Käynnistyskone/akkulaturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 29.3.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    On ilmennyt tarvetta että täytyisi ostaa käynnistyskone verstaalle. Oon harkinnut tätä:

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...yhma=2&kategoria=23&SID=756866455020573855053

    Käyttö olisi melko satunnaista, mutta täytyisi kuitenkin olla tehokas, että sitten varmasti saa käyntiin kun tarttee. 24v vehkeitä ei ole lainkaan, siihen kuulemma on turhan tehoton. Mutta saako tälläsellä esim. sierran käyntiin tyhjällä akulla? Ja onko tässä hinta/laatusuhde kohdillaan? Ja pärjäisiköhän pienemmällä? :odroll:
     
  2. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Saa tarvittaessa vaikka räjäytettyä Taunuksen. Varmasti riittää teho kaikkiin 12V vehkeisiin. Hinta ihan linjassa laatuun. Vaihtoehtoja esim. Työkaluässä-liikkeissä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei mikään atomipommi mutta asiallisen tehoinen. Älä ainakaan pienempää osta.
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Tuo Bilteman laite on saman valmistajan kuin mitä Koivunen tuo maahan, nimittäin italialainen Deca. Noita löytyy eri kokoisia eri käyttötarkoituksiin, henkilöautokäyttöön nelisatanen on jo turhan järeä.

    Henkilöautoille löytyy kaksi edullisempaakin mallia 220 ja 350. Siis Koivuselta, ei välttämättä Bilhelvetistä. Noista pienempi on kannettava ja isommassa on pyörät. Nelisatasella pyörähtää jo pienempi kuorma-autokin. Valovirtamalleina on saatavissa toki isompiakin, 450 & 500.
     
  5. amis

    amis 1st gear

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...ryhma=2&kategoria=23&SID=15106201121381116784

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...ryhma=2&kategoria=23&SID=15106201121381116784

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...ryhma=2&kategoria=23&SID=15106201121381116784

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...ryhma=2&kategoria=23&SID=15106201121381116784

    Siinähän ne on kaikki mitä biltemasta löytyy... Suositelkaa parasta, en ymmärrä oikein että minkä tehoinen se pitäis olla :-? Noista ei mistään myöskään selviä se, että kuinka kauan niillä voi startata, niinku esim. hitsauskoneissa paloaikasuhde.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulla on toi "300E" malli. Hyvä akkulaturina, kohtuullinen käynnistysapuna. Kun "boostin" pistää päälle, lämpösulake nassahtaa n. 30 sec kuluttua. 5 minuuttia ja saa taas toiset 30 sec starttivirtaa. En mäkään tiedä kuinka paljon virtaa se tarkkaan voi syöttää, mutta sen verran että kun Ford 390:n startti vaan naksahtaa ilman, niin boosti päällä pyörii iloisesti.

    Olisi kuitenkin pitänyt ostaa se isoin malli.
     
  7. amis

    amis 1st gear

    Hmm... n. 70€ hinnanero pistää miettimään. Ilmeisesti ei ainakaan pienempää kannata ostaa... Toisaalta, normaalissa apukäynnistyksessä ei tarvitse kuin hiukan startata ja johan höräthtää käyntiin, joten harvemmin ainakaan yhtäjaksoisesti tarvitsee 30sec starttia.
     
  8. Kelju.K

    Kelju.K Gearhead

    Itellä on 220A malli, ja kyllä sillä on ajokit aina käyntiin saatu. Olen sillä käynnistellyt 12 sekä 24V ajokkeja. Joskus on täytynyt ensin pitää n.5min max latausteholla ja vasta sen jälkeen koittaa starttiapuasentoa... 15min alkulatingilla pörähti V8 scaniakin parinkympin pakkasesta käymään...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tarkoituksena on käynnistellä uudempia tietokone hilavitkuttimilla varustettuja autoja niin pitää olla varovainen näiden laitteiden kanssa.

    Laitteista lähteen yleensä kuomaamattomina liian korkea jännite joka voi rikkoa sitä sun tätä anturia, ohjausboxia yms.

    Erässä yrityksessä ihmettelivät toimitettujen uusien autojen huonoja vilkkureleitä jotka aina olivat rikki kun auto ajettiin halliin. :odroll:

    Tutkimusten jälkeen selvisi syy ja käynnistsyslaitteen käyttö kiellettiin ja siiryttiin akkuihin jolloin vilkkujen kanssa ei enään ollut ongelmia.
     
