Käytetyn osan myyjän vastuu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 302TT, 8.9.2009.

  1. 302TT

    302TT 1st gear

    Kuvitellaanpas tilanne, jossa ostat vaikkapa käytetyn takaluukun vm. -71 autoon ja maksat siitä 150€. Tiedät, että osa on käytetty ja aika vanhakin, mutta toisaalta myyjä sanoo luukkua hyväksi ja hintakin voisi mahdollisesti kieliä siitä osan hyvästä kunnosta. Välimatkaa on sen verran paljon, ettet näe järkeväksi lähteä paikan päälle katsomaan. Saat lisäksi sähköpostilla yhden pienen kuvan, josta ei nyt sitten sen enempää voi päätellä, kun että takaluukkuhan se siinä köllöttää.

    Perille saavuttuaan luukku näyttää ensisilmäyksellä olevan suht ok, tosin jonkin verran pikkukolhuja. Pellille hioessa kuitenkin paljastuu, että jo pelkässä kannessa on reilu 50 reikää ja jäykisteiden sisällä rolisevan irtonaisen tavaran määrä lisääntyy työn edetessä. Luukku on siis ruostunut tosi pahasti sisältä päin.

    Myyjä toteaa, että "näitä vaan sattuu ja viat on korjattava itse". Ei mitään hyvityksiä, saati puhettakaan käytännössä käyttökelvottoman osan lunastamisesta takaisin. Ei oikein vastaa sitä, millä periaatteilla itse teen kauppaa.

    Minua v****aisi aika suunnattomasti tuollainen. Mites muita? Uuden repro-luukun hinta olisi ollut $200 eli oikeiden kanavien kautta n.200€ rahteineen Suomeen tuotuna.
     
  2. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Jos itse olisit myynyt kannen, niin olisitko ensin "varuiksi" hionut paljaaksi sen, että näkyy piilossa olevat viat?
    Tuskin myyjäkään tiesi piilevistä vioista...
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin, jos ottaa autosta irti ehjänä pitämänsä osan ja myy sen ja paljastuu että onkin surkea niin mitäs sille oikein voi? Tietty, ehkä pienoinen alennus olis paikallaan. Tuota vuodatusta olen jo muualta lukenut, niin eiköhän ketjun aloittajaa tietyt henkilöt kerro mihin firmaan pitää ottaa yhteyttä jos haluaa priimaa. Käytetyssä tavarassa on aina riskinsä, varsinkin jos se on karvan vajaat nelkyt vuotta vanhaa :eek:
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Ainahan käytetty voi olla risa...minkäs teet riski on ostajan.

    Olen myynyt kerran kauan aikaa sitten takaoven letukasta, siis ajo-autostani kun myynnissä ollut irtonainen ovi oli ostajan mielestä huono.

    Kerroin kyllä että ajoautossani oleva ovi on pakkelilla siistitty hienoksi ja on vielä huonompi kuin irto-ovi.
    Suomalainen ostaa mieluummin siistin näköisen romun kuin pikkuvikaisen parempikuntoisen... :)
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kyllä määkin lähtisin siitä, että miehen ikään ehtinyt osa ei välttämättä ole enää uutta vastaava, vaikka se vielä päällimyöden katsellen suhteelliselta näyttäsikin. Niin paljon kuin se sitten ostajaakin ketuttaa, ikävä juttuhan se on kun iskee pettymys perästäpäin.

    Kai ton sitten voi laskee oppirahojen piikkiin, että uutta osaa vaan tilauskeen silloin kun sitä kohtuuhinnalla saa. Ainakin tekniikkamurheiden kanssa mä lakkasin aikanaan turaamasta käytettyjen osien kanssa, kun uusia sai tilaamalla. Nykyään saa jo onneksi uutta peltiäkin ees kohtuulisesti.
     
  6. No H2O

    No H2O Gearhead

    Itse olen huomannut sen että päällisin puolin ihan kunnossa oleva osa on täyttä paskaa kun sitä alkaa kaivelemaan, joten jos olen johonkin osaan tyytyväinen en sitä ole turhaan kovin kovasti kaivellut...

    Toisekseen jos on repro-osia ollut käytettävissä olen niitä aina käyttänyt, vaikka sopivuus on mitä on... Juuri edellä mainitusta syystä...
     
