K1 Autokatsastus Hki Konala

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Wanaja73, 13.4.2011.

  1. Wanaja73

    Wanaja73 1st gear

    Ko. paikassa sai nostalgiapläjäyksen kun asioi.Tuli mieleen vanhat ajat valtiollisella konttorilla.

    Laillinen Chevy Sportsideni muuttui valojen ja madalluksen osalta laittomaksi 10 vuotta maahantuonnin jälkeen.

    -Takaheijastin saa olla kuulemma enintään 900mm maasta (AKE ei ilmoita mittaa,ainoastaan sen,että heijastin saa olla takavalon yhteydessä),autossani tuo korkeus oli 920mm,pahapaha....

    -Liikaa etuparkkeja/vilkkuja.Kahdennussääntö ei kuulemma kelpaa,eikä se,että toinen parkki olisi huomiovalo,jolloin se saisi olla keltainen ja toimia samalla vilkkuna.Ajoneuvolaki on toista mieltä.

    -Madallus pitäisi muutoskatsastaa,vaikka ennen vuotta 93 tehdyt madallukset merkitään vain rekisteriotteeseen.


    Marssin konttorille esittämään kyseiset faktat,katsuri kimitti (kimeällä äänellä):"ei saa,ei varmasti saa".Lisäksi ilmoitti,ettei ole aikaa seurata kaikkia uusia säännöksiä.Totesin heillä olevan aikaa kumminkin hylätä autoja ilman pätevää syytä.Katsastuspäätös oli keskeytetty,menen jonnekin missä saa asiallista palvelua.

    Lisäksi erittäin paljon jäi vituttamaan loppukommentti:"hyvä aihio,muttei ihan!"-Vittu mikä kyrpä!
     
  2. virta

    virta 3rd gear

    Itsellä kans eniten murhetta K1 asemalla,muttei konalassa..Oon kyllä jo oppinut välttämään.
     
  3. 79delta

    79delta 3rd gear

    Täällä jyväskylässäkin löytyy samanmoisia perspäitä :mad: ,juuri K1 konttoreilta. Tosin osa heistä on vielä ihan ymmärtäväisiäkin. :odroll:
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuossahan olisi syytä vaikka toimiluvan peruutukseen! Luulisi, että toiminnan edellytyksenä on pitää tietonsa säännöksistä ajan tasalla...
     
  5. G20

    G20 Gearhead

    Joo ei muuta kun konttori vaihtoon! Täytyny olla huono päivä katsurilla tai poikaystävä ei oo antanu rakkautta tai jotain muuta. :odroll:

    K1 asemasta omakohtaisia kokemuksia porvoossa ja ainakaan mulla ei mitään pahaa sanottavaa palvelusta, päinvastoin. Oon leimannu melko rajujakin härveleitä mm. '73 El Caminon 454:sella, oli MÄTÄ kori mutta jarrut, nivelet, valot ym. kunnossa ei turhia mutinoita. Edellinen '89 Fleetside 5/7" madalluksella kahtena peräkkäisenä vuonna ei mitään turhia mutinoita saati muutoskatsastus vaatimuksia. Muutenkin jotain pientä mitä on mainittu on ollut aiheesta.

    Edellinen hylky on tullu leimalla vuonna 2003 vanhan Orionin ruoskan kanssa ja sekin omaa tyhmyyttä tukivarren sisähelasta mitä en ollu ite huomannu ja menin leimalle.
     
  6. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    En ole pitkään aikaan käynyt kyseisellä konttorilla(Konala K1), joten saattaa olla henkilökunta jo vaihtunut, mutta vaikeaa oli katsastaminen siellä jo muutama vuosi sitten.
    Katsastin noin tonnin arvoista käyttö euroa, jossa oli jarrut,päästöt jne. kunnossa. Auto oli arvostaan huolimatta täysin läpikäyty myös peltien osalta.
    Silloinen inssi keksi, että tyyppikilpi oli epäselvä ja jouduin selvittämään monen mutkan kautta auton alkuperän, että sain leiman muuten katsastuskelpoiseen autoon.
    Ei auttanut selittää, että ei kai kukaan ala väärennellä moisen auton tyyppikilpiä, mutta ei auttanut, tätä kuitenkin inssi väitti epäilevänsä.
    Toisessa euro käyttiksessä oli 3 näyttön vaatima valo "rumba" ja sitten riitti kyseisen konttorin käyttö.
    Harraste autoa ei sinne uskaltanut viedä lähellekkään.
     
