kaasuläppärunko 2x65mm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 20.12.2005.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    ok,mä vaan oon semmonen hullu. ikinä en oo saanut turpaani,kai mä etsin semmosta miestä jolla ois vastusta mulle :eek: albiino mike tyson paremmalla järjellä :eek:
     
  2. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No hyvä että lepyit.. :D
    nyt ei onnex tartte vaihtaa nimee ja maata..
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei varmaan tuu järkevää vastausta ja en nyt jaksanu enää lukee koko ketjua läpi, mutta minkämallinen imusarja sulla oli tossa. Onko läppien takana yhteinen tila ennen pytyille meneviä kanavia, vai kaks erillistä tilaa(plenumia)? vaikuttaa jonkiverran läppien kokoon. Tommomen yksi läppä/sylinteri vaatii suhteellisen isot läpät, koska yx pytty imee ilmansa kokonaan sen kautta, plenum imusarjassa pärjätään suhteessa pienemmällä läppäkoolla, koska kaikki pytyt ei ime yhtäaikaa.

    Mutta jokatapauksessa noi spekuloimasi 2x65 läpät vaikuttaa suht isoilta, koska esim. letukan 90 luvun LT1 koneissa oli vakiona 2x52mm läpät ja yli 300hp, Viriosana 2x58 läpät jotka virtaa valmistajien mukaan 1000cfm. ei kurista ihan heti, oikeesti. Vertaa vaikka mitä tehoja 1000cfm kaasarilla saa. Siitä voinee jo räknäillä paljonko noi 2x65 läpät virtais. Eli mä väitän että ne on liian isot, mutta eihä siin muuta käy kuin että tulee yliherkkä kaasu sinne pikkukaasutteluun ja täyskaasut ja tehot tulee jo kun läpät on vasta puoliks auki. Kyllä sillä ajaa silti voi, eihä toi oo alkuunkaan niin haitallista kuin liian iso kaasari.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Joo siellä läpän takana on yksi yhteinen tila josta se vetää ilmaa. Eli kaikki 8 imutorvea vetävät ilmaa samasta tilast, ei väliseiniä..
    Mihin se selittyy että tommonen plenumi imukoppa pärjää pienemällä läpällä?
    Luulis että ku siellä on lähes monta imua "päälekkäin" peräkanaan niin sillon se tarvis isomman läpän.? Ja kun jokaiselle olis oma läppä niin luulis selviävän pienemälläkin?
    ja se ihmetyttää että miksi se loottus on pannut siihen roover vitesseen tommosen 2x65mm sen läppä hässäkän? Ei voi ymmärtää?

    Tuossa jonkin lainen kuva twin plenumista päältäpäin. Ja sanovat että hyvä 300 hepalle?

    http://www.seight.dsl.pipex.com/twin.htm

    Ja tuossa jotain kuvia.

    http://www.pistonheads.com/sales/45708.htm

    ja lisää

    http://www.driveline-uk.com/Main/Intake.htm
    Täällä puhutaan että parempi vaihto ehto 280hv jälkeen..?
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kait siellä kovin montaa imutahtia ole "päällekkäin"... 90 kampiakseliasteen väleinhän tollanen kasi tulittaa. Ja jos ajatellaan imutahdin kestävän n. 180 astetta, niin enimmillään kaks pyttyä imeksis yhtäaikaa koko läppärungon läpi. Ja jokapytty-omaläppä systeemissä jokaisen läpän pitää kyetä ruokkimaan ilimoo yhdelle koko sylkylle.

    Aatteleppa ite. Sulla on vaikka kaheksanlitrane kasi, kaheksa erillistä läppää erillisten imukanavien päissä, ihan sama minkä kokosia, mutta sanotaan että ne on just "oikean" kokoiset, ei kurista ei ahista. Sitte vaihat imusarjan plenum tyyppiseks, ja käytät samoja läppiä. Eli kasaat ne kaikki läpät yhen plenumin päälle...

    Tässä vaiheessa se yksi yhden litran pytty imasee ilmaa kaikkien kaheksan läpän kautta, joista siis jokainen oli riittävä jo yksinäänkin ruokkimaan ton pytyn. Eli 8 x tarpeeks ilmaa... riittävästi? Ei paljoa haittaa vaikka siellä on toinenki pytty imemässä osittain samaan aikaan, silti siellä on abaut 4kertasesti ilmaa saatavilla tarpeeseen nähden.. Joten plenum imusarja pärjäis 1/4 läppien pinta-alalla, verrattuna erillisimukanavaläppähässäkkäimusarjan kanssa käytettävien läppien pinta-alaan. Toki siihen tulee kaikennäköistä muuttujaa, mutta eiköhän toi anna jo osviittaa tosta läppäpolitiikasta.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Emmä noista tiiä mitää, asiallisen näköstä kamaa. Vaikee sit sanoo ku ei oo mittakaavaa vieressä, jotta onks noi sitte jotai "imusarjan pienoismalleja".
    :rotfl: :rotfl:

    Mutta ei se brittien ilma voi niin erilaista olla, että sitä tarvitaan jollain tuplakokosilla läpillä koneeseen syöttää..? vakio 5l mustissa on yksi 60mm läppä... tuninkina sitte yks 65mm läppä. ja megahypertuninkina jotai 70mm.
    Joten sun rooverläpät ruokkis hyvin kahta mustangia!
     
