Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Tohon johtojuttuun en nyt tässä puutu mutta kaasarin irrotin ja puhdistin ja säädin bensapinnan vähän ylemmäs ja tuntuis reagoivan kaasun paremmin. Nykiminen silti ei poistunut. Laturin / sähköjen kanssa jatkan aamulla.
     
  2. El C

    El C 3rd gear

    Jos tohon Delcon laturin 1-nastaan ei kytke lamppua/vastusta/latausmittaria niin mitä se tekee laturille? Lataako liikaa, liian vähän, sekoo?
     
    Muokattu: 21.5.2017
  3. Lassi

    Lassi Gearhead

    Noissa latureissa taitaa olla kahta eri tapaa kytkeä, riippuen laturista.

    Mulla oli viime kesänä vielä delco ja sitten ostin motonetistä saman näköisen tarvikkeen. Delco oli kait kytketty noin kun sulla että suoraan navasta toiseen heräte ja merkkivalo välissä. Samalla kytkennällä motonettiläisellä jäi virta kiertelemään vaikka ei ollut virrat käännetty päälle. Tuommonenhan vois nopeesti vaurioittaa sytkävehkeitä, jos sielä aina on virtaa vaikka avaimet on taskussa?
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Puhumattakaan siitä, että tyhjentää akun aika nopeasti.
    Niin kävi kun ensimmäinen kytkentäyritys meni väärin.
    Huomattiin kyllä nopeasti.
    Joo, oon kanssa ymmärtänyt, että laturin + nastasta lenkki 2-nastaan ja 1- nastasta johto lampulle ja lampulle siis toiseen nastaan +. Kun ei lataa lamppu palaa ja kun lataa tulee lampun molempiin nastoihin + siispä lamppu sammuu. Tämä on selvää.
    Mutta mitä laturissa tapahtuu jos tohon 1-nastaan ei laita mitään??
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Se ei herää kun ehkä kierroksilla vasta jos ei 1 nastaan laita mitään, tai sit ei lataa ollenkaan. Ja oot kytkenyt ton päin vittua jos oot heittäny hyppyjohon siitä perseestä 2 nastaan. Tämä purkaa akun näin kytkettynä eikä se laturi lataa koskaan myöskään "oikein".

    2 nastaan pitää tulla "referenssi virta" minkä perusteella se lataa ja se pitää olla vähintäänkin virtalukon takaa ja mielellään jostain missä on myös kuormaa.

    Alla siis OIKEA tapa kytkeä tuo laturi:
    [​IMG]
     
  6. El C

    El C 3rd gear

    Jaa, että päin vittua meni.
    (Pieni oikaisu, minä en oo kytkenyt yhtään mitään ;))
    Se siitä, oon samaa mieltä kanssas, hyppyjohto purkaa akkua (niinkuin kirjoitinkin).
    Kiitti selkeästä kuvasta, laitan eteenpäin. Toivottavasti saadaan pian kytkettyä uudelleen.

    Tällainenkin kuva netistä kyllä löytyy.
    [​IMG]

    Ja tässä kuva mun laturista, mikä lie malli.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.5.2017
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Onhan toi se "helppo" tapa kytkeä niinkun näkee aivan liian usein ihmisten tekevän..
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Toihan nyt sitten tarkoittanee sitäkin, että toi laturi tarvii erillisen jännitteensäätimen? Ei siis ole sisäänrakennettuna?
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    On siellä laturin sisässä jännitteensäädin ja ittellä on tuo hyppylankaversio käytössä.:confused::)
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Ja hyvinkö toimii?

    Mulla taitaa sitten olla se säädin hajalla, kun auton käydessä yleismittari näyttää akun navoista ihan mitä tahansa, numerot hyppii niin ettei pysy perässä.
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    En osaa oikein vielä sanoa siihen mitään,mutta usko siihen , että toimii on kova.:) Laturissa oli vikaa ja en ole vielä saanut projektia jalkeille.
    Taitaa olla sekin laturi rikki, jos näyttää kaikenlaisia kuperkeikkoja ja voltteja. Kytkennät kun on oikein ja ei toimi, niin vaihtoehdot on vähissä.
    Laturi irti ja testaukseen tai uutta tilalle.
    Voisiko tuo vaihteleva jännite olla syyllinen moottorin nykimiseen?
    Kannattaa kokeilla ilman laturin lataamista.

