Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    2019 mallin 5.7 Hemi Ram Rebelin kulutus asettui parin tuhannen mailin seka-ajossa vähän alle 13 litraan, mikä on mun mielestäni semmoisen nelivetokuution kohdalla ihan kohtuullista. Sekaan mahtui riittävästi tarpeettomia äkkilähtöjä eikä ajo muutenkaan ollut aina optimoitu taloudellisuutta silmällä pitäen. Voimattomaksi en haukkuisi mut monivaihteinen automaatti oli outo.

    Amerikantalbotti tais olla aikansa nopeimpia tuotantoautoja. Siis se Goes Like Hell - Shelbymalli. 177 hp Sae net siihan aikaan kun V8:t oli tukkoisimmillaan ja aika pieni koppa kuiteskin.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Harmi kun nykyihmiset ei tunnista enää Talbottia, mutta aikoinaan tollanen Turbo Omni ois ollut hauska peli, siinä ois moni ihmetelly, että miten se tollein kulkee. :D
     
    Gary Grand ja dart -66 tykkäävät tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tämmönen olisi jotenkin sympaattisella tavalla hauska harrasteauto, samoin kuin Chevrolet Citation, samanlaisia etuvetorääpäleitä ja omalla tavallaan osa Kolmen Suuren yrityksiä taistella tuontiautojen maailmanvalloitusta vastaan. Osa amerikkalaisen auton historiaa nämäkin...
     
    JYR ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sen verran varmaan nykyihminenkin ymmärtää että kyseessä on "vanha auto", ja vanhat autothan on kaikki auttamatta hitaita. Saattaisi TSI-Volkkari olla helisemässä Turbo Omnin kanssa.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Täysin ei voi yleistää, jotta kaikki vanhat autot olisivat hitaita, on nopeitakin joilla pärjää hienosti tämän päivän liikenteessä, esimerkkinä -60 luvun Mustang, siinä auto jolla voi ajaa, kiihtyy, kulkee ja on suht taloudellinenkin ja varaosiakin saa hyvin. Näitä tuotiin aikoinaan runsaasti 289cid+ 4-speed manuaalilla maahan.
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    5-10k hintaluokassa jota aloittaja kyselee?
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Tällainenhan olisi siitäkin hyvä, että aivan varmasti riittää suolalilluun ajeltavaksi vaikka kymmenen 60-luvun Mustangia ja silti niitä on museoissa riittävästi. Tällä ajatuksella ostinkin 69 Cougarinkin yhtenä syksynä, mutta se oli vähän liian suuri työmaa.
    Mutta aloittajalle nyt ei käy Mustang eikä mikään rungollinenkaan, joten varmaan jäljelle jää joku Seville Cadillac tai mitälie.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei toki, varmasti Mustang kasilla kulkee nykyliikenteen mukana, ylivaihde ei kyllä haittaisi. Ja early-Mussen etujousitus ei taida olla varsinaisesti tunnettu hyvistä ajo-ominaisuuksistaan, kauppakassin alustahan siinä on.
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Niin nämä keskustelut alkavat rönsyilemään, aloittajahan hakee jotain nykyjenkkiä tai muuta valmista ajokuntoista ajopeliä kolmanneksi autokseen. Nykyjenkeistä en itse ole ollenkaan kiinnostunut, talviset käyttöajot ajan varmatoimisella saksalaisautolla josta löytyvät kaikki amerikanherkut ja vähän enemmänkin...
     
    Petri R. ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pihasta löytyy pari eri vuosikymmenen autoa, joilla kummallakaan ei tuo onnistu. 80-lukulainen, paku tosin, ei kulje niin kovaa.
    60/70-luvun taitteen farkku, 205/70r15 rengas, 4.735:1 perä ja lootassa isoin vaihde eli nelonen suora. Kahdeksankymppiäkin on pitkässä matkassa aika raastavaa mutta pienet pätkät on ihan kivoja jossain ylämäessäkin nykäistä pienen alinopeuden ajajasta ohi, kun se 80->110 kiihtyvyys on ihan kiva.
    Mutta ei sitä pitkään viitsi ajaa.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No en ole lexuksella koskaan ajanut mutta ihan paperilta katsottuna vuoteen 1989, ei kai se 4-litraa ja 250-260hv nyt kovin vähän ole 1700kg autoon?
     
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on se uudempi LS430 jossa on 4.3litranen kasi ja mielestäni se on ainakin yhtä pirteä kuin Impala SS:n pikkulohko LT1. Ja paljon reippaampi kuin town car.
     
    isalmela ja toyopet tykkäävät tästä.
  13. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Jostakin on aloitettava ja kävin katsomassa valtakunnallisella jobbarilla myynnissä olevaa Grand Cherokeeta:

    https://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/12617734

    Kyseisiä III-kopan autoja on nettihautomossa tarjolla vain kymmenkunta eli aika vähän. Kaikki ovat dieseleitä.

    Yllättävän hyvin on kestänyt 396 tkm Suomessa ajamista. Ratti on kulunut, mutta nahka kuitenkin ehjä. Vaalea verhoilu on plussaa, eikä se kovin likainen ollut. Huoltojakin on tehty. Ruostetta ei liiemmin näkynyt, mutta en toki allekaan ryöminyt eikä ollut kunnollista valaisinta.