  7. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Niin ostaa!
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Käytty osa on aina riski ja jos haluaa ottaa riskin, kannattaa hinta neuvoitella sellaiseksi että osan ollessa huono, ei mieli synkisty liikaa.
    150 käytetystä jos uus maksaa 200 on hullua. Mut niinku tiedetään se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. :poff:
     
  9. KALE

    KALE Gearhead

    Yleensä täältä foorumin kautta ostetut osat ovat olleet hyviä, juuri
    sellaisia kuin on pitänykkin olla puheen mukaan. Paitsi pari ostosta.
    Kerran olin ostamassa vanhaa etuakselistoa piti olla hyvä ja
    hintakin oli siihen viittaava. Karautettiin Lieksasta Hämeenlinnaan
    kun oli Lahdessa muutenkin käyntiä, niin siinä samalla :rotfl:
    Oli olka-akseli toiselta puolen hitsillä kiinni ja vinossa kun oli menny
    poikki. Ei mitään puhetta aikaisemmin , ota tahi jätä oli kommentti.
    Hinnasta ei tullu yhtään vastaan. No otin kun tuli muutamia satoja
    kilometrejä sen takia kuljettua. ( Lahdessa hoidetun asian olisin saanu
    järjestymään ns, puoleen matkaan=auton myynti. )
    Toinen oli etulokarit ja maski. Kuvissa näyttivät hyviltä ja ehjiltä.
    Hintakin oli suoraan sanottuna kallis. Odotin lokareitten olevan
    hyviä mutta paskat olivat huonommat kun mitä jo ittellä olleet.
    Maski oli sentään sellainen kuin piti, myyjä vaihtoi täällä sen jälkeen
    nimimerkkinsä toiseksi. Ne 700€ + polttoainekulut + matkahuoltokulut
    olis voinu laittaa näkyvämpäänkin, eikä osiin mitkä vain pölyttyy varaston hyllyllä. No nyt on ollu tapana avata paketti jo matkahuollossa ennen maksua, vaikka matkahuollon tyttö valittaakin.
     
  10. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    reilu myyjä olisi tuossa tapauksessa voinut hyvää hyvyyttään jotain palautusta. Mutta jos romujoppaus on puoli-elinkeino, sitä huonommin on myyjä yleensä valmis joustamaan.

    kävipä näinkin että myin uutta lämppärin kennoa, luulin tietäväni mihin sen piti sopia. ostaja soitti ettei sovi lainkaan paikalleen, lähetin rahat takaisin hyvää hyvyyttäni tai tyhmyyttäni. kenno jäi ostajalle, jäipähän periaatteessa mulle "kennon velkaa". mutta en tiedä olisinko rahoja palautellut jos olisi ollut kalliimpi ja yleismallisempi syylari.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noi repro osat voi olla hyviä ja halpoja siihen asti ku alkaa sovittaa niit autoonsa. On näkönen mut ei kokonen.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllähän tavaran pitää olla sitä mitä on luvattu ja sovittu.
    Harvoin mitään myyn, mutta silloin kun olen myynyt, niin olen kyllä sanonut, että saa tuoda takaisin, jos ei toimi. -Ei ole kukaan vielä tuonut.

    Minusta turhaa selittelyä, että jos käytetyn ostaa, niin ottaa riskin. Noinhan se ikävä kyllä käytännössä menee, mutta jos mies sanoo, että joku osa on kunnossa, niin pitäähän sen silloin olla. Ei ole kohtuuton vaatimus, että mies seisoo sanojensa takana?
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Meinasin myydä yhden vanhan 500 euron käikäleen ja se oli varmasti hyvä kun vuosia sitten sitä käytin. No otin sen kuitenkin vielä käteen ja tökin huvikseni sormella. Sehän alkoi osittain murentua käsiin. Väkisinkin tuli mieleen että jos ostaja olisi vienyt mennessään olisi pettynyt ja ehkäpä luullut tulleensa tarkoituksella kusetetuksi..
    Pisti kyllä mielen matalaksi, kun niin ei nyt käynytkään. :poff:
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kuulemma jonniinsortin käytettyä osaa kaupittelevaa hermmahrorttiittija näilläkin seutuvilla elelee ja ihan pitkiin housuihin pukeutuu, taitaa vähän partaakin kasvaa, mutten kyl rupee sitten syvällisempää olemusta tutkailemmaan, etoo jo ajatuskin... :wc:

    Miesten kesken on hyvä tehdä kauppaakin, kun jokainen pitää minkä lupaa, se on heleppua ja yksinkertaista. Tosin miehiä on vähän ei aina tiedä kuka on mitäkin.
     
