Kaasuautouskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja AnHie65, 2.6.2020.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Terragasin Mikko kyllä pari mersun sprinteriä taisi kaasuttaa.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  2. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Taitaa maakaasun ropleema olla (pienissä) dieselmoottoreissa sen matala setaaniluku, eli syttyy hitaasti. Tarvii kipinäsytytteisen koneen toimiakseen kunnolla.
    Laivojenkin koneissa LNG:n käyttö tuppaa olee dual fuel käytössä enimmäkseen ainaki vielä, mutta setaaniluvun haitta ei ole niin suuri kun myllyt kiertää 150rpm.
    Maakaasun oktaaniluku on taas tosi hyvä, joten puristuksia se kestää hyvin.
     
  3. Ponupaja

    Ponupaja 1st gear

    Itse siirryin dieseli vanista kaasukäyttöiseen vaniin ja olen ollut tyytyväinen muutokseen, kilometrejä on tullut noin 12tkm ja keskikulutus on ollut seka-ajossa noin 9kg/100km kaasua, bensan kulutusta en ole niin tarkasti seurannut, silloin tällöin ostan bensaa niin saa eberi huutaa rauhassa.
    Huomattavasti edullisemmin tuolla kulkee vs 6,5td jonka keskikulustus oli seka- ajossa 16l/100km
     
    Vezques ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ajatuksena olis juu kaasuttaa vanhan liiton Detroit Diesel.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa aika eksoottiselta...siis joku 4-53 vai peräti isompi DD ?

    Miten meinaat toteuttaa kaasun ruiskutuksen sylinteriin ?
    Käsittääkseni se ruiskutetaan 2-tahti dieselissä suoraan sylinteriin huuhteluaukkojen yläpuolelta ja on hieman haastavaa tehdä se huuhtelun loppuvaiheessa ettei se päädy pakokaasun joukkoon, mutta kuitenkin ajoissa...

    Tuossa yksi patentti
    https://patentimages.storage.googleapis.com/46/22/1b/d18607cfe0d2d4/US5035206.pdf

    Kaupunkiliikenteen busseissa on jenkeissä käytetty kaasua DD:ssa, mutta niissä suuttimien tilalla on ollut sytytystulpat...
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eikun ihan se 6.kekkonen kyseessä.
     
  7. Nebula

    Nebula 1st gear

    Itse olen ymmärtänyt että dieselin kaasutuksessa olis parhaimman hyötysuhteen tavoittelussa sekoitus. ilmeisesti ns "ilokaasu" mallinen?

    Joku ihmeen pervous tämäkin ajatus kun nyttenkin menee takaveto 7.3 isolla korilla kivasti alle 10 jopa seka ajossa mut aina vaa pitäs vähemmälle päästä.

    Aavistuksen kateellisena katellu uudempi koppasia bensavaneja kaasutettuna ja niitä laskelmia käyttökustannuksien suhteen.

    Köyhänä pitää vaan pysytellä näissä vanhoissa kilikoli vehkeissä.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    OK, olisi vaan ollut mielenkiintonen projekti muuttaa 2-T DD kaasulle.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  9. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    https://www.nettiauto.com/artikkeli...eissaaminen_on_nyt_huomattavasti_edullisempaa

    Janne vaihtoi dieselin kaasuautoon: ”Reissaaminen on nyt huomattavasti edullisempaa"

