kaasuläppärunko 2x65mm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 20.12.2005.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead


    Kaveri lupas tarkistaa joskus jos muistaa.. Voi mennä aikaa.. Mutta muisteli että aika isot ne oli?
    Mutta jos laskee että ne ois vaikka 32set niin sillonhan pinta alax tulis lähes sama kuin ruiskun 2x65 läppiksissä? Eikö vain?
    Ja luulis että jm motorssilla on tietotaitoa?
    Ja eikö kaasari vehkeessä tapahdu venturi ilmiö kun kurkku supistetaan? Jolloin ilman virtaus kiihtyy? Ja tätä ei voi sen takia verrata ruiskuautoon vai voiko?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo ajoi tollasilla "torvilla" , mutta kun koneeseen tällättiin yks holley niin varttimaili parani yli sekunnin!
    Kasissa noi töttöröt ei toimi ja syypää on kahden vierekkäisen pytyn peräkkäiset iskut. Se taas aiheuttaa sen että kone käy tehokkaasti vain 7pytyllä.
     
  3. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    Siis meinaatko, että se ei toimi kasissa, että joka pytylle on oma kaasuläppä ja imutorvi ? Ei kai nyt sentään...
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Paljonpa parani holleyhyn siirtymisellä.... Mä en tiedä tuota roverin sytytysjärjestystä,mutta hienosti se kaverin dellortopatteri toimi kuitenkin!
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    toi mudracerin kommentti on varmaan totta.tietoo ja taitoo pitää olla aika vitusti ennen kuin rupee vörkkii 8-reikäsellä.sit kun sen saa toimii,kyllä weberit pieksee kaiken,paitsi ruiskun.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tottakai se toimii siinä missä muissakin, riippuu vaan mitä haetaan. Toi kahden vierekkäisen pytyn peräkkäisyys haittaa nimenomaan common plenum systeemejä, nuo pytyt tahtoo jäädä laihemmalle kun muut ja juttua täytyy korjata. Kasien plenum imusrjat on saatu toimimaan aika loistavasti, eikä ainakaan noi aatamin aikuiset jenkki individual runner systeemit pärjää parhaille tai edes hyville kaasari/plenum imusarja systeemeille. Noita tarinoita yli sekunnoin parannuksista on suuntaan ja toiseen; jos ei joku kuttu toimi, niin toimivan osan asentaminen tilalle auttaa aina.
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Sytky järjestys on 1,8,4,3,6,5,7,2
    Paljonhan rooveri on käyttänyt dellortoja koneissaan kun on rallia ajannut.
    Multa löytyy muutamia kirjoja joissa on tarinaa kaasareista kun rooveria tuunattu. Suosituin koko pystyimuissa kirjan mukaan on 48mm
    ja vaakaimuissa 38-55mm
    Jokaiselle pytylle on kaasarista "suora" putki, että seokset ei voi mennä silloin sekaisin ja pitäs toimia hyvin? Millä nimellä tommosta imusarjaa sit kutsutaan, niin sitä en tiedä?
    Ainut että holleyssä ja muissa kaasareissa on sellanen imusarja että voi seokset mennä miten sattuu.?

    Ja rooverilla on myös ruisku autoon saatavana kaasuläppä häsäkkää joissa on joka pytylle oma läppä koko luokassa muistaakseni 45-55mm? Että luulis sen toimivan tommosellakin?
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Heitänpä tuohon kehiin vähän kommenttia brittiforumilta jossa joku oli teettänyt isolla rahalla roverin pannun 4xpystykaasareilla. Ongelma oli mm. aivan sairaat päästöarvot alhaalla, tehovedoissa tuli kuta kuinkin ne tehot mitä pitikin (brittidynot tuntuu olevan vähän tommoisia inflaation kärsineitä, en pidä niitä kovin luotettavina...)

