Kaasuautouskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja AnHie65, 2.6.2020.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kun tuo sähköautoketju tuntuu vetävän hyvin, niin kokeillaanpa tätä. Löytyykö täältä käyttöautona tai jopa harrastevehkeenä kaasuautoja?
    Meille otettiin toiseksi autoksi 2016 Audi A3 G-tron. 50 litran bensatankki ja 15 kg(?) kaasutankki. Ensikokemukset kovin positiiviset. Ajaessahan ei tarvitse tuumia sen kummemmin millä mennään, koska oletuksena autossa on kaasun käyttö ja jahka se loppuu jatketaan bensalla. Kaasulla pääsee n. 300-400 km. Tähän mennessä ei bensatankkia ole tarvinnut täytellä autoliikkeestä ulosajon jälkeen.
    Käyttökuluthan ovat maltilliset, toki jostain ihme syystä kaasuautoilijaa rokotetaan käyttövoimaverolla, joka tässä autossa on n. 200 €/v.
    Meillä tämä auto on valtaosin kaupunkikäytössä, ja kaasuasema löytyy n. 10 km päästä.
    Ihan uusissa kaasuautoissahan sitten tuo bensatankki on joku alle 10 litran, joka rajaisi auton huoletonta käyttämistä ympäri Suomen, mielestäni.
    Kommentteja? Kokemuksia?
    AHi
     
  2. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    No tiedä nyt uskovaisuudesta mutta kohta 3 vuotta körötelty 2007 V70 mk2 bifuelilla. 15 kg kaasua ja 30 l bensaa, kaasulla pääsee lähelle 300km ja kun omat ajot pääasiassa tapahtuu siellä missä on jakeluverkosto niin aika toimivaa. Ekan vuoden ajot ei paljoa maksaneet....50tkm ja 1100eur Gasumin kiinteähintaisella.
    Huonoina puolina se että läheskään aina ei tule kaasusäiliö 100% täyteen ja laiskapaskahan tuo on autoksi...uudemmat kulkee jo ihan bensakärryn lailla mutta tuohon riitti budjetti koska loput hillot laitetaan leikkikaluihin!
    Plussana osien saatavuus ja yhtä yksinkertainen kuin omistajakin.

    En kyllä mitenkään pysty tajuamaan että näitä kakkoskoppaisia ostellaan paljon, parin viitosbemarin jälkeen oli voimakas tunne siitä että konjakki on vaihtunut yhden tähden Jalluun ja sisäfile tarjousjauhelihaksi
     
  3. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Meillä Seat Ibiza ja 40 l bensaa 14 kg kaasua. Sijainti pääkaupunkiseudulla. Lähin kaasuasema on kilometrin päässä ja pari kertaa on tankattu muutakin kuin kaasua, jottei bensat happane tankkiin.

    Toi iso kaasutakki on on silleen fiksu, että n. kerran viikossa pitää tankata ja toisaalta jos joskus kaasun jakelu joskus happanee, niin bensakin riittää ihan hyvään toimintasäteeseen.

    Tuolla uuden mallin pikkutankilla kaasua ei oikein tee mun filosofialla mitään. Homma menee helposti jatkuvaksi asemalta asemalle ajeluksi aukioloaikojen puitteissa, jos kaasua on liian vähän. Autohan ei ole sen ekologisempi kuin bensakaan, jos se ei käytä kaasua. Ylimääräinen ajelu tuo lisäksi turhia päästöjä.

    Mitään murhetta ei noista kaasuvehkeistä ole ollut. Pari kertaa oli talvella tankkausasema rikki. Helsingissä on vielä omia kaistoja ja pysäköintejä vähäpäästöisille autoille, mutta näitä ei ole tullut vielä hyödynnettyä.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    2016 T5 V70, helmikuun lopulla tuli. nyt n.5000km ajeltu.
    n.15kg pönttö, normaali n.70l bensa tankki. kaasulla pääsee 350km.
    Päästö vero 440€/v
    Kaasuasema duuni matkan varrella oli ratkaiseva syy miksi kaasuun päädyin.

    Lisälämmitin tietysti bensaa talvella käyttää ja moottori käynnistyy aina bensalla, kun motti lämpenee jonkin verran vaihtaa systeemi automaattisesti kaasulle.

    En tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta sopivassa kohdassa kun rullaa KAASUPOLJIN :p ylhäällä ja sen jälkeen painaa uudestaan, esiintyy välillä pieni nykäisy.

    Ja tavaratilan lattia on muutaman sentin korkeammalla säiliöiden takia.
     
    Muokattu: 2.6.2020
  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Itse ajanut vissiin vuodesta 2007 vai 2008 omilla kaasuautoilla. Muuttanut kymmenkunta itse kaasulle. Ollut - 97 V70 volvo, - 00 V70 volvo, pari Astroa 4.3 muuttanut, - 94 s10 blazer muuttanut, - 03 6.0 silverado muuttanut, - 80 scottsdale työn alla ja muutos kesken. Nuo siis sellaisia mitkä olleet käyttiksenä. Nyt silverado myynnissä ja - 05 V70 volvo käyttiksenä mikä hommattu tilalle.

