Kaasareiden kokoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tuurna, 1.2.2005.

  1. tuurna

    tuurna 1st gear

    On varmasti kysytty ennekin, mutta en löytänyt mistään. Eli minkä kokoinen on esim. 600cfm kaasari millieinä. Ólis kiva tietää vaikka kuinka monta kaasari saa nakata keulille vaikka 45mm webereitä että on 390cfm tai 500cfm määrä saatu kiinni. :eek:
     
  2. timuli

    timuli Gearhead

  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Asia ei oo ihan yksselkonen. Ensinnäkin, noi millit ei kerro välttämättä kaasarin virtaavuudesta paljonkaan, mistä ne millit pitäis mitata? Esimerkiks 7450 dominator holley ja 1050 dominator on samoja kaasareita, saman kokoiset läpät, samamn kokoiset kurkut jne. 750:ssä on virtaus kuristettu jättikokosilla boostereilla pienemmäks. veikkaan, että pari 45 weberiä vastaa virtaukseltaan jo aika isoakin jenkkinelikurkkuista. Ero tulee kuitenkin siitä, että noita webereitä yleensä käytetään "individual runner" tyyppisten imusarjojen kanssa, kun taas jenkkikoneissa on useimmiten käytössä plenum tyyppiset imusarjat, eli kaasarien alla oleva tila on yhteinen. Näin ollen, jos ajattelis, että vaikka dominatorin tilalle laittais pari 45 webrua, niin se tarkoittaa, että jokainen sylinteri imee niiden kahden tuplavebrun kautta. Tyypillisessä sovellutuksessahan yks kurkku ruokkii aina vaan yhtä sylinteriä, plenum sarajlla joka pytyllä on käytössään neljän kurkun virtaus. Individual runner tyyppisissä ruiskuimusarjoissa läpän halkasija saattaa jenkkikoneissa olla luokkaa 60+ mm.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yleensä käytetään vastaavasti tuplia, kuin on parit sylinterejä, esim. v8 4*tupakaasutin, v12 6* tuplakaasutin, kurkku per sylinteri...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, näin tietysti tehdään jos jokaiselta kurkulta menee yks suora putki kanteen, kuten noissa weber sovellutuksissa yleensä asianlaita on. Mutta mikään ei estä käyttämästä niitä toisellakin tapaa.
     
  6. tuurna

    tuurna 1st gear

    joo kiitos. Ärsyttää kiistellä minkä kokoisia ja veroisia noi on.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tosissaan vertailla haluaisi, niin pitäisi mitatakin samalla tavalla.

    Weber ja Dellorto selittää jotain kummallista tosta imupuolen halkaisijasta, mutta jenkit ilmoittaa ystävällisesit kaasarin koon virtaamana, ja luonnollisesti kuutiojalkoina minuutissa ( cubic feet per minute).

    Pitäisi siis saada eurokaasari kiinni samanlaiseen mittahärdelliin ja katsoa mitä virtaa samoissa olosuhteissa kuin Hollikat ja muut auton kaasuttimet.

    Sinänsä vois kyllä epäillä, että neljä kakskurkkusta 48 (??) Weberiä ja Dellortoa riittää aika hyvin monelle isolohkollekin, mutta se imusarja tuppaa oleen kallis 8)
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    [quote="Nimetön]
    Sinänsä vois kyllä epäillä, että neljä kakskurkkusta 48 (??) Weberiä ja Dellortoa riittää aika hyvin monelle isolohkollekin, mutta se imusarja tuppaa oleen kallis 8)[/quote]

    48IDA oli käytössä 60-luvulla, mutta tuon laskurin mukaan riittäisi justiinsa pikkulohkolle.

    http://www.freetechnics.fi/carbcal1.htm

    Kyllä tuollainen 4*2V satsi on niin kallis, että enemmin harkitsisi sillä rahalla jo ruiskua.
     
  9. tuurna

    tuurna 1st gear

    Alko vähän hämäämään noi kaasarien koot, kun täällä lueskelin slantti sixterin topiccia, missä haettiin mm. sopivaan kaasaria lankulle.
    Kaikki tuntuivat suosittelevan jotain weberin 32/36 kaasaria, tämä aiheutti suuren hämmennyksen minussa.
    Kaiken jären mukaan tollanen kaasari on liian pinei(en tiedä sitten noita kannen kanavien kokoja tai imusarjan sisämittoja) kun kyseessä on pitkä 6-pyttynen miltei 4 litranen kone, ja jokku viä kehuskeli pistäneesä 1.3 dx kaasarin tonne???!!! :eek: :eek: Jos mulla olis slantti nii laittaisin vähintään 2x50mm tai 3x40mm weberit.
    Vahoissa v8 lehdissä näkyy hurjia 4x50mm dellortojen kaasari viritelmiä yms.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Taas tulee eteen tää imusarja homma. Jos laitat perinteisellä webru imusarjalla sinne vaikka kolme 40 weberiä, niin yks sylinteri näkee siis yhden nelikumppisen holen. Tossa 32/36 viritelmässä jokainen pytty näkee 32 ja 36 millisen kurkun jota kautta ilmaa sille on saatavilla.
     
  11. tuurna

    tuurna 1st gear

    Jos on perus viritetty (siis kansi koneistettu, peltisarja, alakerta tasapainoitettujne.) niin mitenkäs 2x noi weberit? Tukehtuuko bensaan? Siis tämä tarkoittaa 2x jaettua imusarjaa eli 2x 3. :eek:
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun mielestä ne tukehtuu jo vakiolla kakskurkkusellakin. Webereiden ja muiden vastaavien hienous on niiden muuntuvuus vaihdettavien sisäkurkkujen ansiosta, eli 40 millinen kaasari voikin todellisuudessa olla vaikka 26 millinen. Ne sopii siksi lähes mihin tahansa oikein säädettyinä.
     
  13. ceevu

    ceevu Gearhead

    no niin,oletetaan et pannaan yks 45 weber laipalla 4bbl tilalle niin 36mm kurkulla virtaus on n.207cfm@1.5 inch mercury per kurkku.39 isompaa kurkkuu ei kannata ko rungossa käyttää. 40mm 34 kurkulla virtaa n172cfm. paras kurkun koko on n72-80% läpistä näissä yhden lähteen mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!