Käy seitsemällä kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 8.6.2010.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Chevyn isolohkossa jo jonkin aikaa vallinnut ihmeellinen käyntiongelma. Viime kesänä alkoi tehdä sellaista, että kylmänä kun käynnisti, kone kävi vajaasylinterisenä, mutta kun kierroksia nosti ja antoi vähän kaasua muutaman sekunnin, niin käynti tasaantui.

    Talvella putsasin tulpat muiden huolto- ja säätöoperaatioiden lomassa, eikä se auttanut. Nyt keväällä vaihdoin sitten tulpat, mutta ongelma on ja pysyy, ja nyt on mennyt sen verran hankalammaksi, että käy seitsemällä jopa ensimmäisen kilometrin ajoakin. Sen jälkeen toimii koko loppupäivän normaalisti, eli ei mitään oireita vajaapyttyisyydestä.

    Tulpat oli putsattaessa ihan normaalin näköiset, eli yksikään ei pistänyt silmään huonokuntoisena. Ilmeisesti pidempi ajo toimivana putsaa pimeän sylinterin tulpan kuntoon, joten en edes tiedä mikä pytty on kylmänä pimeänä.

    Muuten sytkäosat on hyväkuntoiset (jakajana reilu 5v vanha HEI), tulpanjohdot nyt on jo vähän vanhemmat, ja ne menee seuraavaksi vaihtoon. Mutta kun kerran toimii kylmäkäynnistystä lukuunottamatta kunnolla, niin en usko että vika olisi johdoissakaan. Kone on suhteellisen vakio, hydraulinokalla ja Q-jetillä.

    Ja oire ei riipu keleistä, lämpötiloista tms, vaan oire ilmenee aina, kun kone on seissyt n. vuorokauden tai pidempään.

    Ideoita vian syystä?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juuri huomasin että tulpanjohdot ovat tärkeä osa toiminnan kannalta.
    Itse laitoin uudet piuhat keväällä. Kuukauden etsin syytä huonoon käyntiin. Vaihdoin kaikki muut osat sähköpuolelle ja putsasin kaasarin, mutta käynti ei täysin parantunut. Nyt laitoin tosi laadukkaat vastuksettomat johdot, ja kone käy nyt todella hyvin.

    Sellainen juttu ainakin oli mulle yllätys, että jos tulpissa on R -mekintä, niin tulpanjohdoissa ei saisi olla vastusta. Saattaa tulla käyntiongelmia.
    Jopa vauhtikaupoissa tätä ei kaikki näköjään tiedä.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Todennäköisesti tosiaan kipinävika, oli se sitten johto tai jakajankansi tms. Jos kuitenkaan ei noilla auta niin mittaa puristukset, mahdollinen venttiilivika oireilee samanlailla.
     
  4. sjussila

    sjussila 1st gear

    Moro.
    Tulpanjohdot tarkastukseen ekaksi,
    helppo testata jos tietää mikä pytty "on pimeänä".

    Strobolla saa jonkinlaisen kuvan "toimivuudesta" kun laittaa anturin ihan tulpan päähän.

    Jos ei tulpanjohdoissa vika, niin sitten katsomaan venttiilivälykset, joku pakoventtiili voi pikkasen kantaa, jolloin kylmänä ei tule puristuksia tähän pyttyyn.

    Pahimmillaan sitten voi olla venttiili palanut, kansipahvi menossa, etc..
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos automaattirikastin on toiminnassa niin viallinen Front Vacuum Break -alipaineservo voi oireilla myös noin. Sen kuuluu avata rikastimen ilmaläppää hiukan heti kun kone käynnistyy. Jos ei avaa, käy kone rikkaalla ja oireilee mahdollisesti myös tuolleen. Ongelma häviää kun rikastin lämpenee ja läppä aukeaa siitä johtuen.
    Samoin se Front Vacuum Break ohjaa toisiopuolen ilmaläppien aukemisnopeutta, eli pitää ne lukittuna silloin kun imusarjassa on alipainetta.
    Q-Jetissä kannattaa pitää automaattirikastin toiminnassa, se on säädetty aika tarkasti ja ei jaksa käydä välttämättä ilman rikastinta edes kesäaamuisin.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Varmaan laitan piuhat vaihtoon ensin ja varmistan sen vacuum breakin. Ainakin viime kesänä se toimi ok, kunnostin kaasuttimen edellistalvena nimittäin totaalisesti.

    Ja venttiilihäröä olen kanssa miettinyt, pitänee ne katsoa sitten seuraavaksi. Kansipahvivikakin kävi mielessä, jolloin pienen vuodon tapauksessa yksi pytty saisi hieman öljyä tai vettä auton seistessä ja tulppa kastuisi. Puhdistuisi sitten ajamisen myötä, kunnes kastuisi taas pidemmässä seisonnassa. Tulppien ulkonäkö ei kuitenkaan viitannut tähän.
     
  7. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Eräs halkinainen kansi aiheutti aikanaan tälläisen oireen!
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Imusarjan tiivisteen vuoto voi myös oireilla noin, tai jos sen sylinterin läheltä lähtee joku alipaineletku, joka vuotaa..
     
  9. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Itsellä kävi myös kylmänä hetken aikaa vajaalla, vesi katosi paisuntasäiliöstä. Annoin käydä hetken ja paikallistin kostuneen tulpan, vaihdon jälkeen pelas taas muutaman sata kilometriä. Kansipahvi oli mennyt, vuosi ykkössylinteriin vedet. Jos öljyntäyttökorkissa on kermanväristä liejua, on kansipahvi mennyt.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Tuo lieju öljykorkissa ei kerro muuta kuin että on jostakin kosteutta kertynyt siihen korkin juureen, esim. kondensoitunutta vettä
    Kannentiiviste vuoto paljastuu juuri paineena jäähdytysjärjestyelmässä, tai harmaana mujuna Öljyn seassa, eli öljytikussa oleva öljy jos on mujua, sillon tilanne on paha..
    Siihe korkin juureen kertyy aina enempi tai vähempi sitä öljyvesilitkua..
     

Kerro tästä muillekin!