Kaasarin pultit "löystyy"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi Camino-64, 12.12.2012.

  1. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Erikoinen ongelma Pontiackin kaasarissa (389 cid; 1966), pultit/mutterit löystyy.
    Kaasarissa on pari pulttia ja pari vaarnaa. Toisen vaarnan keskellä poraus, josta saa aikaa alipaineen (muista nyt mihin se letku meni).
    Koneessa alkoi olla käyntiongelmia ja se paheni pahenemistaan.
    Tein kaikki mahdolliset jumpat maan ja taivaan väliltä. Ei auttanut....paheni vaan. Tulipahan uusittua pirusti osia =)
    Poriin soitin yhdelle tunnetulle Mopar-velholle joka hetken kuunneltuaan tokaisi:" Mene kotiin ja kiristä kaasarin pultit". Just, ajattelin.
    No kotiin ja lenkkiavain käteen. Piru vie......pultit löysässä. Maailman helpoin vika ja ei huomaa, niin ei huomaa (letukan kokeilin joskus aerostartilla vähän samanlaisten ongelmien takia).
    Vika korjattu.
    Nyt kun kuluu muutamia päiviä...viikko tms, niin sama vika toistuu. Kuulostaa hassulta, etteikö jamppa tunne Loctiten tuotteita.....sille joka niin ajattelee niin vastataan, että "kokeiltu on". Sinisellä mutterilukitteella. Auki lähtee. Nylock-muttereita en ole kokeillut vielä. Viimeistä reissua kun autoa lähdin talliin viemään, niin suorastaa pysäsi. Tiesin heti missä vika.....työkalut käteen, mutterit ja pultit piukalle ja taas menoksi.
    Muttereita on jo niin monta kertaa venutettu, että se pirun reiällinen vaarna meni imusarjan juuresta poikki. Siitä saisi joskus oman tarinan, kun oikein olisi aikaa liikaa ja kynäilijän vikaa muutenkin.
    Tiedä mikä piru sen tärryyttää auki. Uusin muuten pultitkin ja molemmat vaarnat venutettujen tilalle mutta silti sama kuri jatkuu. Tiivisteliimaakin kaasarin tiivisteeseen jo uhrasin....turhuutta sekin. Mulla on kaasarissa se alkuperäinen eturenkaan kokoinen ilmanputsari paikallaan. Ajattelin, että jos vaihtais pienemmän jolla pieni massa. Tosin on se tehtaasta tullessaankin siinä kiinni ollut. Tuo ihmetyttää, ettei mutterilukitekaan pidä muttereita kurissa.
    Kyllä ongelman tietysti korjattua saan, ei siitä ole huoli mutta olisi mukava kuulla onko vastaavia. En tosin käsitä mikä ne auki täristää.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Minkänlainen tiiviste siinä välissä on?
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Toimisko "nord lock" -lukitusaluslevyt?


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Oletko varma että mutterit löystyy, laita niihin ens kerralla merkit vaikka tussilla.
    Syy saattaa ola joustava tiiviste jos sulla on joku muu ko ohut paperi.
     
  5. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Ja studit tarkistaen, uusi vaikka kaikki ni kyllä se siitä korjaantuu.
     
  6. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Vaihtaa uudet studit+mutterit ja pultit. Tarpeeks kulutetut ja putsatut kierteet pidä enään mitään. Puhumattakaan venyneistä.

    Itsekkin hätkähdin kuinka pienillä momenteilla M6 ja M8 koko luokan saa maksimissaan käsitellä.
    Jos 9.8 kovuuden pultin lyö maksimi momenttiin, aluslevyllä ja lukitteella niin on ihme jos vielä lähtee löystyy.
     
  7. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Vaarnat ja pultit olen erikoisvaarnan katkeamisen jälkeen vaihtanut.
    Kuten mainitsinkin saan varmasti mutterit pysymään piukalla erikoiskonstein.
    Ihmetyttää vaan että mikä niin rajusti tärisyttää että mutut löystyy.
     

Kerro tästä muillekin!