  15. 302TT

    302TT 1st gear

    Nyt puhutaan siitä, millä periaatteella olen itse tottunut tekemään kauppaa puolin ja toisin.

    Esim. vuosi sitten myin yhden Fordin 2.8i koneen + siihen syylärin, hintaa taisi olla yhteensä pari sataa. Motti ei ollut minulla koskaan käytössä, vaan tuli Caprin mukana. Perimätiedon mukaan oli "ajosta otettu" (itseasiassa niinhän ne kaikki hajonneetkin on :lol: ). Sovittiin ostajan kanssa, että laittaa kiinni ja käyntiin, että tietää edes vähän enemmän ja sai palauttaa, jos ei kelpaa. Ei palauttanut.

    Samoin kaikki muut osat, mitä olen myynyt: jos en ihan tarkaan tiedä kuntoa, niin ollaan sovittu, että ostaja vielä tsekkaa kunnon ja palataan asiaan, jos on erimielisyyttä kunnosta. Yhden kerran tuli palautetta Capri Ghian ovipahveista, vaikka laitoin ostajalle tarkat kuvat, joista myös virhe selvästi näkyi. Tarjouduin lunastamaan ne takaisin, koska en halunnut leimautua Capripiireissä paskan myyjäksi. Ostaja pohti asiaa ja taisin sitten vajaan vuoden(!) päästä saada häneltä ihan täyden hinnan.

    Mitä omiin myymiini osiin tulee, niin jos hinta on ns. korkea, on kyse myös hyvästä tai harvinaisesta osasta. Jos en tiedä ihan varmasti kunnosta, niin hinta on sen mukainen ja ostajalle reilusti tieto asiasta. Mulla ei ole varaa menettää mainetta harrastajapiireissä, jotka on loppujen lopuksi yllättävän pienet. Jutut ja maine kyllä kiertää tänä päivänä varsin helposti. Koskaan ei tiedä, josko joku tulee paikan päälle palauttamaan paskan osan ja siinä sivussa hieman muokkaa klyyvarin asentoa. Meitä on joka junaan. Toisaalta ihan mukava saada jatkossakin osia myydyksi, paljon on sellaisia, joiden kanssa on useammankin kerran tehty kauppaa puolin ja toisin.

    Ikävä kyllä, "löysin" nuo repro-luukut vasta ostettuani tuon käytetyn. Istuvuus ei liene noissa ihan aina mikään paras, mutta toisaalta eipä tuosta ostamastani lahosta luukusta ole minun mielestä oikein mihinkään.
     
  16. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    Hinnat

    Eri paikkakunnilla, ja tietenkin eri ihmisillä on erilainen käsitys hyvästä tavarasta. Anteeksi itä-suomi, Joensuu

    Meinasin ostaa joskus valtran nettisivujen kautta Zetorin, traktorin kunto hyvä, renkaat 80%, siisti, vähänkäytetty etukuormaaja, ei kuvia.

    Soitin myyjälle ja kyselin kuntoa? E lommoja, maali hiukan himmentynyt, kuin uusi. Keskustelin seinäjokisen zetor kurun kanssa ja edesmenneen faijan kanssa, konehan on kohtuu hintainen ja meinasin soittaa että lähettää rekas tulemaan, kunnes isäni sanoi että mennään kattoo ensin, no sen lauantain makasin krapulassa ja maanataina soitin myyjälle otan sen jos on kuin on kerrottu mut ennen lähettämistä haluan nähdä kuvat! Lupas hankkia ja toimittaa minulle.

    Ihan pommi, renkaat sileet, ikkunat ja valot rikki, osa pelleistä puuttui ja oli ihan lommoilla, mutta etukuormaaja oli vähän käytetty. Aisat seisoi jossain tunkion raunalla ja läpi kasvoi n. 25 cm halkaisijalta oleva koivu.

