Kaariasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja mjaa, 19.11.2005.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kyllähän tuolla sääntökirjassa aika selvästi lukee että rungollisessa hitsattava ja itsekantavalla korilla joko hitsattava tai pultattava.

    Tietty varminta on kun kysyy Jammolta...
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Spekuloidaas nyt vielä joutessaan :wink:
    Eli kysytty on ja mulle se mainitsi vain että pitää olla KIINNITETTY runkoon eikä hitsauksesta ollut mitään mainintaa, mut kyllähän tuolla ns. sääntökirjassa eli ainakin netissä olevassa pdf-tiedostossa puhutaan tosta hitsamisesta. Joka tuntuu tosi järjettömälle, koska siitähän tossa vaan on kyse ettei runko ja koppa/kaaret erkane toisistaan eikä sitä koppaakaan tietääkseni tarvi hitsata kiinni runkoon. Vai heikkeneeks just ne kaarien pultit riippuen siitä kiinnitetääks niillä kaari runkoon vai vahvistettuun lattiaan :odroll:
    No, oli miten oli niin taidetaan tehdä ne kaaret niin kuin järkevästi saa laitettua paikalleen (jos tehdään ollenkaan) kun luultavammin pysytään kumminkin ton 11,49 yläpuolella ja jos palikat paranee ja päräytetäänkin alle niin kattoo sit lyödäänkö hanskat tiskiin noissa puitteissa ja ajellaan missä huvittaa vai kuin.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Joo en tiedä mihin tuo ero perustuu. Toisaalta tietysti tollaseen esim. neliprofiiliirunkopalkkiin on vaikeahko suoraan pultata. Mutta hitsaus käypi suoraan. En tiedä mikä on asian takana. Tottahan on joku viisaampi sen keksiny. Mutta kyllä mä vielä kehottaisin soittamaan kuitenkin Jammolle ja tarkentamaan asiaa. Kertoa tuo mahd. korin irroitus tarve jne... Sitten ei tarvi enempää spekuloida kun on asia selvitetty...
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, mutta esimerkiks katuautossa ne putket ei kuitenkaan tuu kiinni siihen auton alkuperäiseen runkoon vaan siihen hitsaamalla lisättyihin "ulokkeisiin" jotka runkoon on sit pakko tehdä että runko ja kaaret yleensäkään tapaa toisensa, vakioauton runko kun menee yleensä paljon keskemmällä autoa kuin mihin noi kaarien alapäät tulee.
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

    Tolla runkoon kiinnittämisellä haetaan varmaankin sitä ettei korissa olevat kaarien laput mene pohjasta läpi. Jos laput "korkkaa" (näinkin on käynyt) niin silloinhan kuski jää pohjan ja katon väliin.
     
  6. SC 285

    SC 285 1st gear

    Joo kyllä. Ja itsekantavassa korissakin kaarien on osuttava palkkien kohdalle. Ja jos ei osu sinne pitää palkit tehdä mitkä sitten yhdistyy varsinaisiin palkkeihin. Tai jotenkin silleen. Mutta niinkuin Big Bad Chevy tuossa mainitsi siihen runkoon on hitsattava myös lisä jatketta kun kaaret ei muuten osu rungon kohtaan. Tota asiaa kun miettii niin tuntuu kyllä kummalta miksi ne pitää rungollisessa nimenomaan hitsata... Kaipa siihen joku syy on vai liekö sitten käännösvirhe. Oliskos kellään nhra rule bookia mitä siellä sanotaan. Eikös nää meitin säännöt ole sieltä otettu...
     
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Akk:n säännöissäkin riittää pulttikiinnitys(väh.3 pulttia). Omissa kaarissa (itsekantava) on pohjan alla ja päällä vahvikkeet jotka hitsattu koriin + kaarissa lätkät (sekä pultit). Kelpaako noi akk:n säännöin tehdyt kaaret fhra:n kisoihin?
     
  8. jukka63

    jukka63 1st gear

  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Noita AKK;n ja FIA;n saantoja ei kannata kattella. Niissa on helvetisti eroja FHRA/NHRA saantoisiin. :eek: Noi FHRA saannot on ne mitka patee kiidytys kisailussa. :soosoo:
    Toi rungollisen kiinnitys juttuhan on tosi typera, useimmissa runkollisissa autoissa kori on kiinni runkossa kumityynyilla. Nyt kun hitsaat/pulttaat kaaret kiinni runkoon ja kiinnitat ne myos koriin. (lisa tukea rakenteelle)
    Yleensa kori hieman ''elaa'' rungolla niin saattaa aiheuttaa murtumia johonkin kohtiin :-?
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    [quote="SC 285 Tota asiaa kun miettii niin tuntuu kyllä kummalta miksi ne pitää rungollisessa nimenomaan hitsata... Kaipa siihen joku syy on vai liekö sitten käännösvirhe. Oliskos kellään nhra rule bookia mitä siellä sanotaan. Eikös nää meitin säännöt ole sieltä otettu...[/quote]

    Arska sä oot meedio. Otin NHRA version vintiltä ajopuvun povarista ja siellähän onki eroteltu kiinnitys rungollisiin erikseen "Roll bar" ja Roll Cage, eli kaari ja häkki. Rumpujen pärinää....drrrrrrrrr.... oikein ja bingo, kuvassa 4:10 roll bar sanotaan:
    "All cars with an OEM frame must have roll bar attached to frame"

    Kaksi sivua myöhemmin kuvassa full bodied cars häkistä 4:11 lukee:
    ""All cars with an OEM frame must have roll cage welded to frame"

    FHRA sääntökirjassa samat kuvatekstit mutta attached/welded suomennettu kumpaankin hitsattava.

