Kaasarikoneen bensanpaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VesaR, 15.8.2007.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kuinka alas teillä PSIt laskee pitkissä täyskiihdytyksissä?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei yhtään.
     
  3. gomopar

    gomopar Gearhead

    Ei yhtään 8)
     
  4. napa

    napa 3rd gear

    eiköhän se ole niin, että jos ne paineet laskee, niin silloin ei pumpun tuotto riitä...
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, islloin kohokammioista poistuu enempi tavaraa kun sinne ehtii tulla, eli jakelussa on jotain puutteita. On se sitten pumpussa tai linjastossa.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla laskee ainakin carterin sähköpumpulla (rotary vane) piitkässä kiihdytyksessä jonnekin 1 psi:n tietämiin, tai mitä siitä nyt voi konepellin päältä noissa vauhdeissa tarkasti lukeakaan.
    Olen tuota pohtinut, kun teoriassa juuri tuon pumpun tuotto pitäisi riittää omalleni n. 350 nettohevosen moottorille, mutta silti paine putoaa... mutta ei siitä mitään ainakaan perseellä tuntuvaa laihentumista pysty havaitsemaan.

    Vai onko tilanne pienillä paineilla omalla kohdallani se, että jos olisi tilaa vielä vähän pitempään luukuttaa, niin bensapinta laskisi hollikassa alle kriittisen tason ja alkaisi röpeltämään?
    Mitäs ne virtausopin tietäjät tuumaavat, laskeeko virtausmäärä lineaarisesti paineenlaskun kanssa, eli itellä putoaisi virtaus 1/6 osaan alkuperäisestä, kun kerran painekin laskee samassa suhteessa? Jos on näin, taitaapi olla polttoaineen loppuminen ihan nurkan takana.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sullahan kuitenkin vielä on painetta, eli joku siellä vastustaakin. Onks se sitten pelkästään neulaventtiilin pieni halkaisija vai mikä, paha sanoo kun ei tiedä. Mä en oo noita tuottoja paineen alasena useimmille pumpuille ilmoitettuna nähnyt, saati sitten, että tietäis onko ne muuta kuin mainosta.
     
  8. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Riippuu Carterin mallista riittääkö. Omien hatarien laskelmien ja googletuksen jälkeen tulin siihen tulokseen ettei ainakaan perusmalli CARP4070 riitä täyskaasukiihdytyksessä tuolle tehoalueelle. Tilalle vaihtui CARP4601HP eikä ole pahemmin maalipäässä röpellellyt.
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

    Mulla on Carterin 172GPH mekaaninen suurivolyymi pumppu (10AN in ja 8AN out) eli tuskin siitä kiinni. Ja AEDn 870cfm tuplapumppu. Nyt epäilen että olisiko 8mm sisämittainen tankilta tuleva linja (ja mahdollisesti jossain kohti pieniä lommoja) tai tankin korvausilma ongelmana.

    Eilen tankin korkkia tutkin ja siinä on vain yksi noin 0.5mm kokoinen reikä mistä kaikki korvausilma menee? onkohan liian pieni? Mitenkä ilma virtaa vs neste ylipäänsä saman kokoisesta reiästä/putkesta...?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    0.5 milliä on aivan liian vähän, mutta tollasen pumpun pitäis imee tankki lommolle. 8mm linjakin tuntuis kyllä ihan riittävältä, me ajettiin pienimmillään alle 6mm sisähalkaisijaisilla linjoilla 140 gph pumpulla Löijyllä 11.1 aikoja ilman ongelmia, tehoo ehkä jossain 500-550 huitteilla. Mitenhän pumpun käyttövipu, liikkuuko koko matkan kuten no suunniteltu?
     
  11. VesaR

    VesaR 1st gear

    Miten tuon käyttövipujutun siis voisi tarkistaa? Tarkoitatko että käyttövipu vaikka ottaisi kiinni johonkin eikä pääsisi liikkumaan koko matkaa...tai työntötanko olisi väärän mittainen...
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Amriikanosien ollessa kyseessä, kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia. Nokaltahan se tulee, kuinka iso on epäkeskon liikerata, sitte toi tangion pituus, ja vielä se pumpun varren asennon oikeellisuus, ne ainakin vois vaikuttaa siihen puoleen. Onks sulla regua siinä, ja jos niin minkälainen? Minkä kokoinen on regun rajoitinreikä?
     
  13. VesaR

    VesaR 1st gear

    Holley 12-803 on 3/8" NPT ports. mutta vasta varaston hyllyssä...eli ei ole regua... paineet on kylmänä käynnistyksen jälkeen 8PSI ja 6-7.5PSI välillä se vaeltaa normaaliajotilanteissa. Nyt on siis 8AN linjaa carterin ja holleyn välillä.
     

Kerro tästä muillekin!