    Kannattaa vielä kokeilla yhtä kikkaa tuohon nykimiseen liittyen.
    Ottaa ilmanputsarin irti. Kun moottori käy lämmettyään (ryyppy poistunut) nopeaa tyhjäkäyntiä ( kädellä vääntää hieman kaasua lisää kaasarista).
    Toisella kädellä alkaa hitaasti peittämään kaasarin kurkkua, niin mitä tapahtuu? Jos käynti ei muutu ja sitte kun tarpeeksi peittää niin ropöttää ja sammuu. OK.
    Sitten jos moottorin käynti paranee, kun hieman peittää kaasarin kurkkua, viittais siihen, että moottori ei saa tarpeeksi bensaa. Eli seos laihalla tai jostain horii ylimääräistä ilmaa.

    Vaikuttaako yleensäkään tyhjäkäynnin seosruuvien/ruuvin pyörittely
    moottorin käyntiin?
     
  12. El C

    El C 3rd gear

    Voisiko tuo vaihteleva jännite olla syyllinen moottorin nykimiseen?
    Paljon mahdollista.

    Kannattaa kokeilla ilman laturin lataamista.
    Tätä juuri ajattelin kokeilla seuraavaksi.

    Ottaa ilmanputsarin irti. Kun moottori käy lämmettyään (ryyppy poistunut) nopeaa tyhjäkäyntiä ( kädellä vääntää hieman kaasua lisää kaasarista).
    Toisella kädellä alkaa hitaasti peittämään kaasarin kurkkua, niin mitä tapahtuu? Jos käynti ei muutu ja sitte kun tarpeeksi peittää niin ropöttää ja sammuu. OK.
    Sitten jos moottorin käynti paranee, kun hieman peittää kaasarin kurkkua, viittais siihen, että moottori ei saa tarpeeksi bensaa. Eli seos laihalla tai jostain horii ylimääräistä ilmaa.

    Juuri kasasin kaasarin uudelleen putsattuani sen ja teenpä tuon kokeen myös.
    Kiitos.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Nyt jännäks meni.
    Laturi kytketty irti kokonaan, siis kaikki johdot irti ja lisäksi tuulettajan hihna irti mutta käydessä akun jännite edelleen heittelee miten sattuu. Katsottu kahdella mittarilla. Lukemat viuhtoo melkein nollasta n. 20 volttiin.
    Mitäs siihen sanotte??
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Nyt päästiin OIKEAAN ongelmaan.:) Kuulutetaan sähköpuolen asiantuntijaa topiikiin!
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Suoraan akustako mitattuna? Kunnollisella mittarilla, vai hinnat-alkaen digimittarilla?
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Juu, tervetuloa!
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Suoraan akusta mitattuna, kahdella eri mittarilla. Samoilla mittasin varmuuden vuoksi käyttöauton akun jännitteen käynnissä ja sammuksissa, molemmat mittarit näyttivät vakaasti oikeita ja samoja lukuja. Uskallan sanoa, että mittarit toimii.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos tuota nyt lähtis purkamaan teoreettisten mahdollisuuksien kautta, niin ainoaksi oikeastaan jää paska akku. Ehjä akku on sellanen "piikintappaja", ettei tuo mittaustulos selity kuin sillä. Tai halvalla mittarilla, joka on arka sytkäpuolen tuottamalle pulssille. Se ei välttämättä tule esiin toisessa autossa, jossa on paljon sähkövehkeitä "aina"päällä.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Kokeilempa siis toisella akulla...
     
  20. El C

    El C 3rd gear

    Mistäs se viallinen akku osaa nayttää yleismittariin 19V? Jostain kai se 19V sinne akkuun täytyy tulla, ei se itse sitä virtaa sinne tee?
     

Kerro tästä muillekin!