  7. Wanaja73

    Wanaja73 1st gear

    Ymmärrän hyvin,jos autossa on esim. jousi poikki,liian suuret päästöt tms.Sen äijän asenne oli alusta alkaen aika v-mäinen.Naureskeli kaverinsa kanssa valoja yms.Kun kävin neuvottelemassa asiasta,ei edes suostunut katsomaan koneelta lakipykäliä,intti vaan ettei ne kaikkea sinne ole merkannu-voi jumalauta!

    Huvittavinta on se,että poliisit kehuivat pysäytyksen yhteydessä autoni todella hienoksi (kaikkine laittomine valoineen!) ja jäivät vielä ihailemaan kun kaasutin pois.

    Vituttaa toi rahan menetys,ja kyse on lähinnä periaatteesta.Mikä tässä maassa voi mättää näissä ajoneuvoasioissa niin pahasti?Oli se sitten katsastus,tulli,AKE,niin ei paljon pykälät paina kun virkamies vie.

    Prätkäpuolellahan toi toiminta on saavuttanu lähinnä tragikoomisia piirteitä.Kiitos MMAF:n edunvalvonnan,tilanteeseen on tullu jotain tolkkua.

    Tai ehkä meidän kaikkien vain pitäisi ajaa sillä Corollalla?
     
  8. anglia67

    anglia67 3rd gear

    En yhtään ihmettele että VIT..TAA tuollainen ylimielinen katsastusinssi :mad:
     
  9. Harri S

    Harri S Gearhead

    Täähän oli ennen se IHA-katsastus, missä itse olen saanut erinomaista palvelua.

    Itse tosin vähän ounastelin tyylin muuttumista, kun iso ketju hotkaisi pienen aseman kiduksiinsa. Oli vissiin oma väki yrittänyt ostaa toimintaa itselleen, mutta isompi rahanippu tais siinäkin kilvassa voittaa, kun kyse oli melko suositusta asemasta.

    Mutta en mä mihinkään epäasiallisuuksiin viime kesänäkään ko. asemalla törmännyt ja harrastekalustoa oli silloinkin piha puolillaan. Hylkyjä on minullekin tullut ko. asemalla ja useita, mutta ihan katsastusasetukseen perustuvasta syystä. Kaikkia vikoja kun ei itse aina kykene autostaan näillä omilla resursseilla löytämään.

    Kun pistät asian kuluttajariitalautakunnan kautta, niin saat todennäköisesti rahas takaisin, jos kerran aihetta moiseen tuon kertomasi perusteella on. Toki laki antaa rajat tiettyihin asioihin ja se ei taas ole katsastajan vika.

    Tarkkuus asioissa tulee nyt siitä, että valistuneet kansalaiset ja Trafin testaajat on saaneet katsastusasemat varpailleen auton laillisuuden suhteen.

    Jos hyväksyt liikennekelvottoman auton, niin tulee varoitus tai vähintään seuraavan omistajan korvausvaateet jälkeempäin havaituista vioista niskaan.
    Jos taas et hyväksy, niin sitten syytetään pilkunviilauksesta.

    Onko vika katsastusmiehen, vaiko jonkin muun tahon, kun viime kädessä Trafi pitää huolen siitä, että asiassa on kyse aseman toimiluvasta ja henkilöstön leivästä.
    Puun ja kuoren välissä siis ovat, mutta kenen on perimmäinen syy, katsastajan vaiko asiakkaan. Pistäkää itsenne ko. tilanteeseen katsastajaksi ja valittakaa sitten.
    Väärästä toiminnasta yksityinen yleensä saa tässä maassa rahansa takaisin, jos epäkohtia kerran on.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Huomiovalo ei saa toimia vilkkuna, huomivaloa jossa on vilkun hyväksyntä ei tietääkseni ole olemassa.

    Madallus pitää muutoskatsastaa kaikkiin autoihin jos se on tehty vuoden 93 jälkeen. Se miten todistaa toi että on tehty ennen vuotta 93 on taas eri juttu. Eri juttu on myös se että läheskään kaikki asemat ei noihin vanhoihin madalluksiin puutu.

    "Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen ar-vosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993."

    Takaheijastimen sijainti löytyy E-sääntö 48, laajennus 03 alta.

    "6.14 Takaheijastin, muun kuin kolmion muotoinen
    ..................

    6.14.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 900 mm
    (1 500 mm, jos korirakenteen muoto estää 900 mm:n noudattamisen)."

    Mutta henk koht aika typerää puuttua tollaseen 20mm eroon määräaikaiskatsastuksessa.
     