    Ei ole ollut valittamista kaasuauto uskovaisuudestani. Säästöä tullut aika paljon.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Hyvä otsikko, vielä puuttuis muutama polttoaineautouskovaisuustopic jota voisimme päissämme pohdiskella...
    Uskovaisuudesta asiaan: jonkun verran tätä vaihtoehtoa pähkäillyt, siis että jos harrastelun nimissä konvertoisi jonkun vanhan mukavan koslan ja näin saisi pitää perinteisen moottorin höpinät yms. ominaisuudet, mutta käyttökulut kenties pienemmät. Monista muuttujista riippuen, tämä on tai ei ole käyttäjälle taloudellisesti järkevää. Maailma näillä ei pelastu.
    Yleisesti olen sitä mieltä että tämmönen on välimallin ratkaisu, jolla vanhasta tekniikasta loihditaan näennäisesti ekologinen ja sitä kautta käyttäjälle kenties edullisempi vs. bensa tai diesel. Etu bensaan nähden varmaankin säilyy, mutta verottajasta kiinni että miten suurena. Jos sähkö ottaa kunnon niskalenkin, niin ei noita tankkausasemiakaan varmaan hirveesti lisää pystytellä.
     
  7. Hai

    Hai Gearhead

    Pitäisköhän sitä antaa kaasu-uskovaisen uskontunnustus?

    Gasumin 2017 tarjous houkutteli hankkimaan ensimmäisen kaasuauton.
    -2004 Volvo S60 Bi-Fuel Tämä oli tietysti rikki ja se piti korjata. Siihen piti heti laittaa lisäsäiliö hattuhyllyn alle. Toimintasäde kasvoi 300km -> 600km, 14kg -> 28kg.
    Tällä ajoi alle 3€/100km kaikki kulut! Työnantaja maksoi samoista ajoista 40€/100km verovapaana. Volvo tienasi motarilla minua kovemmin.

    -Heti perään hankin 2006 V70 Bi-Fuel vanha Ruotsin taksi. Tämäkin oli rikki, mutta S60 kokemuksella V70 kävi jo kaasulla tunti kotiin saapumisesta.

    -Sitten tein kaverille 2003 Ford Crown Victorian kaasumuutoksen.

    -Toiselle kaverille tein 2005 Opel Vectran muutoksen.

    -1969 Plymouth Satelliten 383 STW muutos itselle.

    -2004 Fiat Stilo farmissa piti kokeilla miten halvalla voi muutoksen tehdä. Stilo maksoi 100€, Auton korjaukset 100€ ja kaasumuutokset käytetyillä osilla noin 400€.

    -1987 Caprice sedan 305 kaasumuutos uusilla osilla

    -2005 Citroen C5 kaasumuutos vaimolle käytetyillä osilla.

    -2010 Citroen C3 kaasumuutos kaverille

    -2006 Volvo V70 T5 kaasumuutos itselle. Kun tukiaista piti hakea ja kiinteähintaista sopimusta, niin ensin tuli mieleen, että muutan perus 140hv:n V70 alkuperäisillä purkuauton osilla Bi-Fueliksi. Mutta sehän olis ihan tylsää. 2 Gen V70, S60, S80 autojen suurin vika on se 140hv. Löysin Turusta konevikaisen T5:sen. Korjasin koneen ja vaihdoin kaikki kaasulinjat, tankkauspisteet ja pullotelineet purku Bi-fuelista. Vaihdoin takakontin lattian.
    Konehuoneeseen aftermarket kaasusarja ja näin syntyi auto, joka tehtaan olis pitänyt tehdä jo 2006. 260hv kaasuauto.

    Seuraavaksi on työnalla Moparin 383->496 strokeri kaasulle. Tavoitteena 450hv kaasumoottori harrasteautoon.
    Stroke kitti on jo ja lohko on koneistamossa.

    Harrasteauton muutos kaasulle on järkevää, jos:
    -Tankkausasema on päivittäisten ajojen reitillä (koskee myös käyttöautoa)
    -Henkilöauto (koska valtio antaa 1000€ HA:lle)
    -Haluaa ajaa paljon

    Satellitella tuli ajettua 2019 noin 6000km kaasulla, jopa korvattuja työajoja. Bensalla ei olis jääny mitään itselle niistä ajoista.

    Tässä on kolme ja puoli vuotta ajeltu kiinteillä polttoaineen hinnoilla ja samaan aikaan minua ja vaimoa valtio on tukenut molempia 2 x 1000€.
     
    Muokattu: 4.6.2020
    tsipi, jpalvima ja Bukero tykkäävät tästä.
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    me suomen kansalaiset vaan ollaan aika epäarvoisessa asemassa kaasun saatavuuden suhteen.:odrealmad:
     
    1purehell tykkää tästä.
  9. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    :) Mahtava kommentti!
     
  10. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Astro 4,3 -90(Impala-63:n muuntama), Aspen SlantSix -80, Volvo V70 -00 tällä hetkellä -17 Octavia.

    Itse kun asustelee tankkauasema verkoston "keskellä" niin ei voi olla kuin tyytyväinen.
     

Kerro tästä muillekin!