Kaasuläpän mitoitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J.M, 25.2.2010.

  1. J.M

    J.M 1st gear

    Kertokaapa jos on tietoa tai kokemusta kaasuläpän mitoituksesta ruiskukäyttöön?
    Tässä tapauksessa moottori olis lähes vakio vapaasti hengittävä moparin 360.
    hyppysissä olisi fordin 50mm läppä mutta se vaan jotenkin tuntuu pieneltä,liekkö sitten vaan alemmuuskompleksi :eek:
     
  2. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Jos meinaat pitää vakiona, niin about 60mm ois sellanen, mikä ei ahista, mut jos meinaat piristää mottii, niin laittasin ainaki jonkun 70mm:sen. Mut jos performanssi ei oo pääasia, niin pelaa se motti nätisti tolla 50mm:kin.
     
  3. J.M

    J.M 1st gear

    joo vakiona ensin kokeillaa,megasqruitti siihen olisi tulossa.sitten jos siitä tulee toimiva paketti niin pilataan se sitten virityksellä. :p
     
  4. ERT2

    ERT2 1st gear

    75mm läppä riitti mainiosti n.550 hv 454 bbc:n päälle varttimaili käytössä.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Joskus hiljaa ittekseni miettiny miten joku Hilbornin 4x3" on voinu ikinä toimia minkään sb+6/71 paketin kanssa. Karkeesti ottaen 2 3":n luukkua per avoin imuventtiili.. :eek:
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    No tota Hilborn onkelmaahan sä voisit tulla mun kans joku viikonloppu pähkäilemään ihan ääneenkin,ni sais joskus senkin projektin loppuun :p :rotfl:
     
  7. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  8. wj

    wj Gearhead

    Papelillahan tommonen 360 vaatii 450heppaan 7000rpm 650cfm ilmaa.
    Samalla kaavalla 70mm läppä virtaa 640cfm.
    50mm läppä jää vähän pieneks. sieltä ei mene läpi kuin 340cfm

    Tämä kaikki siis teoriaa. En ole koskaan noin pientä kasia virittänyt joten ei voi kokemuksesta sanoa.
     
  9. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Vuoden 1971 360CID -koneesta irtosi 255 @ 4400rpm.
    Vuoden 1972 360CID -koneesta irtosi 175 @ 4000rpm.
    Vuoden 1973 360CID -koneesta irtosi 170 @ 4000rpm.

    Vakiomoottorista kun oli kysymys, veikkaisin tuon 50mm läpän piisaavan.

    edit: Niinettätuota, jos sellainen jo valmiiksi on kädessä, miksei sillä kokeilisi... :oops:
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Mä luulen että mun maksa ei kestä noin monimutkaisia laitteita mutta pitäishän sitä uhallakin yrittää. :D
     
  11. J.M

    J.M 1st gear

    joo,kiitosta kaikille vastauksista.tuolla läpällä sitä lähetään koettaa kunhan saan sen istutettua imusarjaan.toi on muuten hyvä aihio,potikka on valmiiksi akselilla ja tyhkäynti säädinkin löytyy.no onhan siinä pari vikaa,se on hiukan pieni ja se et se on fordista.laitetaan site ens talvena isompi ja parempi :p
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tsekataan ku mulle tulee tossa kohta yks käyntikuntoinen motti,missä sitä voisi yrittää hieroa,niin ei tartte yrittää tehdä testeillä uuteen pataan sisään ajoa :lol:
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    No niitten 3" läppien tarvii virrata ilmakehän paineista ilmaa sama määrä, kun niitten imuventtiilien ylipaineistettua.

    Kuulostaa silti ylimitoitetulta.
     
  14. Miuge

    Miuge 1st gear

    Ennemmin toi kaasu läppä kannatta hieman ylimitoittaa.Alkaa myöhemmin tympimään,jos joku tollanen paikka ahdistaa.Mut toihan on ihan matematiikkaa laske tarvittava virtauspinta-ala.Tuolla kaasuläpällähän säädetään vaan tuon reiän kokoa.Eli laske tarvittava virtaus ja kaasuläppä sen mukaan.Liian iso kaasuläppä vaan aiheuttaa sen,että pienikin kaasun painallus saa koneen hyökkäämään ja ajamisesta voip tulla nykivää.Tuossa gm-lt1 350cid koneesa on vakiona 2x48mm kaasuläpät ja hyvin toimii.Eli tuo vastaa noin yhtä 63mm kaasuläppää.Mä sanoisin,ilman mitään laskuja,että 65mm on hyvä.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Ajattelin tätä ominaisuutta rauhottaa progressiivisella kaasuvaijerilla.
     

Kerro tästä muillekin!