kaasari turbolle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tzei, 23.3.2010.

  1. tzei

    tzei Gearhead

    Ajatus letukan suoran kutvosen turbottamisesta on käyny mielessä. Miltä valmistajalta löytyy kaasaria joka soveltuu paineistettavaksi turbokäyttöön? Kokoluokka sais olla varmaan 500-600cfm, pystymallinen, kakskurkkuinenkin varmaan riittäis, hirveitä tehoja ei olla repimässä, ja halapa tietysti. Ehdotuksia? Niin, ja ei taho ruskua...
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    CSU tekee ainakin.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sanon vaikka ei pitäis täällä ruiskuttajien luvatussa maassa: netistäkin löytyy kohtuu hyviä ohjeita tavallisen holleyn muuttamiseksi paineistetuksi, mikäli haluaa asiaan perehtyä. Toki noi valmiitkin kaasaripajojen tekemät kannattaa ottaa huomioon, ovat ns. helpompi tie toimivuuteen vaikka hintalapussa oliskin pikkuisen isommat numerot.
    Jos itse haluaa kaasuunuttajaa muutella niin aika hyvin juttua esmes turbomustangs.com sivuilla.
    Tuollaseen kutoseenhan vois riittää joku eurovehkeen paineistettu kaasarikin, mitäs niitä olikaan?
     
  4. tzei

    tzei Gearhead

    Kokoa tuossa padassa on melkein viis litraa, joten nuo europuolen kaasarit on ehkä helposti alimitoitettuja, luulisin. Voihan sitä laittaa kaks, mut sit säätäminen kaks kertaa hankalampaa, luulisin. Kaasarin vois tietty koteloida kokonaan, mut siihen en lähtis. Vihjeitä jostain toimivasta kaasarista otetaan.
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kyllä jo yhdellä paineistetulla pysty DRLA dellortollakin pääsee aika pitkälle. eihän siinä orkkis koneessakaan tuon enempää läppiä liene. Sisäkurkut ja suuttimet vaan sopiviks.
    Löytys muute yks käyttämätön :wink:
     
  6. XVD

    XVD Gearhead

    joo lortikka on hyvä ja helppo..tosin taitaa joutua tekeen jonkulaisen sovite osan...mut ei tuottane vaikeuksia
     
  7. tzei

    tzei Gearhead

    Mitenkähän tuo kaasuttimen koko? Isohan tuo kone on tilavuudeltaan, mutta tarkoitus ei ole kierrättää varmasti yli viittätonnia ja järkevän kokoisella turbolla olis tarkoitus lisätä tehoa ja vääntöä enemmän alakierroksilla, vakio nokallakin ajattelin pärjätä. Imu ja pakosarja olis tarkoitus tehdä itse.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joku 600 cfm tuplapumppu holley riittää (läpiahdettuna) aika pitkälle jos CSU lupaa 750 blow through kaasarille 1000-1100hp
     
  9. HellCamino

    HellCamino 1st gear

    Morot!

    Äkkiseltään tulisi mieleen että 500cfm kaksikurkkuinen Holley sopivalla bonnetilla olisi passeli. Tai koteloituna kokonaan. Pienemmille tehoille riittää kyllä ihan vaan kohon vaihtaminen solukumimalliseksi ja tietty säätöjen haku kohdalleen.

    Mulla on itselläni vääräoppisesti 600 cfm vakuumi Holley kokonaan koteloituna harrastehuusissa ja pelaa aivan mainiosti. Tehot jäivät vähän alakanttiin, mutta ei johdu kaasarin pienuudesta vaan väärin valitusta turbosta.. Laitoin alle linkkiä josta pääsee kurkistelemaan mokomaa..

    http://www.youtube.com/watch?v=Q8mnAMYRABI

    http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 21783fbfb3
     
  10. tzei

    tzei Gearhead

    Itse olen ollu vähän samoilla linjoilla tuon kaasarin koon suhteen. Mitähän paineistamis juttuja pitäis tehdä hollikalle jos paineet pysyy siellä puolen kilon paikkeilla? Tai mitä kokoa tuo 500cfm vastaa noissa dellortoissa, yms eurokinnereissä käytetyissä valmiiks turbokäyttöön suunnitelluissa?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Erittäin asiallinen Camino HellCaminolla, vai pitäiskö sanoo helvetin asiallinen?

    Nitrophyl kohoilla ja hyvillä säädöillä pärjäilee kaiketi vielä 0,5bar paineilla. Kaasarin kokonaan koteloimista suosittelen jollei aio tiivistää jollain menetelmällä läppäakseleita. Säädettävyyttä kyllä helpottais jos olis kyseessä vaikkapa 600cfm tuplapumppukaasari, toisiopuolen seossäädöllä pystyis paremmin passaileen kohilleen verrattuna kakskurkkuseen. Toikin kyllä mieleipide, kaikki tekee niinkun tykkää :odroll:
     
  12. HellCamino

    HellCamino 1st gear

    4d sedan tuossa jo tärkeimmät heittikin.. Jos laittaa bonnetin, voisi olla hyvä idis poistaaa ryyppytorni kaasuttimesta. Ainakin nuo ameriikan perusbonnetit on niin matalia että jää ilmalle tosi pieni rako kääntyä ryyppytornin ja bonnetin välistä, jos lie mahtuu paikalleen ollenkaan.. Mulla on tuossa kokonaan koteloidussa Holleyssä torni paikallaan (ja ryyppy toiminnassa) kun tila sallii sen ja en halunnut pilata hyvää kaasaria.. Holleyn ja Dellorton kokovertailuun en osaa sanoa mitään järkevää, samaa kokoluokkaa lie halkaisijan suhteen, mutta Dellortoissa taitaa neulaventtiilit käydä aika äkkiä pieneksi ilman erikoisratkaisuja, Holleyyn puolestaan saa järkyn isoja neuloja ja esim. koko suutinsarjan hintaan 50€
     
  13. HellCamino

    HellCamino 1st gear

    Kiitti vaan! :) Minä kokeilin kumpaakin versiota, 750 dp bonnetilla ja 600vac. koteloituna. Tuon 750 aikoihin kone oli melkein vakio ja kaasutin oli kyllä ylimitoitettu.. Itseasiassa päädyin poistamaan toisiokurkun käyttövivun ja ajelin kaksikurkkuisena versiona puoli kesää, toimi loistavasti. Tästä rohkaistuneena tekaisin tuon 600 vakuumi virityksen koteloituna ja kovasti olen ollut tyytyväinen :) Samalla vaihdoinpienempään ahtimeen (tosin vähän liian pieneen..) ja täytyy sanoa että toimii kuin mikä tahansa vakioauto kunnes ahtopaine nousee :rotfl:
     
  14. make_110

    make_110 3rd gear

    Meinasin itehiin aluks laittoo tuommosen 600 Holikan ja sen tiivistää turbo rojektiin mutta tulin toisiin aatoksiin ku löysin kaksi 48 dellortoa joissa oli valmiit turbolle soveltuvat sisuskalut.
    Tuohon siamilaisten imusarjojen omaavaan kanteen voisi jopa laitella kolme kaasutinta, jokaiselle omansa.
    Tuolta inlinersien chatti/forumilta löytyy mukavia projekti tietoja ja kuvia ja osittain ainakkiin aika mielenkiintoisia virittelyjä.
     

Kerro tästä muillekin!