    hohhoh mikä mainos, vaihdettiin "iso dieselbemari" vanhaan 1,4l kaasupassattiin, ON HEI TOSI HALPAA
    Mitään lukuja tälle edullisuudelle ei anneta. Kuulemma on edukkaampaa ajaa Lahti-Jyväskylä väliä kaasupasuunalla.
    Mutta ainakin tusinan kertaa mainitaan että biokaasu on ympäristöystävällistä ja päästötöntä, eikä rasita ympäristöä ja enkelit suurinpiirtein kutsuvat biokaasulla ajavan nimeä.
    Mainittiin, että "Lähituotettu biokaasu on tankkaushinnaltaan kuitenkin edullisempaa kuin maakaasu".
    En muista missään nähneeni biokaasua maakaasua halvempana, en toki ole kovin tarkkaan seurannut ku en kaasulla aja.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On se biokaasu ollut halvempaa sodan alusta alkaen. Putin alkoi jarruttaa maakaasun kulkua ja sen hinta pompsahti monin kertaiseksi.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    No sehän selittää. Harmi vaan Reeekasivitosessa aivan samanlaista eroa ei ole näkynyt.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä mä olen myös pohtinut. Syytähän jäteliemen hinnan kehitykseen ei sellaisenaan ole paitsi a) sen menekki voisi kasvaa yli valmistuskapasiteetin tai b) viinan valmistuksessa käytetään sähköä, öljyä tai maakaasua, jotka kaikki ovat kalliita nyt. Jollakin se tislauslämpö on tuotettu. Tuskin etanolilla.
     
  13. AVRO

    AVRO Gearhead

    Meikäläinen tuolla toisessakin kaasukeskustelussa höpötellyt sekavia joten miksei tässäkin. Reilu 10v takana kaasuautoilua tolla luotto-Rangella, jonka aikoinaan kaasutin tajuttuani ettei tommosella 16litr/100km keskikulutuksen omaavalla bensakrematoriolla ole varaa ajaa 50km/suunta työmatkoja. Mutten myöskään halunnut luopua siitä kun on mieleinen käyttöWC, pikkuisella V8:lla.

    Uskovaiseksi en ruvennut mutta varsin tyytyväinen silloiseen ratkaisuun. Vailla kaasupuolen vikoja tuo on kulkenut kaikki nämä vuodet.

    Mitä tulee toimintamatkaan niin vuodenajasta, ja kaasupolkimen asennosta, riippuen tällä pääsee 200-240km kaasulla. Tästä pääseekin oivallisesti aasinsiltana sähköautouskovaisuuden yhteen kulmakiveen, todelliseen toimintamatkaan vaihtelevassa toimintaympäristössä.
    Tämän kaasukammion kanssa on aika tarkkaan tajunnut että tommoinen +200km on loppuviimein aika vähän jos ja kun asustelee ns. maalla, vaikkei se jokapäiväinen ajo ole tuota 200km tai yli, niin oma elämänprofiili on sellainen että tasaisin väliajoin tulee ajopäiviä jolloin kaasunkin riittävyys on kinthaalla tai jopa riittämätön. Ongelmaa ei ole koska voin ajaa kaasuhanalle, ja jatkaa muutaman minuutin päästä matkaa täydellä säiliöllä. Jos kaasu ei kulje niin ostan viereisestä letkusta/toiselta asemalta bensaa, ja ajan horisonttiin ilman turhia odotteluja. Halutessani voin ajaa moottoritiellä tälle tonnikeijulle sopivaa satasta, tai jos on (muka) kiire tai haluan muuten vain ajella rajoituksen salliessa sallittua ~120kmh voin tehdä sen ilman pohdintaa siitä pääsenkö perille käyttövoimatalouden puolesta.

    Tämmöinen kaasujuttu on varsin ok jos ja kun haluaa ajaa vanhalla, jo kerran maksetulla ja luonnonvaroista rakennetulla autollaan sen loppuun. Eikä liene edes vihreysarvoiltaan huono juttu, olkoonkin että eco-hapatukselle on laitettava pieni filtteri.
     
    Kustom STW, Seevu, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Niinpä. Ajattele jos kaasuakin saisi sieltä kotitalon pistorasiasta. Olisi joka aamu säiliö täynnä, ei tarvitsisi käydä ollenkaan tankkailemassa sitä kaasuputelia.
     
