Käynnistys ongelma 6.2D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4x4_76, 27.12.2002.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Juups,elikkäs sellanen probleema on että kun kylmää konetta käynnistää,startti pyörittää konetta hieman ja yht'äkkiä vetää rattaan pois vetolevyn kehältä ja jää pyörimään.
    Asiaa tutkittuani totesin että toinen startin kiinnitys pultti oli pudonnut ja solenoidi vaikutti hieman siipeensä saaneelta.
    Vaihdoin uuden solenoidin,kiinnitin startin kunnolla,latasin akun ja tarkistin kaikki kaapelien kiinnitykset.Hiiletkin ok.
    Sama homma,ei käynnisty kuin useaan kertaan yrittämällä.
    Tulipa sitten mieleen ajatus että olisiko niin että solenoidi ei jaksa pitää startin ratasta kehällä,eli liian pieni jännite solenoidissa?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Bendix ruvennu eläkkeelle.
     
  3. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Varhais eläkkeelle..
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Bendix näytti ihan ehjältä.No,kattoo huomenna et miten käynnistyy kylmänä.
    Jää uudenvuoden reissu tekemättä jos ei ala toimia.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Nyt täytyy tunnustaa että en ole ottanut starttia irti 6.2dieselistä, mutta jos siinä solenoidi siirtovivulla on niin ei siinä "bendix" -systeemiä ole. mutta kun en tiedä tarkkaan minkälainen startti mosassa on niin opettakaas hieman, eli solenoidi siirtovivulla vai bendix? Mitä nyt muistan katsoneeni niin ei siinä bendixiä ole, tosin voin olla väärässäkin.

    _________________
    1990 K5 6.2

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: RockHQ 2002-12-27 22:38 ]</font>
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Siinä on solenoidi joka siirtovivulla siirtää pendiz:ä eteenpäin.Kun vaihdoit sen pultin,niin tarkistitko,että ei ollut poikki.Jos laitoit lyhyemmän,niin ei kestä kauaa.Aukaise se vanha pendiz ja kerro löytyykö sisältä kuulia vai rullia.Tällä palstalla on moni ,joka haluaisi tietää sen.RockHQ,kerro miten ne joissa ei ole pendiz:ä toimii,kiinnostaa tietää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-12-27 22:36 ]</font>
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Bendix -tyypin startit perustuvat massan hitauteen, eli startin akselissa on kierteet, joilla startin ratas nousee akselia pitkin vauhtipyörälle startin pyöriessä, liike tosiaan johtuu massan hitaudesta koska ratas ei "pääse mukaan". Yleinen mm. mopoissa, moottoripyörissä, perämoottoreissa jne. Autokäytössä yleinen tyyppi on se soleinoidin ohjaama käyttövipu joka työntää startin pyörän vauhtipyörän kehälle. Kiitos pikaisesta vastauksesta Mjo33400.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ehkä toi 6.2D on mopo koska ihmiset ymmärtävät kys. osan bendix:inä ja jopa varaosa"tiskillä" kun pyyttää bendix:iä niin saa oikean osan. Eli yksinkertaisetkin ymmärtää.

    nim. älä vedä bendix:iä liiän syvälle nenään voi happi loppua ennen haluttua vaikutusta.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Niin joo,ei se bendix olekkaan.
    Mutta menee maanataille ennen kuin ehtisin sitä purkaan.
    Se starttihan on alunperin kiinni M10-ruuveilla,mut tosta mun moottorista oli joku katkassu sisemmän ruuvin ja kaivanu sen pois,ja tehny jonku tuumasen kierteen siihen.Pyöritin sen tänään läpi M12-tapilla ja porasin startin kiinnitys reiän isommaks et sain sen kiinni M12-ruuvilla.Se oli pinnapultilla aikasemmi,ja siitä oli pari kertaa tippunu mutteri,mut nyt oli hävinny koko pultti.Ihmeen hyvin on kuitenki kestäny paikallaa.Jospa nyt pysyis paremmi.
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tarkotus ei tosiaan ollu loukata ketään, ja olen itsekin huomannut että "bendixillä" myydään kaikenlaista starttia. Luulen, että muut osaavat antaa paremmin neuvoja 6.2d startin korjaamiseen kuin minä. Hyvät uudet vuodet ja kovaa ajoa!

    _________________
    1990 K5 6.2

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: RockHQ 2002-12-27 23:38 ]</font>
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    4x4_76,onhan startin takapää kiinni sillä kiinnityskulmalla.
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Nyt toimii startti,bendixi olisi sökö.35 ecua uusi.
    Pistin sen vanhan osiks,ja sieltä sisältä löyty viisi rullaa ja viisi jousta.Yks jousi oli katkennu,eikä ne muutenkaa ollu enää kovin hyväkuntosen näkösiä.

    Takapääkin on tuettu asiallisesti kahdesta pisteestä,luulisi kestävän.

    Oli muuten mukava irrottaa ja asentaa startti -22 pakkasessa ja pienessä viimassa.Sammutin auton perjantai iltana tallin eteen poikittain,eikä se siitä minnee enää lähteny.

    _________________
    Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4x4_76 2002-12-30 19:36 ]</font>
     
  13. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kiitos!Nyt sit tiedetään,että niitä pendiz:sejä on kahta eri mallia(sisäinen rakenne).vai oonko minä sekoillut?
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Joo,kyllä se on niin,että mulla se muisti on pettänyt pahemman kerran.Rullia ne oli eikä kuulia.Muistikuva vaan tuli yh äkkiä silmien eteen.Pyydän nöyrimmästi anteeksi,os olen aiheuttanut joillekin mielipahaa.
     
  15. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Niin,onks se startti kiinni sieltä takapäästä.On tärkeää,että on kiinni.
     
  16. ana57

    ana57 1st gear

    Taitaa tuo bendix nimenä olla sama tapaus kun stefa ja mono. Ilman solenoidia oleva startti ns heittobendix, käytetään vanhoissa englantilaisissa ja ruohonleikkureissa on suomeksi kiertokäynnistin, solenoidilla varustettu on työntökiertokäynnistin. Vapaakytkintä hammaspyörineen sanotaan yleensä bendiksiksi, riippumatta siitä onko ne kiinni kiertokäynnistimessä tai työntökiertokäynnistimessä tai peräti työntökäynnistimessä (=raskaan kaluston startti). Käännökset Bosch:n mukaan
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Niin,eli kyseessä on pendiz.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä tuo viestin muokkaaminen tarkoittaa:viestini ei ollut todella muuttunut mitenkään!
     

Kerro tästä muillekin!