Kaasutin/Bensaputki pääsee tyhjäksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttakatal, 26.2.2008.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Eli onkelmana on että kun auto (Caprice -89) seisoo pidempään kuin muutaman tunnin niin joutuupi sahaamaan 5-10 sekuntia ennenkuin hörähtää käymään.
    Eli vaikuttais siltä että kaasuttimesta sekä polttoaineputkesta valuu bensat pois. Mitään lammikkoa ei auton alle jää eli ilmeisesti kuitenkin tankkiin.
    Pitäiskö tuon bensapumpun normaalisti toimia takaiskuventtiilinä?
    Vai voisko kyse olla siitä ettei kaasutin ole tiivis, esim. uimuriventtiili vuotaa ja päästää bensat valumaan takaisin?
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    Epäilen että kaasutin ei pääsisi varsinaisesti valumaan tyhjäksi,vaan se haihtuu kuumassa tyhjäksi.Ennenvanhaan tehtiin sopivasta materiaalista kaasarin ja imusarjan väliin eristelevy.Varmasti joissakin bensapumpuissa on tuollainen takaisku venttiili.No nyt luin ton kysymyksen uudelleen ,eihän se bensa sitte enää haihdu tuntien päästä,mutta emminä tätä viitti enää deledoirakka.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Kannattais varmistaa,ettei tankkiin aiheudu alipainetta,selviää helposti moottorin sammuttamisen jälkeen kokeilemalla tankin korkin irrotusta,jos tuntuu "imasevan" kun irrottaa korkin,niin tankki ei saa silloin korvausilmaa,eli todennäköisesti huohotusletku tukossa ja alipaine "vetää" gasot takas tankkiin.Tällainen epäilys vaan välähti mieleen.
     
  4. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Hmmm, siinähän menee huohotusletku tuohon aktiivihiilisuodattimeen, vaimikäseoli, siitähän imutellaan läpi noita huohotuskaasuja...vaimitenseoli :eek:
    No enivei jos tuo pönttö olis tukossa niin voiskohan aiheuttaa kyseisiä oireita...? Pitänee ottaa kokeeksi letku irti.
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    Hei eihän toi oo oikeesti mahdollista. Jos bensapumpun venttiilit vuotais bensan takas tankkiin, niin ei se vois silloin kunnolla pumpatakkaan, vaan bensa liikkuis vain edes/takas imuputkessa, eikä tekisi lainkaan painetta pumpun ja kaasuttimen välille.

    Toi haihtumis ilmiö tai ns. höyrylukon muodostuminen tuntuis olevan ongelmana? Kokeile "huikan" kaatamista suoraan kaasuttimen kurkkuun ennen käynnistämistä, jos auttaa, niin jatka siitä kaasuttimen eristämisellä laipan avulla imusarjasta ja sit myös toi polttoaineputken/-letkun reititys, eli ottaako kiinni vesiletkuihin yms. jotkat voivat lämmittää bensalinjaa ja sitä kautta saada bensan kaasuuntumaan jossain kohdin matkaa ja muodostamaan silloin höyrylukon matkalle??

    Olen myös törmännyt vuotavaan bensapumpuun, joka vuoti niin että bensa haihtui vuotokohdasta kun moottori oli lämmin jättämättä lätäkköä alleen. Vuoto löytyi vain pumppua kädellä koittamalla.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä voi bensapumpun ventiilit vuotaa ja pumppu silti toimia. Takaisinvuotoon riittää pieni vuoto, pumppausvoima kumoaa sen kun kone käy.

    Noissa 80-luvun GM STW:ssä on muutama huomiotava juttu. Tarkasta ensin tuo tummennettu kohta. Suodatin on kaasuttimessa polttoainelinjan kiinnityksen takana.

    - Kaasutin on lämpöeristetty imusarjasta alunperin.

    - Lämpöhöyryt johdetaan kaasuttimesta ja tankista hiilisäiliöön. Hiilisäiliö imetään tyhjäksi ajon aikana tietyissä olosuhteissa. Korvausilma tankille tulee hiilisäiliön kautta. Tankin korkki on tiivis, eli kysessä on suljettu järjestelmä.

    - Polttoainepumpun takaiskuventiilit estävät myös bensan valumisen pumpusta tankiin.

    - Polttoainpumpulta lähtee pienempi paluulinja tankille.

    - Kaasuttimen polttoainesuodattimessa on takaiskuventiili (musta kumilätkä).

    Helppo tapa tarkastaa johtuuko starttaustarve kaasarin tyhjenemisestä on irrottaa ilmapuhdistimen kotelon kansi ja kääntää kaasua reilusti. Samalla katsotaan että suihkuttaako kiihdytyspumput pensaa ensiökanaviin. Toisaalta jos polttoainepinta on vaan senverran matalalla, että tyhjäkäyntikanavat ei jaksa imeä sieltä bensaa käynnistettäessä, voi kai vielä kiihdytyspumppu pikku mällin antaa (mutta riittämättömän kaynnistymiseen).
     
