Kaariasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja mjaa, 19.11.2005.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear

    Eiköhän tuo Mopemanin teksti ollut kannanotto tuohon Jakarin vuodatukseen...
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, siihen se oli vastapurkausta. Mutta, toi ei oo mikään suljettu salaseura johon ei pääse mukaan. Mun mielestä on parempi, että sen tekee vaikka ilman käsiä kuin, ettei sitä tee ollenkaan. Jos on jonoo ovella, niin on varaa valita. Sitä ei taida olla just missään kerhotoiminnassa. Ite kumarran syvään jokaisen edesä joka jaksaa olla FHRA:n tai muissakin kerhoissa toimitsijoina tai luottamustehtävissä. Palaute, tai ainakaan epäsuora palaute, siihen ei ehkä keskiarvona missään motivoi. Mulla ei ole mitään sitää vastaan, että FHRA:n, tai vaikkapa koko maan asioita tulee innokkaita ihmisiä hoitamaan upeesti. FHRA:ssa sen kuitenkin joutuu varmaan jatkossakin tekemään harrastepohjalta. Musta ei siihen ole, mutta jos jostakin muusta on, niin ei kun tarjolle.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Heh vai että kaaret runkoon kiinni niin koppakin pysyy siinä....HAH..sallikaa nauraa, vaan ei ole naurun asia !!!
    Tuota ko. ongelmaa eräs suht suurilevikkeinen ameriikanlehti nimeltä Circle Track aikanaan käsitteli ja Nimenomaan rungollisessakin autossa kaaret kiinnitettiin peltiläpyskällä korin palkkeihin ja siitä sitten tehtiin jatkot rungosta sinne peltilätkän alapuolelle (ns. läpiviennit) ja nämä kaksi lappua sitten pultattiin/hitsattiin yhteen.

    Ideana tuossa oli se että kun se koppa siitä päältä lähtee tai runko alta niin tosiaan se runko jatkakoon matkaansa jos näin käy ja ne kaaret jää suojaamaan sitä kuskia koska turvavyötkin on takana olevassa sivutuessa kaarikehikossa kiinni eikä lattiassa (joka iskussa murtaa penkin selkänojan kun ovat ensinnäkin enemmän kuin 12 astetta alespäin ja/tai korissa kiinni joka voi mennä ryttyyn ja kuristaa kuskin siihen).
    Ja kun näitä Nascar/ovaalirata kaaria muutenkin tutkailee niin enemmän niissä oli yhtäläisyyksiä AKK/FIA sääntöihin kuin Fyyran tulkintaan.
    Toki jotta ymmärtää asian pitää olla hiukan asiasta tuntemusta Rata-puolelta jossa törmäykset on yleisempiä.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oisko kuitenkin niin, ettei vaikkapa jossain rungollisessa pro stockerissa tai funny carissa toi koriin kiinnittäminen olis kuitenkaan se paras vaihtoehto?
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sellaisessa lienee penkkikin rungossa kiinni joten aika loogista :rotfl:
    OEM rungollisessa ei, ellet sitten kiinnitä penkkiä pääkaaresta lähtevään tukikehikkoon.
    Ja jos pitää yleistää niin eiköhän sitten yleistetä sen mukaan mitä on enemmän kisoissa...eli sportsmaneja joissa OEM korit ja/tai rungot.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Säännöthän on suora kopio NHRA:n säännöistä noiden osalta. Mä en oo noiden rungollisten kanssa niin pelannut, mutta josko Jammo vaikka vastais BBC:lle ja sais asiaan selville.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niinhän ne on ja esim Circle Trackissa kerrottiin miten ovaalipuolella seikkaperäisesti homma hoidetaan vaikka periaatesääntö on sama että kehikon pitää olla rungossa kiinni.
    Suomessahan/Dragissa yksi tapa olis sellainen että tehdään normaalit korilaput , kaksi kappaletta per läpivienti esim. kooltaan 90X90X6mm jotka hitsataan pää ja etukaaren läpivienteihin siten että kori jää näiden lappujen väliin ja kaariputket jatkavat matkaansa runkoon asti.
    Samalla kun tämä läpiventi menee koripalkin läpi sinne sisälle pitäisi saada tukiputki siihen läpiviennin kohdalle joka pitäisi kopan palkin kasassa.
    Täten estetään sangen tehokkaasti myös se että koppa lähtisi yhtään mihinkään.
    Jos jollakin on intoa voisin kaivaa tuon Circle trackin arkistoista esille TARVITSEVALLE syystä että itsellä nuo kaarirakentelu intressit on aika nollassa sen jälkeen kun niitä on ammatikseen väännellyt.
     
  8. Chevy ll -65

    Chevy ll -65 1st gear

    Nyt kun on kaaret tehty ja selvitetty kuinka ne tulee kiinni,
    Miten olette toteuttaneet ikkunaverkon alapuolen kiinnityksen?
    Tuskin on yhtä keinoa jota voi käyttää verkossa täytyy olla
    umpitankot ylhäällä ja alhaalla h.10mm ja ylös turvavyön kiinnitys
    mut mitä alas vinkkejä mitä ratkasuja ootte käyttänyt.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Oviaukon sivuputkiin kulmistaan kiinni, ainakin näin itse tehnyt.
    Eli mieti siinä missä putket silloin on...siellä missä suojaakin.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja kehikon sisäpuolelle, tapoja on tosiaan monia enkä oo ite vielä toistaseks keksinyt kauheen hyvää.
     
