Kaasuttimen oikea mitoitus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe, 31.12.2018.

  1. Tuosta aiheesta löytyy yllättävän vähän. Joskus googlasin enemmänkin ja enkä löytänyt mitään kattavaa luetteloa. Tässä on VTT:n vanha raportti:

    3.5.1 Etanolipitoiset polttoaineet

    Etanolin lisääminen aina 10 til-% asti ei aiheuta muutoksia materiaaleihin. Jotkut
    mittarivalmistajat takaavat nykyisten materiaalien kestävyyden aina 15 til-%
    etanolipitoisuuteen asti. Tätä asiaa ei kuitenkaan Biojakelu-hankkeen puitteissa
    testattu. Etanolin määrän lisääntyessä (korkeaseosetanolipolttonesteet, KSEP)
    astuvat seuraavat rajoitukset voimaan.

    Metallit

    Seuraavia metalleja ei tule käyttää suuren etanolipitoisuuden polttoaineissa
    jatkuvassa kosketuksessa polttoaineeseen.

    • sinkityt osat
    • pinnoittamaton, seostamaton alumiini
    • messinki, mitä ei ole inhiboitu sinkinkatoa vastaan

    HUOM1! Höyry/täyttöputkissa seostetun/pinnoitetun alumiinin ja messinkiosien
    käyttö on mahdollista, mutta on suositeltavampaa käyttää tällöinkin kestävämpiä
    materiaaleja, esim. ruostumatonta terästä (304-tyyppiä).

    HUOM2! Alumiinin anodisointi (eloksointi) antaa suojaavan pintakerroksen.
    Anodisointikerros on kuitenkin eriste, joten sitä käytettäessä on maadoitusten
    toimivuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota.

    Muovit ja kumit (elastomeerit)

    Seuraavia muoveja/kumeja ei tule käyttää suuren etanolipitoisuuden polttoaineissa
    jatkuvassa kosketuksessa polttoaineeseen.

    • ulkoisesti pehmitetty PVC (sähkökaapelit)
    • polyeetteripohjainen polyuretaani
    • polyamidi (nailon), ellei sitä ole luokiteltu polttoainekäyttöön
    • musta tavallinen kumi

    HUOM! Kestävienkin muovi- ja kumilaatujen kestävyydessä on eroja eri
    valmistajien tuotteiden kesken.
     
  2. coupe

    coupe Gearhead

    No niin, talvella suunnitellut modaukset on nyt sitten saatu tehtyä ja jonkinverran tullut ajeltuakin. Ketjun aloituksen isoin pohdinta oli kaasuttimen oikea koko ja nyt tuntuisi siltä että Holleyn 350cfm oli oikea valinta.
    Auton käytös muuttui aika kivasti tuolla kaasarilla. Lähtee käyntiin nätisti pidemmänkin seisonnan jälkeen, käy nätisti ja ottaa kierroksia ihan eri tavalla. Aiemmin huippunopeuden (80km/h) saavuttaminen oli nihkeää ja vaati pitkän tasaisen suoran. Tuntui että laitoksella on muun liikenteen seassa jatkuvasti vähän jaloissa.

    Nyt 80km/h (GPS) nopeuden saa kelattua nätisti ja se myös pysyy ylämäissä. Tuntuu että kulkisi tuon ylikin mutta ei nyt ole viitsinyt yli 90km/h kokeilla ;) . Paljon mukavampi ajella normiliikenteen seassa tällä combolla vaikkei siitä nyt ihan varttimailikisoihin olekaan :)

    Ja siis, vielä näissä nopeuksissa kaasarin koko ei ole loppunut kesken. Hyvin on riittänyt. Myöskään alavääntö ei hävinnyt tällä koolla mihinkään joten kaikenkaikkiaan tuntuu onnistuneen tämä muutos.

    Niin ja alkuperäisen mekaanisen pumpun korvasin Carterin sähköisellä. Tuntuu sekin sopivan hyvin tähän. Hauska yksityiskohta oli että pumppussa oli samat kierteet kuin Zilin bensalinjan putkissa. Helppo asennus. Samoin kuin kaasarin vivustokin sopi Holleyn kylkeen ilman millinkään säätöjä. pituuksissa.

    Kiitoksia vielä kaikille kommentoijille vinkeistä ja laskureista jotka helpottivat tätä valintaa!
     
    J.J. tykkää tästä.
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla kyllä imeytyi, sisällä oli selkeästi viinaa kun porasin reiän ja nuuhkin nestettä, korvasin sitten messinkisillä
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    On mulla käyny bensalla kyllä noin joskus, muovisen kohon kaa.
     

Kerro tästä muillekin!