    Ainakin ilmoituksen mukaan autossa pitäisi olla ESP, joka on ehdottomasti plussaa. Tuon ikäisissä ei ole itsestään selvyys vaikka toki päällikkötason autoissa varmasti jo yleinen olikin.

    Ajamaan en päässyt. Ei vaan minkäänlaista kontaktia eikä halua kaupantekoon. :odeek:

    Ilmeisesti mustissa kollegepaidoissa liikkeessä joloilleet sällit olivat myyjiä, mutta ei heillä ollut tällaisen setämiehen asialle mitään intoa. Keskenään siinä jotain värkkäsivät ja soittivat räppiä jonkun bemarin mankasta. Ei auttanut vaikka menin seisomaan siihen myyjien pöytärivistön eteen hoo moilasena seisomaan, että "oiskohan täällä henkilökuntaa".

    En nyt kovin vanha boomeri ole, mutta olisin voinut näiden myyjien isä. Vai olivatko he sittenkin jotain putsareita?

    Voe voe.

    Sanokaapa nyt jotain rakentavaa tuollaisesta Jeepistä tai varoittakaa, että ei todellakaan kannata.
     
    Muokattu: 7.1.2022
    isalmela tykkää tästä.
  14. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Kyllä tunnistan, ja aiheuttaa edelleen inhotuksen väristyksiä. Kaverin sellaisella intissä kuljimme ja olihan se huonoimpia koskaan ikinä tutustumiani autoja. Sinne se sitten jäi Kontiorannan parkkipaikalle. Ehkä se on sieltä raivattu.

    Myöhemmin olen sivistänyt itseäbuMobilistin kautta auton jenkkijuurista tai vähintään sisaruksista.

    Lexus LS on kieltämättä aika liki sitä mitä voisin ajatella. On vaan vanhoinakin turkasen kalliita eli ainakin siltä osin Toyotia.

    Aidon jenkin plussana on se, että hinnat ovat romahtaneet liki ranskalaisten tahtia. Siksi käytettynä hyvä ostos.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No tommonen jeeppi on hyvä, en ostais dieseliä kuitenkaan. ESPi toimii hyvin ja on hyvä talviauto. Erittäin hyvä nelivetojärjestelmä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En minäkään niin jenkkifanaatikko ole ettenkö voisi myöntää että kun ajoin ekaa kertaa Lexuksella (GS450H, 345hp 0-100kmh 5.9sek) niin heti ajattelin että nyt on sellainen auto jossa yhdistyy sekä japsin että jenkin molempien hyvät ominaisuudet.
    LS lienee ilmajousituksineen ja nelivetoineen vielä aika paljon ylellisempi.
     
  17. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Mulla on nyt tuo Cadillac STS 3,6 -05 käyttiksenä ja varmaan harrasteenakin ollut reilut puoli vuotta.Kulkee minkä tarvitsee,kuluttaa minkä tankkaa ja nyt kun on päässyt vähän talvellakin ajamaan niin positiivinen yllätys.Lämpiää tosi nopeasti ja pääsee liikkeelle hyvin vaikka on takapotku ja venäläiset nastarenkaat alla.Mahtuu alkuperäiseen aloittajan hintahaarukkaan,CTS on melkein sama auto vähän eri paketissa.
     
    Muokattu: 8.1.2022
    -71 MoPar ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Tuo oli yksityisellä nettiautossa muutama viikko sitten myynnissä. Hae nettiauton kautta, voi vanha ilmoitus löytyä. Plussaa tuossa on tuo QD2 neliveto, eli pitäisi löytyä lukot edestä, takaa ja jakolootasta. Melko monessa on tuo QT2 neliveto avoimilla perillä.

    Ihan hyviä ajaa, kohtuu hiljainen, voimaa on riittävästi jos on kaikki tallessa. En usko että käytännössä 4.7 bensa voittaa missään paitsi kulutuksessa. Verot sen reilu tonnin mitä kaikissa. Hyvät vetomassat, paljon paremmat mitä j120 cruiserissa. Muoviset penkit ja muovinen muutenkin sisältä.

    Toi myyjien käytös on ihan normaalia, laitappa sähköpostia tai nettiauton yhteydenottopyyntö niin ne soittelee 2vko joka päivä sulle ja loppupeleissä ostat jonkun auton niiltä.
     
  19. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    Mä ajelin puolisen vuotta, joulukuusta kevääseen, ihan made in USA jenkillä. Löytyi nettiautosta kriteereillä vakkari, halpa ja pieni kulutus ja kuitenkin siedettävä vajaan kolmen sadan kilsan pätkälle viikoittain eestaas. Hyvin palveli, omat ajatukset kuuli, puhelimen sai Bluetoothilla handsfreeksi ja keväällä sai omansa pois. Chrysler Sebring 2.0 crd, aitoa Amerikkaa Volkkarin pumppusuutin diiselillä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. impala67

    impala67 Gearhead

    Eikös STS ole se kulmikas sukkula kauko- kyllähän se on etuveto?
     

Kerro tästä muillekin!