  8. pirre

    pirre 3rd gear

    Pieni viilaus noihin kokoihin, LT1 (92-96) koneessahan on vakiona 2x48mm (480cfm) läpät, viriosana saa 2x52mm (780cfm) ja 2x58mm (1000cfm). Ja tosiaan 300hp tuolla 2x48mm tehdasvakiona, ja vuonna 96 samalla läppärungolla (plenium/kannet eri) 330hp.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jees, eli ne oli vielä pienempiä... mä kookletin noi nopeesti ja en ollu varma oliks noi 2x48 läpät tpi motin, vai LT1 motin juttuja. Mutta anyvay, ei noi koneet mitäää pitsalautasen kokoista läpeä tartte hengittääkseen.
    :rotfl:
     
  10. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No saarivaltiohan se Englanti on ja sitä sumuista ilmaahan ne koneet imee :D
    Tiejä sitten onki siellä ilman paine erillainen kun täällä arktisessa suomessa..
    Onko peräti miinuksen puolella? Jos ajan autoni vuoristoon, niin eikös siellä vallitseva ilman paine ole eri kuin meren tasalla? Ja silloin moottorin kiehumis piste muuttuu, ja miksei myös moottorista saatava tehokin?

    Nuo plenumin mitat on äkkiä mitattuna yx läppäsessä pituus 315x leveys 125x korkeus 90mm Ja tuo korkeus muuttuu päistään vähäsen pienemmäksi. johonkin 70mm? Ja sitten tuohon lisänä tuo kaasuläpältä tuleva putki..
    En tiedä onko noilla mitoilla suurikin merkitys?
    Joskus ne on poistanut nuo imutorvet kokonaan jottai kone saisi ilmaa enemmän, lyhyemmät kanavat? Pitäis siirtää tehoa ylä kierroksille enemmän? Ja se voi pitää paikkaansa?

    Eli Volvo_5.7 mukaan nuo 2x65 läpät riittäisi varmaan likemmäs 600heppaan?
    Mutta en ainakaan omassa koneessani 72mm läppää enään pienennä kun toimii moitteetta.
    Jännä kyllä että miks kaikki britti viripajat puhuu tuosta 300hevosesta että sen jälkeen tuo twin plenumi ois parempi?
    Onhan ne ottanut esitteiden mukaan tuolla twin plenumilla rooverin 3,5sesta koneesta 340hv rata käytössä? Tiejä sitten? Mutta ei ainakaan jarruta ratakäytössä, ja ajettavuutta siellähän tuskin haetaan ku kiekat koko ajan +5000rpm-7000rpm
     
  11. Maza#67

    Maza#67 1st gear

    Jaah.... tosi lyhheen matikan kans muistelin että kaksi 65mm reikää vastovvaa virtaukseltaan yhtä 91mm. Notta kertoo 1.4 rei´iän koon. Joskus ämyrirojekteissakin tarvittu laskutoimitus. Torvi mikä torvi ja käyttö mikä käyttö jos virtauksia/pinta-aloja vertaillaan. :eek: :eek:
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Löysin tuolta netistä jonku laskurin ja se laski et minun koneeni tarvisi semmosen KAASARIN/imusarjan joka virtaa +485CFM:ään 5500rpm kohalla ja 6000rpm kohalla 500CFM Ja nämä arvot tuli 100% volumetric efficiency.
    Ja netissä oli että ruiskussa 65mm kaasuläppä virtaa 664CFM ja 60mm 495CFM..
    Että teoriassa tuo 60mm riittäisi.. Mutta saadaanko tuolla isomalla läpällä nopeampi/agressiivisempi kaasun vastaavuus/herkkyys kun ne siitä puhuivat?
    Ja 70-75mm läppää suositeltiin mustangiin jos otetaan n:400hv irti koneesta..
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kaasuttimille annetut virtausarvot ovat ilman ja polttoaineen seokselle annettuja arvoja, ns. "märkävirtausarvoja". Monipisteruiskujen ilmaläppärunkojen virtausarvot ovat pelkälle ilmalle annettuja virtausarvoja, ns. "kuivavirtausarvoja". Eli kaasuttimien ja ilmaläppärunkojen ilmoitetut virtausarvot eivät ole suoraan verrannollisia toisiinsa.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jollet roverveeotta saanu vielä happea tarpeeksi niin huitaise TÄTÄ :rotfl: niin johan menee pää sekaisin :odroll: .
     
  15. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Meinaatko pakko syöttö laitetta jotka olivat chevy osastolla? Vai niitä imutötterö putkia/kaasuläppiä?
    Imutötteröt mulla on jo suht samalla tasolla.. 45mm putkilla. Mutta tuo twin plenum setup puuttuu :(
     

Kerro tästä muillekin!