Kaariasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja mjaa, 19.11.2005.

  1. mjaa

    mjaa 1st gear

    Käsitinkö oikein kun luin Fhra:n sääntöjä että rungollisessa autossa kaaret hitsataan runkoon? Eli pitääkö leikata reikä koriin ja sit siitä putki runkoon kiinni? (Street D)
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Käsitit, ei kai tässä paljon tulkintavaraa ole

    "Kaikissa rungollisissa autoissa turvakaari on hitsattava kiinni runkoon. Rungonyhdistäjien hitsaaminen itsekantavaan koriin ei tee siitä rungollista".
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    :eek: :eek: Mikähän valtakunnan järki tuossa säännössä on? Eikös niiden kaarien ole tarkoitus suojella sitä kuskia, eikä pitää sitä auton koria kiinni rungossa. Kait se on sama jos se äijä säilyy hengissä siellä kopassa vaikka se rungosta irtoasisikin?
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Siis tosiaan mikäs täs nyt on sit järki :eek: Kaikki kaaret mitä oon nähnyt on pultattu lattiaan kiinni, tietty niin että niillä kohdin on pohjassa riittävät vahvikkeet (jotka ainakin rata- ja rallipuolella on sit määritelty, eli se millaset vahvikelaput pohjaan on kiinnityskohtiin hitsattava). Tosin noissa autoissahan ei erillistä runkoa oo ollutkaan mut eihän sitä oo välttämättä kaikissa katuluokan kiihdyttelyvehkeissäkään. Ei tosiaan oikein ymmärrä tän jutun viisautta.
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

    Olis mielenkiintoinen homma tehdä noilla säännöillä x-runkoseen letukkaan pääkaaren kiinnytys !
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    On ne määräykset itsekantaville koreillekin tässä lajissa jossa maaliin mennään pujottelematta:

    "Itsekantavalla korilla
    varustetuihin autoihin, joissa alkuperäinen lattia ja rintapelti, tulee turvakaari kiinnittää
    150 x 150 x 3 mm (6" x 6" x 0.125") teräslapuilla lattian molemmilta puolilta ja ne tulee
    hitsata tai pultata vähintään neljällä 10 mm (3/8") pultilla ja mutterilla. Tai
    vaihtoehtoisesti voidaan pääkaari hitsata helman alueella 3 mm (0.125”) paksuun
    vahvike teräslevyyn, joka on ympärihitsattu koriin".
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, mut miks rungollisissa pitää sit olla kaaret siinä rungossa kiinni eikä samalla lailla teräslapuilla latttiassa(mikäli tää tosiaan on paikkaansapitävä juttu eikä väärinkäsitystä). Ja miten ne sit saa laitettua silleen kun eihän se runko kaikissa autoisa tosiaankaan kulje välttämättä lähelläkään niillä kohdin mihin ne kaarien alapäät tulis yhtään suojaavuuden ja tilankäytön kannalta järkevästi rakentaen kiinni :-?
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kayttakaa nyt kaiffarit hiukan jarkeenne :soosoo: Lappu lattiaan ja kaaret siihen kiinni!!
    Taa on ihan sama jos rupeis kyseleen etta mites ne tolla pultilla hitsataan koriin? :eek: Saati sitten mutterilla, eihan se sovi edes puikkokolviin :odroll:
    Ei sita kaikille kannata kertoo jos on hiukan yksinkertainen :wink:
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No tolleenhan noita on väsätty ralliautoihin kun joskus hamassa nuoruudessa leikittiin niiden kanssa. Lattiaan hitsaamalla kunnon laput ja kaaret siihen kohtaan pulttaamalla kiinni. Ja noin tekisin jatkossakin oli autossa sit erillisrunko tai ei.
    Mut jos virallinen sääntö kertoo tällä nimenomaisella sanamuodolla: "Kaikissa rungollisissa autoissa turvakaari on hitsattava kiinni runkoon" niin auton lattiahan ei oo sama kuin runko.
    Eli tolle sääntötekstin kummallisuudelle tässä on haettu selitystä ja vahvistusta onko lajin säännöissä tässä kohdin joku lajikohtainen erikoisuus jotta me yksinkertaisetkin ymmärrettäis mitä tolla tosiaan ajetaan takaa eikä sit väsättäis autoon vääränlaisia kaaria ja jotain ihme virityksiä jotta ne yleensä sais tehtyä ton tajuttomuuden mukaan tehtyä, kun kaikissa rungollisissa autoissa se runko ei tosiaankaan mee järkevästi jotta se sattuis kaarien alapään kiinnitysten kannalta "hollille".
    Näitä vertauksia en ees yritä ymmärtää mitä kirjoittaja noilla ajaa takaa :odroll:
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kun kyselin FHRA:sta, niin sain tällaisen vastauksen:

    Mikäli auton nopeus ei vaadi turvakaarta, niin silloin toki voit sen
    kiinnittää pulttaamalla.
    Syy rungollisen auton runkoon kiinnittämisessä on se, että
    onnettomuustilanteessa saattaa kori ja runko irrota toisistaan, jolloin
    kaari ei ehkä enää suojaakkaan kuljettajaa.