  10. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Vieraan tieto on täyttä totta. Ainakin Decan muuntajapohjaisissa laitteissa käyttöohjeessakin lukee, että tarkista auton käsikirjasta salliiko valmistaja käynnistysavun käytön.

    Jos joutuu paljon uudempia autoja starttailemaan, löytyy edellä mainittujen käynnistysapuakkujen lisäksi myös laturiboostereita joissa jännitepiikkejä kontrolloidaan mikroprosessoreilla = kalliita.

    Yksi vaihtoehto on laittaa akkuun kiinni ns. jännitepiikkien estolaite starttaamisen ajaksi. Härveli on kaikessa yksinkertaisuudessaan tupakkiaskin kokoinen laatikko jonka sisällä on konkka ja pari muuta komponenttia. Laitteesta lähtevät johdot kytketään akkuun jolloin ei synny sähkölaitteita rikkovia piikkejä. Toimii myös hitsatessa autoa josta ei syystä tai toisesta voi irrottaa akkua. Laitteen hintaluokka pyörii siinä alta viidenkympin.
     
  11. Kai niitä piikkejä voi ehkäistä myös kotikonstein.. Käynnistettävästä autosta valot ja puhallin päälle, tai sitten istuinlämmitin tai takalasinlämmitin? Lisäkuorma ehkäisee noita jännitepiikkejä.
    Ei varmasti ehkä niin tehokkasti kuin erikoislaite, mutta kuitenkin riittävällä varmuudella pakkotilanteessa :odroll:
     
  12. amis

    amis 1st gear

    En ikinä antaisi apuvirtaa uuteen autoon, jossa on hilavitkuttimia. Ei ikinä voi olla niin varma, etteikö se voisi saada virtapiikkiä, jotta voisi apukäynnistimellä käynnistää :odroll:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sillä saa kans hiukan ehkäistyä virtapiikkihommeleita, että antaa niiden kaapeleiden olla kiinni vaikka 10 min käynnistymisen jälkeen. Jos kaapelit irroittaa heti käynnistymisen jälkeen, tyhjään akkuun saattaa tulla piikki virran katkeamisen takia.
     
  14. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mulla oli toi 150A malli bilteman laturista. Ja kyl toimi ihan hyvin niin kauan kunnes "hukka" vei sen...

    Muistaakseni käytin sitä paljon kokonaiset 3 vuotta. Välillä kaverin viritettyä Rokollaa 30 asteen pakkasilla starttailtaessa laturi sai kirjaimellisesti kenkää ja lenteli päin seiniä yms., mutta kylläpä se vaan aina toimi, ja jakso pyörittää mm. jäätynyttä oldsin konettakin ihan hyvin..

    Ainoa "haitta" oli se että se tosiaan tykkäs aina välillä sammuilla jos liian kauan oli startti virralla, ja silläpä sitä kai monotettiinkin. :odroll:
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    Meikällä on käynnistysapuna tallissa 60Ah:n perus akku joka pidetään varauksessa ihan perus pikku laturilla. Ei tule jännitepiikkejä (kunhan kytkee ja irroittaa johdot oikeassa järjestyksessä ja ei kiirehdi irroituksen kanssa; plussat ensin kiinni kaapelilla keskenään ja sitten toinen kaapeli apuakun miinus napaan ja siitä auton runkoon. Irroitus päinvastoin kunhan käynnistettävän akku on tarpeeksi varautunut). Aina on käyntiin saatu kaikki vehkeet tuolla. Ja eipä nuo uutenakaan paljon mitään maksa, ei tarvi olla kaksinen akku kun on aina lämpimässä. Huom. Normaali laturilla ei saa pitää koko aikaa latauksessa, haihduttaa nesteet ajan oloon. Joko varaa vain tarvittaessa taikka hankkii ylläpitolaturin.
    Jos käynnistettävän akku on totaalisensti finaalissa kannattaa se laittaa laturiin hiljalleen varautumaan ja vaikkapa ko. apuakku siksi aikaa käynnistettävään jos sillä nyt ajaa tarvii.
     

Kerro tästä muillekin!