastakkain, sitten putkenpätkä päälle, päähän tukeva prikka ja mutteri. Mutteri alkaa kiristyessään vetää pulttia ulos.
     
    juko7, f34, 4d sedan ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kasatessa laitoin keraamista anti-jumi tahnaa pultteihin, että jos tarvii vielä aukasta, niin lähtee helposti auki ja irti puslan holkista.
     
    Isamu, -71 MoPar ja Rannis tykkäävät tästä.
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jenkki kierteet aukeavat helposti. Mielestäni.
    Voihan niitä aukoa ja osia ja pultteja vaihtaa useammin.
    Kuluvatkin painon alla nopeasti.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samanlaisella tyylillä on tullut useasti otettua mitä Dataviilaaja meinas, lähtee vähän tiukempikin tapaus ja muille osille tulee minimivahingot.

    [​IMG]

    Kuvassa olevan M16 kierretangon kun hitsaa pultin kantaan niin hyvin kuin pystyy vaikka TIG:llä niin myös lämpö jeesaa irtoamista.
     
    dart -66 ja f34 tykkäävät tästä.
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Vaikka tää on jo aika off topic, niin vastaan tohon kuitenkin.
    Miksi ei latureihin myydä hiiliä/osia??
    -Kun niitä kysytään niin vähän.
    No miksi niitä kysytään nykyisin niin vähän, olenhan niitä itsekin korjannut ja osia niihin vaihtanut joskus ihan työkseni??
    -Niiden korjaaminen muuttui "kannattamattomaksi" kuluttajasuojalain myötä. Kas kun se ei erittele mitä siitä laturista hajoaa seuraavalla kerralla. Asiakas kun vain heittäytyy "ymmärtämättömäksi" ja tekee valituksen kuluttajasuoja asiamiehelle, et ei lataa taaskaan ja korjattu 6 kuukautta sitten. Jää korjaamon hoidettavaksi selvittää syy-yhteys. Vaikka ekana vaihdettu hiilet ja laakerit ja seuraavaksi menee diodi, niin lautakunnasta tuli tuomio, et huonosti tarkastettu dioidien kunto eka kerralla, Sen jälkeen yrittäjä ei enää niitä halua omaan piikkiin korjata, vaan myy asiakkaalle tehdaskunnostetun laturin heti eka kerralla, jolloin saa myös itselleen suojaksi "tehdas takuun".
    Kyllä niitä hiiliä on ollut tehtaiden varaosa ohjelmissa tarjolla, mutta ei juurikaan Suomeen ole tarvinnut niitä toimittaa, muualle kylläkin.

    ...ja mitä tohon juuttuneeseen pulttiin tulee, niin kyseessä tod.näk. väärin valitut materiaalit, eli hela ja pultti alkaneet luovuttamaan molekyylejä keskenään ja näin hitsautuneet toisiinsa kiinni. Hela tehty jostain "paskaraudasta" kustannus syistä. Ovat tosi ikäviä irrotettavia. Yhdestä "idänihmeestä" piti jopa leikata irti tai voimalla levittää tukivarren korvakkeet, jotta sai tukivarren irti ja pääsi vaihtamaan tukivarren helat. Maksaja oli vähän ihmeissään miten siihen voi mennä jopa päivä tai enemmänkin ja hintaa tulla jopa puolet auton hinnasta???

    t. AM
     
    Zejk1 ja f34 tykkäävät tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jos kyseessä tehdastuote niin ei linjalla ole aikaa hinkata joka kiinnikettä, pulttia tai prikkaa tervalla, kuparitahnalla, vaseliinilla tai millään muullakaan aineella.

    Kun linja liikkuu ja tuotanto on teollisella tasolla niin jokainen työvaihe sekä askel on kellotettu jolloin millekään ylimääräiselle ei suoda aikaa koska tämä vie resursseja, tehokkuutta ja lopulta maksaa rahaa joka on kaiken määrittävä tekijä teollisessa massatuotannossa.

    Sitten jos taas kotimekaanikko ei laita mitään suojaa tai voitelua kiinnitystarvikkeisiin kasatessaan vehkeitä on vaan puhdasta laiskuutta, tyhmyyttä sekä molempia yhdessä.
     
    Inlinee ja Cocco Bill tykkäävät tästä.
  8. Eikä tehtaalla ole mitään tarvetta miettiä, että onko se pultti ruostunut 15 vuoden jälkeen. Ne rakentaa autoja jollekin 6-10 vuoden elinkaarelle. Sen jälkeen ne ruostuneet pultit jne. on muiden ongelma.
     
