K5 blazerin ohjausongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Geeämmäläinen, 16.4.2018.

  1. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Ostin tuossa hetki sitte tuommosen - 84 blazerin ja huomasin parkkipaikalla veivaillessa, että pyörät kääntyvät paljo paremmin vasemmalle kuin oikealle. Rupesin siinä sitten tutkimaan ja säädin ohjausta raidetangosta (se ainoa mikä jäykässä etuakselissa on). No nyt renkaat kääntyvät yhtäpaljon molempiin suuntiin, mutta ohjaus alkoi puoltaa oikealle. Ennen kuin alan taas säätelemään, niin kysyn voiko ohjausvaihteen "varsi" olla väärillä booreilla vai voiko sen laittaa vain yhteen asentoon? Jos sitä ei voi vaihtaa eri asentoon, niin löytyskö tähän muuta ratkasua?
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Taitaa olla korotettu auto. Osia ei voi pistää väärille pooreille.
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Toimiva hätäatkaisu on korottava "bumerangi" siihen olkavarren päälle.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Saattaa olla myös ohaustehostimen venttiili sökö.
    Kokeile nostaa etupää ilmaan, ja katso miten toimii tehostus siinä tilanteessa. Joskus saattaa venttiili jopa kääntää pyöriä itsekseen.

    Näin siis vanhoissa 60-70 luvun letukoissa, Blazerista en tiedä.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tarkkaanottaen tuo tapahtumaketju on mahdoton. Paitsi juurikin WBBC mainitsemassa tapauksessa.
    Sitä yhtä olkavarresta simpukkaan menevää tankoa säätämällä ei ohjauskulmissa tapahdu mitään muutosta. Ainoastaan menetetään suoraan ajettaessa simpukan oikea "keskikohta", jossa välys on pienimmillään. Jos se nyt enää olikaan kohdillaan...
    Toi jäykkäetuperä on aikas nuuka kaikelle, se alkaa vetään satunnaisesti johonkin suuntaan heti jos vaikka rengaspaine heittää, tai toinen napalukko jää kiinni. Jatkuvampaa vetoa tulee sitten väljästä pallosta, kun renkaan asento muuttuu heti aikas paljon, jos pallo on väljä. Ovat niin kovin lähekkäin.
     
  6. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Joo on korotettu 60mm edestä. Tarkoitatko, että olkavarren ja raidetangon väliin pitäisi saada se 60 mm korotus?
     
  7. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Aivan. Ei se pyöränkulmiin vaikuttanut, mutta yrittääkö simpukka nyt keskittää ohjausta ja siksi puoltaa? Voiko sitä keskikohtaa säätää simpukasta vai onko ainut ratkasu tehdä tuo korotus olkavarteen?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei simpukka mitään keskitä. Se hakeutuu siihen, mihin pyöristä tulevat voimat sitä työntää.
    Keskikohtaa, eli se kohta, jossa sektoriakselin tiukin paikka on, on säätämätön. Ja se pitäs olla kohta jossa ajetaan suoraan.
    Jos autoa on tosiaan korotettu, niin joko sitä olkavarren päätä pitää nostaa, tai hyväksyä pieni ikävyys, joka seuraa geometriavirheestä. Puoltamista se ei aiheuta.
     
  9. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Ok. Kiitoksia vastauksista. Liekkö olkavartta jo korotettu, koska raidetanko on kyllä ihan vaaterissa?? Taidan etsiä seuraavaksi vikaa välyksistä ja pyöränkulmista.
     

Kerro tästä muillekin!