    Ja kuvat vielä yleensä valehtelee, siis parempaan suuntaan.

    Käytetty tavara tulee aina nähdä ennen ostamista!!! Ei myyjä kyllä sille mitään voi jos repro osa on liian suuri.
     
  17. xr4Ti

    xr4Ti 1st gear

    No,
    Mistä se myyjä tietää mitä amerikan serkku on siellä tehnyt.
    Itse katsoisin peiliin ja kysyisin "kannattiko".
    Olen kokenut saman. :odroll:

    Ps:Elämä on välillä vittumaista. 8)
     
  18. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Re: Hinnat

    Mikäs tuossa meni pieleen? Myyjä lähetti pyynnöstäsi kuvat, joista näit sen, että et osta? Joku termi "siisti" on jokaisen omassa hallussa. Jos myyjä ei olisi lähettänyt rehellisiä kuvia ja olisit ostanut kasan paskaa säkissä ymmärtäisin itkusi.

    Ja tuskin mitään osaa maasta voit alkaa noin yleistää. Kyllä sitä kusettajia löytyy ihan sieltäkin päin.. Mutta nyt tuossa kuvaamassasi tapauksessa ei todellakaan ollut kyse kusettamisesta > lähetti paljon puhuvat kuvat, ei sikaa säkissä. Ihan OK meno tuossa lopulta on ollut.
     
  19. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    käytetty osa

    Vanhalla osalla ei mielestäni juuri takuuta voi muuta odottaa, kuin että se vastaa myyjän kuvausta. Topicin mukainen luukku oli varmaan siistin näköinen ja olisi voinut pysyäkin sellaisena vielä useamman vuodenkin jos sitä ei olisi hiottu. Pellille hionta, joka ei ehkä ollut edes sen ensimmäinen ehkä ohensi sitä liikaa, reikiin asti? Olisikohan ollut parempi vaikka hapottaa tai käyttää Rässillä soodapuhalluksessa?

    Minä en ole koskaan valittanut vanhan osan kuntoa jälkeenpäin, vaikkakin on tullut ostettua esim. mätiä paskoja autoja, haljenneella lohkolla oleva kone, laakerivauriokone, jumikone, akseliin hitsattuna olleet olka-akselit, täsin paskoja periä, laatikoita jne. Moni ollut "ajosta otettu". Välillä on kuitenkin ehkä liikaa aikaa seissyt sen jälkeen jopa ulkona ja kaiketi edellisillä omistajilla on ollut tarve jo vaihtaa parempaan.
    Useimmista limapalloista on ollut kuitenkin jotakin hyötyä edes aihiona tai osina.

    Useimmiten olisi ollut kaikenkaikkiaan järkevämpää ostaa heti uusi tai ainakin se parempi käytetty osa, tosin ihan kaikkea ei saa edes rahalla. Rahalla saamisen ainoa todella huono puoli on, että rahaa ei juuri koskaan ole tarpeeksi. Rahatilanne voi olla tosin välillä parempi ja silloin voi sitten vaihtaa sen mieltä kiusaavan osan uudelleen parempaan. Viimeistään siinä vaiheessa huono osa joutaa joko suoraan kaatikselle tai seuraavalle tarvitsijalle niinkuin tässä ehkä on käynyt.

    Loppujen lopuksi vielä enemmän ottaa pattiin heikkolaatuinen uusi osa kuin vanha.
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Re: Hinnat

    mielenkiintoinen näkökanta jos tuo ei ollut kusetuksen yrittämistä :rotfl:
    onneksi laittoi nuo kuvat
    jos sanoo ettei ole lommoja ,niin silloin ei ole lommoja ,ei yhtäkään!
    sanojensa takana pitää voida seistä! :mad:

    ite ostin taannoin syylarin, myyjä kehui et on pikkusen vuotanu kun on ottanu käyttöön mutta rauhoittunut sen jälkeen, kato rauhassa ja maksa sit kun tuntuu siltä,jos ei tunnu siltä niin katotaan joskus niin haen pois.

    ei ollu kallis ja minä tarvin sitä joten otin ja oli juuri kun oli kuvailtu, ajattelin sen kohtapuoliin maksaa pois! 8)
     

Kerro tästä muillekin!