K-jetronic kertomus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 16.8.2018.

Tags:
  1. GULF

    GULF Gearhead

    Niin ja jos kone kerran 1,8 tyypiltään ABS tai ADZ tulee yläpään merkit seuraavasti.
    Muovinen remminsuojan takaosa paikalleen. Siinä lukee TOP kuten myös
    helvetin pienellä nokka-akselin pyörässä. Sitten kun vielä varmistaa 1 männän olevan
    ylhäällä ja virranjakajasta ykkösen merkin olevan hollilla eli suurin piirtein sitä
    moninapaista virtaliitintä kohdin lohkossa. Selvä merkki myös siellä.

    Ei muuta kuin tulille:)
     
  2. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    golf mk3:ssa ei varmasti ole k-jetroniccia. Eikä ke-jetroniccia (lambda-ohjattu versio). En ainakaan usko ennenkuin omin silmin nään.
     
  3. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Auto on transporter t3, johon on joku aikaisemmista omistajista vaihtanu koneen jostain saman ikäluokan henkilöauto vwstä. Ainoa tieto, minkä edellinen omistaja kertoi oli, että 1.8i 66kw kone. Yhtenä Ongelmana on ollut moottorikoodin löytäminen tai tiedänhän minä, missä sen pitäis olla, mutta siitä ei näe ratkaisevia viimeisiä kirjaimia, numeroita, joista voisi päätellä tarkasti moottorityypin. Mutta k-jet tuo on, siitä ei voi mitenkään enää erehtyä.
     
  4. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Tarkastin tosiaan nokka, kampi, jakajan asennon ja kyllä kaikki on kohdillaan, myös kampiakselin laturihihnapyörän merkki on kotelon vastamerkissä ja mäntä on yläkuolokohdassa venttiilit kiinni.

    Testasin hall-anturin seuraavin netistä löytämäni ohjein:

    "Teet ledi lampun, yksinkertaista ( ledi ja vähän johtoa). kytket ledin Hall anturin napoihin 1 ja 2, jos ledi vilkkuu konetta pyörittäessä niin se on ok. Jännite mitataan navoista 1 ja 3 ja on oltava minimissään 10volttia. Käynnistä moottoria hetkellisesti. Kandee otaa esim puolanjohto irti ettei käynnisty."

    Ledi ei vilkahti neljä kertaa yhden kierroksen aikana. Eli hall-antura on periaatteessa kunnossa.
     
    Muokattu: 20.8.2018
  5. GULF

    GULF Gearhead

    golffin 1,8 66kw on joko ABS tai AZD. Ajoitusmerkit näissä samalla lailla. Erottaa
    muista mm siitä että hammashihnalla erillinen kiristin. Muissa kiristys vesipumpulla.
     
  6. GULF

    GULF Gearhead

     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaikki 1.8 ja 1.6 8v koneet on omalla kiristimellä. EZ,EV yms...
    uudemmat 1.4 ja 1.6 on sit erijuttu.
    Se että hall-anturi antaa 4 sykäystä, ei vielä tarkoita että se toimii kunnolla, lämmetessään voi pätkiä tai signaali on liian heikko yms.
    Oma veikkaus joko hall tai sit joku merkki/ajotus on väärin.
     
  8. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Ei auttanut uusi hall-anturikaan. Uusi bensapumppu paransi käyntiä niin, että pysyy kylmänä käynnissä heti starttauksen jälkeen. Jakomerkitkin on oikein.
     
  9. kippariv8

    kippariv8 Gearhead

    K-jetissä ohjauspainesäätimen toiminta on tärkein. Veikkaan että kone käy kokoajan liian laihalla. Oletko mitannu pa-paineita ohjauspainesäätimen liittimistä määränjakajalle. Yleensä järjestelmäpaine on 5-6,5 bar normaalisti yleisimmissä K-jeteissä. Ohjauspaineella ohjataan seoksen laihenemista/ seoksen pääruiskutusmäärää määränjakajan keskellä olevaan putkeen. ohjauspaine on kylmänä n. 20astetta 1.7 bar ja kuumana n. 3.7 bar mallista riippuen. Eli ohjauspaine painaa määränjakajan keskellä olevaa seosmäntää alaspäin mitä kovempi paine sitä laihempi seos,
    Mieluiten ohjauspainesäätimen pitää olla paria määränjakajan kanssa. Selvitä mistä kone/ruisku on peräisin esim. etsimällä määränjakajan Bosch numerolla, sitä kautta selviää tarkat paine arvot moottorille. Ohjauspainetta voidaan säätää vasaralla ja tuurnalla, kun tietää mitä tekee myös säätimen lämpövastus pitää olla kunnossa, jotta "ryyppy" lähtee pois päältä. Tietysti jotta moottori toimisi myös kylmänä hyvin täytyy joutokäyntiluistimen olla kunnossa että saa lisä ilmaa. Jos et saa vehjettä pelaamaan niin laita joku sähköruisku tilalle.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onkos tämä juurikin sellainen ruisku, missä on ilmamäärän tunnistimena se kanavassa liikkuva läppä? Itellä oli aikoinaan Audi, jossa 1,8 volsun ruiskunelikko. Kerran startissa yskäisi takaisin päin ja alkoi sen jälkeen röpöttämään, kun tarjosi kaasua... Ei käynyt kuin pikkukierroksilla ja tyhjäkäyntiä kunnolla. Kun en mistään hienoista laitteistoista mitään tajunnu, niin tutkin mekaanisia vikoja. Ja, kas liikkuvan läpän päällä oleva muovisihti oli yskäisystä kääntänyt muotonsa päinvastaiseksi ja esti läpän liikkumisen vapaasti... survoin sen oikeaan muotoon ja matka jatkui.
    En tiedä onko tuommoista sihtiä tuolla sun koneessa, mutta näin mulla...
     