    Vermilion ja Cocco Bill tykkäävät tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Fordi ilmoitti jossain epävirallisesti, että 1.0 EB moottorin on mitoitettu niin, että ne kestävät varmasti 150tkm/7 vuotta, sen jälkeen ne saakin hajota. Joku akkuvalmistajakin oli jossain möläyttänyt, että sähköautojen arvioitu akkujen hajoamis sykli riippuen käytöstä alkaa 7-8v ikäisenä. (taisi olla, ensimmäinen viidennes siis 20% akuista on hajonnut 7-8v ikäisenä ja prosentti lähti tästä huomattavaan kasvuun)

    Mutta miksi tehdä autoista liian kestäviä, ainahan voi ostaa uuden....

    Muistan kun kävin Fordin marmori tiskillä iskäukon kanssa joskus oisko 1997-1998 kysymässä V6, moottoriin jotain pikku hilpetöörää, ja vastaus oli että ei saa enään. Silloin jo piti olla kaikilla autovalmistajilla niin että 10 vuotta viimisestä mallista pitää olla kaikki varaosat saatavilla.... eipä pitänyt paikkansa. Tod. 3-5v vuotta viimisen mallin jälkeen tekivät varaosia, ja sen jälkeen jäi herran haltuun, että oliko tehty riittävästi varastoon varaosia että 10 vuotta olisi tullut täyteen. Sen takia ei käyttöautona ole ollut Fordia enään vuosiin. Muutenkin asiakaspalvelu tiski Kouvolassa on aivan kuraa sieltä pitää väkisten lypsää varaosia ja tietoa. Auto myyjäkin joskus 5 vuotta taakse päin totes että osta uusi auto mitä sitä vanhaa korjaamaan.... sitten yritti myydä 1.0 EB Focusta, väitti että tupla-ahdettu, turbo ja remmiahdin muka siinä.... myyjien tuntemus autoista oli siis täysi nolla.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    On siitä muuten samasta liikkeestä myyty uusi etuvetoinen autokin nelivetoisena. Ei tosin ford mutta kuitenkin. Mistäkö tiedän? No kun olen samassa puljussa ollu töissä. Korostan vielä erikseen etten minä sitä myyny mutta olin vieressä kun asiakas huusi kollegalle.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  11. Mersut muuttuu ainakin kaupan jälkeen nelivetoisesta takavetoisiksi..o_O

    IS kertoi viikko sitten autoilijan epäonnisesta nelivetokaupasta – samoin kävi imatralaismiehelle – ”Kun lumet tulivat, heräsi epäilys”
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yllättäen tuossakin jutussa on kytky minuun. Oon myyny Imatrallakin autoja ja asunu kymmeniä vuosia. Erikseen on taas mainittava ettei ole tuonkaan asian kanssa mitään tekemistä.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulle sanottiin Kouvolan Fordilla, olikohan se nimeltään silloin ympäristön auto tms., joka tapaksessa että ei meiltä saa jäähdytin nestettä autoosi ollenkaan.

    Kyse olis siis tästä.
    https://www.amazon.co.uk/Ford-F1336808-Premium-Anti-Freeze-Litres/dp/B00G6KBY5I

    Kolme vuotta aikaisemmin pesin koko moottorin ja vaihdoin vihreät nesteet tuohon pinkkiin 10 vuoden tavaraa. Kun tuli kysymään niin sanottiin marmorilta, että ei tota myydä vaihda kaikki nesteet ja laita tätä 2 vuoden nestettä. Sitten tiskillä riideltiin, heti alkoi löytymään huollon puolella oli 200l tynnyrissä tuota tavaraa ja sain sitten 3x1L purkit tuota tavaraa. (alussa sanoivat että mee ettimään muulta ei meillä oo mitään tollasta)

    Kesäautossa vaan tuntuu niin typerälle vaihtaa 2 vuoden välein nesteet, jos tulee kilometrejä ehkä se 2tkm. Sitten tiskiltä löytyi numerokin.... taisivat tilata 2x5l kanisterit ja ja 10x 1l purkit varastoon. Tiedä onko jo myyty nekin pois. Seuraavan kerran kun menee taas pääsee kinaamaan että missä sitä nestettä oikein on.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

Kerro tästä muillekin!