    Eli suurennuslasin kans puolueellinen mieleni tulkitsee ton kyllä niin että pelkkää kaarta ei tarvitsisi hitsata edes rungolliseen, mutta kun ajetaan sen verta lujaa että täys häkki vaaditaan niin sitten tarvitaan myös hitsaus.

    Mutta kuten tossa jo tulikin niin FHRA päättää tulkinnat ja käännökset en minä, noin kumminki erittelee NHRA biblia ja mun ajatuksenjuoksu
     
  11. SC 285

    SC 285 1st gear

    Haa... Mä tiesin Terdu että sun povarista toi pokkari löytyy... :wink:
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa.. Mulla on vissiin ajatuskatko tässä asiassa, joten saivarrellaanpa vielä lisää.
    Jos sulta menee suora putki lattian läpi runkoon, johon se on hepattu kiinni, niin voihan sen korin siitä päältä pois nostaa (ainakin jonkun matkaa ennen kuin niiden putkien kallistukset yms. alkavat kanittamaan vastaan). Eihän se pelkkä reikä siinä lattiassa sitä koppaa kiinni pidä, ellei sitä putkea kiinnitetä sekä koriin että runkoon?
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja jatketaas vielä. Jos lattiaan on kairattu putken v*tun isot putkien läpimentävät reijät ja ne putket eli kaaret on vaan kiinni rungossa niin mitäs sit jos se koppa irtoaakin ja pyrkii ihan muualle kuin se runko ja kaaret :eek: Äkkiseltään ainakin tulis mieleen että en haluais silloin olla siellä sisällä kun ukkohan istuu penkillä joka on kiinnitetty lattiaan eli koppaan, samoin vyöt ainakin alapäistään, takaahan ne saattaa olla kiinni siinä kaaressa ja aina vaan villimmäks menee tossa kuvitellussa esimerkkitapauksessa koska tollasessa tilanteessa vyötkin pääsee sit elämään ja löystyy. Tuolla sännöissä oli mainittu että tolleen vöiden kiinnitys olis kumminkin ok. Niinpä, koppa lähtee irti, lattia pyrkii ja nouseekin varmaan jonninverran ylöspäin mut ei varmaan pääse noiden kaarien takia kokonaan pois jne.
    Eli kyllä mä mieluiten laittaisin putket laipoila kiinni niin lattiaan kuin runkoonkin eli sillä sydeemillä että kaarien alapäissä olis siis laipat ja niissä pulteille reijät, sit lattiaan reijät samoille kohdille plus niilläkohdin lattian alla olevaan runkoon tai pikemminkin niihin tota varten tehtyihin rungonjatkeisiin ja siitä sit kunnon vahvuuksilla olevilla pulteilla kiinni niin silloinhan toi vielä sitoo sitä koppaakin enemmin siihen runkoon. Tommonen tulis mulla vaan väkisinkin mieleen :-?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi yleiset säännöthän on kaikilla samat ja eiköhän toi kaarien kiinnityskin juonna juurensa oikeisiin putkirungollisiin vehkeisiin, joissa lattiat ja korit voi olla jotain ihan muuta kun peltiä. Jos vaikka funtsii jotain funnycaria, niin ehkei ne kaaret olis mitenkään kauheen hyvät pelkässä korissa tai joihinkin pop niitattuihin alumiini tai lasikuitupelteihin kiinnitettynä. Jos nyt niissä säännöissä lukee, että kiinnitetään runkoon, niiin siihenhän ne sitten pitää kiinnittää mikäli ei toisin kerrota. Sillee on nekin tehneet jotka jo ajavat. Mikäänähän ei estä sen lisäks kiinnittämästä niitä koppaan jos siltä tuntuu.
     
  15. valiant65

    valiant65 Gearhead

    NiinmutkunaapurinrallistarletissakaaneiolerunkoajasiinäonVARMASTIhyväksytytAKKkaaret.
     