  11. Ekuja

    Ekuja 3rd gear

    Käsittämätöntä, että noiden valojen kanssa joutuu vieläkin ko asemalla taistelemaan. Itse jouduin sanaharkkaan siellä muutama vuosi sitten kun vein uusi mallisen kansanautoni jo ties monennen kerran samaan paikkaan katsastettavaksi, oli kuulema etupää liian matala, sumuvalot ja ajovalotkin väärällä korkeudella. Katsastus mies oli eteläisestä itä-euroopasta kotoisin. Auto oli täysin tehdaskuntoinen. Maavara oli riittävä. Erimielisyys syntyi varsinkin siitä kuinka ja mistä ajovalojen korkeusmitta otetaan. Heille ei myöskään kelvannut uusinta näytössä mukaani ottama kopio ko lakipykälästä jossa selkeä (maallikollekin) kuvaus mittauskohdasta, heijastimen- ei lasin alareunasta. Minäkin tyytymättömänä asiakkaana vaihdoin konttoria, ei ole ollut samoja ongelmia enään.
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Ei ole näköjään meininki ainakaan parantunut omistajanvaihdoksen jälkeen. Ei meinaan ollut IHA-katsastuksen aikanakaan juhlaa tuolla katsastaminen. Itse olen siellä aikoinaan katsastuksessa käynyt kolmen auton kanssa, mutta viimeinen niitti oli sellainen, että piti käydä oikein erikseen lopulta ilmoittamassa, että minun asiakkuussuhteeni kyseiseen katsastuskonttoriin kolmen auton osalta on ohi. Omistaja vaihtui tuon jälkeen K1:ksi, mutta meno ei ole siitä näköjään ainakaan parantunut.

    Tuolla olen nähnyt kun ammattitaidoton katsastaja rikkoi yhden vanin (ajoi nostorampilta vinoon jolloin apukuskin pyörät putosivat siitä ulos ja suditti renkaan sivun puhki, kuminpurua jäi kovasti siihen rampille ja sitten se hylättiin kun rengas oli kulunut sivusta liikaa... ei ollut oma auto, odottelin vain vuoroani tuolloin), ja itselläni kiehui yli lopulta kun oma auto hylättiin täysin käsittämättömistä syistä, yksi oli ettei tarvikejousia oltu muutoskatsastettu autoon, vaikka ne olivat olleet paikoillaan jo autoa maahantuotaessa ja Suomeen rekisteröitäessä ja että pitäisi esittää tüv-paperit jo USA:ssa aikoinaan uuteen autoon asennetuista jousista. Tällaista paperiahan ei tietenkään ole olemassa enää, lienee mennyt roskikseen Amerikassa pakkauslaatikon mukana. Tämä oli kuulemma minun ongelmani, paperi pitää esittää tai vaihtaa jouset sellaisiin joista paperi löytyy. Samaten kun ihmettelin maahantuontikatsastuksessa rekisteriotteeseen merkittyjä vääriä auton massatietoja (joiden mukaan maksetaan massaperustainen autovero), että jos ne olisi voinut saada korjattua oikeiksi, niin tämä ei onnistu, mutta tästäkin kyllä laitettiin hylkäys, syynä virheelliset tiedot rekisteriotteessa... siis virhe, joka oli tapahtunut jo autoa rekisteröitäessä Suomeen aikaisemman omistajan toimesta.

    Mitään teknistä vikaa ei autossa ollut, mutta jousista puuttui paperi ja massat oli merkitty väärin, joten hylkäystä vaan. Sillä ei ole mitään merkitystä, että auto oli ensimmäinen laatuaan koko maassa ja että se oli tuotu maahan ja rekisteröity juuri sellaisenaan. Ja sitten se hylätään samassa kunnossa missä se on rekisteröity muuttoautona maahan.

    Tähän sain sitten vinkin, että kun menen käymään siellä asemalla missä auto on rekisteröintikatsastettu aikoinaan niin voivat korjata nuo tiedot. Kävin sitten siellä kun onneksi se asema ei ollut kovin kaukana vaan vain naapurikaupungissa, siellä sitten merkittiin otteeseen maahantullessa jo paikoillaan olleet jouset sekä korjattiin massat oikeiksi (siellä oli siis alunperin laitettu vahingossa kokonaismassa omamassan ruutuun...), ja kävin sitten näyttämässä siellä Konalan silloisessa IHA:ssa tätä uutta rekisterotetta jolle iäksi jäi vain yksi päivä ja konttorin puolella joutuivat toteamaan että "puutteet" on korjattu. Ilmoitin, että useamman vuoden useamman auton kanssa suoritettu asiakkuussuhteeni kyseisen aseman kanssa päättyy tähän.