    AVRO ja Lowry tykkäävät tästä.
  15. AVRO

    AVRO Gearhead

    Saatan olla väärässä, mutta sellaisen kotitankkaussydeemin saisi kaasukammiollekkin. Edellyttäen että torppa on kaasulinjassa kiinni. Hitaasti luputtais pyttyyn kaasua. Yksi ukko tuossa taannoin laittoi kaasulämmityksen taloonsa ja mietiskeli tota kotitankkausta sekä kaasukammion hankintaa. Nyttemmin sitten kironnut sijoituksensa maanrakoon kun talouskaasu on the kallista tällä hetkellä... sitä en tiedä olisiko talouskaasu ja liikennekäyttöön tuleva kaasu eroteltu jollain tavalla laskussa.
     
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ei ole mitenkään eroteltu vaan kaikki menee "talouskaasuna". Joskus muinoin olikin varmaan halvempaa tankata kotona mutta nyt luulen ettei ole ja se kotitankkauslaitekin maksaa turhan paljon. Ideana kyllä hyvä.

    Maakaasun hintakin on asemalla melkein tuplaantunut viimeisen vuoden aikana. Biokaasu on halvempaa kun ennen oli toisinpäin.
     
  17. gunslinger

    gunslinger 3rd gear

    Tässä ketjussa näytti olevan parikin kaveria jotka ootte tehny muutoksia itse, niin onko vinkkejä tuohon säätämiseen? Teetätin nyt keväällä liikkeessä kaasumuunnoksen -92 Capriceen (305 TBI). Liikkeessä sanoivat ennen asennusta, että laittavat pikkusen lisää ennakkoa sytkään, mutta ei ne sitten ollu mitään sille tehny, ja tuskastuttavan laiskahan tuo nyt on. Mietin että jos pelkällä sytkän säätämisellä sais tilannetta parannettua, niin sen uskaltais varmaan tehdä itekki.
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mitähän mahtaisi kustantaa ´74 Vanin kaasuttaminen ja miten sen tankin pystyisi toteuttamaan? Löytyykö tankkia mikä menisi orkkis tankin tilalle? Mulla kun ei ole mitään käryä koko syöttösysteemistä, niin jääkö vanhasta bensansyöttökamoista mitään käyttöön? Vai nakataanko kaasari mäkeen ja tilalle jotain kaasusiittimiä? Käyttiksenä tällä hetkellä ´14 vuoden kaasu Klonkswagen Maxi Caddy. Olen nyt päästellyt sillä n.10 tonnin ja tyytyväinen olen ollut, vaikka paskakaasun hinta onkin keinotekoisesti vedätetty reilusti ylös tän vuoden puolella.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Paha kyssäri. Riippuu miten paljon on valmis itse tekemään ja pystyy.
    Löytyy, mutta ei sen kokoisilla tee tollasessa vehkeessä "mitään". Tai et ainakaan jaksa näpertää kolmea 15 litran pulloa kaikkine hanoineen, kun ei niillä pääse paljoa minnekkään.
    Riippuu miten sen tekee. Kaasarin päälle laitettavissa miksereissä jää kaikki bensavehkeet. Taas jossain Impcossa lähtee kaikki bensavehkeet pois ja bensalla ei sen jälkeen ajella.

    Katsele noita juttuja ja kuvia minun, impala-63:n tai janiluo:n projektipostauksista niin saat käsitystä.
     
    impala-63 ja el borrachitos tykkäävät tästä.
  20. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Volkkarin tankki imaisee n.33-34kg yleensä kun sen on ajanut kuiviin ja siirtynyt bensalle. Eipä siitäkään hajua että minkä kokoinen se tankki on fyysisesti. Vanin orkkis tankki ottaa muistaakseni n.80L gasoa. Jos ei sen tilalle löydy oikein järkevästi järkevän kokoista kaasusäiliötä, niin sitten homma jää kyllä unholaan. Kyseessä on hyvin säilynyt v.´74 koripajan sisustama laitos, eikä huvita alkaa sisälle laittaa säiliöitä. Tai kai niitä voisi kikkailemalla jonnekkin baarikaapin sisään jemmailla, mut mielummin kyllä pidän siellä viina ja rommisäiliöitä.
     
    impala-63 ja JYR tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!