    TopyCa tykkää tästä.
  11. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Aivan loistava idea. Täytyypä tuommoinenkin tarkastaa kun pääsen taas auton kimppuun.
    Siinä kyllä on semmoinen ja muistikuva sanoo, että se on ainakin ollut juuri väärinpäin kuperallaan. Saattaa olla siis nytkin.
     
    Muokattu: 25.8.2018
  12. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Sieltähän se syy löytyi! Suodatin toisinpäin ja se oli siinä.

    Luovuttaminenkin kävi viimeisen vuoden aikana useasti mielessä ja kulkine ollut myynnissäkin. Mutta kannatti yrittää, perjantaina on päästöjen säätäminen katsastusta varten. Ehkä jopa samana päivänä leimalle:cool:

    Kiitokset kaikille apua tarjonneille. Overdrive on Suomen paras ja toimivin automiesten foorumi.
     
    Sounderi, FuryIII '71 ja atobee tykkäävät tästä.
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Hyvä juttu,kyllähän ne ongelmat viimein ratkee,ei passaa luovuttaa iha helposti..
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Hienoo, että oli apua vinkistä.
     
  15. Leuchtorange

    Leuchtorange 3rd gear

    Jatkan tähän vanhaan aiheeseen, kun itsellä on myös ongelmia K-jetin kanssa Volkkarissa. Potilaana -85 vuosimallin Passat viisisylinterisellä moottorilla, joka käy tosi rikkaalla. Auto oli seissyt koko talven kun ostin sen, ja olen kuullut, ettei K-Jet pidä seisonnasta. Heti alkuun ilmeni ongelmia käynnistyksen kanssa ja auto veti myös ns. kierrokset tappiin tyhjäkäynnillä. Uskoin muiden kertoman perusteella, että ongelma olisi lisäilmaluistimessa, koska tämä aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia jos on epäkunnossa. Lisäilmaluistin huollettiin korjaussarjalla, mutta käy edelleenkin rikkaalla. Nyt auto on vielä kaiken lisäksi korjaamon pihassa, koska siihen tuli bensavuoto, jota en pystynyt korjaamaan kotipihassa. Ja korjaamo on nyt nostanut kätensä pystyyn, koska eivät ymmärrä K-Jetin päälle. Eli nyt pitäisi joko osata ohjeistaa korjaamoa, miten saada auto kuntoon. Tai sitten löytää asiantuntevampi korjaamo, kun ei ole omaa paikkaa missä korjata. Eli olisin kiitollinen kaikista neuvoista, miten saada auto kuntoon.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vuotaako suuttimet? Isot pihdit ja kampeaa suuttimet irti. Sit suuttimet limpparipulloihin ja hyppylangalla sulakerasialta polttoainepumppu päälle. Ja varovasti sit, k-jetti tunkee tavaraa aika paineella ja bensaa voi roiskuta sumuna jos pomppaa pullosta pois.
    Vuotaako ryyppysuutin tai aina päällä?
    Itse määräjakajan ei minusta pitäs aiheuttaa rikkaalle menoa, yleensä päinvastoin, et johonkin pyttyyn ei tule tavaraa kun o-renkaat turpoo tai bensa tukkii paikkoja.
    Lohkonkyljessähän on ohjauspaineensäädin, joka vaikuttaa paineisiin lämpötilan mukaan, et voisi olla kans, että antaa liikaa painetta ja suuttimet vuotaa.
    FFP palstalla oli aikoinaan isot tietopaketit k-jetistä ja sen toiminnasta, en tiedä onko enää.
     
  17. Muokattu: 24.7.2024
  18. Leuchtorange

    Leuchtorange 3rd gear

    Kiitoksia vihjeistä, pitääpä syventyä noihin ohjeisiin! Tämä ongelma vähän ihmetyttää, koska entisen omistajan mukaan hänellä ei koskaan ollut vastaavia ongelmia, vaikka auto seisoi paljon (ajettu 12 tkm 9 vuoden aikana). Joku myös ehdotti, että polttoainelinjastossa voisi olla roskaa. Mutta en oikein usko siihen, kun bensaa kuitenkin tulee, ja paljon.
     
  19. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!