  16. jakari

    jakari Gearhead

    taitaa olla vieläki samat heput siellä fyyran sääntöjä muklaamassa d luokaan ku 96-98 ku ajeltiin. tulivat kerranki kisaan puumitalla mittaamaan renkaan kokoa ja meinasivat että on tuuman liian leveät ja kehottivat lisätä 50 kiloa seuraavaaan lähtöön painoa. painoahan lisättiin ja paalupaikka pysy vielä kahdella kympillä verrattuna seuraavaan.Sen jälkeen tulivat ja diskasivat kun auto on liian kevyt ja painoa oli vaivaset 1550 kiloo.se siittä rak reisingistä. se on aivan varma että nhraalla ei ole mitään tekemistä tän sirkuksen kans.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Yleiset säännöt, joihin noi kaarisäännötkin kuuluu, on kyllä ihan suoraan NHRA:n säännöistä. Tai ei ihan, joidenkin SFI hyväksyttyjen osien uusimistiheys ei oo yhtä suuri. Katuautosäännöt taas on ihan kotimaiset, mun muistaakseni toi rengasleveyden lisäpaino tuli vasta '99 ja silloin lisättiin 25 kiloa alkavalta tuumalta joka ylittää suurimman sallitun. Rengasleveys mitataan kulutuspinnasta ja esimerkiks D:ssä ei leveimmilläkään katuslikseillä tuu lisäpainoa kun hekä 50 kiloa. minimipainot taas ei oo ollut lähelläkään 1550 kiloa sinä aikana kun toi rengasleveyssääntö on ollut voimassa, se nousi vuonna '99 1400 kiloon. Ahtimista ja ruiskuista tulee pikkasen lisäpainoa. Osa sääntötoimikunnasta on varmaan samaa väkeä kun silloin, kaikki eivät. Sitten siinä on sellanen juttu, että katsastusmiehet on asia erikseen. Niillä ei aina ole välttämättä oikea käsitys asioista, joten kilpailijan on syytä tuntea ne säännöt myös. Tällä vuosituhannella en ole kertaakaan FHRA:n kisoissa törmännyt leimauksessa epäasialliseen toimintaan, hommat on hoidettu asiallisesti turhia nipottamatta. Huomautettu jostain jos tarvii, muttei kaivelemalla kaivettu hylkäystä.

    Se asia mikä kaikkien kannattaa pitää mielessä on, että sekä nuo sääntöjen tekijät, että ne katsastusmiehet ja muut toimitsijat ovat vapaaehtoisväkeä. niitä ilman ei kukaan aja metriäkään. Jos tuntuu, että toiminta on huonoa, niin sitä varten FHRA:lla on vuosikokoukset joissa mm. valitaan henkilöitä johtokuntaan; sinne vaan tarjolle parempia ehdokkaita jos kerran rahkeita löytyy. Samaten toimitsijoista on aina pulaa, FHRA:n nettisivuilla pääsee ilmoittautumaan toimittajaksi ja sitä kautta voi edetä lähes maailman huipulle saakka jos halua riittää. Ainaisen narinan ja valittamisen sijaan olis kiva nähdä välillä jonkun tekevän jotain.
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä laitoin viime maanantaina nyt vielä tuosta hitsauspakosta ihan kohteliaan ja asiallisen kyselyn FHRA:n Drag Racen autopuolen sääntökysymyksiä hoitavalle Jarmo U:lle. Tiedustelin jotta onko siis nykysäännöillä katuautoissakin todella pakko hitsata kaaret kiinni runkoon ja jos on niin onko siihen oikeilla perusteilla mahdollista saada muutosta ja esitin sitten oman ajatuksen miten tuon järkevimmin toteuttaisin eli kaarien alapäähän laipat ja kiinnitys sitten runkoon kunnon pulteilla kuten muissakin autourheilulajeissa jne. Perusteluina mm. se että kiinnitys on oikein tehtynä tuollakin tavalla varmasti pitävä ja kestävä (onhan se siis hyväksytty kaikissa noissa muissa autourheilulajeissa) ja toisena perusteluna tuon hitsatun kaaren hankaluuden oikeissa katuautoissa joissa on normaalit verhoilut ja mahdollisesti aina aika ajoin fixataan sisustusta yms.
    Vielä ei oo kuulunut vastausta, mut pitääpä odotella mitä sieltä sitten mahtanevat kertoa :wink:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No niin, palataas vielä asiaan kun sain nyt vastauksen FHRA:lta. Eli se kuului näin:

    Terve,

    kiihdytysajon säännöt käännetään suoraan NHRA:n säännöistä.
    Kaari voidaan myös pultata runkoon.
    Katso tarkemmat tiedot sääntökirjasta.


    Terveisin,

    Jarmo/FHRA

    Siis se, mitä täälläkin väitetttiin eli että kaaret pitää hitsata kiinni runkoon ei pidä paikkaansa vaan on sitten ilmeisesti väärinkäsitystä sääntöjen tulkinnasta ja onhan se siellä säännöissä sanottu vähän sillä tavalla että itekin aloin sen perusteella olettaa ja melkein uskoa että vaatisivat tuon hitsauskiinnityksen. Mutta kuten nyt tuosta vastauksesta selviää niin myös pulttaamalla saapi laittaa kunhan on tehty kaikinpuolin muuten oikein. Hyvä näin :D
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead


    Tarkoitatko sitä että jos jotain tehdään vapaaehtoisesti, niin hommat voi tehdä vasemmalla kädellä? Kait sitä nyt saa kritisoida jos joku asia on persiillään? Ilman tätä threadiakin luultaisiin kaikki edelleen että ne kaaret on hitsattava runkoon, kun joku vapaaehtoinen on kääntänyt säännöt...
     

Kerro tästä muillekin!