  11. SG480

    SG480 1st gear

    Jeps, mulla oli kehikon sisäpuolella ylätanko saranoituna toisesta päästä uniballilla ja toisessa päässä turvavyön lukko-osa. Uniballilla sai sopivasti myös "pänninkiä" kireyden säätöön.

    Alatankona tais ola 12mm jööti, jonka väänsin siten muotoon että kulkeminen on mahdollisimman helppoa. Jokapäiväisessä katuautossa verkon kallistaminen sivuputken kanssa samaan kulmaan varmaan helpottais asiaa.

    Ohessa kuva, en tiedä oliko hyvä tai huono mutta hyväksyttiin mukisematta myös FHRA:n runkokatsastuksessa.

    http://kuvablogi.com/nayta/1/21323
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tossa erinäisiä verkon kiinnityksiä.

    http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... w=1#UNREAD

    Siellä on joukossa yksi, jossa verkon alareuna on vaijerilla kiinni ja vielä aika löysän näköisesti. Mulla oli kanssa vaijerilla aluksi ja vielä tosi jämäkästi tuohon linkin juttuun verraten, mutta eivät fyyran katsastajat siitä tykänneet laikaan, vaan hetihän se meni vaihtoon.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Öö, kuinka paljon ton verkon pitää kestää? Jos sille on joku raja määritelty, niin kait jollain pitää pystyä osoittamaan että ne täyttyy?
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    6:3 IKKUNAVERKKO
    Kaikki täyskoriset autot, joissa vaaditaan sääntöjen mukainen turvakehikko, täytyy olla
    varustettu hyväksytyllä ribbon-tyyppisellä tai SFI 27.1 vaatimukset täyttävällä
    ikkunaverkolla, joka on kiinnitetty turvakehikon sisäpuolelle ylä- ja sivuputkeen.
    Verkon kiinnitystangot oltava vähintään 10 mm umpiterästä. Verkko täytyy olla
    kiinteästi asennettu alareunastaan. Yläpään kiinnitys täytyy hoitaa esim. turvavyön
    pikalukolla. Kaikki kiinnityspisteet tulee suunnitella siten, että verkko estää kuljettajaa
    osumasta rataan tai kaiteeseen. Letkuklemmarit tai heppoiset pikalukot ovat kiellettyjä.
    Pulttien, tankojen tms. asentaminen verkon läpi on kielletty. Kaikki ikkunaverkkojen
    muutostyöt tulee tapahtua valmistajan taholta.

    Saantokirjassahan nama jutut lukee. :soosoo:
    Lukee sielta niin ei tartte arvailla niin kovasti :wink:
    http://www.fhra.fi/sites/fhra/save/saanto2005%20_2_.pdf
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Siksi mä sitä kysyinkin kun siinä sääntökirjassa ei ole kestävyydestä mainittu sanaakaan. "heppoiset pikalukot" ei ole ainakaan ennen kuulunut SI järjestelmään.
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ai... Jokos Capricessa on kehikko kun verkkoa tarvii kiinnitellä...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead


    :rotfl: Varmasti joo. Sitä lullaa nyt ei saa liikahtamaan nopeasti kuin rotkoon pudottamalla.
    Saa sitä kait silti kiinnostunut olla? Ovatten vaan niin jänniä välillä nuo sääntökirjojen pykälät että oikein tarttee kysyä kun ei muuten tajua. ...Vähän kuten noiden kaarien kiinnityksen suhteen rungollisessa autossa.
     
  18. C72

    C72 1st gear

    Katsastelin viime kesänä kiesejä fhra:n kisoissa ja huomauttelin verkon kiinnityksistä aika monille. Tärkeimmät faktat ovat jo tulleet esille, mutta lisäyksenä niihin voisi laittaa, että alatangon kiinitys ei saa olla "joustavaa" materiaalia esim vaijeria tai ketjua. Hyviä ratkaisuja on nähtävissä vaikkapa Virtalan BMW:ssa tai Elorannan Celicassa, joissa molemmissa verkon alakiinnitys on tehty muutamalla pyörötangolla ja unibalilla. Alatanko pääsee pyörähtämään nivelien avulla sivuputken sivuun/alapuolelle. Kuten joku aikaisemmin mainitsikin niin verkon tulee pysyä kaarien sisäpuolella, eli kiinnityspisteet pitää valita edellisen vaatimuksen mukaan.

    -Henkka
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Tälläinen on mun verkonkiinnitys...
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toihan vaikuttaa ihan hyvältä, kauheesti vaan liikkuvia osia. Mulla on ollut alapäässä L-mallinen tanko joka pääsee etupäästään putoomaan alas, yläpää taas on ollut sokka kiinnitteinen. Suomen säännöissä taitaa olla vähän tiukempi/selkeempi vaaatimus kun NHRAn säännöissä, niissä riittää, että verkko on putken puolivälin sisäpuolella. Taitaa tosin Suomen säännöissäkin lukea, että yläpään kiinnitys esim. tollasella turvavyö pikakiinnityksellä.
     

Kerro tästä muillekin!