Käyntinopeusmittarin rakenne ja toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ArtiZi, 3.2.2003.

  1. ArtiZi

    ArtiZi 1st gear

    Voisikos joku selvittää noin niikuin yleiseti käyntinopeusmittarin toiminnan bensiinimoottorisissa autoissa joissa on perinteinen virranjakaja.

    Eli mikä saa neulan viipottamaan?

    Artturi
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jos tarkoitat viipottamisella vikkaa(heiluu levottomasti,niin vastaus on kondensaattori.
     
  3. ArtiZi

    ArtiZi 1st gear

    Viipottamisella tarkoitin kyllä ihan normaaliakin käyntinopeusmittarin toimintaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Virranjakajalta tuleva kanttiaalto vahvistetaan, suodatetaan ja ajetaan eräänlaisella D/A-muunnoksella tasajännitteeksi. Tasajännitteellä ohjataan normaalia mA-mittaria. Kuulostaa ehkä monimutkaiselle, mutta käytännössä yksinkertainen homma.

    Bilteman mittareilla tms mittatarkkuus lienee 10...20% ja hyvillä mittareilla jo muutama prosentti. Kiertokäämimittarit ovat melko herkkiä lämpötilan muutoksille, joten hyvässä elektroniikassa on kompensointi sille. Biltemoissa sitä ei ole.

    Hazard
     
  5. ArtiZi

    ArtiZi 1st gear

    Kiitos, tällaista vastausta olinkin hakemassa. Nyt on vähän paremmin selvillä auton toiminta taas.

    Eihän toi kanttiaallon suodatus ole sen kummallisempaa kuin että tarvitaan pari diodia ja kondesaattoria+käämiä "hidastamaan" ja suuntaamaan signaalia.

    Artturi
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Diodeilla, vastuksilla ja konkilla saadaan kyllä toimiva muunnos, mutta konkkien väsymisestä johtuen sitä saa olla kalibroimassa jatkuvasti. Parempi tarkkuus saadaan jollain piirillä ja referenssioskillaattorilla. Se taas voi maksaa euron enemmän ja se pitää ottaa kuluttajalta pois 20 euroa kalliimpana hintana. Julma maailma.

    Hazard
     

Kerro tästä muillekin!