    No se siitä, mutta kun koneen rakentanut hemmo yritti fiksata säätöjä mm. porailemalla suuttimia niin voi jeesus mitä tietotaitoa. Osassa pystykaasareissa on esim. kiinteä tk-ilmasuutin (idle air bleed) niin kuin mm. hollikassa, viisaammissa vaakaimuissa on vaihdettava tk-seosputki erikokoisilla ilmarei´illä. Ne on monesti ihan raceosia joita ei saakaan pelittämään ihan miten haluaa. Mutta itse suuttimien poraaminen on vanhanaikaista hommaa nimenomaan pro-pajalta, harrastajathan sitä puuhastelee (itsekin olen tehnyt omaan paineistettuun lorttoseen seosputkia kun ei hyllystä ole löytynyt sopivaa).

    Kyllä pystykaasarien pitäisi pelittää pytty/kurkku pakettina, mutta ei olisi ihme että joutuisi käyttämään jotain staggered suuttimia. Vaikea on uskoa että peräkkäiset pytyt sotkee jos niiden imukanavat ei ole yhteydessä. Onhan sekin mahdollista että pakopulssien kautta ne sekoilisivat mutta sen pitäisi vaikuttaa myös nelikurkkuiseen (ehkä lievemmin).

    Raaka tosiasia on se, että jos heittää tommoiset 2 isoa rahaa pystykaasareihin ja olettaa niiden vielä toimivan sillä suutinpaketilla mikä niihin on arvottu niin kannattaa keskittyä lottoamaan. Jos kurkut vielä onistuukin valkkaamaan oikein niin viimeistään suutin / seosputkiosastolla tökkii ja jos joutuu vielä hakemaan niin niitä euroja palaa vielä 500-1000 kipaletta helposti ennen kuin vehkeet pelittää. Varmasti saa hienosti kaasuun vastaavan koneen ja kopallisen falloskerrointa mutta ehkä senkin rahan voi satsata jonnekin muualle.
     
  9. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Tässä tapauksessa nämä pysty/vaakaimu sydeemit on varmaan viripajan tekemiä, ja koneethan luonnollisesti maksavat aivan vitusti?
    Kyllähän ne tekevät jos asiakas maksaa ja haluaa.?

    On se kumma kun yritin kysyä kysymystä ruisku autoista, ja sitten mennään jo kaasarin puolelle.? :D Aina joka foorumilla sama homma. :p

    Onko jollakin nyt jotain järkevää vastausta tähän aiheeseen jota kysyin. Onko tuo 2x65 läppä häsäkkä liian iso. Tuntuu noista kaasareistakin löytyvän sitä pintaalaa kun niitä rupee katsomaan. v8siin pannaan 4xtuplakaasarit 40läpillä tai isompiakin. Mikä tässä ois semmonen sopiva kompromissi? 72läppä tuntuu pieneltä 4x40 tuplakaasareiden rinnalla?
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuten nyt roverv8 huomaat,että muidenkin hanureihin on ilmeisesti tatuoitu holley :rotfl:
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Joo olen huomannut sen.. Olen ehkä liian nykyaikainen ihminen tälle palstalle :D Mää oon syntynyt vasta 80luvulla :cry:
    Eikai näitä ihmisiä saa käännytettyä kirveelläkään siirtymään käyttään esim megaruutaa tai hestekkia +yms?
     
  12. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    no ei tietenkään pistetä mitään lortto-veepermehumaijoja pilaamaan meininkiä jos puhutaan läppä per pytty konstruktioista. Ruiskut on tänä päivänä niiin helvetin halpoja että montaa perjantaipulloa ei tartte jättää väliin että sellaisen saa hankittua. Ai että se on sitten helppoa. Väännetään läppäristä lisää kakkua wb-lambdan näyttämän perusteella, ei tartte arpoa tulppien väristä tai kuun asennosta (sama tarkkuus) suuttimien kokoja.

    Kantsii uskoa, että elvis ei elä enää vaikka hyviä biisejä lauloi.
     
