Käsijarru ja sen pidon laskeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Temutin, 25.8.2010.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kaveri manannut samaa asiaa käsijarrusta bemarin kanssa ei saa kunnolla 70% sisään, mutta ei ole hesasta löytänyt mäkeä missä ei pysyisi.

    Pitkään säätämällä saa kuulemma toimimaan, mutta vaan pari kertaa ja sitten taas on yli 70% eroa joka vielä kaiken lisäksi heittelee puolelta toiselle.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onneks niille maanteille harvemmin pysäköidään.
    Tilanne on monesti pihoilla ja kujilla mistä autot karkaa.
    Aika usein tapahtuu noita pihoilta tielle tai vesistöön parkista karkaamisia.
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Itellä tuli tämä käsijarruhomma yhden volvo V70 kanssa eteen kun ei vakio osilla katsastusmiehelle kelvannut niin joutu laittamaan rummun sisälle käsijarrukengille säätörullat jolla kengät sai riittävän lähelle rumpua koko kengän matkalta.
    Ilman niitä ei päästy siihen 16% joka on aken oma keksintö eikä perustu lakiin...
    No volvo on nyt katsastettu ja käsijarru pitää aivan tautisesti, joten kaikki on kai tyytyväisiä... Paitsi se 3 jälkitarkastusta maksanut...
     
  4. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Heman OT mutta kysyn nyt kuitenkin. Menetelmää kuinka mitata poljinvoima? Onko vielä jossain jarrudynoa josa poljinvoimamittari? Ainakaan paikalliselta konttorilta ei löytynyt. Henkilövaakakaan ei oikein mahdu..
    Mites sellainen ruuvipenkkimalli venajousitesteri?
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Onhan noita poljinvoima mittareita konttoreilla kaappien kätköissä. Anturi palikka kiinni jarrupolkimeen ja näyttö johdonpäässä kojelaudalle.
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kirjoitin vain kokemuksistani suomen maanteiltä, mielestäni en kirjoittanut pysäköimisestä yhtään mitään.

    suomalaisten pihojen kaltevuuksista minulla on vähemmän kokemusta kuin suomen maanteistä.
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Harvemmin merkkikorjaamolla noin pahasti kädetetään!
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    seiskakymppisissä on jo rullat, ettet puhu 200-sarjasesta?
     
  9. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    70 sarjalaisissa on ollu ongelmia ainakin joidenkin tarvike kenkien kanssa ettei meinaa saada kässäriä pelaamaan. Yks tuttu autokorjaaja noiden kanssa taistelee ja sanoi että kun hakee sieltä marmoritiskiltä ne kengät niin pääsee vähemmällä taistelulla.
     
  10. NymiS

    NymiS Gearhead

    Uudemmassa v70 2004 ei ainakaan ollut säätörullia.
    Mutta kun säätörullat sinne lisäsi vanhemmasta mallista niin rupes tehot riittämään.
    Tarvike kengät tosiaan oli käytössä,tosin ensimmäisessä katsastuksessa oli volvon alkuperäiset vanhat kengät joissa oli pintaa n3mm, ei riittänyt, vaihdettiin uudet mekanismit ja jouset, ei riittänyt. vaihdettiin uudet levyt+kengät ja lisättiin säätörulla niin rupes riittämään.
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    On kakssatasessakin jo rullat.Ainakin 84 ja 87 malleissa on ollut mitkä itellä on olleet.
     
  12. NymiS

    NymiS Gearhead

    Niin se kehitys menee taakse päin.
    Haluttu tehdä siitä semmoinen että ei toimi jos kengät kuluneet vähänkin.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ok. siis 2-stasisarjalaisessa ja seiskakymppisessä siis joko on tai ei ole säätörissaa ja mulle on sattunu sellasia yksilöitä, joissa 2-stasissa ei ole ja 7-kymppisissä on :odroll:

    tässä kuva 2-stasisarjasen uusista kengistä, vanhasta välipalasta ilman säätöä, sekä mitoitteluvaiheessa olevasta säätömekanismista, tein tohon mekanismiin vielä hammastuksen, jotta sai säädettyä rummun ulkopuolelta.
    [​IMG]
    johan alko tuokin vulva piirtämään takapyörillään kahta mustaa raitaa asfalttiin :rotfl:
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    aika pahoin sanottu.meinaan ettäkun tätäkin foorumia lukee monia volvomania mehiä.
     

Kerro tästä muillekin!