    Sittemmin asema myytiin K1:lle, mutta tämä juttu näytti, että jatkossakaan ei pidä erehtyä sinne menemään. Muita konttoreita on tullut käytettyä, vikojakin on ollut, mutta todellinen vika on todellinen vika jonka ymmärtää, mutta tuollainen muuttoauton rekisteröintikatsastuksessa merkitsemättä jääneiden jousien kanssa nipotus oli ihan käsittämätöntä. Itse kun en niistä tiennyt muuta kuin että ne eivät olleet alkuperäiset, mutta autoon tarkoitetut matalammat kyllä, jotka oli siihen asennettu jo aikoinaan Amerikan puolella.

    Eli siis vuosia maahantuonnin jälkeen voivat mahdollisesti alkaa nipottamaan jostain hyväksyntäpapereista, joita ei ole olemassa ja seuraavalle omistajalle täysin mahdotonta kyseisiä papereita saada käsiinsä.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    No tuosta edellisestä tuli mieleen että näitä massatietoja on monesti kyllä väärin merkattu ja niistä sitten pitää hylätä. Paska kun valuu alaspäin kuitenkin jossain vaiheessa. Massatiedot on yleensä väärin auton ensimmäisessä katsastuksessa (3vuotta vanhat autot) jolloi maahantuoja on ilmoittanut ennakkoilmoituksella auton tiedot rekisteriin ja ensimmäisessä katsastuksessa ne tarkistetaan valmistajan kilvestä. Näissä on jonkun verran virheitä ja niitä sitten maahantuoja korjailee.
     
  14. NUS-50

    NUS-50 2nd gear

    ei näitä asemia turhaan sanota kyrpä-ykköseksi, ainakin loimaalla varmaan jollain tasolla maankuulu asema. ajokielto-antti :poff:
     
  15. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Tuota... vai olisko tuo ripitys pitänyt suorittaa tuolle alunperin virheen tehneelle konttorille? :eek:
     
  16. Wanaja73

    Wanaja73 1st gear

    Huomiovalo ei saa toimia vilkkuna, huomivaloa jossa on vilkun hyväksyntä ei tietääkseni ole olemassa.

    Madallus pitää muutoskatsastaa kaikkiin autoihin jos se on tehty vuoden 93 jälkeen. Se miten todistaa toi että on tehty ennen vuotta 93 on taas eri juttu. Eri juttu on myös se että läheskään kaikki asemat ei noihin vanhoihin madalluksiin puutu.

    "Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen ar-vosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993."

    Takaheijastimen sijainti löytyy E-sääntö 48, laajennus 03 alta.

    "6.14 Takaheijastin, muun kuin kolmion muotoinen
    ..................

    6.14.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 900 mm
    (1 500 mm, jos korirakenteen muoto estää 900 mm:n noudattamisen)."

    Mutta henk koht aika typerää puuttua tollaseen 20mm eroon määräaikaiskatsastuksessa.


    Tällasta huomiovaloista.Mutta ok,mitta nlöytyi.Kummastuttaa vaan,ettei katsuri kyennyt kertomaan mistä mitta löytyy.

    "Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kui-tenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet."
     
  17. BuickS

    BuickS Gearhead

    Viime kesänä käyty kyseisellä konttorilla ensimmäisen ja samalla viimeisen kerran:
    Piti saada ne lyhyet kilvet autoon, kun omalta konttorilta ei rekisteröintikatsastuksen yhteydessä löytynyt. Omalla konttorilla kuitenkin oli auton tietoihin tallennettu, että auto vaatii ainakin taakse lyhyen mutta korkean kilven.
    Asiakas joutui lopulta neuvomaan pitkään ja hartaasti Konalan henkilökuntaa, että sai lyhyet kilvet kainaloon. :mad:
    Voi, voi...
     
  18. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Heh, tuollahan piestiin mun entistä Buickia niin isolla astalolla että saatiin korin kiinnitys rungosta irti. Kauhunpaikka...
     
  19. met59

    met59 3rd gear

    Mä oon sitten vissiin ainoa joka on saanut hyvää palvelua Konalassa :poff:
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Aikanaan katsastettiin kaikki autot konalassa ja muistakseni ei ollut päivää kun ei jenkkejä ollut leimauksessa juurikin amerikan auto ystävällisyyden takia.
    Muutaman kanssa tulin puhuneeksikin ja ihmettelin miksi kauempaa paikalle tulivat niin vastaus oli monesti, etteivät rääkkää tekniikkaa niinkuin muualla.



    Mutta nyt kun muistelen tätä kirjoittaessa kaverit lakkasivat omat jenkkinsä viemästä sinne joskus 2000 vaihteen tienoilla ja meidä autot samaten siirryttiin muualle katsastamaan katsureiden vaihtuessa.
     

Kerro tästä muillekin!