  13. jukka63

    jukka63 1st gear

    tervetuloa ratkaisemaan,mun karburaattori ongelma.uudet kustantais jotain 2000.mielellään otan ruiskun tontille,kun oon jo osannut netissäkin näpytellä.kai se läppärillä menee samaan malliin.lisää forssii läppärillä :eek: 040/5264874.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Olet,täällä on paljon isäsi ikäistä väkeä! Joten vertaappa väittelyitänne :lol: Kyllähän hestecin käyttäjäx ilmoittaudutaan heti,kun talous sen vaan sallii,mut mekasirkus arveluttaa ainakin vielä allekirjoittanutta(täysin henk.koht.mielipide.) Mukavahan se ois läppärillä säädellä(autattehan puhumaan justiinan ympäri?) turbolizille:hankimme ens kesäksi lampada-tunnistimen pakosarjaan ja näytön kajuuttaan,vaikka perinteistä kaasutinta säädetäänkin. Homma vaan vaatii enemmän varsinaista ruuvaamista,kuin noissa hienoissa järjestelmissä! Millaisia kaasuttimia olet jukka63 ajatellut?
     
  15. Rover v8

    Rover v8 Gearhead


    Joo siltähän se näyttää ja tuntuu että kaikki on pak tuu te sixtees :D

    Vanhan kansan ihmiset ruuvaa kaasaria ku tuntee sen hyvin, ja nykyajan ihmiset rusikua kun hallitsee tietokoneet?
    Emmää mitään kaasarista väitä kun ei oo hajuakaan niistä, ainut että pappa tunturiin pantiin 22ortto ja kanavat viilattiin maksimiin. Kyllä se joku 90 kulki linjaauton perseessä ja vajaa 90 suoralla.. Siinä mun kaasari kokemus, ja mitä nyt mopokrossiin suuttimia vaihtanu.? Muuta hajua ei ole.
     
  16. jukka63

    jukka63 1st gear

    tuntuu menevän vittuilupuolelle.kyllähän teidät kuristetaan :rotfl: jos vittuilu jatkuu :eek:
     
  17. jukka63

    jukka63 1st gear

    kokkola ei oo niin kaukana kuin luulet :D
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Totta,eikös ne koneet vantaan puoleta nouse? ja täällä laskevat sitten kruununkylän puolelle! älähän jukka63 vielä hermostu vastahan rover lämmittää konetta :D Oisitpa ollut samoilla hitsauskursseilla noitten V8roverin ja kumppaneiden kanssa,voi sitä väittelyä!!! Tarkka ja jämpitihän tuo roverin virittäjä oikeasti on ja mikä hienointa se on oikeastaan lajinsa ainut täällä kokkolassa eli nuoresta iästään huolimatta ei viritä bemaria! Tulehan jukka63 sinäkin tännepäin kalajoen sm-kisojen aikana niin kupitellaan,jos vodka maistuu?
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Olisinhan minäkin ruiskujen kanssa alkanut pelaamaan jos siihen olis ollut mahkuja. Turbominissä nyt ei ruiskut oikein poelitä siamilaisen kannen kanssa ja Minoriin ei ilman uutta poikkeuslupaa saa ruuttaa laittaa. Ja toisaalta jos lopputulos pitää edelleen olla kuristettu kone niin saman hoitaa SU kuin kalliimpi ruiskukin.

    Teinien etuna (=te 80-luvulla syntyneet) on tuo kompuutterin syvempi tietämys, meikäläiselle kolahti just maanantaina 40 lasiin eikä tälläinen vanha pieru enää opi ihan mitä hyvänsä... ainakaan kovin nopeasti. Monelle tuo ruiskuteknologia ei ole ihan pala kakkua, tosin ei se läppiskään ole autuaaksi tekevä jutska noissa koneiden säädöissä. Varsinkin kun menee ronkkimaan OE ruiskuja, joissa voi olla vaikka mitä viisauksia ohjaamassa konetta. Muuta yhtä niin se vaikuttaa moneen kohtaan.
     
  20. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Älähän jukka63 hermostu.. Leikillähän minä vain sanoin..
    Ota positiivisesti ja ajattele että kyllä se rooverinkin v8 kone on jenkki pohjaa.. Buikkihan se alunperin on.. Ja eikö pää asia että se on v8? :D
    Voi sitä v8murinaa, se lämittää sydäntä enemmän kun.......? (Vauvasta asti olla v8 auton kyydissä)
    Tuo kime2 on ihan oikeassa, Oisit menettäny jo hermos jos oisit ollu samalla hitsaus kursilla minun ja muiden rakkari kavereiden kanssa oisit vetännyt meidät munista hirteen :D
     

Kerro tästä muillekin!