    Terveisin,

    Jarmo/FHRA
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    ... ja tota ennen talläisen:

    Rungollisessa autossa on kaari hitsattava suoraan runkoon. Itsekantavssa
    korissa voidaan kiinnitys tehdä pulttaamalla.
    Umpiautossahan tuvakaarta tarvitaan kun auto kulkee 11.00 - 11.49.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja taasen rallipuolella juurikin kehikko koriin kiinni rungollisessakin ( ja ovaaleilla jenkkilässä) koska onnettomuuden sattuessa se kuskin penkki on yleensä korissa kiinni ja lähtee sen mukana...
    Circle Trackissa tuosta oli aikanaan juttua....ehkä heillä noita tilastoja on kertynyt tarpeeksi eikä mutua.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä kysyin nyt sit kanssa sen FHRA:n virallisen kannan koskien rungollisen auton ja meidän ja nimimerkki mjaan tapauksissa pikupin kaaria. Ja vastaus oli näin;

    "Pick-Up on kyllä hankala kaarien teon suhteen. Takaseinä on kyllä pakko
    puhkaista.
    Kaari ja kehikko tulee olla kiinni rungollisen auton rungossa. Jos se
    kiinnitetään vain koriin ja kori irtoaa onnettomuudessa rungosta, niin
    kaaresta ei välttämättä ole enää apua.
    Runkoon voi joutua mahdollisesti hitsaamaan lisätukia/palkkeja jotta kaaren saa fiksusti kiinni."

    Eli tosta kun eritellään niin pikupeissa siis pelkkä kopissaoleva kehikko ei riitä, oli se tehty miten vaan vaan takaputket vaaditaan (siis ne vinottain taaksepäin menevät) ja rungollisessa autossa pitää sit rakentaa runkopalkkeihin lisäyksiä että kaaret saa siihen kiinni. Mut siitä ei ainakaan mulle mainittu mitään että ne putket pitäis olla nimenomaan hitsattu runkoon eli järkevimminhän homman kai toteuttais sit niin että putkien kiinnityslaipoista vetäis kuitenkin kunnon pulteilla tehdyt pulttikiinnitykset tyyliin ylimpänä laippa, välissä lattia ja sen alla rungonjatke (joka se on siis hitsattu kiinni alkuperäiseen runkoon) ja toi helahoito sit läpipultattuina "paketiks".
    Se FHRA.lle ja eritoten Jarmo Ukkoselle plussaks että vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä samana päivänä kun laitoin kyselyn. Nopiaa toimintaa :D
     
  14. mjaa

    mjaa 1st gear

    Täältä palstalta varmaan löytyy joku joka on tehnyt kaaren tai kehikon rungolliseen autoon, omakohtaisia kokemuksia noista kaarista ois kiva saada. Miten on toteutettu liitos runkoon/lattian lävistys. Vai onko laitettu lapuilla koriin kiinni. :odroll:
     
  15. LS454

    LS454 1st gear

    Ei kai sitä kuskia siihen runkoon ole sidottu kiinni,eli jos runko lähtee vasmalle ja kori + kuski+ turvakaaret+ penkki oikealle niin kai ne kaaret silti suojaa kuskia siella korin sisällä ??? :eek:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Näin sen minäkin ymmärsin,hyvä LS454 kun toit asian esille!
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noin mäkin sen ensin ajattelin mielessäin mut sit toisaalta pointtinsa on tässä FHRA:n kannassakin mikä ilmenee tästä lainauksesta:

    Eli jos koppi ja runko irtoaa toisistaan niin suojaahan ne koppiin kiinnitetyt kaaret kyllä kuskia silloinkin mut silloin ukko ja koppi lähtee yhteen suuntaan ja loppuauto toiseen suuntaan mikä ei välttämättä oo ollenkaan hyvä juttu :eek:
    Mut jos kaaret lyö kiinni runkoon niin että ne on samalla kiinnitetty kopin lattiaankin ja sen läpi niin toi homma pitää ympäri lennellessä koko paketin nipussa eli estää samalla kopin irtoamista ja kaaret kuitenkin suojaa kuskia niinkuin niiden pitääkin.
    Eli kyllä tolle jutulle sinänsä pointtinsa löytyy :wink:
     
  18. JKF

    JKF Gearhead

    Ei kai sitä kuskia siihen runkoon ole sidottu kiinni,eli jos runko lähtee vasmalle ja kori + kuski+ turvakaaret+ penkki oikealle niin kai ne kaaret silti suojaa kuskia siella korin sisällä ??? :eek:[/quote]


    Juuri näin minäkin ajattelisin, vaikka kaarista nyt en kauheasti tiedäkkään.

    Kyllä siellä hytisssä tulee varmasti pahaa jälkeä, jos kuski on vyötetty koriin kiinni ja kori irtoaa runko+turvakaari paketista.

    Onkohan näissä samaisissa säännöissä sitten mitään puhetta korin ja rungon välisen kiinnityksen varmistamisesta, vai ollaanko siellä esim. jonkun vuodellta 1 ja 2 olevien kumitallojen varassa?
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kun ne kaaret on hitsattu siihen runkoon niinkuin kuuluu, niin ei se pelkkä kori sieltä välistä pääse irtoamaan mitenkään. Miettikääs nyt ihan ajatuksella... Vai onko mulla ajatuskatkoja...
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuotahan mäkin ainakin yritin tossa sanoa mitä SC 285:kin kertoo. Mut pitääköhän sen ite kaaren olla nimenomaan hitsattu kiinni runkoon vai käyköhän pulttaus. Eli joka tapauksessahan runkoon pitää hitsata sit lisäjatkeita jotta se "osuu" kaarien kiinnityskohtiin mut eikö kaari voi olla sit pultattu läpi siitä rungonjatkeesta eli kaariin hitsattu laput, siihen reijät samoin kun lattiaan ja rungon jatkeisiin niille kohdin ja siitä homma pakettiin eli kunnon pulteilla kiinni.Jos ihan kirjaimellisesti hitsaat kaaret kiinni runkoon niin halvatunmoinen rälläköintihommahan siinä on taas jos tai kun joskus irroittelet koppaa paikoiltaan :-?
     

Kerro tästä muillekin!