  7. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo kiitoksia PauliP tietopaketista.
    Eli tämän perusteella vaikuttais siltä että vuotaa sekä tuo suodattimen takaiskuventtiili että bensapumppu.
    Täytyy illalla tsekata nuo molemmat läpi.

    Tosiaan pari kertaa kun pumppaa kaasuttimeen bensaa kiihdytyspumpulla niin hörähtää mut sammuu samantien, sitten sahatuttaa muutaman sekunnin ennenkuin käynnistyy uudestaan.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli vaikuttaa siltä että kaasari tyhjenee. Sen polttoainelinjan irrottaminen kaasarista voi olla työlästä. Mutteri hapettuu putkeen kiinni aika tiukalle. Usein joutuu lukkopihdeillä avamaan ja suodatinmutteria pitämään kiinni esim. jakoavaimella. Tukeva ote ja vääntöä aukipäin, samalla vasaraisku avaimeen tai lukkopihteihin.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    jotenkin on jäännynnynnä mieleen että rosesteri oikeesti valuu tyhjäksi, se vaan on niin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos Quadrajet valuu tyhjäksi, on siinä joku vika.

    Uudemmissa on ylösasti umpinainen tuloventiilin runko-osa, eli ei pitäisi päästä edes valumaan kuin noin 1-1,5cm alle kannen tiivistepinnan. Mahdollisia vuotokohtia: tuloventiilin runko-osa löysällä (vuotaa alatiivisteestä) ja jos bensalinja tämän lisäksi vuotaa takaksin tankille.

    Toinen mahdollinen vuotokohta on pääsuutinkanavien pohjatulpat jolloin bensa pääsisi valumaan imusarjaan pikkuhiljaa.

    Vanhemmissa Quadrajeteissä on sivusta alempaa aukollisia tuloventiilin runko-osia. Nehän voisivat päästää bensan takaisin tankille ongelmatilanteessa.

    Sellainen perusero Quadrajetissä on muihin kaasareihin, että siinä on pienitilavuuksinen kohokammio vähentämään loiskumista kiihdytyksissä/mutkissa ja Offroad -ajossa. Lisäksi pienen kohokammion tarkoitus on vähentää höyrystymisongelmia. Pieni kohokammio riittää isoillekin moottoreille, kun tuloventiili toimii kunnolla.
     
  11. tapsak4

    tapsak4 1st gear

    Eiks tää ole se tavallisin tarina? JB Weldillä tiivistin Toronadon pohjatulpat - ongelma hävis. :pinup:

    Tapsa
     
  12. kma68

    kma68 Gearhead

    Minullakin oli tässä talvempana samanlaista vikaa motorcraftissa?, kun valutti bensat takaste päin vaikka oli aiemmin ostettu uusi pumppu ja suodatin ennen pumppua. Mitään takaiskuventtiiliä en vielä ole kokeillut. Sittemmin vika ilmeisesti poistui osaksi sen takia, kun olen pitänyt tankkia melko täynnä. Uusikin pumppu ollut tilauksessa yli 2kk:tta, muttei ole näkynyt. :rotfl:
     
  13. ajw

    ajw Gearhead

    lienee vähän samaa ongelmaa kuin meillä - joskin meillä on ikäloppu edeli tuossa imusarjan päällä. välissä kylläkin semmoinen muunnos-eristyslaippa.
     
  14. jannis

    jannis Gearhead

    rochester

    Joo, samat viat oli mullakin Caddyssä kaasarin kanssa. Jotenkin hävis pensat parin tunnin seisottamisen jälkeen. Asensin korjaussarjan ja uusin ulkopuoliset alipaine härpäkkeet eikä muuttunut miksikään. Sitten törmäsin netissä yhteen jenkki kaasarifirmaan, joka tarjos samaa tehdaskorjattua kaasaria hintaan 225$ kahden vuoden takuulla. Ostin kiljuen tuon kaasarin, eikä sen jälkeen ole ollut mitään vikaa sillä suunnalla. Ei kannata uhrata aikaa ja vaivaa ja rahaa vanhan korjaamiseen kotikonstein, kun uudenkin saa noin halvalla. Käyn etsimässä sen firman nimen ja palaan asiaan sitten.
     
  15. jannis

    jannis Gearhead

  16. tb60

    tb60 3rd gear

    Minulla tyhjeni T-birdin kaasarista aina toisiokurkkujen kohokammio. Oli vaikeaa saada lämpimänä kayntiin kun sai paksut. Vikana oli liian korkea bensapinta, jolloin tyhjensi lappo-ilmiöllä bensat venturiputkea myöten imusarjaan.
     

Kerro tästä muillekin!